Miskolczy Csaba múltkori, a Kreatív Online-on megjelent cikkében arra szólított fel, hogy a nagy globális szolgáltatások helyett a hazaiakat kellene támogatnia a magyar netezőknek, hirdetőknek, ügynökségeknek.
Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi vezetője a publicisztikához írott hozzászólásában a következőket írja:
ÉBRESZTŐ: ideje lenne valami újat kitalálni és megpróbálni nem 10 milliós piacban gondolkodni, amikor közel 2 Mrd internetező van ma már. Nem másolni kell a kitalált közösségi site-okat (iWiW Open Social nyitás), copycat videomegosztókat indítani (ha jól számoltam Magyarországon van vagy 7-8), hanem itt lenne az ideje valami kreatív ötlettel előjönni, valami újat kitalálni. Láss csodát, fogadni merek, hogy (1) nagyon előnyös vételi ajánlatot fogsz kapni vagy (2) sikerre fogod tudni vinni a vállalkozásodat.
De hagyjuk már ezt a "magyar nemzeti hip-hop témát" békén és foglalkozzunk olyan területtel, ami nincs lejátszva.
A Google magyarországi vezetője tehát szokatlanul sok nagybetűvel éles hangon reagált arra a publicisztikára, mely a hazai fejlesztéseket és webes szolgáltatásokat szeretné előtérben látni a globális szolgáltatásokkal szemben. (Például Peresztegi céloz arra is, hogy Konrád postjai elfogultak a Google-lal, hiszen a blogot az eTarget "szponzorálja". Nem pontosan értem, hogy hogy jön ez ide, de mindegy.)
A magyar googler szerint a kitörési pontot nem a lokálisan erős szolgáltatásokban kellene keresni:
Miért is kellene megmaradnia Magyarországon piacvezetőnek az iWiW-nek, ha nem tudja felvenni a versenyt a Facebook-kal, vagy miért kellene a Blogternek fennmaradnia, ha nem tud semmivel se többet nyújtani, mint a versenytárs globális márkák? Nem, nem hiszem, hogy itt kellene keresgélnünk, hiszen ahogyan azt Te is látod, a helyi játékosok (pl. a globalizáció miatt) nem tudják felvenni a harcot a nagyokkal.
Tegyük hozzá, hogy a Blogtert nem egy globális szolgáltatás (mint például a Google Blogger.com-ja), hanem egy száz százalékban magyar konkurens, a Blog.hu előzte be tartósan. És nem úgy tűnik, - globalizáció ide vagy oda -, hogy a Blog.hu-t képes lenne megszorongatni a rettegett Google blogszolgáltatása.
Amúgy Peresztegi ezúttal sem nyilatkozott arról, hogy a Google egyes szolgáltatásai milyen látogatottsági adatokkal rendelkeznek a magyarországi felhasználók körében. Nyilván érdemibb vitát lehetne folytatni, ha mindenki nyílt lapokkal játszana.
Sajnos azonban a vita a fenti csörtével teljesen más mederbe terelődött.
ÉBRESZTŐ: tessék lehiggadni, és értelmesebb, szakmai alapú párbeszédet folytatni a hazai termékek kontra globális nagyok témakörben. Épp ideje lenne.
Kezdjünk is bele. Keep it real:
1. Nem gondolom azt, hogy helyi szintről ne lehetne lenyomni helyi piacon egy nagy multit. (Lásd: 4. pont.)
2. Látni kell, hogy a hazai stratupoknak sokkal kevesebb pénzük, tőkéjük van, mint egy amerikai multinak. S ezzel együtt lehetőségeik is sokkal behatároltabbak. Így meglehetősen gúnyoros dolog egy amerikai multi részéről azzal visszavágni, hogy győzzön a jobbik.
