Ébresztőt kiált a Google magyarországi vezetője

Miskolczy Csaba múltkori, a Kreatív Online-on megjelent cikkében arra szólított fel, hogy a nagy globális szolgáltatások helyett a hazaiakat kellene támogatnia a magyar netezőknek, hirdetőknek, ügynökségeknek.

Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi vezetője a publicisztikához írott hozzászólásában a következőket írja:

ÉBRESZTŐ: ideje lenne valami újat kitalálni és megpróbálni nem 10 milliós piacban gondolkodni, amikor közel 2 Mrd internetező van ma már. Nem másolni kell a kitalált közösségi site-okat (iWiW Open Social nyitás), copycat videomegosztókat indítani (ha jól számoltam Magyarországon van vagy 7-8), hanem itt lenne az ideje valami kreatív ötlettel előjönni, valami újat kitalálni. Láss csodát, fogadni merek, hogy (1) nagyon előnyös vételi ajánlatot fogsz kapni vagy (2) sikerre fogod tudni vinni a vállalkozásodat.

De hagyjuk már ezt a "magyar nemzeti hip-hop témát" békén és foglalkozzunk olyan területtel, ami nincs lejátszva.

A Google magyarországi vezetője tehát szokatlanul sok nagybetűvel éles hangon reagált arra a publicisztikára, mely a hazai fejlesztéseket és webes szolgáltatásokat szeretné előtérben látni a globális szolgáltatásokkal szemben. (Például Peresztegi céloz arra is, hogy Konrád postjai elfogultak a Google-lal, hiszen a blogot az eTarget "szponzorálja". Nem pontosan értem, hogy hogy jön ez ide, de mindegy.)

A magyar googler szerint a kitörési pontot nem a lokálisan erős szolgáltatásokban kellene keresni:

Miért is kellene megmaradnia Magyarországon piacvezetőnek az iWiW-nek, ha nem tudja felvenni a versenyt a Facebook-kal, vagy miért kellene a Blogternek fennmaradnia, ha nem tud semmivel se többet nyújtani, mint a versenytárs globális márkák? Nem, nem hiszem, hogy itt kellene keresgélnünk, hiszen ahogyan azt Te is látod, a helyi játékosok (pl. a globalizáció miatt) nem tudják felvenni a harcot a nagyokkal.

Tegyük hozzá, hogy a Blogtert nem egy globális szolgáltatás (mint például a Google Blogger.com-ja), hanem egy száz százalékban magyar konkurens, a Blog.hu előzte be tartósan. És nem úgy tűnik, - globalizáció ide vagy oda -, hogy a Blog.hu-t képes lenne megszorongatni a rettegett Google blogszolgáltatása.

Amúgy Peresztegi ezúttal sem nyilatkozott arról, hogy a Google egyes szolgáltatásai milyen látogatottsági adatokkal rendelkeznek a magyarországi felhasználók körében. Nyilván érdemibb vitát lehetne folytatni, ha mindenki nyílt lapokkal játszana.

Sajnos azonban a vita a fenti csörtével teljesen más mederbe terelődött.

ÉBRESZTŐ: tessék lehiggadni, és értelmesebb, szakmai alapú párbeszédet folytatni a hazai termékek kontra globális nagyok témakörben. Épp ideje lenne.

Kezdjünk is bele. Keep it real:

1. Nem gondolom azt, hogy helyi szintről ne lehetne lenyomni helyi piacon egy nagy multit. (Lásd: 4. pont.)

2. Látni kell, hogy a hazai stratupoknak sokkal kevesebb pénzük, tőkéjük van, mint egy amerikai multinak. S ezzel együtt lehetőségeik is sokkal behatároltabbak. Így meglehetősen gúnyoros dolog egy amerikai multi részéről azzal visszavágni, hogy győzzön a jobbik.

3. A Google vagy a Facebook jelenléte a magyar piacon véleményem szerint egyáltalán nem ártalmas. Sőt! Ha idehaza egészséges a versenyszellem, e két amerikai nagyvállalat egyre erőteljesebb jelenlétének ispirálnia kellene a magyar fejlesztői közösségeket, cégeket.

