Tegnap arról írtam pár bekezdést, hogy milyen körülmények közt élnek január óta a zürichi Google-alkalmazottak. Egy kicsit az jutott eszembe, amit talán Eszpee mesélt régebben a Graphisoftról. Bár egyre több munkahely, iroda próbálja követni a Google vállalatfilozófiáját, azért továbbra is kuriózumnak számítanak ezek a munkakörülmények. (Lásd még a helyszínen készült képeket.)
Persze elsőre én is azt gondoltam, hogy az egész pusztán pénz kérdése. Ha egy cégnek nagyon megy - és a Google-t ide sorolom -, akkor nyilván nem nagy szám nagyon jófejnek, lazának, rugalmasnak lenni, ha irodatervezésre kerül a sor. A helyzet persze nem ilyen egyszerű, hiszen éppen a nagyra duzzadt, globális cégeknél - ilyen a Google - a legnehezebb a sokezer alkalmazottal olyan vállalatfilozófiát elfogadtatni, mely még egy 10-20 fős startup esetében is problémás szokott lenni. Ugye a rugalmasságról beszélünk.
Mint tudott, a Google-nál egyetlen dolog félelmetesen kemény és szigorú. És ez éppen a munkaerőfelvétel. Nagyon megnézik, hogy kit vesznek fel. És ahogy Zürichben mondta az egyik vezető googler: aki egyszer bekerül hozzájuk, azt nagyon valószínű, hogy soha nem kell kirúgni.
Ő egy tulajdonságot emelt ki, ami szerinte a legeslegfontosabb egy leendő Google-alkalmazottnál. (Kíváncsi vagyok, kitaláljátok-e, hogy melyik tulajdonságot említette a csávó: smart, expert, active, humble, creative, esetleg: loyal?)
Mivel nagyon nehéz (szinte lehetetlen volt) kihúzni bármit is a googlerektől, ezért inkább a diplomatikus beszélgetések utáni benyomásaimat írom le nektek. Ezeket tehát nem mondta ki senki, de nekem mégis ezek voltak a megérzéseim:
Nagyon fontosnak tartják a mobilalkalmazásokat. Kifejezetten örülnek az iPhone megjelenésének. Elsősorban talán azért, mert ez az interfész az, ami új perspekívákat nyit egy mobilra fokuszáló Google-fejlesztőnek.
A másik benyomásom, hogy extrém sokat foglalkozhatnak a geolokáció témakörével. Persze ez a téma is elsősorban a mobilalkalmazások kapcsán lehet érdekes. A mobil mint platform egyébként új perspekívát jelent minden Google-fejlesztő számára, hiszen a meglévő webes alkalmazás mobilinterfészre való értelmezése számtalan problémát vet fel. És mi sem izgalmasabb egy googlernek, mint platformközi problémákkal foglalatoskodni. (Hogyan jelenítsünk meg sokinformációs Google Maps-térképeket egy pici mobilinterfészen? Hogyan változtassunk a navigáción, ha a júzer mobilfelületen akarja használni a Google-alkalmazásokat... Stb.)
Szintén csak megérzés, de mintha az Android projekt belül egyáltalán nem lenne annyira fontos, mint ahogy azt kifelé kommunikálják az utóbbi időkben. Bár lehet, hogy ez némileg ellentmondani látszik a mobil iránti extrém érdeklődésüknek. Ugyanakkor a Google-nál mintha az apró lépésekben, fontolva haladás lenne a kívánatos filozófia. Ők naponta csinálnak kis forradalmakat, nem akarják egyetlen nagy dobással megváltani a világot. A fejlesztők jobban fogják érteni, ha azt mondom: kifejezetten rühellik az inkrementális fejlesztést.
Másik megérzés, hogy a fejlesztéseknél valószínűleg sosem kell a progamozóknak komolyan foglalkozni azzal, hogy bírni fogják-e a terhelést.
Persze ez triviálisan hangzik a Google esetében, de mégis, a fejlesztőknek nagy nyugalmat és magabiztosságot adhat, hogy tudják, számtalan vasat lehet tolni az alkalmazások alá. A tervezésnél és a kivitelezénél nem igazán kell foglalkozniuk azzal, hogy mekkora a hardverigénye egy-egy fejlesztésnek. Mondom, ezt sem nyilatkozta senki, csak valahogy a beszélgetések alatt ez jutott eszembe.
