Re: mit szeretsz és mit utálsz a blogolásban?

Néhány napja körkérdésben kerestünk meg jópár olyan magyar bloggert, akik hivatásszerűen, de legalábbis eltökélten és rendszeresen, netalán sikeresen blogolnak. Kérdéseink elsősorban arra vonatkoztak, hogy milyen élményeik vannak a blogolással és a kommentelőkkel (tehát szűkebb közösségükkel) kapcsolatban. Névtelen válaszok következnek...

Az egyik életmódblogot író válaszolónk azt mondja, azt utálja legjobban a blogolásban, hogy "állandóan frissíteni kell, és nincs fél nap, h kimenjen a fejemből, h mégis van-e jó anyag, amit ki lehet rakni vagy nincs."

Egy másik, inkább technológiai blogot pörgető válaszadónk pedig azt ecsetelte: "nem szeretem a primitív hozzászólókat, és a csakazértkommentelek, hogy bereklámozhassam magam és a szolgáltatásomat - ezeket törlöm azonnal. Munka miatt sajnos sokszor csak késő este van időm posztokat írni - így néha későn írok meg dolgokat."

Az inkább az üzleti világból érkező másik blogger pedig azt utálja a legjobban a blogolásban amikor "egy témámat nem úgy fogadnak, ahogy gondolom. Számomra érdektelen dolgok felkavarják az olvasóimat, számomra fontos dolgokra meg rá se bagóznak. Ez a legrosszabb, de azért érthető és viselhető gond."

Ugyanő azt mondja, a legjobb a blogolásban, "hogy az enyém. Én építettem, engem olvasnak, elmondhatom amit gondolok. Önző dolog a blogolás."

Egy másik szintén ismert, profi blogger "a felszínesség kísértését" utálja a legjobban a blogolásban, viszont "az azonnaliság, és a közvetlen kapcsolat másokkal" a legvonzóbb ebben a tevékenységben. Egyébként ő is jelezte, hogy nem mindig van egy hullámhosszon a kommentelőkkel.

Egyik barátunk/kollégánk szerint a legrosszabb a blogolásban a következő:

"Egy kicsit azt, hogy az istenverte blog nem írja magát, és 24 óra a legtöbb, amíg frissítetlenül lehet hagyni, különben elkezd rohadni. De ennél sokkal nyomasztóbb a tudat, hogy bele lehet ölni több órát egy jobb posztba, a jól elvégzett munka örömével lehet élesíteni, és ugyanúgy eltűnik 1-2 napon belül a semmibe."

A blogolás jó oldalát fejtegetve pedig azt mondja:

"Jó érzés tudni, hogy van pár száz vagy 1–2 ezer ember, akik követik, amit csinálok. Akiket nem zavar, hogy túl szubkulturális, vagy túl belterjes. Jó érzés látni, amikor egyik-másik poszt érdekes beszélgetést generál, még ha ritka is az ilyen. Jó érzés egy apró, egyébként kidobásra ítélt témát 2–3 bekezdésben feldolgozni és a világ elé tárni."

Az egyik népszerű közösségi blog tagja a trollokat nevezte meg mint fő negatív tapasztalatot, de azt is hozzátette, hogy a nem-troll, tehát nem romboló szándékkal kommentelőket bírja:

"A kommentelők nagyon sokat hozzátesznek egy-egy témához, tanulni járok a saját blogomra :)"

Múltkor már felvetettük a bloggerek kiégése problémakört. A válaszoló bloggerek közül többen is egyetértettek azzal, hogy ha nem is kiégés, de mélypontok mindenképpen vannak. Voltak, akik azt mondták, hogy lazán belefognának másba, ha a blogolásban már nem találnak örömöt, de voltak olyanok is, akik nehezebben tudják elképzelni, hogy bármikor a jövőben feladják ezt az elfoglaltságot.

"Mélypontok előfordulnak, ritkán. Például mikor hosszú napokig semmi érdekes nem történik, ha történik az se olyan. Ilyenkor jó ha nem csak egy témáról írsz, vagy ha vannak félretett témák, amiknek egyszer mindenképpen szeretnél utánanézni."

Egyik ismerősünk, aki az énblog és a közéleti blog határterületén fészkelte be magát, pedig azt utálja a legjobban a blogolásban, hogy: sok munka, addikció, helytelen testtartás. Viszont egyből azt is hozzátette, hogy mi az, amit szeret benne: "hogy én szerkesztem, én írom, én kúrom ki a hülyéket a kommentekből".

