SMO, avagy a marketinges beregisztrál a közösségi szájtokba

Összefoglaló: a közösségi szájtokban zajló információterjedés nehezen modellezhető. Intutívan kell ebben a térben kampányolni. Erre pedig a legjobb eszköz a mai napig a vírusmarketing. Az SMO nem több egyszerű parasztvakításnál. Ha egy cégnek fontos a közösségi média, vegyen föl egy olyan embert, aki képes ebben a térben kommunikálni. Az eredményeket ugyanakkor jobb, ha a hiteles és reflektív kommunikációtól várja.  

Tim O'Reilly 2005 szeptemberében publikálta híressé vált cikkét, a "What is Web 2.0"-t. Még egy év sem telt el, és az akkori témaszakértő blogok máris egy újfajta marketingeszközről kezdtek el cikkezni.

A felfedezés, ami életre hívta az új buzzwordöt, nem más, minthogy a közösségi szolgáltatásokban a figyelem és a témafelfuttatás mesterségesen is generálható, fenntartható. Nincs más dolgunk tehát, mint mélyrehatóan megismerni ezeket a népszerű közösségi szájtokat, és szakértő felhasználóként megkísérelni saját marketingcéljaink érdekében hasznosítani közösségi webes jelenlétünket.

Jó három éve meg is született a buzzword, melyet az online ügynökségek befűzhettek ajánlatukba: Social Media Optimization.

Aztán eltelt pár év, és kiderült, hogy a közösségi szájtok egyáltalán nem "optimalizálhatóak" jól marketingcélokra. Ennek egyik oka az, hogy a közösségi szájtok - például a Google keresőjével ellentétben - nem összehangoltan fejlődnek. Vagyis nagyon nehéz lenne olyan módszereket kidolgozni, melyek egy cég reputációját, ismertségét azáltal lennének képesek növelni, hogy adott termékei mélyen beágyazódnak ezekbe a közösségi szájtokba.

Másrészt meg ott van maga a közösség, az internetezők is, akik előszeretettel leplezik le, és élcelődnek a naív júzer álarcában bújkáló marketingeseken és azok erőlködésein. A Diggen számtalan példa van arra, hogy maga a közösség nevetett ki olyan cégeket, akik egyre elkeseredettebben és erőszakosabban próbálták tolni saját tartalmaikat. De ugyanez a helyzet a kezdetektől fogva a nagy közösségépítő szájtokon is.

Csak egy marketingeszköz élte túl a közösség erős kontrollját. De erről majd pár bekezdéssel később.

Nos, mit is kell egészen pontosan SMO alatt érteni? Az ügynökségek leleményes munkatársai az egybites megrendelő helyett regisztráltak a kor nagy közösségi szájtjaira, így például a Diggre, és rendre megpróbálták feltolni a közösségi linkmegosztóban a megrendelővel kapcsolatos híreket, értesüléseket.

Ezek a kampánykísérletek azonban rendre kudarcot vallottak. Legalábbis emlékezetes nyoma talán egyik ilyen kampánynak sem maradt. Az egész téma kezdett is elaludni, mígnem jött az idei Internet Hungary, ahol az egyik kerekasztal-beszélgetésben ismét felütötte a fejét a 2006-os buzzword.

Mi indokolja azt, hogy ismét téma lett az SMO? Legelsősorban az, hogy egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a Google mellett a Twitter és a Facebook (idehaza az iWiW és a MyVIP) jelentik azokat a virtuális tereket, ahol a marketinges kezdeni szeretne valamit. És úgy érzi, hogy lehetséges is ezekben a közegekben sikeres kampányokat futtatnia.

Ez részben igaz is, hiszen a fent említett szájtok számos eszközt biztosítanak az információk terjedésére. Csakhogy a terjedés ebben a közegben egyáltalán nem irányítható és mérhető olyan könnyen.

Egyrészt a már említett szerteágazó, és kívülről ad hocnak tűnő fejlesztési menet miatt, másrészt ugye a közösségi kontroll miatt. Harmadrészt pedig amiatt is, mert azon közösségi szájtokban, melyek a Google-tól nagyrészt elzártan léteznek (pl Facebook, iWiW), nagyon nehéz hiteles megjelenési formákat találni az ilyen fajta marketingeszközök számára.