Aztán az is benyomásom volt, hogy nagyon fontosnak érzik a gondolkodást, agyalást a fejlesztéseknél. Lehet, hogy furán hangzik, de szerintem sokkal többet agyalnak, próbálkoznak a helyes út megtalálásával, mint más fejlesztőcégeknél. És ugye ehhez kell az is, hogy a cég engedje, hogy az alkalmazottak fantáziája szabadon szárnyalhasson a projektek bizonyos szakaszaiban.
Megint nem valami hatalmas felfedezés, de azt éreztem, hogy rengeteg projekten megy az agyalás, és csak nagyon kevés projekt ér el végül a megvalóstás szakaszába. Az egyik csávó azt mesélte, hogy nagyon sokat fordítanak kutatásra. Ezalatt azt értette, hogy igyekeznek gondosan felmérni, hogy egy adott fejlesztésre valóban van-e igény.
Mivel ingyenes webes alkalmazásokat gyártanak, nagyon fontosnak érzik, hogy amit a webes közösség elé tesznek, az valóban hasznos és jó cucc legyen. A Gmail egyik fejlesztője például minden második mondatában a teljesítményt emlegette fel. Ebből az jött le nekem, hogy a szolgáltatások színvonalához náluk nagyon szorosan hozzátartozik a használhatóság és a gyorsaság. Tök egyszerűen fogalmazta meg, hogy mi a munkája: "a lehető legjobb levelezőrendszert akarjuk megcsinálni. Ennyi."
Ok, a többi benyomásomat, megérzésemet majd máskor leírom. Amiről még mindenképpen akartam pár sort írni, az az európai Google felépítése. Tíz irodájuk van Európában, és kettő Izraelben. Mindegyik irodának más a profilja. Nézzük, mik is ezek:
View Larger Map
A fentiekből jól látszik, hogy Európában a Google elsősorban Zürichre támaszkodik. Ez a legtöbb alkalmazottat foglalkoztató bázis. Az "európai Palo Alto". A menedzsment Dublinból igazgatja az európai Google működését. Ez egyben a második legnagyobb központ. Nagyon fontos még - és egyben a harmadik legnagyobb - London. Itt foglalkoznak a Google fő bevételi forrásának számító AdSense/AdWords fejlesztésekkel, valamint a mobil interfésszel. Mobillal foglalkozik több központ is. Fontos fejlesztő központ még Izrael. Összesen 70 alkalmazott dolgozik itt olyan alapvetően fontos és nehéz problémák megoldásával, mint amilyen a Google Suggest. Azt hallottam egyébként, hogy ez a projekt különösen fontos a mobil alkalmazások fejlesztésénél, hiszen a mobilon nagyon fontos, hogy az alkalmazás minél hamarabb "kitalálja", hogy a felhasználó mit is akar csinálni. Talán a legkomolyabb munka Moszkvában zajlik. Itt a morphológia mélységeit kutatják a fejlesztők.
Ha tüzetesebben végignézzük, hogy az európai Google-irodákban mivel is foglalkoznak, arra a következtetésre juthatunk, hogy az érdemi munka továbbra sem Európában, hanem odaát, Kaliforniában (fejlesztés) és New Yorkban (sales, marketing, hirdetések) folyhat. Európa pedig elsősorban a mobilplatform és a nyelvi lokalizáció terén próbál meg hozzájárulni a globális munkához. A mobil a tengerentúlon túl költséges szórakozás, ezért érthető, hogy Európában többet várnak a fejlesztőktől. A nyelvi lokalizáció meg megintcsak európai sajátosság. Odaát ez nagyrészt nem létező problémakör.
Szerintem az európai irodák közül az orosz és az izraeli élheti túl a távol-keleti nyomulást. Merthogy egy idő után a Google-nak sürgető lesz Kínába költöztetni irodái nagyrészét. Viszont amiben a mi régiónk sajátos, az a magas hozzáadott értéket igénylő projektek. A morphológia és a Suggest-féle szemantikus problémákban pedig valószínűleg továbbra is Oroszország és Izrael lesz a mérvadó. Európa tehát épp a bábeli zárzavarból profitálhat a Google-birodalmon belül.
