Január elsején jelentette be a közösségi fotóújság főszerkesztője, hogy bezár a bazár. Az ok egyszerű: nem sikerült megfelelő mennyiségű bevételre szert tenniük. Nem tudják tovább üzemeltetni a szájtot/újságot.
A JPG Magazine modelljéről két éve már írtam. Mára úgy tűnik, a koncepció (közösségi szájt print kiadványának hirdetési felületeiből megélni) mégsem volt életképes. Pontosabban a helyzet nem ennyire egyszerű, mert az elmúlt két évben a JPG körül kialakult egy masszív közösség. A felhasználók nem csak küldözgették fotóikat, de aktívan részt is vettek a kiadvány szerkesztésében, azzal, hogy rendszeresen szavaztak a beérkező fényképekre.
A közösséget váratlanul érte a JPG bezárásának híre. Az első sokk után azonban a tett következett. Létrehoztak egy szájtot, ahol azt kérdezik a közösség tagjaitól, hogy mennyit lennének hajlandóak fizetni havonta, hogy életben maradjon a JPG.
Figyelem, jegyezzük fel: a felhasználók maguk kérik azt, hogy hadd fizessenek kedvenc (eddig ingyenes) szolgáltatásuk használatáért.
Maga a bezárás híre végigsöpört az amerikai blogoszférán, és az így generálódott figyelem következtében állítólag máris jelentkeztek páran, akik szívesen felvásárolnák a közösségi fotómagazint.
Elképzelhető tehát, hogy a vak szerencse és a közösség erejének és elkötelezettségének eredményeként menekül meg a JPG a bezárástól.
Amúgy az jutott eszembe, hogy akár tudatosan is csinálhatják ezt a drámai bezárás-bejelentés dolgot startupok, hiszen mint a példa mutatja, sokkal gyorsabban és könnyebben lehet így befektetőt találni, valamint rábírni a közösséget, hogy pénzzel is támogassa meg az ügyet (a szolgáltatást).
Akárhogy is van, ha a JPG-t saját közössége menti meg a pusztulástól, akkor egy szép történettel kezdődik 2009 a weben.
phanatic · http://szilveszterfarkas.com/ 2009.01.03. 16:05:36
Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.03. 17:27:44
steindani · http://bit.blog.hu 2009.01.03. 18:13:29
KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.01.03. 18:22:14
Nyugaton is sok helyen ki van téve, hogy csak 10-20 Euro felett fizethetünk bankkártyával. Itt a modell úgy működött, hogy először az ingyanes szolgáltatással elkötelezett felhasználókat neveltek ki, aztán most dűlőre vitték a dolgot, hogy mennyit hajlandók erre rááldozni.
Ez a bezárás-marketing meg nagyon kétélűnek tűnik, mert ez a szájt elérte a kellő nyilvánosságot, de volt már másik, amelyik nem. Elképzelhető, hogy az amúgy életképes ötlet megvalósításába csúszott a hiba, a szájt pörgött, de a monetarizáció kevésbé, most sikerült (egyszer) kimászni a csávából.
Cseh Balázs - Balee · http://b2bonline.blog.hu 2009.01.03. 18:51:06
Nálunk:
- letépnék a nylont, eladnák az újságot
- bedobnának egy 100-ast és kivennék az ÖSSZES újságot, és eladnák v. betüzelnének vele
Ez a gond. Ez a szemlélet okoz sok egyéb problémát.
littlemat 2009.01.03. 19:44:48
Egyébként az is jó ötletnek tűnik, ha ingyenes a szolgáltatások nagy része, de néhány hasznos kiegészítő funkcióért fizetni kell.
De én nem igazán értem ezeket az egysíkú üzleti modelleket. Nekünk középiskolában is azt mondta egy tanárunk: "több lábon kell állni!" Tiszta hazárdjáték mindent egy lapra feltenni.
darkatti 2009.01.03. 20:58:38
phanatic · http://szilveszterfarkas.com/ 2009.01.03. 21:57:25
Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.04. 13:18:33