Geoff Teehan twittelte a következő képet azzal a kísérőszöveggel, hogy "ezzel a UI-jal érkezik egy vadiúj, 200 ezer dolláros Ferrari".
Aztán belejött a témába, és elkezdte posztolgatni a mindenféle autók kijelzőit. A mindenki által ismert iszonyatos user interface-eket. Itt egy hasonló árkategóriájú McLaren, egy 450 ezer dolláros Rolls-Royce Phantom, ez meg egy egymillió dolláros Pagani Huayra. Aztán beposztolja a saját kocsijának a kijelzőjét is. És megállapítja a tényt: tök mindegy, hogy mennyibe kerül egy autó, UI szempontból mind fos. Sőt: FOS.
Tökéletesen érthetetlen, hogy az autógyártó cégek hogyan voltak képes megmaradni ezeknél a tamagochi játékoknál felfedezhető interfészeknél. Elbonyolított menüstruktúrák, napi használat során érdektelen adatok és információk tömkelege, botrányos vizuális kultúra, haszontalan fizikai gombok közé nyomorgatott, rossz szögbe beragasztott kijelzők. HIDE LIST! SCAN! A jobb hátsó ajtó ablakemelő motorjának finomhangolását lehetővé tevő 1 négyzetmiliméteres vörös gomb! Tizedfokonként állítható légkondicionálás, lehetőség szerint ventilátort ÉS fűtőtestet ábrázoló ikonokkal körbepakolva! Megnyomhatatlan vékony gombok, a vezetőüléstől legtávolabbi ponton, olyan funkcióra, mint a telefonkihangosítás. És persze az értelmezhetetlen és felismerhetetlen ikonok egymás mellett, lehetőleg mindegyik villogjon vagy pirosan világítson, hogy rémületbe kergesse az autóvezetőt, és eszébe se jusson hozzáérni a gombokhoz, nehogy még nagyobb bajt csináljon.
Egytől egyik csodálatos találmányok.
Ezeken a felületeken lehet a legjobban lemérni, hogy mennyit is fejlődött az interfésztervezés az elmúlt tíz évben. És ha azt gondoljuk, hogy majd az olyan ifjú titánok, mint amilyen a Tesla, majd forradalmat hoznak ezen a területen, hát ne legyünk nagyon bizakodóak. Bár egy Ferrarihoz vagy Rolls-Royce-hoz képest valóban van valamennyi előrelépés. Nagy méretű kijelző, picit értelmesebb színkezelés, picit kevésbé sűrű térhasználat. De az ezermilliárd metaforikus ábra és szükségtelen adathalmaz azért itt is uralkodik:
Próbálok én is keresni pozitív példákat. Ha találtok, ne felejtsétek el bekommentezni.
+1 A Jalopnik cikke arról, hogy sztenderdizálni kéne az autóinterfészeket...
ern0 · http://linkbroker.hu/ 2013.12.07. 19:47:14
- miért nem tudok eligazodni a drága mosógépemen
- a music centerem összes funkciójának eléréséhez mind a frontpanelt, mind a távirányítót használnom kell
- botrányos a tévém menüje
- a smart tv browsere egy kalap szar (ilyenem nincs szerencsáre)
darkeye · http://akos.maroy.hu/ 2013.12.07. 19:52:52
Kniight 2013.12.07. 21:18:49
Az utolsó jól kezelhető mp3 lejátszó a klasszikus dension dmp3 volt.
Az összes ismerőst folyamatosan beszélem le arról hogy media player izét vegyen otthonra.
Inkább csinálok nekik egy Raspberry PI-t RaspBMC-vel. Annak legalább van szoftvertámogatása. Picit lehetne combosabb alatta a vas, de ár/érték arányban messze a legjobb...