Látni és megszeretni a világ legjobb munkahelyét (1. rész)
Persze elsőre én is azt gondoltam, hogy az egész pusztán pénz kérdése. Ha egy cégnek nagyon megy - és a Google-t ide sorolom -, akkor nyilván nem nagy szám nagyon jófejnek, lazának, rugalmasnak lenni, ha irodatervezésre kerül a sor. A helyzet persze nem ilyen egyszerű, hiszen éppen a nagyra duzzadt, globális cégeknél - ilyen a Google - a legnehezebb a sokezer alkalmazottal olyan vállalatfilozófiát elfogadtatni, mely még egy 10-20 fős startup esetében is problémás szokott lenni. Ugye a rugalmasságról beszélünk.
Mint tudott, a Google-nál egyetlen dolog félelmetesen kemény és szigorú. És ez éppen a munkaerőfelvétel. Nagyon megnézik, hogy kit vesznek fel. És ahogy Zürichben mondta az egyik vezető googler: aki egyszer bekerül hozzájuk, azt nagyon valószínű, hogy soha nem kell kirúgni.
Ő egy tulajdonságot emelt ki, ami szerinte a legeslegfontosabb egy leendő Google-alkalmazottnál. (Kíváncsi vagyok, kitaláljátok-e, hogy melyik tulajdonságot említette a csávó: smart, expert, active, humble, creative, esetleg: loyal?)
Mivel nagyon nehéz (szinte lehetetlen volt) kihúzni bármit is a googlerektől, ezért inkább a diplomatikus beszélgetések utáni benyomásaimat írom le nektek. Ezeket tehát nem mondta ki senki, de nekem mégis ezek voltak a megérzéseim:
Nagyon fontosnak tartják a mobilalkalmazásokat. Kifejezetten örülnek az iPhone megjelenésének. Elsősorban talán azért, mert ez az interfész az, ami új perspekívákat nyit egy mobilra fokuszáló Google-fejlesztőnek.
A másik benyomásom, hogy extrém sokat foglalkozhatnak a geolokáció témakörével. Persze ez a téma is elsősorban a mobilalkalmazások kapcsán lehet érdekes. A mobil mint platform egyébként új perspekívát jelent minden Google-fejlesztő számára, hiszen a meglévő webes alkalmazás mobilinterfészre való értelmezése számtalan problémát vet fel. És mi sem izgalmasabb egy googlernek, mint platformközi problémákkal foglalatoskodni. (Hogyan jelenítsünk meg sokinformációs Google Maps-térképeket egy pici mobilinterfészen? Hogyan változtassunk a navigáción, ha a júzer mobilfelületen akarja használni a Google-alkalmazásokat... Stb.)
Szintén csak megérzés, de mintha az Android projekt belül egyáltalán nem lenne annyira fontos, mint ahogy azt kifelé kommunikálják az utóbbi időkben. Bár lehet, hogy ez némileg ellentmondani látszik a mobil iránti extrém érdeklődésüknek. Ugyanakkor a Google-nál mintha az apró lépésekben, fontolva haladás lenne a kívánatos filozófia. Ők naponta csinálnak kis forradalmakat, nem akarják egyetlen nagy dobással megváltani a világot. A fejlesztők jobban fogják érteni, ha azt mondom: kifejezetten rühellik az inkrementális fejlesztést.
Másik megérzés, hogy a fejlesztéseknél valószínűleg sosem kell a progamozóknak komolyan foglalkozni azzal, hogy bírni fogják-e a terhelést.
Persze ez triviálisan hangzik a Google esetében, de mégis, a fejlesztőknek nagy nyugalmat és magabiztosságot adhat, hogy tudják, számtalan vasat lehet tolni az alkalmazások alá. A tervezésnél és a kivitelezénél nem igazán kell foglalkozniuk azzal, hogy mekkora a hardverigénye egy-egy fejlesztésnek. Mondom, ezt sem nyilatkozta senki, csak valahogy a beszélgetések alatt ez jutott eszembe.
