A Slow Movement-ről, vagyhát a Lassú dizájnról már korábban is írtam ezen a blogon. Most egy friss megoldás kapcsán térnék vissza a téma egyik aspektusára: az időben változó, fejlődő, adaptív felhasználói élményre.
Artem Kyslicyn posztolta Githubra egyik friss projektjét, mely nagyszerű példája ennek az adaptív szemléletnek. Ő progressive reduction-nek, vagyhát fokozatos csökkentésnek hívja azt a módszert, hogy a felhasználónak aszerint mutatunk más és más állapotokat, hogy mennyi időt töltött már a weboldalunkon, alkalmazásunkban.
Élethosszig tartó onboarding
A módszertan felvet egy másik problémakört is a számomra, amit szerintem érdemes lesz a jövőben megvizsgálni. Nem csak ikon és felirat, hanem layout szinten is változhat egy szolgáltatás az idő előrehaladtával.
Gondoljunk bele abba, hogy van egy webes szolgáltatásunk, amit rendszeresen átalakítunk, optimalizálunk, jobbítunk, funkciókat teszünk be, veszünk el. Tehát van egy organikus fejlődése a terméknek. Ugyanakkor ezt az organikus fejlődést csak azok a felhasználóink élik végig velünk, akik a kezdetektől rendszeresen használják is ezt a szolgáltatást.
Mi lenne akkor, ha az onboarding egy hosszútávú, fontos mérföldkövekből felépített folyamat lenne a felhasználó számára. Így aki évekkel később regisztrál a rendszerünkbe, az is átélheti a fokozatos építkezést, ahogyan funkcióiban is változik az élmény, ahogy minél többször és többet használja a szolgáltatást. Nem arra gondolok, hogy időben elcsúsztatva élje át a későn regisztrált júzert az összes hibáját, problémáját a szájtnak. Hanem arra, hogy a jó funkciókat fokozatosan ismertessük meg a felhasználókkal. Legyenek életciklusai a szájt használatának. Fokozatosság, a tempó uralása, adaptálódás a felhasználóhoz. Slow UX.
Nem mindegy ugyanis, hogy egy felhasználó milyen rendszeresen és mennyi időt tölt a szolgáltatásban. Erre érdemes lenne tekintettel lenni. Hosszabb távon is.
Az adaptív szolgáltatás a post-Facebook világban
Leigh Taylor nevét először akkor jegyeztük meg, amikor a Medium alapdizájnjával jelentkezett. A Mediumot eleinte senki nem értette, majd később valahogy mégiscsak sokan kezdték el őket másolni. Hogy csak a legutóbbi példát mondjam, az Evernote új bétája egy-az-egyben Medium-koppintás.
Taylor azt képviseli, amit minden webdizájner hisz a lelke mélyén: kőkemény, rigorózus, kérlelhetetlen fundamentumokra kell építeni egy jó webdizájnt. Egy végiggondolt, arányokban és elrendezésekben szigorú grid, egy végiggondolt, szigorú, szabálykövető tipográfiai szemlélet, és egy még ezeknél is szigorúbb, kérlelhetetlenebb színkezelés a szájt teljes egészén.
A jó webdizájnhoz erre van szükség: egy alkotmányra, egy következetes, szép arányokban harmóniát teremtő gridre. Egy kompromisszumoktól mentes tipográfiai alapvetésre. Illetve patikamérlegen mért színharmónikára.
Az a webdizájner, amelyik nem uralja diktátorként ezt a három területet, nem lesz képes jó minőségű webdizájnt létrehozni a szájton.
Taylor a Medium után egy másik nagyszabású projektbe kezdett pár ismerősével. Olyan szolgáltatásban gondolkodtak, ami megoldja a felhasználó helyett ezeket a dizájn és ux kérdéseket. A felhasználónak csak azt kell csinálnia, amihez a legjobban ért: tartalmakat előállítania. A többit oldja meg a szoftver, az algoritmus, a gépi intelligencia.
Ezen dolgoznak már jópár éve. És végre élesbe is ment a The Grid bemutató oldala. Ebből megtudhatjuk, hogy nem csak a dizájn működik adaptívan ebben a rendszerben, hanem a tartalommegosztás és tartalomfogyasztás is.
Ha jól értem, a The Grid úgy fog működni, hogy regisztrálok, a dizájn a tartalmamhoz illeszkedően áll össze és változik, majd pedig a tartalmamhoz mérten kapok híreket a nagyvilágból, illetve tudom szórni a nagyvilágba a szájtom híreit. Kicsit olyan, mint egy intelligens StumbleUpon. Néhány ígéretük:
TIME-SENSITIVE CONTENT SUGGESTIONS
Constantly monitoring the web for mentions of your company or product takes nearly as much time as building it. What if your website notified you of new articles and automatically prepared a Press section ready to go live? Our AI will help you get the story out there now, because tomorrow is too late.GOOD CONTENT THAT FINDS YOU WHAT THE NEWSFEED SHOULD BE
Stop spending all of your time looking for content to fill your site. The Grid allows you to follow any website on the internet, adding updates to your newsfeed that you can instantly add to your site.AS EASY AS A SOCIAL NETWORK AS BEAUTIFUL & UNIQUE AS YOU
Never again change your content to fit a cookie-cutter social network or today's hot website template. Just throw in videos, images, text, products and more and magically get a website that looks like it was poured over by a million-dollar design team. Once and for all, content is king.
A nagy vállalás, amit a The Grid csapata tesz, szerintem kettős: egyrészről szeretnék visszaadni a hatalmat a júzereknek, cégeknek, akik az utóbbi időben szinte kivétel nélkül a Facebookon kezdték el élni az életüket. Abban a minden szempontból börtönnek számító keretrendszerben, ahol sem a tartalmuk terjedésének nem urai, sem a tartalmuk megjelenésének, dizájnjának.
A másik fontos vállalásuk, hogy olyan szoftverben gondolkodnak, ami tényleg mindent megcsinál a júzer helyett, amit csak lehet. Neki tényleg csak a tartalmon kell molyolnia. Hogy az legyen jó. Nem kell sem dizájnerekkel, sem fejlesztőkkel, sem SEO-szakemberekkel, sem social media mókusokkal körülvennie magát, hogy valami értelmes dolgot hozzon ki a cégéből vagy blogjából a weben.
Én nagyon szurkolok nekik, hogy az ambíciózus terveiket valóra tudják váltani. Taylor mondjuk dizájn oldalon mindent megtett, hogy ez sikerüljön. Szerintem az utóbbi évek legszebb webdizájn munkáját hozta össze. Behance-en lehet benne gyönyörködni.