Saját közössége mentheti meg a JPG-t

Január elsején jelentette be a közösségi fotóújság főszerkesztője, hogy bezár a bazár. Az ok egyszerű: nem sikerült megfelelő mennyiségű bevételre szert tenniük. Nem tudják tovább üzemeltetni a szájtot/újságot.

A JPG Magazine modelljéről két éve már írtam. Mára úgy tűnik, a koncepció (közösségi szájt print kiadványának hirdetési felületeiből megélni) mégsem volt életképes. Pontosabban a helyzet nem ennyire egyszerű, mert az elmúlt két évben a JPG körül kialakult egy masszív közösség. A felhasználók nem csak küldözgették fotóikat, de aktívan részt is vettek a kiadvány szerkesztésében, azzal, hogy rendszeresen szavaztak a beérkező fényképekre. 

A közösséget váratlanul érte a JPG bezárásának híre. Az első sokk után azonban a tett következett. Létrehoztak egy szájtot, ahol azt kérdezik a közösség tagjaitól, hogy mennyit lennének hajlandóak fizetni havonta, hogy életben maradjon a JPG.

Figyelem, jegyezzük fel: a felhasználók maguk kérik azt, hogy hadd fizessenek kedvenc (eddig ingyenes) szolgáltatásuk használatáért.

Maga a bezárás híre végigsöpört az amerikai blogoszférán, és az így generálódott figyelem következtében állítólag máris jelentkeztek páran, akik szívesen felvásárolnák a közösségi fotómagazint. 

Elképzelhető tehát, hogy a vak szerencse és a közösség erejének és elkötelezettségének eredményeként menekül meg a JPG a bezárástól.

Amúgy az jutott eszembe, hogy akár tudatosan is csinálhatják ezt a drámai bezárás-bejelentés dolgot startupok, hiszen mint a példa mutatja, sokkal gyorsabban és könnyebben lehet így befektetőt találni, valamint rábírni a közösséget, hogy pénzzel is támogassa meg az ügyet (a szolgáltatást). 

Akárhogy is van, ha a JPG-t saját közössége menti meg a pusztulástól, akkor egy szép történettel kezdődik 2009 a weben.

Címkék: média kommuniti
2009.01.03. 15:25. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ez az "üzleti modell" (bejelentjük, hogy bezár a bazár, ha nem lesz pénz) már elég régóta jelen van a nyílt forráskódú szoftverek világában, és általában bejön.
Külföldön lehet, de a magyar ember pl. csak olyanért fizet neten, amit nagyon akar. Az ilyen kis értékű fizetgetésnek nálunk nincs semmilyen kultúrája, hisz itthon még a bankkártyát se nagyon használják az emberek 5 ezer forint alatti fizetésre, mert egyébként az utánuk állók rosszallását váltják ki. Persze nyugaton ez lehet, hogy valóban működik. Mi pont a fordítottját próbáltuk ki a www.arteon.hu nál először nagyon olcsóvá tettük, de a magyar művészeket így is csak kis mértékben érdekelte, úgyhogy inkább ingyenessé tettük, és majd reklámbevételeket próbálunk szerezni.
Ha egyszer ingyenes, akkor miért nem lehet letölteni az újságot? Sokat meg lehet spórolni, ha nem postán küldik ki, nyomtatva. Vagy csak én értelmeztem félre?
Rung András:
Nyugaton is sok helyen ki van téve, hogy csak 10-20 Euro felett fizethetünk bankkártyával. Itt a modell úgy működött, hogy először az ingyanes szolgáltatással elkötelezett felhasználókat neveltek ki, aztán most dűlőre vitték a dolgot, hogy mennyit hajlandók erre rááldozni.

Ez a bezárás-marketing meg nagyon kétélűnek tűnik, mert ez a szájt elérte a kellő nyilvánosságot, de volt már másik, amelyik nem. Elképzelhető, hogy az amúgy életképes ötlet megvalósításába csúszott a hiba, a szájt pörgött, de a monetarizáció kevésbé, most sikerült (egyszer) kimászni a csávából.
Szerintem ez nálunk ennyire elképzelhetetlen. Sajnos ahogy az is, ami innen 200 km-re már dívik (pölö Ausztria): újság kirakva az utcára nylonban, bedobod az eurot, kiveszed az újságot.
Nálunk:
- letépnék a nylont, eladnák az újságot
- bedobnának egy 100-ast és kivennék az ÖSSZES újságot, és eladnák v. betüzelnének vele

Ez a gond. Ez a szemlélet okoz sok egyéb problémát.
Ismerek magyar szájtot, amit többször mentett meg a közösség adománya, és ha jól rémlik, mindennapi kiadások jó részét is az fedezi (bár tudtommal nem for-profit).

Egyébként az is jó ötletnek tűnik, ha ingyenes a szolgáltatások nagy része, de néhány hasznos kiegészítő funkcióért fizetni kell.

De én nem igazán értem ezeket az egysíkú üzleti modelleket. Nekünk középiskolában is azt mondta egy tanárunk: "több lábon kell állni!" Tiszta hazárdjáték mindent egy lapra feltenni.
szerintem is ez elképzelhetetlen, a bedobom a 100 és veszek egy újságot az se...
éppen emiatt egyenlő az öngyilkossággal, ha magyar startup kizárólag magyar piacot céloz meg.
A bezárást én sem hiszem, hogy előre megtervezték, bár biztos egy okos marketinges javasolta. Sajnos Magyarországon ez se ütné le az embereket. Azt mondanák na jah. Szerintem az tényleg nagyon szomorú, hogy a kis tételekre az utalás még nem terjedt el. Ennek alapvetően az alacsony bizalom és a rossz banki szolgáltatások az okai. A bankjaink is nagyon sokat tettek azért, hogy ez rossz legyen, miközben extra profitot zsákolnak itt a balkánon.