Ugyanő azt is mondja, hogy mindig végigolvassa a kommenteket. A közösség miatt fontos.

Egy másik, hasonló tematikában író, szintén népszerű magyar blogger szerint az a legborzalmasabb a blogolásban, hogy "mindig a bolondok a legaktívabbak, és most nem az ellenséges bolondokról beszélek, mert azokra fel vagyok készülve, hanem a szimpatizáló bolondokról, mert azokra egyszerűen nem lehet. Elvesznek az értelmesek a hülyeség-tengerben, olyan, mintha a Lipótmezőre járnék felolvasni, de tényleg."

A profinak mondható bloggerek egyébként általában nem csak blogot írnak. Ez (ellentétben sok amerikai kollégájukkal) rendszerint csupán  melléktevékenység, ami viszont jelentőségteljesen beépül mindennapjaikba.

"Abbahagyni akkor fogom, ha valami kiváltja, valami technológiai újítás, mittudomén, használható vlog, vagy valami, amit el sem tudok képzelni, de a kapcsolattartás, folyamatos visszajelzésre szükség van, már nem elégít ki a print lassúsága és látszólagos pusztába kiáltozása", mondja egyikük.

A válaszadók jelentős része egyébként arra a kérdésünkre, hogy mennyi idejét veszi el a blogolás, azt válaszolta, hogy "sokat", "szinte az egész napot" és hasonlókat.

"Két véglet között mozog, vagy egész nap blogolok, vagy rá se bírok nézni. Csodálatos találmány a időzíthető poszt, kicsit enyhíthető vele az érdeklődés hullámzása."

Csak csatlakozni tudnok ezekhez a beszámolókhoz: a blogolás - a közhiedelmekkel ellentétben - nem pusztán abból áll, hogy odafirkant az ember naponta 5 mondatot.

A bloggerek válaszait végigolvasva - annak tudatában persze, hogy ez messze nem reprezentatív mintavétel -, az jutott eszembe, hogy szinte teljesen hasonló problémákat és örömöket jelent számunkra a blogolás. És azt is megerősítette ez a kis körbekérdezősködés, hogy a blogolás számukra sem puszta írkálás, hanem egy többé-kevésbé aktív közösségi élet, és ami még ennél is fontosabb: egy kreatívabb, nagyobb önállóságot és több energiát igénylő munkavégzés/hobbi/akármi.

A témában még:
Címkék: blogok bulvár bloggerek kommuniti filozomatika
2007.02.10. 16:32. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Miért névtelenek a válaszok?
Érdekes lett volna, hogy egy-egy válasz mögött milyen konkrét blog(ger) van.
reprezentatív minta volt, érzem. (kimaradtam, brühühü)
ti is meg lettetek kérdezve pedig. csak a sorozatot néztetek biztos.
jó kis tanulmány, köszönjük. nekem van tippem pár vélemény tulajdonosára nézve. :)
Bocs, de szertintem úgy lenne profi ez a post/tanulmány/körkédés/akármi, ha lenne egy felsorolás arról, hogy kik válaszoltak. Ez így nekem semmit se mond, pedig nem vagyok mai csirke.
(igen, ezen gondolkodtam én is. na majd jövő héten lehet h ideszúrok a végére egy listát. de abból sem fog kiderülni sokminden. túl sok mindenkinek ment ki a kérdés :)
(még annyit, h kifejezetten azt szerettem volna ha a lehető legőszintébben válaszol mindenki. ezért anonim.)
Istenments, hogy kötözködésnek tűnjön, de tényleg őszintétlenebbek lettek volna az önkéntes válaszolók, ha megnyilatkozásuk mellett feltűnik a bloglink?! És akkor mennyire tekinthetők "őszintének" a blogbejegyzések?
ez most egy ilyen akart lenni. ez van.
engem is erdekelne, miert nevtelen a lista.

ennyi erovel lehetne fikcio is.
talán ha , ööö, a közös címre küdlted volna. szal nem "kaptunk", hanem csak az egyik író kapott.
ja, jogos. de nekem annak az egy junkie-nak is elég lett volna a véleménye. nehogy felülreprezentáltak legyetek :) legközelebb neked küldöm.
Utólag is fel lehet tenni azokat az URL-eket. Kérdezd meg a bloggazdákat, oszt oszd meg velünk is, kik a válaszadók. Hm?
"Egyik barátunk/kollégánk szerint"
TWÁ?
A spam kommenteket senki nem említette, mint a legutálatosabb dolgot?
huh. nem nagyon. bár nem emlékszem a teljes szövegekre. volt aki 4000 karakteres választ küldött vissza.
A kovetkezo Skypecast temaja szolhatna errol? Legalabbis a blogokrol, a magyar blogokrol altalaban. Van -e fizetett magyar blogger, stb.

Szivesen vennem.
Mit értessz azon, "fizetett magyar blogger"? :-)

HH: jó ez a felmérés. Hány válasz érkezett vissza? Illetve ez hány százalék?
Én azt utálom a blogolásban, hogy ha pl. ír valaki egy érdekes posztot, akkor a kommentelők ziher, hogy nem a poszt tartalmáról kezdenek el vitatkozni, hanem valamilyen - a téma szempontjából k***ára marginális - f***ságról.
Mennyire volt jellemző, hogy a "minden nap kell" postolni problémát hozták fel? Számtalan technikai blogról hallottam, ahol két-három naponta írnak postokat, de azokat a blogmotor időzítve teszi ki. Vagy ez nem általános? :)
Ez nem nagyon volt téma, kivéve az egyik megszólalónál, akitől bbe is idéztem azt a részt a postban. A Webisztánon általában egyből mennek ki a postok, ahogy megírom őket. Néha van, hogy 7-8 postot írok egyre. Na akkor azért picit elszórom őket. (1-2 órás delayjel.) Néha egyéb okok miatt napokkal. De ez elég ritka.
Szerintem tök jó ez az írás. Hiába kéri mindenki számon a források ellenőrizhetőségét, senki nem oszt meg nagyon más tapasztalatot - vagyis nekem a minta hitelesnek tűnik.

Nekem a kedvenc válaszom az, hogy milyen frusztráló, ha egy ember egy posztról azt gondolja, hogy fontos, és erre mindenki fel fogja kapni a fejét, aztán meg egy tölteléknek szánt kis posztra ugranak rá az olvasók.

Érdekes, hogy a flow-élményről, amit nemrég emlitettél, senki sem beszél.
A kommentek fontosak, meg nagyon jó hogy emberek tudnak reagálni, de az ember csak akkor ir blogot - szerintem - amikor van mit mondania. Én Au Pair voltam, akkor hetente irtam, és megvártak az emberek, és emellett sokan is irtak, de amikor hazajöttem egyszerűen nem volt miről és minek irni, és abbahagytam az irás! De belefogtam valamibe és újra blogolok, de teljesen más. Ezt nem lehet a kiégésre fogni! Ez szerintem törvényszerű!!
Amy
mi az a flow-élmény?
Szerintem nem jó ötlet a bloggerek megnevezése, mert akkor azonnal az alapján ítélnénk meg a válaszaikat, hogy egyébként mennyire értünk egyet velük, mennyire szeretjük/ismerjük a blogjukat. Gondolom én.
Ha meg így név nélkül nem fogadom, nem hiszem el, amit mond, akkor a blogjának miért hiszek; oda is azt ír, amit akar.

Nálam szerencsére nincs ez a "muszáj írni, mert leszoknak rólam" probléma, mert amúgy se olvasnak :D
mélyen egyetértek tüsmesterrel. ez volt az alapindíttatás.
Flow-élmény - ebben az esetben arra gondoltam, ahogy egy blog összeszövődik az életeddel, ahogy annak szerves részévé válik, és életed nem-blog-szférája teljesen bele/egybeolvad a blogoddal, és forditva. Ahogy egymásra hat a kettő, ahogy táncol a két (vagy több) szál. Hogy már nem az van, hogy van az életed ÉS erről bloggolsz, hanem van az életed, és abban benne VAN a blogod, szerves, természetes része - igy aztán van, hogy az életed szól a blogról. Egy nagy kaland, egy nagy játék, ahogy eleinte a kettő keresi a kapcsolódási pontokat, de egy adott ponton, ha minden jól megy, eggyé válik.
Meg erre a folyamatra/táncra is gondoltam, itt: href.hu/x/2ai4
Ja. Bár az ott idézett posztban inkább a szoftverekről van szó.