A blogok fogják meghatározni az újságírás jövőjét?

Az újságírás megítélése sosem volt valami jó. Még az angolszász országokban is romlik az újságírás megítélése általában, hát még mifelénk, ahol eleve gyanúsabb dolog a média, mint azokban az országokban, ahol a szabad sajtó nagyon hosszú és fontos történelemmel rendelkezik.

Egy nemrégiben készült felmérés szerint az amerikai többsége úgy véli, hogy a blogok fontos szerepet fognak játszani az újságírs jövőjében. Közülük 74 százalék véli úgy, hogy a civil újságírás létfontosságú lesz a jövő médiájában. A médiában dolgozók még inkább meg vannak győződve a blogok erejéről: 86 százalékuk szerint a blogok fontos szerepet fognak játszani az újságírás jövőjében.

Ha az amerikai médiát nézzük, egyáltalán nem meglepőek ezek a várakozások. Nincs olyan fontosabb politikai napilap, magazin, vagy tévéműsor, ahol ne lenne állandó vendég a Huffington Post, a Daily Kos egyik-msik bloggere. A kütyüblogok (Engadget, Gizmodo, AkihabaraNews) már ma is átvették a hatalmat a szórakoztató elektronikával kapcsolatos hír- és információs versenyben.

Főként a politika és a technológia az a két téma, ahol a hagyományos média, sőt, még a hagyományos online média is komoly változásokon ment keresztül: ma már blogokkal, blogközösségekkel kell versenyeznie az egykor kényelmes helyzetben lévő hírportálokkal.

Aki bulvártémákat szeretne olvasni odaát, sokszor a Perez Hiltonra, a TMZ-re vagy épp a Lipstickre kattint, és nem annyira a Sunra vagy a People honlapjára.

Végig lehetne így venni az összes fontosabb témát, amivel csak a média valaha foglalkozott. A korábbi előítéletek, miszerint a blogok megbízhattalanok és felületesek, egyre inkább olvadnak: a legjobb és legnépszerűbb blogok ma már egyszerre felületesek (könnyed tartalmak) és a hivatalos médiát meghazudtoló módon alaposak (hard news) és frissek, zabolázhatatlanok. Ez a jelenség pedig kell, hogy inspirálja a hivatalos offline és online médiát is.
Címkék: média blogok bloggerek
2007.02.17. 13:31. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem a blgok növekvő szerepét akarom vitatni, de ezzel a Zogby-féle felméréssel azért vigyáznék. Mindössze 77 felnőtt online megkeresésével készült. (Egyébként a felmérés eredményei között az is szerepelt, hogy bár egyre többen tartják fontosnak a blogokat, ha valamilyene fontos esemény felől akarnak tájékozódni, a többség még mindig a hagyoményos médiához fordul. (A politikai bloggerek többsége továbbra sem fér hozzá az elsődleges hírforrásokhoz.) Abban viszont teljesen egyetértek, hogy a pletykában és a külyüben nagyon erősek a blogok.
Nem hiszem, hogy Magyarorszagon a blog hamarossan kiszoritja a napi sajtot, mert Magyarorszagon nagon keves szemelynek van hozzaferese az internethez. A magyar internetezok legnagyobb resze a munkahelyen netezik. Ha egyszer sikerul megszuntetni a munkahelyen valo netezest Mo-on, akkor nagyon sokan lesznek azok, akik nem szereznek tudomast arrol, hogy mi is tortenik korulottuk a net-en.
Az a gond szerintem, hogy kishazánkban a civil média nem az érdektelenség miatt nem megy egyről kettőre, hanem mert nem lesz elegendő motivált user, aki nonprofit alapon hírt szolgáltason. A lényeg a nonprofiton van szerintem.
A másik ok a civil média hazai elterjedése ellen, hogy gyakorlatilag a nagy hírportálokkal kellene versenyezniük, ami ugye nem fog menni. A blogok pedig elapróznak. Hard news ügyben pedig gondoljunk csak a permanens árok-átkiabálásokra. Valaki mindig megsértődik majd.