A közösségek vándorlására épít a Google, a Facebook és a MySpace is

Na most aztán kapnak muníciót az összeesküvés-elméletek szerelmesei. A közösségi web három zászlóshajójának egyszerre jutott eszébe, hogy át kéne evezni az adathordozhatóság tengerére.

Múlt héten már beszámoltunk arról, hogy a MySpace a jövőben engedni fogja felhasználói számára, hogy a MySpace-be felvitt adataikat más webes szolgáltatásokba is elvigyék.

Ezt követte a MySpace riválisa, a Facebook bejelentése, miszerint ők is elindítják adathordozhatóság-projektjüket. A "Facebook Connect" segítségével a facebookosok elvihetik adataikat például a Digg linkmegosztó szolgáltatásba.
Facebook Connect is the next iteration of Facebook Platform that allows users to "connect" their Facebook identity, friends and privacy to any site. This will now enable third party websites to implement and offer even more features of Facebook Platform off of Facebook – similar to features available to third party applications today on Facebook.
A harmadik, egyben leglényegesebbnek tűnő fejlemény pedig, hogy a Google útjára indítja "Friend Connect" projektjét.

Mielőtt belemennénk a részletekbe, nézzük meg a Google bemutató videóját:



Mint a videóból is kiderül, a Google egy egyszerű eszközt ajánl harmadik webszájtok számára, melynek segítségével minden webszájt-tulajdonos közösségi szájttá varázsolhatja saját online birodalmát. (Pontosabban: a webszájt fenntartója megjelenítheti a látogatók közösségeit saját oldalán.)

Adathordozhatóság helyett valójában pontosabb, ha úgy fogalmazunk, hogy itt az ismerősi háló hordozhatóságáról van szó. Ezzel pedig a Web 2.0 filozófia beteljesedhet a weben: minden, de minden közösségivé válhat. Immár nem kell nulláról közösségeket felépíteni a weben. Elegendő, ha a már meglévő közösségeket mozgatni tudjuk.

Vegyük észre, hogy a Dataportability- és az OpenID-kezdeményezésekben rejlő potenciált (igaz, meglehetősen sajátosan) aknázzák itt ki a nagy webes cégek.

Amíg a MySpace kezdeményezése arra jó, hogy felhasználóik el tudják vinni profiladataikat egy másik szolgáltatásba, addig a Facebook Connect arra ad lehetőséget, hogy a facebookosok más szolgáltatásokban is lássák, mely Facebook-simerősük van ott jelen. A Google Friend Connect pedig megteremti a lehetőségét annak, hogy API-kon keresztül bármilyen webszájt használhasson minden olyan közösségi hálót, mely támogatja ezt a kezdeményezést.

A Google ezzel egyben végérvényesen döntött: nem kívánnak izmozni azon, hogy olyan nagy és masszív közösségi szájtot izzadjanak ki magukból, mint a MySpace vagy a Facebook. Valószínűleg rájöttek, hogy a momentum már a múltté, úgysem sikerülne nekik. Nem lesz az Orkutból Facebook. Úgyhogy inkább platformot (eszközöket) kívánnak biztosítani ahhoz, hogy a weben fellelhető közösségek minél jobban, minél mélyebben és összetettebben tudjanak összekapcsolódni.

A Google törekvése egyértelmű: ők akarnak a motorja lenni annak, hogy az egész web összekapcsolódjon egy nagy közösségi hálóvá. A háló csomópontjai persze harmadik szolgáltatások, főként a nagy közösségépítő szájtok. De az univerzális összekapcsolódás eszköze a Google lesz.

Egy másik fontos következlmény lehet, hogy a Google sztenderdizálja az identitáskezelés (OpenID), az adathozzáférési jogok (OAuth) és a közösségi alkalmazások (OpenSocial) módját. Ezek a sztenderdek pedig - ha nagyon optimistán gondolkodunk - hamarosan épp olyan alapvetőek lesznek a weben, mint mondjuk a HTML/CSS validitás.

Vegyük észre, hogy ha ez így lesz, a Google egyben sztenderdeket fog adni arra is, hogy hogyan készítsünk bármilyen komplexebb, közösségi szájtot a weben. Ők lesznek a platformja a nagy, nyitott, keresztbe-kasul összekapcsolható webszájtdzsungelnek.

Már ma is, de a közeljövőben mindenképpen igaz lesz, hogy egy webszájt tervezésénél és fejlesztésénél alapvető tudásnak fog számítani az OpenID, a Dataportability, a Microformats, az OpenSocial, az oAuth és a nagy közösségi szájtok apijának beható ismerete.

Mi a véleményetek az adat- és ismerősi háló-hordozhatóságról? Hogyan fog kinézni a web egy év múlva, ha most minden nagy szereplő hitet tesz az adathordozhatóság mellett? Hogyan alakítja majd át ez a jelenség a közösségi tereket a weben?