Kill Ákos 2013.12.07. 21:19:11
ErEr 2013.12.07. 22:20:49
mmkriszti · http://twitter.com/mm_kriszti 2013.12.07. 22:21:14
A gmailben új változásként _több_ kattintás kell a szokásos funkciók eléréséhez, a G+-ban azt hiszik, hogy a köröknek forgolódós design kell, attól lesz könnyen kezelhető. Ez a világ egyik legtöbb felhaszálós rendszere, hatalmas fejlesztő csapattal. Itt tartunk.
Az autók majd később jönnek. Türelem...
Spacecake 2013.12.08. 10:28:22
www.youtube.com/watch?v=h9izxGh0Udo
crix 2013.12.08. 10:29:00
Amíg az autógyártók 1X cent spórolás fejében a 32 bites memóriát 16 bitesre cseréli, addig a gyári infotainment rendszert a seggébe fogja dugni az összes használható okostelefon.
Flankerr 2013.12.08. 10:29:08
Érdekes lehet ezeket a képeket az adott autó hagyományos műszerfalával együtt nézni, mert ott is terjed a (teljes) digitális kijelző, meg a testre szabhatóság..
Circus 2013.12.08. 10:29:28
eszespeter · http://petereszes.com 2013.12.08. 10:30:13
Minel szinesebb szagosabb es nagyobb kijelzoket raksz a kocsiba annal jobban vonod el a figyelmet a vezetesrol amirol amugy is elterelodik a figyelmed; mert van valaki a kocsiban, telefonalsz (remelhetoleg kihangositoval... (bar azzal sem lenne szabad!!!)), nezelodsz, navigalsz, agyalsz valamin stb.. Persze ezek mellett tok jo lenne ha szep UI-t es megjobb UX-et kapnal de az megint figyelmet von el. A kis gombok halal idegesitoek, de taktilis megoldasok. Ranezes nelkul is tudod, hogy megnyomtad e vagy nem. Nemi vezetes utan pedig barmelyik kocsiban megtalalod a gombokat ranezes nelkul ami megintcsak azt jelenti, hogy az uton tartod a szemed.
HUD talan majd megoldast jelent amikor majd elerheto lesz mindenki szamara. Ahogyan a digitalis muszerek is megoldas lehet amit az elejen emlitett autogyartok mindenki csinal mar.
Ja es persze ki ne hagyjuk a profit maximalizalast es hogy ezzel a tempoval minden evben ellehet sutni valamit ami miatt jobb az uj.
jubilleum 2013.12.08. 15:58:32
logout.hu/cikk/tablet_autoba_epitese/bevezetes.html
Yv@n 2013.12.08. 15:59:04
"Minel szinesebb szagosabb es nagyobb kijelzoket raksz a kocsiba annal jobban vonod el a figyelmet a vezetesrol amirol amugy is elterelodik a figyelmed"
Itt elsősorban nem színes szagos ui-ról van szó, hanem HASZNÁLHATÓ ui-ról.
Ehelyett a sok milliós autókban olyan förmedvényeket lehet megtalálni, amit a vurstlis céllövöldében a kétpálcás kvarcjátékok képviselnek.
"HUD talan majd megoldast jelent amikor majd elerheto lesz mindenki szamara."
A HUD-nál aztán mondjuk kevés figyelem elterelőbb dolgot tudnánk találni egy autóba. :)
Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.12.09. 10:16:05
motor megy vagy az EV? visszatölt vagy sem? ennyi. a rádiónál meg a klímánál és a fogyasztást jelző képernyőknél viszont kellemesen puritán grafikonokat és táblázatokat ábrázol, az rendben van.
vettünk nemrég egy pioneer rádiót (egy másik autóba) amiben végre nincsen cd, viszont az a lézerháború ami azon a kurva alfanumerikus kijelzőn zajlik, kiborító.
egyszer véletlenül bekapcsolódott valahogy (lőjetek le, akkor se tudom hogyan) a demo menü, az az igazi bazári villogás, azt hittem diznilendben vagyunk, hónapok kellettek mire valahogy kikapcsoltuk, pörgött forgott, lőtt, cserébe nem látszott a rádió se, meg a csatlakoztatott lejátszó számai se, csak ha megnyomtál egy gombot. (jó ez az én faszságom, hogy ennyi ideig vártam a manual letöltésével)
de még békeidőben így is körbemegy valami fos a kis kijelzőn, nem lehet lelőni.