4. Érdekesnek tartom, hogy a Google magyarországi vezetője egyszer saját vetélytársa, a Facebook védelmére kel, majd ezt követően kiemeli az iWiW OpenSocial-támogatását, mint nem eredeti ötletet. (Jó tudni: az OpenSocial a Google szabványa.) Jó tudni azt is, hogy a zárt Facebook Platformmal szemben éppen a nyitott OpenSocial jelentette az innovációt. Már amennyiben egy szabvány kapcsán van értelme innovációról beszélni. A Facebook az ezt követő időszakban inkább a kisalkalmazások elmeszelésére törekedett redizájnjaival. Ezek a redizájn-projektek amúgy a Twitter működési elvét és felületi megoldásait "nyúlták". A Twitter meg a Jaikut. Mi következik ebből?

Az eredetiség és ötletesség kritériuma egyáltalán nem olyan egyértelmű, mint ahogy Peresztegi felvázolja. Ha csak a blogszolgáltatásokat veszem, ilyen alapon mindenkinek fejet kellett volna hajtania a Blogger.com piacra lépésekor. De a Blog.hu fejlesztői és az Index például nem ezt tették. Úgy gondolták, hogy tudnak jobbat, mást. És mint kiderült, igazuk volt. A Google ellenében is. Itt nem a szolgáltatás eredetisége döntött, hanem sokkal inkább a szolgáltatás jó pozícionálása és kommunikációja. Azt már nem is említem, hogy mi újság a Google közösségépítő szájtjával, az Orkuttal a magyar piacon. Lehet itt dobálózni azzal, hogy győzzön a jobbik. Csakhogy, mint a mellékelt ábra mutatja, a Google-nak sem a Freemailt, sem az iWiW-et, sem a Blog.hu-t nem sikerült megszorongatnia a magyar piacon.

5. Az éles hangú kirohanások és anyázások (főként piaci konkurens cégek vezetői részéről) kifejezetten ártalmasak. És inkább a Blikk címlapjára valók.

Címkék: google üzlet magyar bulvár
2009.10.05. 15:20. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

foleg, h egy _elviekben_ lassu, nehezkes, tengerentuli fejleszto gardaval rendelkezo multival kell versenyezni.

a googlet, facebookot, ebayt megverni az igazi 2010es sikerelmeny.
Itthon valahogy nagyon ismeretlen dolog a webes alkalmazások fejlesztése (tisztelet a kivételnek). Szidhatja bárki a fészbukot, de mérföldekkel az iwiw elött jár. Az ok az, hogy a fészbuknál fejlesztenek folyamatosan. Az iwiwnél az utóbbi időben azt vettem észre, hogy 4-5 havonta bejelentenek valami újdonságot ( alkalmazások, hírfolyam, stb.), de a rendszer évek óra lassú és rengeteg az apró bosszantó hiba. Lehetne azzal jönni, hogy a fészbuknak több pénze van fejlesztésekre, de könyörgöm, az iwiw mögött ott az egész Té-pereputty. Lehetne honnan forrást szerezni. Valamiért mégsem megy. Így viszont senki ne csodálkozzon.
1. nem anyázott.
2. egy komment nem tekinthető nyilatkozatnak (vö. "ezúttal sem nyilatkozott a látogatottsági adatokról")

Ez csak egy sima komment. Nem értem miért nem oda válaszoltál és miért ez a bulváros bejegyzés a webisztánon?

"Az éles hangú kirohanások és anyázások" mivan?? A webisztán mikor lett blikk szintű hírgyár?
roviden szolva egyetertek Peresztegi Zolival, es azzal nem, h kb. rogton nekiesel. Egyaltalan nem volt durva amit mondott, talan csak faj az igazsag nehany embernek.