Persze jó, ha egy terméknek van ezeken a szájtokon rajongói oldala vagy klubja. És az sem probléma, ha egy cég ezekbe a szolgáltatásokba is becsatornázza egy-egy kampány erejéig máshol létrejövő tartalmait: blogbejegyzéseket, képeket, videókat próbál prezentálni a közösségi térben.

Ugyanakkor ezen marketingeszközök hatékonysága erősen közelít a nulla felé. És ennek egyik legfontosabb oka az az, hogy marketingeszközökkel nem szimulálható és nem is tervezhető az információ terjedése.

Bár biztosan vannak olyan cégek, melyekről le lehet akasztani néhány százezer vagy millió forintot olyan címszóval, hogy majd mi, az okos szakértők jól beesemózzuk a kontentot a Facebookra meg az iWiW-re, ezen törekvések rendszerint kimerülnek a már említett rajongói oldalak létrehozásában, és tartamak össze-vissza csatornázásában.

Egy megfontolt cég inkább költ SEO-ra, és próbál meg hiteles és érdekes tartalmakkal jelen lenni a weben. Ugyanis ezek valódi megtérülést és hasznot hozhatnak számára.

Mint fentebb utaltam rá, egyetlen marketingeszköz bizonyult életképesnek a közösségi szolgáltatásokban: a vírusmarketing. Akik végigkövették a Vatera nemrégiben végigvitt kampányát, azok láthatták, hogy idehaza is lehetséges közepesen jó marketingstratégiával viszonylag sikeres víruskampányt végigvinni.

Ugyanakkor a vírusmarketing-kampányoknak csak nagyon kis százaléka képes ingert, válaszreakciót kiváltani a netezőkből. Megrendelői oldalról tehát nagyon erős lazaságot igényel vírusmarketing-kampányt rendelni. Ügynökségi oldalról meg erős intuíciót és naprakészséget az online világban.

Persze garanciák víruskampányban nincsenek. Néhány vírusmarketing-kampányban én is részt vettem. Azt tudom mondani, hogy lehetetlen megjósolni, miért lett sikeres az egyik, és miért maradt visszhangtalan a másik. Hozzáteszem, sikertelen víruskampányokból volt jóval több.

A sikeres víruskampányok nagyon fontos jellemzője, hogy tartalmuk képes arra, hogy felkeltse a netezők egy részének érdeklődését. Vagyis értékes tartalommal operálnak. Ez a kulcsa annak, hogy terjedni tudjon az ilyen tartalom a közösségi weben.

Minden más csupán mesterkélt erőlködés. Soha senki nem fog több Coca-Colát inni pusztán azért, mert rajongója lett a terméknek a Facebookon, vagy mert minden nap megpróbálják értelmetlen nicknevű marketingesek kólás hírekkel elárasztani a Twittert.

Az egri 5. Számú Tejszaküzlet számára tökéletesen érdektelen, hogy van-e rajongói oldala a Facebookon, vagy hogy hányan osztották meg honlapjának url-jét. Mint ahogy számára az is tökéletesen érdektelen, hogy a Twitter 5000 aktív magyar, többségében geek felhasználója mennyi tejet iszik. Számára nem ezek a megfelelő marketingeszközök.

A nagyobb cégek pedig akkor járnak a legjobban, ha saját munkatársat alkalmaznak PR-részlegeikben, aki képes szinten tartani a közösségi szájtokban a cég termékeivel kapcsolatos információáramlást. Itt nagyon egyszerű dolgokra kell gondolni. Feedbackek követése és értékelése, egyszerűbb információk gyors megosztása, hiteles kommunikáció a céggel kapcsolatban, a fő csatorna (pl a hivatalos blog vagy kampányoldal) eseményeinek tálalása a huszonhatodik csatornánk keresztül is. Ezek nem világmegváltó dolgok. Inkább kötelező körök. Mint ahogy a Coca-Cola számára is cspán kötelező kör a facebookos rajongói oldal létrehozása.

Hiába van lassan 2010, most sem tudunk jobbat tanácsolni, mint tettük azt 4 évvel ezelőtt: a jó online marketing a közösségi térben is a hiteles, érdekes és releváns tartalmak rendszeres publikálása, és az arra fogékony internetezőkkel való kapcsolattartás.

Ilyen válsággal terhelt időkben kifejezetten veszélyes az SMO-lufifújás, főként a webes ügynökségek és médiatermékek reputációja szempontjából.

Ésszel piacozzunk!

Kevesebb bullshitet és több megfontoltságot kívánok mindenkinek a - magyar online piac szempontjából vérzivatarosnak ígérkező - 2010-es évre.

Címkék: marketing üzlet buzz smo social media optimization
2009.10.20. 10:07. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szerintem kis cégek egész jó kis vírusmarketing kampányokat tudnak nyomni pl. az iwiw-en, 0 Ft költséggel

csak el kell találni, hogy mitől küldik majd tovább és ez nem mindig egyszerű

ezek tehát talált regisztrációk

a dolog akkor kezd szaros lenni mikor a nagy ügynökség a nagy cégnek eladja a valamit (vagy a semmit, ha nem jön össze) hatalmas pénzért, pedig az eredmény aránylag kis mértékben tervezhető előre

aztán ha mégis összejön, elnevezik a szerecsét szaktudásnak (:
@GYUSZI BACSI: akkor ez is olyan mint a seo es a tozsdei elorejelzes. kurzslas :)
@bigyibogyo: hát szerintem nagyjából igen

mondjuk a SEO, mint tudomány létezik, csak nem kéne érte annyit kérni, mint amennyit kérnek, mert olyan szinten már parasztvakítás

én pl. a bing.com-on felhoztam az oldalunkat két hét alatt (napi 2 perc munkával) az 50-60. helyről a 4-9-ik helyre, de még két hét és az elsők között leszek, ha ilyen jól megy tovább

mindezt persze 0 Ft ráfordítással
a google.com-on első vagyok kb. 1 éve, a google.hu-n általában második, néha első

szintén 0 Ft-ból, kis munkával
@GYUSZI BACSI: es megis milyen kulcsszora? szelepszarszimering? arra nem nehez.
"Bár biztosan vannak olyan cégek, melyekről le lehet akasztani néhány százezer vagy millió forintot..."

korrekt szakma lehet ez az esemózás :)
omg. @hh te most tenyleg azt allitod, h 2005 ota semmilyen fejlodes nem tortenhetett es nem is tortent SMO temaban?
Miért ne lehetne rajongói oldala az említett tejnek? Egy FMGC termék ( ez esetben tej) is rendelkezhet márkahű fogyasztókkal, akik akár bejelölik iwiw-en vagy fészbukon az adott terméket.
Szamomra nem derul ki vilagosan a posztbol, h a szerzonek most az SMO-val mint tevekenyseggel, vagy pedig nehany, magat alaptalanul(?) SMO szakertonek nevezo egyennel van gondja.
Ha SMO alatt azt értjük, hogy "a naív júzer álarcában" egy marketinges tevékenykedik, akkor ez az egész valóban csak egy lufi.

Viszont, ha azt nézzük, hogy a hiteles kommunikáció a kulcsa mindennek, mely során érdekes tartalmakkal szolgál az adott cég és kapcsolatokat épít a fogyasztókkal, vásárlókkal, akkor szinte mindegy, hogy egy péeres vagy egy marketinges teszi-e ezt. Természetesen akkor, ha nem valakinek az "álarcában" ügyködik.

Erről nekem az jut eszembe mikor egy ismerősöm felhív és elkezdi mondani, hogy van egy "üzleti ajánlata" számomra.Ezen a ponton ideges leszek és általában rákérdezek, hogy mit árul.Ha rögtön azzal kezdené, hogy ilyen és ilyen termék értékesítésével foglalkozom, akkor lehet, hogy még érdekelne is.

Amúgy ez az egész SMO lufi vagy sem vita igen értelmetlen. Jóval korábban (1999-ben) már voltak akik írtak erről, pontosabban arról ami emögött van, a változásról.www.cluetrain.com/book/index.html
@Molnár Gergö: Először iszol tejet, és utána leszel tagja a klubnak.