3. A Google vagy a Facebook jelenléte a magyar piacon véleményem szerint egyáltalán nem ártalmas. Sőt! Ha idehaza egészséges a versenyszellem, e két amerikai nagyvállalat egyre erőteljesebb jelenlétének ispirálnia kellene a magyar fejlesztői közösségeket, cégeket.
4. Érdekesnek tartom, hogy a Google magyarországi vezetője egyszer saját vetélytársa, a Facebook védelmére kel, majd ezt követően kiemeli az iWiW OpenSocial-támogatását, mint nem eredeti ötletet. (Jó tudni: az OpenSocial a Google szabványa.) Jó tudni azt is, hogy a zárt Facebook Platformmal szemben éppen a nyitott OpenSocial jelentette az innovációt. Már amennyiben egy szabvány kapcsán van értelme innovációról beszélni. A Facebook az ezt követő időszakban inkább a kisalkalmazások elmeszelésére törekedett redizájnjaival. Ezek a redizájn-projektek amúgy a Twitter működési elvét és felületi megoldásait "nyúlták". A Twitter meg a Jaikut. Mi következik ebből?
Az eredetiség és ötletesség kritériuma egyáltalán nem olyan egyértelmű, mint ahogy Peresztegi felvázolja. Ha csak a blogszolgáltatásokat veszem, ilyen alapon mindenkinek fejet kellett volna hajtania a Blogger.com piacra lépésekor. De a Blog.hu fejlesztői és az Index például nem ezt tették. Úgy gondolták, hogy tudnak jobbat, mást. És mint kiderült, igazuk volt. A Google ellenében is. Itt nem a szolgáltatás eredetisége döntött, hanem sokkal inkább a szolgáltatás jó pozícionálása és kommunikációja. Azt már nem is említem, hogy mi újság a Google közösségépítő szájtjával, az Orkuttal a magyar piacon. Lehet itt dobálózni azzal, hogy győzzön a jobbik. Csakhogy, mint a mellékelt ábra mutatja, a Google-nak sem a Freemailt, sem az iWiW-et, sem a Blog.hu-t nem sikerült megszorongatnia a magyar piacon.
5. Az éles hangú kirohanások és anyázások (főként piaci konkurens cégek vezetői részéről) kifejezetten ártalmasak. És inkább a Blikk címlapjára valók.
syck · https://twitter.com/sycko 2009.10.05. 15:40:04
a googlet, facebookot, ebayt megverni az igazi 2010es sikerelmeny.
heh 2009.10.05. 15:41:41
azAttis 2009.10.05. 15:42:25
2. egy komment nem tekinthető nyilatkozatnak (vö. "ezúttal sem nyilatkozott a látogatottsági adatokról")
Ez csak egy sima komment. Nem értem miért nem oda válaszoltál és miért ez a bulváros bejegyzés a webisztánon?
"Az éles hangú kirohanások és anyázások" mivan?? A webisztán mikor lett blikk szintű hírgyár?
atomvillanas 2009.10.05. 15:46:21
Gondolj arra, h a Google is garazsceg volt, es hosszas, nagyon hosszas utanajaras volt amig sikerult annyi penzt osszeszedni, h normalisan tudjak folytatni a munkat. Ok sem 6 honap alatt huztak fel a bizniszt, itt sem ebben kell gondolkodni.
Misu · http://hu.linkedin.com/in/viktoradorjan 2009.10.05. 15:58:51
[nev] (törölt) 2009.10.05. 16:00:36
jöjjön már a sok kreatív hazai ötlet, hogy legyen mit lemásolni az origónak, hogy versenyezni tudjon a facebookkal. ejnye.
eszpee · http://bp.underground.hu 2009.10.05. 16:02:49
szerintem negatív példaként hozta fel, nem eredeti ötletként.
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2009.10.05. 16:04:05
agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.10.05. 16:04:59
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2009.10.05. 16:06:42
Sallai Dani 2009.10.05. 16:07:06
nevergone 2009.10.05. 16:16:10
eszpee · http://bp.underground.hu 2009.10.05. 16:24:24
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2009.10.05. 16:32:33
Sallai Dani 2009.10.05. 16:35:50
Pro 2009.10.05. 16:36:42
Leni 2009.10.05. 16:38:55
0. Miskolci beruház ( vásárol Szörcs és Csirip vonalon )
1. FB ember idejön és kijelenti, hogy lenyomjuk a wiw-t
2. Google pont időzítve van a wave-vel és nyilván dolga a lokális visszhang erősítése. Így egyrészt, minden mellett bemutat maps-t és persze HH is mutat szépen befelé.
3. Miskolci Kreatívba beleír, hogy a magyar az igazi Magyarországon az interneten is. Hogy miért tök mind1. A lényeg úgy is az, hogy Én vettem és Ti meg adjatok nekem reklámtortából pé'zt! ( Úgy is jön az enyhén nacionalista alapon szerveződő retorika! )
4. Google ember meg felveszi a kesztyűt - kom.kényszer - csak ez úgy hat, mint a globalizáció "vérespallosja". Tök feleslegesen.
Hogy idézzek egy örökbecsűt: a sas nem kerget legyeket!
Beszélni lehet, sőt kell a folyamatokról, de kérem, azért mindenkit kezeljünk a helyén!
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2009.10.05. 16:39:34
de ha igy van, lenne egy koltoi kerdesem: a google hungary mire es hogyan hasznalja az opensocialt?
Asszem 2009.10.05. 16:42:36
Egyébként pedig egyetértek a kommentelővel, a versenyt a valódi innovációval kell felvenni és erre a Prezi a jó példa. Egyébként ők is a Téhez kötődnek.
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2009.10.05. 16:45:11
syck · https://twitter.com/sycko 2009.10.05. 16:48:38
Google Inc. van aki globalisan jelen van a vilagban.
a google kft. jelenleg egy torvenyi kenyszer se tobb se kevesebb. a komment meg inkabb maganjellegu, semmi hivatalos nincs benne.
Tomivagyok · http://www.genital-herpes-relief.org 2009.10.05. 17:32:41
mindig mindent lehet sokfelől megközelíteni... szerintem mondandójában nagyon is sok okosság, és igazság volt.
de hát ezis csak egy hozzászólás volt részemről... :)
Tenoce · http://www.deezer.com 2009.10.05. 17:42:57
2. Egy amerikai garazsceg nem nemzetkozi (azaz hazai) celkozonsege:
*30-szor akkora mint a magyar
*3-5-szor akkora a PPP-n szamitott vasarloereje
*1-2 evvel ezelott az internet penetracio is kb 1-2-szeres volt
Mindez a magyarehoz kepest.
3. Ne felejtsuk el, hogy a fajlagos beruhazas (befeketett toke/potencialis ugyfel) toredeke a magyarenak. Vegyunk egy zenearuhazat, ahol ugyannyi zene van, mint egy amerikaieban. Mindekettonek van 3 millio zeneszama, az elgyen 20 TB hattertaron. A magyar zenearuhaz 20 TB koltsege 10 millio lakosra oszlik meg, amerikaban 300 milliora. Ha Nemetorszagot nezzuk, akkor is 100 milliora oszlik el. Amerikara pl. 1 db licenccel megveszel 300 millio potencialis usernek torteno eladas jogat. Europaban minden orszagra kulon-kulon meg kell venned. Meg az is elkepzelheto, hogy ezek osszessege ugyannyi, mint 1 nagy amerikai deale, csakhogy mondjuk 20-szor annyit kell adminisztralni.
4. Amerika 1 nyelvu (ok legyen ketto ha a spanyolokat is veszem). Europa soknyelvu. Ha ugyfelszolgalat kell, maris sokkal osszetettebb es dragabb a sajat anyanyelvu ugyfelszolgalat.
5. Mo-n nincsen igazan hagyomanya az igazi kockazati toke befeketetesnek, amerikaban 10-bol 1 jon be, de az busasan behozza az arat.
6. A Bay Areaban levo otletek es fejlesztok es VC cegek koncentracioja kb. 100-szoros a magyarhoz kepest. SOkszor megfelelo szakember felvetele is nehezsegbe utkozik itthon.
Mindezek miatt sokkal nehezebb valamit otthonrol elinditani, mint pl. az USA-ban. Persze ennek ellenere minden weboldal csak 1 klikkre van a masiktol, igy tenyleg csak a legjobbak maradnak talpon. De akik talpon maradnak es vilagszinvonaluak, azok hamar amerikaiak lesznek. Lasd.:
www.ustream.tv
www.logmein.com
www.nuance.com (Recognita)
[nev] (törölt) 2009.10.05. 18:30:00
ami azt jelenti, hogy egy kicsi, zárt piacon kell versenyezni egy globális szolgáltatóval, és így nem tudunk kilépni a szomszédba se. (az iwiw se tudott igazából kilépni pedig ott volt a telekomos háttér.)
azaz a komcsi modellben gondolkodik itt a többség (totális tőkekoncentráció: a nagy hal megeszi a kicsit) peresztegi is, és miskolci is, és nem a kapcsiban (eredeti tőkefelhalmozás: hugyért, szarért pénzt kérünk).
és ezért mondom régóta (a web2 nevű őrület kezdete óta), hogy ez a legyen minden ingyen kurva nagy átverés. és igen rendesen beszopja mindenki.
insect02 · http://autostat.hu/markatoertenetek/7-markatoertenetek/363-ferrari 2009.10.05. 18:38:48
[nev] (törölt) 2009.10.05. 18:49:19
nem azért van nehezebb helyzetben a zeneboltod, mert kicsi a piac, mert ez azt jelenti, hogy itt nincs túl sok zenebolt, hanem azért, mert egy komcsi közegben boltolsz, ahol a vezérbloggerek azt harsogják: legyen minden ingyen. és geci az, aki zenével boltol.
amerika ezzel szemben egy kapcsi közeg. ott természetes, hogy lesz egy csomó (verseny) társad az üzletedben, és lesz egy csomó (együttműködő) partnered. és ez folyamatosan inspirálja az embereket.
Kyth (törölt) 2009.10.05. 18:59:19
Ennek mentén a gmail ellenében pl. fel nem foghatom, hogy miért van még életben a freemail, vagy a citromail (magánvélemény).
Az iWIW pedig mióta magentáék a hóna alá nyúltak, egész jól fejlődget. Még mindig szörnyen eklektikus, ami alatt azt értem, hogy a temérdek újdonság között igazán népszerű funkciókat nem sikerült beújítani. A leghasználhatóbb a társkereső funkció erősítése lehet talán, lévén nyilván övék a legnagyobb magyar felhasználói bázis, de ilyesmire van piacon sokkal jobb céleszköz. Ezért az iWIW még jódarabig marad az, ami: nagy halom adat- és főleg KÉPkupac, erős feature-ök nélkül.
Miszter Zoltán kifakadásában pedig egyértelműen tetten érhető a google-mantra: légy kreatív, s minden jóra fordul meglásd! A magyar rezisztancia a praktikus és elegáns megoldásokra sz olyan tényező, ami lokális asszimilációt igényel, bármilyen bevezetés helyett. Vagdalkozás helyett az okok keresése, vagy jólmegmondása is hasznosabb lett volna. És hitelesebb is, hamár egy worldwide leader IT-cég nevében nyilatkozgatok.
chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2009.10.05. 19:17:52
2009.10.05. 20:01:21
GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2009.10.05. 20:09:22
ennek következtében nem tud a gmail-ra meg a hotmail-ra még beregisztrálni se, de ha mégis, az első olyan levélnél, ahol a link le van tiltva és be kell kapcsolni a linket, elakad
és utána anyázik, hogy milyen szar a gmail/hotmail, bezzeg a freemail
ha ténylegesen versenyezne a magyar szolgáltatás a külföldivel, akkor még az origós hátszéllel se volna a fasorban se
GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2009.10.05. 20:11:51
Dombóvari Árpád 2009.10.05. 20:18:30
A magyarok meg nem egy webisztán cikk/hozzászólástól lesznek kreatívak. Ha azok lennének, már régesrég bebizonyították volna. Vannak kreatív magyarok, és büszke vagyok rá, hogy magyar lehetek. A népességen múlik az egész.
Egyszerű valószínűségszámítás. Nagyobb népességű országokban nagyobb az esélye egy jó ötlet kibontakozásának.
2009.10.05. 21:01:22
blog.sancho.hu · http://blog.sancho.hu 2009.10.05. 22:21:03
itschykhatschy · http://www.itschykhatschy.com/ 2009.10.06. 08:43:10
Miskolci véleményét osztom. Meg azt a véleményt is, hogy egy-egy fasza startup simán lenyomja a multit, ha jó dologról van szó.
Pereszteginek még csiholni a kellene a kommunikációján...
foodlfg 2009.10.06. 08:43:47
Kicsit noszogathatná az amerikai haverjait, hogy engedjenek be több népet a netwörkbe.
GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2009.10.06. 09:14:01
mindenesetre azt látom, hogy hányan nem tudják élesíteni a regisztrációjukat az oldalunkon, mivel nem működik nekik a link, ebből vontam le a következtetést
namármost ha még magyarul is tud a gmail meg a hotmail, akkor ezek után viszont már tényleg nem tudom mi szól a citromail meg a freemail mellett
eattila 2009.10.06. 09:44:37
- Hol vannak a leveleid?
- A freemailembe.
fmailt sose használtam. Borzasztó nekem a felület, a sebesség, minden. Citro meg egy csicsahalom.
Dehát a trend, az trend. Sokan nem is mondják a @f...hu-t, hanem bemondják a user nevüket, és az az e-mail cím. Mikor értetlenül nézek, akkor közlik, hát hogy ugye freemailes vagyok!
OMFG.
eattila 2009.10.06. 09:47:21
Hazai cég parázik, hogy a multi megeszi reggelire. Multi meg parázik, hogy a kis cég aáltal kikiáltott hazafias összefogás sikeres lesz, és veszít kemény 2% forgalmat világ viszonylatban (sacc/kb).
Ennyi. De én is azon vagyok, jobbat kell írni, és no para.
Marr 2009.10.06. 14:21:14
Megemlíteném a Google mint multi vs a Google mint multi, aki nem olyan régen még nem is létezett szempontot is.
subabubba 2009.10.06. 18:05:53
meroving 2009.10.06. 22:48:28
Ez nem a Google-n múlik, sőt nem is az iwiwen vagy a freemail-en. A hazai oktatáson múlik (mielőtt el leszek hajtva a Bahamákra, jelenleg fejlesztés mellett tanítok középsuliban - látom a helyzetet belülről sajnos). Az ezzel kapcsolatos lehangoló tapasztalat pedig azt mutatja, hogy nem lesz a közeljövőben változás.
eattila 2009.10.07. 08:19:29
PappSz 2009.10.07. 12:53:41
1. Tartalmilag. A felhasználók számára nyilván az a jobb, amit a google-ös főnök mond. Nem tudok azzal vitatkozni, hogy értéknövelt, újszerű szolgáltatásokra vágyunk, és nem meglévők gyenge vagy közepes (vagy akár esetenként jó) kopijára. Itt most egy pillanatra felejtsük el, hogy a google-ös ember mondta, és hogy miért mondta...
2. Üzletileg. Ha webes szolgáltatást szeretnék indítani, kevés pénzem lenne, és ebből rövid vagy közepes távon hasznot szeretnék látni, akkor leszarnám a fenti 1-es pontot, és kihasználva a lokális körülményeket (ld. előbb emlegetett oktatás, hazai internetes társadalom szokásai, igénytelensége, stb.), akkor valószínűleg elindítanám az n+1-dik gatyiszájtot, és nyomnám ezerrel a lobbit, marketinget, stb.
3. Hazafias szempontok szerint. Érthető megközelítés.
@hírbehozó cikke szerintem a 2-es pont dimenziójában vitatkozik Persztegi mondanivalójával, hiszen tele van olyan kifejezésekkel, hogy "lenyomni helyi piacon", "szolgáltatás jó pozícionálása és kommunikációja", stb. És ebből a perspektívából lehet, hogy igaza is van.
Magam részéről az 1-es fajta megközelítés híve lennék: Hajrá innováció!
Ruthless31 2009.10.07. 13:49:30
[nev] (törölt) 2009.10.07. 13:55:32
a 2) ponthoz.
a google szolgáltatásai INGYENESEK azaz önmagukban NON PROFIT működést eredményeznek. ugyanúgy, mint a freemail, vagy az iwiw. árbevételt termelnek, amivel szemben nagyjából ugyannyi kiadás áll.
a profit úgy keletkezik, hogy az árbevételt a tőkepiacon forgatják, és a folyó kiadásokat hitelből fedezik. azaz nem nyereség képződik, hanem árfolyamnyereség úgy, hogy a hozamok rendszerint magasabbak, mint a kamatok.
a google félévkor rendelkezett cca. 19mrd dollár készpénztartalékkal. ehhez jön cca. 5mrd dollár árbevétel ebben a negyedévben. ez a 24mrd dollár fogja termelni a profitot. ebből cca. 1mrd dollár árfolyamnyereséget szoktak kihozni. ami nem kunszt. ha ótépé vagy emkábé befektetési alapba pakolják a pénzt, már akkor is kijön ennyi.
a google nyereségessége nem a mérethatékonyságából következik, hanem a tőkepiac növekedéséből. a mérethatékonyságból a gyorsaság és a megbízhatóság a következik.
a google és mondjuk a szörcs üzeleti modellje teljesen eltérő. a szörcs tulajdonosai vélhetően az árbevételükből egy fillért se fognak befektetési alapokban forgatni, a google árbevétele meg az első centtől az utolsóig ilyen alapokban forog.
mindaddig amíg el nem bénázzák, mint ahogyan a yahoo elbénázta. és simán lehet, mert most nincs az a nagy összeborulás az iparban, ami régen volt, mindenki a másik megfúrásán mesterkedik. persze ez csak ködszurkálás, nem látunk bele ezekbe a kártyákba. jövő csütörtökön látjuk majd a google pénzalapok üzleti eredményeit.
PrTs 2009.10.07. 17:30:09
45C11M03 2009.10.07. 21:07:07
Mit tennel, ha lenne egy jo otleted?
a) Felkeresnem a kulfoldi multit, mert...
b) Felkeresnem az itthoni szakikat, hatha egyutt talan olyat is elerhetunk, mint a kulfoldi multi, mert...
c) Alapitanek egy ceget egyedul, mert...
d) Egyeb, mert...
UI: A Wave meghivo engem is elkerult sajnos... Valaki? :)
45C11M03 2009.10.07. 21:09:17
project10tothe100.com/vote.html
xstranger 2009.10.08. 11:16:23
Egy tozsdei nem investment company szerintem nem vasarolhat mas ceg reszvenyet spekulacios cellal. Ha sok penzuk van megvesznek egy masik ceget egy az egyben vagy reszben de ahhoz a reszvenyeseknek is hozza kell jarulnia. Egyeb esetben a penzt reszvenyvisszavasarlasra vagy osztalekra kell forditaniuk.