Gondolj arra, h a Google is garazsceg volt, es hosszas, nagyon hosszas utanajaras volt amig sikerult annyi penzt osszeszedni, h normalisan tudjak folytatni a munkat. Ok sem 6 honap alatt huztak fel a bizniszt, itt sem ebben kell gondolkodni.
oké, nem közösségi szolgáltatás, de a prezi nagyjából megfelel a fenti kritériumoknak, be is jött
@hh
jöjjön már a sok kreatív hazai ötlet, hogy legyen mit lemásolni az origónak, hogy versenyezni tudjon a facebookkal. ejnye.
"ezt követően kiemeli az iWiW OpenSocial-támogatását, mint eredeti ötletet"

szerintem negatív példaként hozta fel, nem eredeti ötletként.
@eszpee: az meg nagyobb lol lenne. tekintve h az opensocial google-szabvany.
A blog.hu-nál azért ne felejtsük el, hogy ott van rá a link az Index címlap tetején. Akkor is ilyen sikeres lenne, ha nem lenne mögötte az Index folyamatos hátszele?
@azAttis: a google tozsdei ceg. lokalis vezetojenek minden publikalt irasa / elmondott beszede pontosan abban az ertelemben nyilatkozat, ahogy egy fejleces sajtokozlemeny.
Alapvetoen igaza van Pereszteginek szerintem. Ami miatt azonban megis nehezemre esne osszehasonlitani nem csak egy nagy multit es egy kis hazai startupot, hanem meg egy amerikai , angol vagy holland kis startupot is egy magyarral, az a kockazati toke es a befektetesi hajlandosag - kultura massaga, illetve fejletlensege itthon.
Azért azt tegyük hozzá, az eléggé ajnározott blog.hu azért tart ott, ahol, mert eléggé nyomatja az Index.
@hírbehozó: hát arra hozta fel, ha jól értem, hogy nincs innovatív új dolog itthon, csak külföldi dolgok lemásolása meg átvétele. ebbe beleilleszkedik az iwiw opensocial, és irreleváns, hogy a googletól vagy mástól vesznek át.
@eszpee: az open social pont arra jott letre, hogy hasznaljak mas szajtok. ez a lenyege. a neveben is benne van. amugy a magyar piacon az open social-implementacio az iwiw nevehez kotodik, es nem a google-hoz. fuggetlenul attol h az os google-szabvany. mindenkeppen szerencsetlen az open sociallal peldalozni a google reszerol. ha pro, ha kontra.
@eszpee @hírbehozó Igen szerintem is a negativra hozta fel, ugyanabban a tagmondatban van. Egyebkent is, attol mert az opensocial google szabvany, es ezt hasznalja az iwiw, nem kell a Google -nek jo es eredeti otletnek tartania mindent ami erre epul.
@hírbehozó: lehet hogy arra gondolt, hogy ha legnagyobb amit az iwiw fel tudott mutatni mostanában az egy opensocial implementáció akkor mérsékelten innovatív?
Ez az egész vicc:
0. Miskolci beruház ( vásárol Szörcs és Csirip vonalon )
1. FB ember idejön és kijelenti, hogy lenyomjuk a wiw-t
2. Google pont időzítve van a wave-vel és nyilván dolga a lokális visszhang erősítése. Így egyrészt, minden mellett bemutat maps-t és persze HH is mutat szépen befelé.
3. Miskolci Kreatívba beleír, hogy a magyar az igazi Magyarországon az interneten is. Hogy miért tök mind1. A lényeg úgy is az, hogy Én vettem és Ti meg adjatok nekem reklámtortából pé'zt! ( Úgy is jön az enyhén nacionalista alapon szerveződő retorika! )
4. Google ember meg felveszi a kesztyűt - kom.kényszer - csak ez úgy hat, mint a globalizáció "vérespallosja". Tök feleslegesen.

Hogy idézzek egy örökbecsűt: a sas nem kerget legyeket!

Beszélni lehet, sőt kell a folyamatokról, de kérem, azért mindenkit kezeljünk a helyén!
@Pro: lehet. vicces lenne, ha a google negativ peldakent hozna fel az opensocial implementaciot.

de ha igy van, lenne egy koltoi kerdesem: a google hungary mire es hogyan hasznalja az opensocialt?
Minden elismerésem a blog.hu-nak, használom, szeretem, de a Blogger kezelőfelülete sokkal letisztultabb, jobb. Ha az Origo vagy pl. a Hírkereső vagy akár az iWiW meglépné azt a bölcs lépést, hogy beemeli a blogot a címoldalára, akkor igencsak meg tudná szorongatni a blog.hu-t.

Egyébként pedig egyetértek a kommentelővel, a versenyt a valódi innovációval kell felvenni és erre a Prezi a jó példa. Egyébként ők is a Téhez kötődnek.
@Leni: az indexet/indat jotekonyan kihagytad :)
@hirbehozo: szvsz pont az a lenyeg, h total felesleges olyanrol beszelni, hogy google hungary. barmilyen kontexusba is helyezzuk, szerintem nincs ertelme.

Google Inc. van aki globalisan jelen van a vilagban.

a google kft. jelenleg egy torvenyi kenyszer se tobb se kevesebb. a komment meg inkabb maganjellegu, semmi hivatalos nincs benne.
én egyetértek ezzel a Peresztegi gyerekkel.

mindig mindent lehet sokfelől megközelíteni... szerintem mondandójában nagyon is sok okosság, és igazság volt.

de hát ezis csak egy hozzászólás volt részemről... :)
1. Sokan-soxor elfelejtik, hogy egy angol nyelvteruleten indul szolgaltatas, alapbol sokkal tobb embert er el, mint pl. egy magyar. Igen tudom, hogy a forditas nem kerul olyan sokba, de ettol meg foleg egy garazsceg szamara, nagyon sokat szamitanak az elso koltsegek.
2. Egy amerikai garazsceg nem nemzetkozi (azaz hazai) celkozonsege:

*30-szor akkora mint a magyar
*3-5-szor akkora a PPP-n szamitott vasarloereje
*1-2 evvel ezelott az internet penetracio is kb 1-2-szeres volt

Mindez a magyarehoz kepest.

3. Ne felejtsuk el, hogy a fajlagos beruhazas (befeketett toke/potencialis ugyfel) toredeke a magyarenak. Vegyunk egy zenearuhazat, ahol ugyannyi zene van, mint egy amerikaieban. Mindekettonek van 3 millio zeneszama, az elgyen 20 TB hattertaron. A magyar zenearuhaz 20 TB koltsege 10 millio lakosra oszlik meg, amerikaban 300 milliora. Ha Nemetorszagot nezzuk, akkor is 100 milliora oszlik el. Amerikara pl. 1 db licenccel megveszel 300 millio potencialis usernek torteno eladas jogat. Europaban minden orszagra kulon-kulon meg kell venned. Meg az is elkepzelheto, hogy ezek osszessege ugyannyi, mint 1 nagy amerikai deale, csakhogy mondjuk 20-szor annyit kell adminisztralni.

4. Amerika 1 nyelvu (ok legyen ketto ha a spanyolokat is veszem). Europa soknyelvu. Ha ugyfelszolgalat kell, maris sokkal osszetettebb es dragabb a sajat anyanyelvu ugyfelszolgalat.

5. Mo-n nincsen igazan hagyomanya az igazi kockazati toke befeketetesnek, amerikaban 10-bol 1 jon be, de az busasan behozza az arat.

6. A Bay Areaban levo otletek es fejlesztok es VC cegek koncentracioja kb. 100-szoros a magyarhoz kepest. SOkszor megfelelo szakember felvetele is nehezsegbe utkozik itthon.

Mindezek miatt sokkal nehezebb valamit otthonrol elinditani, mint pl. az USA-ban. Persze ennek ellenere minden weboldal csak 1 klikkre van a masiktol, igy tenyleg csak a legjobbak maradnak talpon. De akik talpon maradnak es vilagszinvonaluak, azok hamar amerikaiak lesznek. Lasd.:

www.ustream.tv
www.logmein.com
www.nuance.com (Recognita)
az a gond srácok, hogy a közösségi szolgáltatások ingyenesek.

ami azt jelenti, hogy egy kicsi, zárt piacon kell versenyezni egy globális szolgáltatóval, és így nem tudunk kilépni a szomszédba se. (az iwiw se tudott igazából kilépni pedig ott volt a telekomos háttér.)

azaz a komcsi modellben gondolkodik itt a többség (totális tőkekoncentráció: a nagy hal megeszi a kicsit) peresztegi is, és miskolci is, és nem a kapcsiban (eredeti tőkefelhalmozás: hugyért, szarért pénzt kérünk).

és ezért mondom régóta (a web2 nevű őrület kezdete óta), hogy ez a legyen minden ingyen kurva nagy átverés. és igen rendesen beszopja mindenki.
hát pedig szerintem van benne valami amit mond! várom az eredeti és kreatív ötleteit... engem nem érdekel ha a google neve alatt fut. ugyanúgy örülök ha magyarok hozták létre...
@Songoman:
nem azért van nehezebb helyzetben a zeneboltod, mert kicsi a piac, mert ez azt jelenti, hogy itt nincs túl sok zenebolt, hanem azért, mert egy komcsi közegben boltolsz, ahol a vezérbloggerek azt harsogják: legyen minden ingyen. és geci az, aki zenével boltol.

amerika ezzel szemben egy kapcsi közeg. ott természetes, hogy lesz egy csomó (verseny) társad az üzletedben, és lesz egy csomó (együttműködő) partnered. és ez folyamatosan inspirálja az embereket.
Magyarként igyekszem anyanyelvű szolgáltatót használni (ez megáll, mert a magyarember legendásan alulképzett idegennyelvekből), tehát lokalizált brandek még játszanak.

Ennek mentén a gmail ellenében pl. fel nem foghatom, hogy miért van még életben a freemail, vagy a citromail (magánvélemény).

Az iWIW pedig mióta magentáék a hóna alá nyúltak, egész jól fejlődget. Még mindig szörnyen eklektikus, ami alatt azt értem, hogy a temérdek újdonság között igazán népszerű funkciókat nem sikerült beújítani. A leghasználhatóbb a társkereső funkció erősítése lehet talán, lévén nyilván övék a legnagyobb magyar felhasználói bázis, de ilyesmire van piacon sokkal jobb céleszköz. Ezért az iWIW még jódarabig marad az, ami: nagy halom adat- és főleg KÉPkupac, erős feature-ök nélkül.

Miszter Zoltán kifakadásában pedig egyértelműen tetten érhető a google-mantra: légy kreatív, s minden jóra fordul meglásd! A magyar rezisztancia a praktikus és elegáns megoldásokra sz olyan tényező, ami lokális asszimilációt igényel, bármilyen bevezetés helyett. Vagdalkozás helyett az okok keresése, vagy jólmegmondása is hasznosabb lett volna. És hitelesebb is, hamár egy worldwide leader IT-cég nevében nyilatkozgatok.
Azért a Telekom sem az a magyar kisvállalat, hogy a naaagy multikkal szemben kéne védelmezni :)
valahogy komolytalannak tartom már ezt az egészet... :S
@Ayax: nálunk a citromail meg a freemail (meg az összes többi magyar email szolgáltató) csak azért tud életben maradni, mert a magyar ember nem beszél angolul

ennek következtében nem tud a gmail-ra meg a hotmail-ra még beregisztrálni se, de ha mégis, az első olyan levélnél, ahol a link le van tiltva és be kell kapcsolni a linket, elakad

és utána anyázik, hogy milyen szar a gmail/hotmail, bezzeg a freemail

ha ténylegesen versenyezne a magyar szolgáltatás a külföldivel, akkor még az origós hátszéllel se volna a fasorban se
ahhoz képest én is jól beírtam a gmail-RA meg a hotmail-RA hehe elfelejtettem a zangolt úgylátszik
@GYUSZI BACSI: Nem azé Gyuszi Bácsi, de a a gmail és a hotmail is elérhető magyar nyelven, eredendően semmi értelme annak, amit írsz.

A magyarok meg nem egy webisztán cikk/hozzászólástól lesznek kreatívak. Ha azok lennének, már régesrég bebizonyították volna. Vannak kreatív magyarok, és büszke vagyok rá, hogy magyar lehetek. A népességen múlik az egész.

Egyszerű valószínűségszámítás. Nagyobb népességű országokban nagyobb az esélye egy jó ötlet kibontakozásának.
mentor kéne a powerjuzereknek. az nagyon jo lenne szerintem
Mintha kint lennék a körúton. Ordít a nagyobbik autó sofőrje, mert megpróbál indexelni egy kisfiat. :) Magyarország! :)
Ne felejtsük el, hogy Peresztegi magyar. Ekként reagál. Akkor kiabál szerintem a nagy tesó, ha elégedetlen a felmutatható eredményekkel. Ilyenkor kicsit ráköhög a helyi emberekre. Kihasználja, hogy rá jobban odafigyelnek. Osztja az észt...

Miskolci véleményét osztom. Meg azt a véleményt is, hogy egy-egy fasza startup simán lenyomja a multit, ha jó dologról van szó.

Pereszteginek még csiholni a kellene a kommunikációján...
Biztos jó arc ez a Peresztegi Zoltán, de hogy még mindig nincs Wave-em, az is biztos.
Kicsit noszogathatná az amerikai haverjait, hogy engedjenek be több népet a netwörkbe.
@Takács Árpád: akkor lehet, hogy nem tudnak róla (pl. én se tudtam, mert nem is néztem eddig), vagy nem tudják átváltani magyarra, mert angolul nem találják a nyelvi beállítást

mindenesetre azt látom, hogy hányan nem tudják élesíteni a regisztrációjukat az oldalunkon, mivel nem működik nekik a link, ebből vontam le a következtetést

namármost ha még magyarul is tud a gmail meg a hotmail, akkor ezek után viszont már tényleg nem tudom mi szól a citromail meg a freemail mellett
@GYUSZI BACSI: Ugyan az kb, mint az IE6 mellett.

- Hol vannak a leveleid?
- A freemailembe.

fmailt sose használtam. Borzasztó nekem a felület, a sebesség, minden. Citro meg egy csicsahalom.

Dehát a trend, az trend. Sokan nem is mondják a @f...hu-t, hanem bemondják a user nevüket, és az az e-mail cím. Mikor értetlenül nézek, akkor közlik, hát hogy ugye freemailes vagyok!
OMFG.
Ja az lemaradt, hogy nem fújja a haraszt, ha nem zörög a szél.

Hazai cég parázik, hogy a multi megeszi reggelire. Multi meg parázik, hogy a kis cég aáltal kikiáltott hazafias összefogás sikeres lesz, és veszít kemény 2% forgalmat világ viszonylatban (sacc/kb).
Ennyi. De én is azon vagyok, jobbat kell írni, és no para.
Peresztegi stílusa szerintem olyan kontextusban értelmezhető, hogy a HH által higgadt, értelmes, szakmai párbeszédként leírt kommunikációt egy higgadt, értelmes, szakmai -- de egyben trendkövető és túl óvatos párbeszédként defíniáljuk.

Megemlíteném a Google mint multi vs a Google mint multi, aki nem olyan régen még nem is létezett szempontot is.
Dolgoztam a Sanomában, és tudom, hogy milyen a fejlesztési stílus. Olcsón valamit lemásolunk amiből sok pénz van. Ez a baj. És ez van az Origoban is ha jól sejtem. Egy biztos, nem kellett félni attól, hogy majd megszorongatnak. Belterjes bagázs, felosztották egymásközt a piacot, csak azt nem vették észre, hogy a Google (aki ugye nincs a Webauditon) szépen észrevétlenül beszivárgott a piacra. Ezután lehet itt Etargetezni, ha a látogatóim 70%-a a Google-ről érkezik.
Nem olvastam végig minden posztot - e miatt elnézést. Minden esetre a bejegyzés végén olvashatóakhoz annyit tennék hozzá, hogy a Google (és más sem) azért nem tudta itthon a freemail-t és az iwiw-et megszorongatni, mivel a hazai átlag netezők igénytelenek, és nagy részük nem nyitott semmilyen újra.

Ez nem a Google-n múlik, sőt nem is az iwiwen vagy a freemail-en. A hazai oktatáson múlik (mielőtt el leszek hajtva a Bahamákra, jelenleg fejlesztés mellett tanítok középsuliban - látom a helyzetet belülről sajnos). Az ezzel kapcsolatos lehangoló tapasztalat pedig azt mutatja, hogy nem lesz a közeljövőben változás.
@meroving: Ebben van igazság. A nebulók azt hazsnálják, amit a tanár mondd. Főleg, ha még nem használtak adott típusú szolgáltatást. Mail példánál maradva, nálunk pl citro, és freemail fut. Gmail helyett pl.
Olvasgatva a cikket és a post-okat, szerintem három megközelítésből lehet vizsgálni ezt a kérdést. Szépen látszik a hozzászólásokból, hogy ki melyik oldalról közelít:

1. Tartalmilag. A felhasználók számára nyilván az a jobb, amit a google-ös főnök mond. Nem tudok azzal vitatkozni, hogy értéknövelt, újszerű szolgáltatásokra vágyunk, és nem meglévők gyenge vagy közepes (vagy akár esetenként jó) kopijára. Itt most egy pillanatra felejtsük el, hogy a google-ös ember mondta, és hogy miért mondta...

2. Üzletileg. Ha webes szolgáltatást szeretnék indítani, kevés pénzem lenne, és ebből rövid vagy közepes távon hasznot szeretnék látni, akkor leszarnám a fenti 1-es pontot, és kihasználva a lokális körülményeket (ld. előbb emlegetett oktatás, hazai internetes társadalom szokásai, igénytelensége, stb.), akkor valószínűleg elindítanám az n+1-dik gatyiszájtot, és nyomnám ezerrel a lobbit, marketinget, stb.

3. Hazafias szempontok szerint. Érthető megközelítés.

@hírbehozó cikke szerintem a 2-es pont dimenziójában vitatkozik Persztegi mondanivalójával, hiszen tele van olyan kifejezésekkel, hogy "lenyomni helyi piacon", "szolgáltatás jó pozícionálása és kommunikációja", stb. És ebből a perspektívából lehet, hogy igaza is van.

Magam részéről az 1-es fajta megközelítés híve lennék: Hajrá innováció!
@Molnár Gergö: Hmmm. A fészbúk se valami gyors
@PappSz:
a 2) ponthoz.

a google szolgáltatásai INGYENESEK azaz önmagukban NON PROFIT működést eredményeznek. ugyanúgy, mint a freemail, vagy az iwiw. árbevételt termelnek, amivel szemben nagyjából ugyannyi kiadás áll.

a profit úgy keletkezik, hogy az árbevételt a tőkepiacon forgatják, és a folyó kiadásokat hitelből fedezik. azaz nem nyereség képződik, hanem árfolyamnyereség úgy, hogy a hozamok rendszerint magasabbak, mint a kamatok.

a google félévkor rendelkezett cca. 19mrd dollár készpénztartalékkal. ehhez jön cca. 5mrd dollár árbevétel ebben a negyedévben. ez a 24mrd dollár fogja termelni a profitot. ebből cca. 1mrd dollár árfolyamnyereséget szoktak kihozni. ami nem kunszt. ha ótépé vagy emkábé befektetési alapba pakolják a pénzt, már akkor is kijön ennyi.

a google nyereségessége nem a mérethatékonyságából következik, hanem a tőkepiac növekedéséből. a mérethatékonyságból a gyorsaság és a megbízhatóság a következik.

a google és mondjuk a szörcs üzeleti modellje teljesen eltérő. a szörcs tulajdonosai vélhetően az árbevételükből egy fillért se fognak befektetési alapokban forgatni, a google árbevétele meg az első centtől az utolsóig ilyen alapokban forog.

mindaddig amíg el nem bénázzák, mint ahogyan a yahoo elbénázta. és simán lehet, mert most nincs az a nagy összeborulás az iparban, ami régen volt, mindenki a másik megfúrásán mesterkedik. persze ez csak ködszurkálás, nem látunk bele ezekbe a kártyákba. jövő csütörtökön látjuk majd a google pénzalapok üzleti eredményeit.
Peresztegi inkább foglalkozna azzal, ami a feladata, ne okoskodjon más fele. Bár tény egy bábú nem sok mindent tud tenni, mint okoskodni...
Volna egy kerdesem, vagyis inkabb egy kis szavazas:

Mit tennel, ha lenne egy jo otleted?

a) Felkeresnem a kulfoldi multit, mert...

b) Felkeresnem az itthoni szakikat, hatha egyutt talan olyat is elerhetunk, mint a kulfoldi multi, mert...

c) Alapitanek egy ceget egyedul, mert...

d) Egyeb, mert...

UI: A Wave meghivo engem is elkerult sajnos... Valaki? :)
@[nev]: Erre van valami referenciad?

Egy tozsdei nem investment company szerintem nem vasarolhat mas ceg reszvenyet spekulacios cellal. Ha sok penzuk van megvesznek egy masik ceget egy az egyben vagy reszben de ahhoz a reszvenyeseknek is hozza kell jarulnia. Egyeb esetben a penzt reszvenyvisszavasarlasra vagy osztalekra kell forditaniuk.