Aztán az is benyomásom volt, hogy nagyon fontosnak érzik a gondolkodást, agyalást a fejlesztéseknél. Lehet, hogy furán hangzik, de szerintem sokkal többet agyalnak, próbálkoznak a helyes út megtalálásával, mint más fejlesztőcégeknél. És ugye ehhez kell az is, hogy a cég engedje, hogy az alkalmazottak fantáziája szabadon szárnyalhasson a projektek bizonyos szakaszaiban.
Megint nem valami hatalmas felfedezés, de azt éreztem, hogy rengeteg projekten megy az agyalás, és csak nagyon kevés projekt ér el végül a megvalóstás szakaszába. Az egyik csávó azt mesélte, hogy nagyon sokat fordítanak kutatásra. Ezalatt azt értette, hogy igyekeznek gondosan felmérni, hogy egy adott fejlesztésre valóban van-e igény.
Mivel ingyenes webes alkalmazásokat gyártanak, nagyon fontosnak érzik, hogy amit a webes közösség elé tesznek, az valóban hasznos és jó cucc legyen. A Gmail egyik fejlesztője például minden második mondatában a teljesítményt emlegette fel. Ebből az jött le nekem, hogy a szolgáltatások színvonalához náluk nagyon szorosan hozzátartozik a használhatóság és a gyorsaság. Tök egyszerűen fogalmazta meg, hogy mi a munkája: "a lehető legjobb levelezőrendszert akarjuk megcsinálni. Ennyi."
Ok, a többi benyomásomat, megérzésemet majd máskor leírom. Amiről még mindenképpen akartam pár sort írni, az az európai Google felépítése. Tíz irodájuk van Európában, és kettő Izraelben. Mindegyik irodának más a profilja. Nézzük, mik is ezek:
View Larger Map
A fentiekből jól látszik, hogy Európában a Google elsősorban Zürichre támaszkodik. Ez a legtöbb alkalmazottat foglalkoztató bázis. Az "európai Palo Alto". A menedzsment Dublinból igazgatja az európai Google működését. Ez egyben a második legnagyobb központ. Nagyon fontos még - és egyben a harmadik legnagyobb - London. Itt foglalkoznak a Google fő bevételi forrásának számító AdSense/AdWords fejlesztésekkel, valamint a mobil interfésszel. Mobillal foglalkozik több központ is. Fontos fejlesztő központ még Izrael. Összesen 70 alkalmazott dolgozik itt olyan alapvetően fontos és nehéz problémák megoldásával, mint amilyen a Google Suggest. Azt hallottam egyébként, hogy ez a projekt különösen fontos a mobil alkalmazások fejlesztésénél, hiszen a mobilon nagyon fontos, hogy az alkalmazás minél hamarabb "kitalálja", hogy a felhasználó mit is akar csinálni. Talán a legkomolyabb munka Moszkvában zajlik. Itt a morphológia mélységeit kutatják a fejlesztők.
Ha tüzetesebben végignézzük, hogy az európai Google-irodákban mivel is foglalkoznak, arra a következtetésre juthatunk, hogy az érdemi munka továbbra sem Európában, hanem odaát, Kaliforniában (fejlesztés) és New Yorkban (sales, marketing, hirdetések) folyhat. Európa pedig elsősorban a mobilplatform és a nyelvi lokalizáció terén próbál meg hozzájárulni a globális munkához. A mobil a tengerentúlon túl költséges szórakozás, ezért érthető, hogy Európában többet várnak a fejlesztőktől. A nyelvi lokalizáció meg megintcsak európai sajátosság. Odaát ez nagyrészt nem létező problémakör.
Szerintem az európai irodák közül az orosz és az izraeli élheti túl a távol-keleti nyomulást. Merthogy egy idő után a Google-nak sürgető lesz Kínába költöztetni irodái nagyrészét. Viszont amiben a mi régiónk sajátos, az a magas hozzáadott értéket igénylő projektek. A morphológia és a Suggest-féle szemantikus problémákban pedig valószínűleg továbbra is Oroszország és Izrael lesz a mérvadó. Európa tehát épp a bábeli zárzavarból profitálhat a Google-birodalmon belül.
Címkék: google googleplex
115 komment
2008.03.08. 19:09. írta:
hírbehozó
Az utolsó 100 komment: