A válság felértékelheti a mérhetőséget a magyar online marketingpiacon

Sok szó esik mostanában arról, hogy milyen hatással lesz a gazdasági válság az online bizniszre. Persze nem csak nyugaton, hanem idehaza is fontos ez a téma mindenkinek, aki online hirdet, értékesít vagy online hirdetésekből él.
Novák Péterrel, a Kirowski digitális marketingügynökség ügyvezetőjével
jártuk körül a témát...

A gazdaság lassulása minden bizonnyal érinteni fogja a cégek marketingbüdzséit is. Ugyanakkor a Kirowskinál ma úgy látják a hirdetők jelzései alapján, hogy ez legkevésbé a digitális költéseket érinti majd. Novák Péter szerint ebben a gazdasági környezetben a hirdetők szemében fel fognak értékelődni a mérhető, értékesítés-közeli megoldások

A hirdetők szemében a mérhetőség mellett a személyre szabhatóság (emailmarketing, regisztrációs adatbázisokra alapuló kampányok), illetve az online vásárlást előkészítő megoldások (keresőmarketing, tranzakció alapú árazási modellek, azonnali értékesítési célok) értékelődhetnek fel a következő időszakban, vélekedik a Kirowski vezetője.

A legnagyobb online hirdetők közül első körben az autó- és pénzügyi szektor lehet érintett. (Értsd: vehet vissza reklámköltési büdzséjéből.) Bár utóbbinál akár a betétgyűjtéssel kapcsolatos reklámköltések épp növekedhetnek is. A Kirowskinál ugyanakkor arra számítanak, hogy a gazdasági válság mindössze az online marketing növekedési dinamikáját fogja csökkenteni. A 2008-as, várhatóan 35%-os növekedés jövőre 15-20%-ra lassulhat.

Az év hátralévő időszaka csak kisebb változásokat fog hozni, hiszen jelenleg a hirdetők még a 2008-as marketingbüdzséjüket használják fel. A cégek, Novák szerint, elsősorban a "működési költségek" területén fognak visszafogni.

Némi optimizmusra adhat okot az is, hogy az interneten elérhető fogyasztók azért ma is az erősebb fogyasztási szegmensbe tartoznak, így őket valamivel kevésbé fogja negatívan érinteni egy várható recesszió vagy recesszió-közeli gazdasági helyzet.

A hirdetők mellett magunknak az online ügynökségeknek is nehezebb tervezni. Novák Péter szerint azért, mert a hirdetőcégek a jövő évi marketingbüdzséjük meghatározásánál óvatosabbak lesznek, több rugalmasságot várnak el a médiacégektől és persze az ügynökségektől is.

Hát így. Az elmondottak alapján én úgy látom, az igazi főpróba a most következő negyedév lesz. Aztán majd 2009-ben kiderül, hogy mire volt elegendő a mostani "óvatosság".

Címkék: marketing üzlet magyar válság
2008.10.20. 12:13. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mérhetőség? A legjobb mégis az lenne ha nem lennének manipulálva a szémok nem? Ahogyan az elmúlt évben az offline sajtóban sem annyi az újságok kiadott pélfdányszáma amennyi, az az érzésem hogy az online hirdetések kampámnyának végn benyújtott számla alapjául szolgáló teljesítmény a valóságban messze elmarad az igazságtól. Persze itt nyílván meg kell hogy támadjatok, de ezen azért érdemes elgondolkoznia mindenkinek. Mert táblázatokat mutatni nem nagy kunszt....
@Giga Fika adserverről hallottál már?
Azért nem biztos, hogy az éppen interneten keresztül elérhető réteget kevésbé fogja érinteni a recesszió. Szerintem ugyanúgy kihatat rá, mert általában Ő a jobb módú, és pont ezért valószínűsíthető, hogy átlagban nagyobb hitelállománnyal is rendelkezik, de egyben valószínűsíthető is, hogy ennek a rétegnek legalább van némi megtakarítása. Ha megtakarítása van, akkor előfordulhat, hogy most inkább veszteséges az adott befektetése, míg ha hitelállománya van, akkor halmozottan rosszabb helyzetben van, mert növekedik a kamat, esetleg ha ingatlanfedezetű hitele van, akkor pedig csökkenhet a fedezet értéke, így a hitelt folyosító pénzintézet újabb fedezet bevonását kérheti... így lehet akár az itt elővetített védettebb faj éppen a veszélyeztetettebb faj is a deflációk következményeképpen.
Rabbit:
azért pl. az egy bannerhelyen egy oldalon különböző bannereket váltogatás is adserver-ből jön, és mégis mennyi a valós
reach-e?! :-)

(főleg, mivel sok olyan részen van, amit épp nem is lát a júzer... :-P)
Mi az, hogy mennyi a "reach"-e? Amit ki tudsz a számokból hámozni, azt kihámozod, amit nem, azt nem. Mit lehet ezen problémázni? A különböző bannerek váltogatásának megvannak a maga valószínűségszámai és egyéb tényezői.
Az online kampányok mérhetősége most is sokkal jobb, mint pl. a print hirdetéseké. Szerintem az online költés növekedni fog, csak a növekedési ütem csökkenhet.

Atisp
Én még csk most kezdem majd a google hirdetéseit engem akkor talán annyira nem fog befolyásolni.
Kedves "amitlatok" !
Ezt Te sem fogod megúszni, azt viszont tudnod kell, hogy mennyire és mire érzékeny a Te piacod.
Senki nem fog megerezni semmit. NEm kell meguszni semmit, mert nincs mit meguszni. Jo lenne ezeket a bulvaros hatalmas valsag van tipusu hireket kicsit hanyagolni.

Novak Peter is arrol beszel, hogy a NOVEKEDES az idei 35% helyett "csak" 15% lehet. Hat huuuuu ha. Majd kettovel kevesebb libamajas szendvicset keszitenek egy protokollbulin a marketingugynoksegek.
Nem kell bedolni a szalagcimeknek azonnal emberek!
joskafiser: rolad azt hiszem elmondhato hogy nem vagy tulzottan tajekozott penzugyi, gazdasagi ugyekben
ennek megfeleloen kellene velemenyt nyilvanitanod
szerintem nem nagyon tudjuk, hogy mennyire szűkül be a piac, és azt sem, hogy pontosan merre mozdul el a hirdetési piac.

a web2 nem tud olyan hatékonyan hirdetni, mint a web1. amíg konjunktúra volt, addig a cél a hirdetési helyek számának feltétlen növelése volt, ezért lett a web2, osszál meg mindent, bla, bla, bla.

most jön a dekonjunktúra, az új cél már az, hogy a hirdetések hatékonnyá váljanak. szerintem az interaktív környezet rombolja a reklámok hatékonyságát. és nem abban az értelemben, hogy nem kattintanak a hirdetésre, hanem abban, hogy nem vásárolják meg a terméket.

a sokféle véleményés a szélső álláspontokat erősíti fel és elbizonytalanítja a vevőt.
cégalapító: Jaja, mindig meg kell nezni, hogy ki mondja, amit mond. Az 'elemzesek' gyakran nem elemzesek, hanem uzenetek. Ebben az esetben pl. az online piacrol elo egyik ceg fejese probalja meggyozni a sajat ugyfeleit, hogy ne csokkentsek az internetes kolteseiket, sot, esetleg noveljek.

En sem latom egyertelmunek, hogy az interneten elerheto kozonsegre, vagyis az atlagosnal jomodubb es jobban informalt emberekre kevesbe hatna egy gazdasagi valsag. Igaz, hogy az itt hirdetett cuccoknak nagyreszt ok (mi) a vasarloi, de hat ha a relativ jomodbol kovetkezik valami, akkor az csak annyi, hogy kevesbe (vagy csak kesobb, illetve kevesebben) fogunk ehezni. Ettol meg autot ugyanugy kevesebben vesznek majd hitelre. Raadasul a jol fizeto allasok nagy resze eleve olyan termekek eladasabol van finanszirozva, amik kevesbe kotodnek az alapszuksegletekhez (bankar ugye, szoftveres, reklamugynok, marketinges, PR-os). Namost eloszor pont az ilyen termekek/szolgaltatasok fogyasztasa esik vissza, es nem a kenyere meg a krumplie. Ebbol pedig az kovetkezne, hogy pont a kozepreteg lesz a leginkabb erintett (legtobb elbocsatas, pl.) Ettol meg johet jobban ki a bulibol, mint az egyszeri csoro munkas, akinek viszont nincsenek tartalekai, de a fogyasztasa szerintem nekik/nekunk fog jobban visszaesni.

Senki nem tudja megjosolni, hogy mi lesz, mert fogalmunk sincs a rendszer belso osszefuggeseirol, es a logikusnak latszo magyarazatok gyakran nem jelentenek semmit, de ez megis logikusnak latszik ;), biztos vannak is ezt igazolo/cafolo adatok a korabbi gazdasagi hullamvolgyek idejebol.

(Egyebkent az ismeretlen rendszereket talan nem kene birizgalni - az atomeromuvekkel sem igy szoktuk...)
Egy kis kitekintés... Ebből nekem úgy tűnik, hogy a kereső a fejlett piacokon is tovább erősíti az arányát a teljes reklámtortából

www.emarketer.com/Article.aspx?id=1006644