gmail: engem főleg a preview idegesít, az egyszerű képmegjelenítésnél, ahol a böngészőre bízták a képek méretezését, most a preview kezeli, egy állóképet lehetetlen értelmes méretben megnézni, nincs 100%...
pl a bmw-kben is olyan a rádióállomások listája, hogy gömbölyödik, ovális a sarka, gradiens van benne. pedig az autókba szép minimalista, kontrasztos (vakbarát?) felületeket kéne gyártani szerintem.
phaemoor 2013.12.09. 10:18:44
Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2013.12.09. 13:05:01
kep.index.hu/1/0/524/5246/52463/5246354_6fff86ba4dce4d7a99723bfeec106438_wm.jpg
kep.index.hu/1/0/524/5246/52463/5246356_3f441aaaa79c9907db9bead9ddfa0fb5_wm.jpg
kep.index.hu/1/0/524/5246/52463/5246360_86acaf92507ccaf33759a89c463cd9eb_wm.jpg
Leni 2013.12.09. 16:53:47
A fentebb említett példák közül a Nissan-os remek - hisz ott, hozzáadott értéknek tekinthető a temérdek infó, ami megjeleníthető vezetés közben.
Ugyanakkor nem csoda, hogy csak mostanában kezd el ezzel foglalkozni az autógyártók többsége, hiszen így a XXI.sz.-ra éppenhogy eljutottunk valamiféle jobbára standard buszrendszerig még bírja is rendesen a megpróbáltatásokat.
nyuszy 2013.12.09. 21:50:11
Valóban, az gáz, hogy a menük nem intuitívak, nekem kb. a régi Nokiák jutnak eszembe, ahol semmiféle logikát nem találtam abban, hogy mi melyik menüben van. Ez a része tényleg gáz.
De az autókat nem 1-2 évre tervezik, mint a mostanában menő felületeket. Egy autót nem szerencsés lecserélni azért, mert két év múlva már gagyi a dizájn és nincs rá frissítés. Ilyen szempontból sokkal inkább logikus tamagocsi-dizájnt tenni bele, mint parallax szkrollozást.
Egy divattól mentes, funkcionális dizájn sokkal időtállóbb, mint egy olyan, ami most éppen menőnek tűnik. A tamagocsis ugyanúgy fog kinézni az autó 15 éves korában is, a mostani szemnek szép meg valószínűleg egy vicc lenne már öt év múlva is.
blackshíp 2013.12.10. 22:30:02
Circus 2013.12.11. 10:29:15
Volt pl egy szépreményű cég Miskolc környékén, ahol még akkor is kazettás autómagnók belsőit építették össze, amikor már a CD is kezdett elavulttá válni.
Egyébként ez a lassúság nem akkora baj egyébként, miután ugye ma pont az a fő probléma, hogy kiforratlan technológiákkal árasztják el a piacot, ez egy cseppet veszélyes lenne az autóiparban (bár már egyértelműen kezdd ott is látszani, lásd még downsizing).
Horváth János · http://horvathjanos.inda.hu/ 2013.12.16. 01:26:11
"a priusban is benne van a vezető számára teljesen érdektelen ábra, [..] vannak egymással és merre áramlik az energia. hát ki a frászt érdekel?"
1) A Prius vásárló pontosan azért vett hybridet mert ez a technológia érdekli (mert zöld, mert kevesebb benzint akar elégetni stb) ezért igényli a visszajelzést, hogy a kocsi tényleg csinálja is azt amit mondtak róla.
2) Viselkedés alakítása. Ha minden pillanatban visszajelzést kap a sofőr arról, hogy éppen mennyi az autó fogyasztása, féket, motorféket hogyan használja. Vagy pl más típusokban jelzi mikor kéne felváltania, akkor nagyon gyorsan finomabb pedál kezelésre válthat.