Érdekes hónapok állnak előttünk.
Címkék: google api videó myspace kommuniti facebook openid open social dataportability
2008.05.13. 09:11. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Google féle törekvést, a közösségi hálók sztenderdizálását, körülbelül olyan forradalminak ítélem, mint annó a hypertext linkek voltak.
Azaz egykor az információt (weoldalakat) kapcsoltuk össze mindenféle kattintható dologgal, a közeljövőben pedig /szerintem/ ugyanilyen egyszerűen tudjuk majd a látogatók adatait, hálózatát és tevékenységét oldalról-oldalra összekötni, rendszerezni; melyből akár egy hasonló struktúra is felépülhet, mint amit ma a linkhálózat jelent.
Remélem nem elcsépelt a hasonlat.
Várom a fejleményeket!
az utóbbi hetekben pont a közösségi hálókkal foglalkoztam. írogattam, jegyzeteltem, gondolkodtam és a mind bennem, mind pedig számos cikkben az integrálódás volt a NAGY TERV, a JÖVŐ. erre itt van a csírája.
ez nagyon durva, tényleg forradalmi, egyetértek.
Nem mondom, hogy rossz vagy ilyenek, és tudom már hihetelen elcsépelt, de nekem ebből is az jön le, hogy nem is olyan sokára a Google lehet a nagytestvér mert többet fog tuni rólam meg az ismerőseimről mint én.
most lehet, h én nem értek valamit nagyon, de az openid, opensocial nyílt szabványok. tehát a hálózati identitást nem a google, hanem a kisebb nagyobb cégek fogják szolgáltatni. elméletileg verseny lesz. eddig stimmelünk?

az oké, h sokan a google feltétlen győzelmét látják, de vájuk ki a végét.

szerintem nem kell hozzá nagy tudomány, h az internet szolgáltatók azonnal lecsapnak erre a dologra, és ők akarják nyújtani a hálózati identitást.

az isp találkozik először a vásárlóval, ők vannak velük folyamatosan kapcsolatban, ők számlázhatnak feléjük, ők képesek támogatást nyújtani, nélkülük ki sem tudsz lépni a netre, estébé, estébé. csak azt várják, h valaki csapjon az asztalra, és jelölje ki az identitás technológiát, és akkor az alapszolgáltatáson túl a többletért is lehet majd számlázni, nehogy már túl alacsonyan landoljanak az árak.

már látom a direkt marketing levelet. kedves xy, önnek a jövőben nem kell az interneten regisztrálnia magát, nálunk már regisztrálva van. amennyiben nyolc napon belül nem jelez vissza felénk, úgy a levelünket elfogadottnak tekintjük. tudta-e ön, h jelenlegi előfizetésével számtalan ingyenes, és számos fizetős szolgáltatásokhoz juthat. ha most előfizet akciós csomagunkra, akkor számtalan további kedvezmény várja önt.

nekem erős a gyanúm, h a közösségi szolgáltatások az isp-ken keresztül fognak bonyolódni. az identitás kezelés nem centralizáltan, hanem elosztottan fog zajlani.

a másik forgatókönyv szerint az unió területén szolgáltató, de ott be sem jegyzett cégek jutnak személyes adat birtokában, már látom mondjuk kolláth gyuri bácsit bohóckodni a csokornyakkendőjével, h ez alkotmányellenes, az ilyesmit betiltani, a helyét sóval behinteni.
"minden közösségivé válhat"

Elvégre is ez a Web 2.0 aminek pont ez a lényege. :D

Majd a kovetkezokben másként lessz, de arra még várhatunk. :D
>Hogyan fog kinézni a web egy év múlva, ha most minden nagy szereplő hitet tesz az adathordozhatóság mellett?

“Once you have mastered time, you will understand how true it is that most people overestimate what they can accomplish in a year - and underestimate what they can achieve in a decade!”

Anthony Robbins
nem lesz szerintem a google sose ilyen mindent összekapcsoló izé, mert akkor más is csinál mindent összekapcsoló izéket és akkor azokat is össze kell(ene) kapcsolni...
> az oké, h sokan a google feltétlen győzelmét látják, de vájuk ki a végét.

A google-nek mar van nehany szazmilla usere (nem veletlenul indult el a liberty para, amikor az MS az osszes hotmailes usert atallitotta a passportra!). Az ISP-t nem szerencses ilyen feladatokkal ellatni, ahogy a toluk kapott e-mail cimet sem szerencses hasznalni (odaragaszt hozzajuk, de persze neki pont ez a celja). Az ISP nehezen fogja raderoszakolni a megoldasat, mert nem nyujt olyan fontos szolgaltatast, amit aminek a hasznalatahoz OpenID kell. Nezd meg hogy lett indapass-od (ami egy rakas szemet): hasznaltal valami index kozeli szolgaltatast (nagy valoszinuseggel blog kommenteltel) es egyszer csak kozoltek, hogy akkor a tovabbi hasznalathoz muszaj regisztralnod. Az ISP kezeben nincs ilyen kenyszerito ero.
atleta,
ha én internetszolgáltató lennék, mondjuk telekomos, vagy chellos ember és egyértelművé válna, h a hálózati identitás terén melyik technológia lesz a befutó, akkor azt azonnal támogatandónak tartanám.

abban igazad van, h az isp-k kezében nincs kényszerítő erő, de mégis csak az van, h nélkülük nem léphetsz ki a netre.

megtudják azt tenni, h adnak az előfizetőiknek egy default identitást. azért, mert különféle csomagokat tudnak így kínálni.
azt mondják, h a X csomaggal tudsz játszani, az Y csomaggal tudsz zenét is hallgatni, a Z csomaggal meg filmet nézni. meg kell még egy XXX csomag, ami a felnőtt tartalom. ehhez nem kell sehová se regisztrálnod. és ez sokaknak lehet vonzó. folyamatosan bővülő kínálatot tudnak nyújtani csökkenő árak mellett. a fejlesztéseket meg majd elvégzik az erre szakosodott szoftvercégek. ugyanez persze a mobil szolgáltatókra is igaz.

csodálkoznék, ha a telekom, a upc, vagy akár a vodafone ezt nem ismerné fel ezt. egyrészt így direktben el tudja adni a szélessávot, mobil internetet, másrészt közvetíteni tud a szoftvergyártó és a fogyasztó között. amin szintén előnyös. mert a szoftver a prémiumszolgáltatás. tudsz böngészni, meg beszélni, ez az alap, de még akkor lehetnek különös igényeid.

érdekel esterházy péter úgy könyve, meg úgy általában az online könyvbemutatók, és mondjuk molnár anikó új melle, vagy úgy általában az új mellek. és akkor ezekre előfizetsz. és akkor ehhez szoftver kell, ami levezényli a felolvasóestet, vagy virtuálisan körbejárhatsz egy meztelen celebet.

persze a szoftvercég ettől függetlenül is működhet, fejleszthet, építhet saját hálózatot. tehát az isp egy lehetséges pálya, de nem kényszerpálya.

nekünk fejlesztőknek mindez azért volna könnyebbség, mert nem kellene felhasználókért kaparászni, megjelenne a tőkepiaci érdekeltség, és megszűnne az ingyen piac. megnyílnának az alternatív értékesítési útvonalak. az ugc mellet megerősödnének az isp, asp, isv, oem működési módok.

ez a meccs nincsen még lefutva. nem hiszek az ugc és a google feltétlen győzelmében. az egy brutálisan túlközpontosított letöltök, feltöltök dolog lenne, ahol a népek egyetlen központ köré kénytelenek gyűlni, úgy szórakoznak, h nincsenek valódi közösségek. szerintem a google összes szolgáltatása ilyen. centralizált. központosított, középszerű magyarul megmondva.
Szerintem az ISP-k nagyon ehhez sem fognak érteni, mint ahogy a tartalomszolgáltatásban sem jeleskednek. Próbálkozni biztosan fognak, mint ahogy valamiféle hírportálokat is összerakosgatnak, de a specialistákhoz képest ügyetlenek és rugalmatlanok.

Minden isp ad emailcímet meg webtárhelyet a felhasználóinak, mégsincs szinte senki, aki a tárhelyet használja, az emailcím használhatóságát meg az első szolgáltatóváltásnál megtanulják.

A friend connect számomra látható veszélye, hogy mindenki nekiállhat "közösségi" szájtot gyártani, és alig lesz köztük különbség.
Lesz majd citromimádók közösségi oldala a lovelemon.net, lesz a kólakedvelőknek egy, a lovecoke.com, mindegyik kommenttel, képfeltöltéssel, haverok meghívásával, chettel, de a legtöbb igazi tartalom nélkül, így az emberek megunják majd őket...
Twodotzero,
na, akkor biztos megint férlreérthető vagyok.

sokszor, és sokat írtam (túl sokat is) arról, h mondjuk a telekomnak egyáltalán nem kellene belefolynia a hírportálok készítésébe. ha én lettem volna a király (mondjuk a gvh), akkor meg sem engedtem volna, mert a fizikai hálózatot és a logikai hírhálót egymástól függetlenül kell fejleszteni, ezeknek egymástól függetlenül kell fejlődniük. azaz nem lehet valaki mindkettőben többségi tulajdonos. lehet részesedése, vagy érdekeltsége, de mindkettőt nem uralhatja. de.

a telekom addig elmehet, sőt ha én lennék a király (mondjuk az nhh), akkor kötelessége lenne elmenni (különben nem lehetne isp), h azonosítsa a felhasználóit valamilyen nyílt szabvány alapján. nem elég az ip cím, mert az gép azosítója, hanem mondjuk openid, vagy valami hasonló. minden szolgáltó válasszon ki egy nyílt szabványt. (a nyitottság itt azért fontos, h a rendszerek átjárhatóak legyenek.)

ezzel minden felhasználónak van default hálózati identitása (nem pusztán e-mail címe), és közösségi hálót, közösségi szolgáltatásokat viszonylag egyszerű lenne építeni.

ha én lennék a király (a gvh és az nhh együtt) akkor a felhasználó a nyílt szabványokat támogató összes webszolgáltatásba alapból be tudna lépni (nem kellene száz helyre regisztrálnia).

a másik dolog, h viszonylag egyszerűen fizetőssé válhatnának egyes webszolgáltatások. mert alapból van egy accountod, egy folyószámlád az internetszolgáltatónál. és ők szépen kiszámlázzák neked a fizetős forgalmat. persze lehetnek az isp-ktől független hálózatok is. mondjuk az index azt mondja, h fizess elő a gazdasági rovatra, a társadalmi, a kulturális rovatra, és a bulvár rész meg ingyenes.

mondjuk egy startup, amelyik nyelvtanárokat és nyelvet tanulókat akarja összekapcsolni úgy működhetne, h alapból be tud lépni bárki, megnézi a próba nyelvleckét (eddig semmi újdonság), és aztán egy kattintással elő tud fizetni. és az isp (vagy akár az index, mint asp (application service provider)) kiszámlázza az összeget, (az első időkben én biztosan maximálnám a jutalék mértékét 5%-ban, h ne alakulhasson ki 50%-os elvonás, később ezt el lehetne törölni persze) és akkor mindenki aki hozzátesz ked jól járni.

és akkor mondjuk egy ilyen fizetős nyelviskola odáig is elmehet, h a tanárok és a diákok neki látnak filmeket feliratozni, és a feliratokat képesek eladni egy másik szolgáltatónak, vagy éppen felhasználják a saját szolgáltatásukban, és akkor ebből lehet építeni egy kis nyelviskolát. akár önállóan úgy, h effektíve oda megyek pakolni a téglát, vagy festeni a falat, akár befektetők segítségével. mert akkor ez nem egy offline sufni, hanem egy offline suli kiterjedt online hálózattal. és akkor lehet, h jön a befektető, h akkor lehetne itt egy regionális nyelvi központ. nyilván ez egy hurráoptimista forgatókönyv.

nekem meggyőződésem, h az ingyen piacon nem alakul ki. csak önkizsákmányolás megy végbe az eredeti tőkefelhalmzás nélkül. h ezt a marxista teminológiát használjam.

ez okozza a problémát. az ingyen piac. a népnek el van hintve, h a weben minden ingyen van. az terjedt el, h a közösségi szolgáltatásokat ingyenesen kell működtetni. nem kellenek előre mutató szabályok, sőt egyáltalán nem kellenek szabályok, egy brutálisan anarchista nézet ez, és különösen nem szabad a tömegektől pénzt kérni. ez meg ugye a retardált kommunista. semmiért ne kérj pénzt, legyen minden ingyen, és majd a reklám, propaganda tart fenn mindent. a vállalatok befizetései tartanak fenn mindent, a néptömegeknek minden ingyen adunk. ez a szovjetunió. a lenini út. a szegény országok szegényednek, a gazdagok gazdagodnak.

egyébként teljesen egyetértünk abban, h a friend connect miért nem lesz működőképes. a minőségi tartalomhoz nem csak sciberek (vagy ahogy ti hívjátok bloggerek), hanem subsriberek (előfizetők) kellenek.
Nem eszik olyan forrón a kását: webakademia.hu/2008/05/friend-connect-ezmiez/ - illetve a FaceBook az "imént" tiltotta le a Google Friend Connectet, tök jogosan.
Hát nekem már kicsit kezd herótom lenni ebből a témakörből. Eddig a funkcionlitás növelésének egyik eszköze volt a kapcsolati információ, de most már ez kezd teljesen öncélúvá lenni (az más dolog, hogy valszeg egy Googlenek vagy másnak megéri, hogy ezek az infók a kezben legyenek).

Minden kapcsolódik mindennel, csak lassan már nem lesz értelme, és ömlik ránk a sok felesleges infomáció meg interakció. Nincs nap, hogy valaki ne dobálna meg Facebookon egy tehénnel vagy egy vámpírral, nagy okosság.

Az az érzésem, hogy egy darabig még növekedni fog ez a tendencia, de előbb utóbb ez be fog fulladni, és valamilyen letisztultabb, nyugisabb web fog kikristályosodni.

Üdv,
Felhő