Egyébként a SMO-t az Apple űzi mesterfokon, pl. ha az iPhone TODO alkalmazáshoz kijön egy új skin, azt harmincezer blogger egymással versengve kürtöli széjjel világmegváltó eseményként.
@hh az iwiw-es kisalkalmazasokat mennyire sorolnad az SMO tevekenysegek soraba?
szerintem semmi probléma nincsen azzal, ha van még egy DOLOG amiért a cégek hajlandóak fizetni, én csak örülök neki
ha a cég meg fizet is. ő dolga:)
@atomvillanas: szerintem egyaltalan nincs olyan h smo. mit "optimalizalsz" egy kisalkalmazassal?
@hh a SEO (search engine optimazition) sem a keresot optimalizalja, arra ott vannak a mernokok a Google-nel, meg a tobbinel.
@atomvillanas: hat ezzel nem jutottunk kozelebb az elozo kerdesed megertesehez. :)
Fogadjuk el, hogy van SMO.

Analyticsbe illesszünk egy filtert, ami Referral alapon (iwiw|facebook|...) összegruppolja a Medium-ot "SMO"-vá.

Én ezt eleddig csak tizedszázalékos nagyságrendekben láttam, de aki már látott 2% felettit, napi 100 látogató feletti nagyságrendben, az szóljon.
@atomvillanas: fizetés kulcsszóra, de már dolgozok a többin is, ami releváns lehet (:
@bano miert kellene ehhez analytics?

Since we started back in 2007, we’ve earned more than $2 million in revenue at @DellOutlet, attributed directly to our Twitter activity.

en.community.dell.com/blogs/direct2dell/archive/2009/06/11/delloutlet-surpasses-2-million-on-twitter.aspx
Analytics azért kell, hogy ne a kétmillió dolláros amerikai álomba képzeljük magunkat.
@hh egy kisalkalmazásnál pl azt optimalizálod, hogy olyan legyen, amit el is kezdenek használni.
Nem csak "úgy" csinálsz egyet. hanem megpróbálod kitalálni, mi az, amit kajálni fognak...
a vírusmarketing egyébként szerintem nagyon közel áll az SMO-hoz, ha nem épp annak egyik eszköze...
én az SMO fontosságát abban látom, hogy a brandeknek, cégeknek oda kell figyelni a közösségi megjelenésükre.
Nem hagyhatják figyelmen kívül, és azzal sem értek egyet, hogy egyáltalán nem irányíthatják, vagy szabhatnak neki határt.
Van beleszólásuk, hiszen csak rajtuk múlik, hogy egy róluk elterjedt hírt hogyan reagálnak le és ez milyen hatással van a reputációjukra.
persze mindjárt jön valaki, hogy az a PR-es dolga, hogy lereagálja a cégről terjedő híreket.
de egy PR-es baromira nem tudja, hogy hogyan kell kommunikálni egy közösségi térben, mint ahogy egy bloggernek se lehet elküldeni egy sima sajtóanyagot, mert le fogja szarni.
az SMO ember (vagy hívjuk _akárhogy_) egyszerre ismeri a terméket, a cég elveit és iránymutatásait valamint a közösségi tereket és azok használatát.
Nem állítom, hogy nem ingoványos talaj, hogy talán kevésbé mérhető.
De a közösségi médiának van forgalomterelő hatása, illetve az egyik kegerősebb eszköze lehet a brandépítésnek. Amiből lehet, hogy nem jön ki direktben a konverzió, de nem is feltétlen ez a lényeg.
megrögzötten ragaszkodsz egy elképzeléshez, hogy szeritned mit jelent az SMO. az, amit te gondolsz róla, valóban bullshit lehet.
de szerintem ez csak egy hiszti.

a legjobb pedig, hogy annyira erősködsz, hogy nincs ilyen, hogy te magad generálod erről a hypot és teszed lehetővé, hogy minél szélesebb réteghez eljusson a kérdés.
csak nem mindenki fog úgy gondolkozni, mint te, hanem lesz, aki hisz benne és megpróbálkozik vele.
mondjuk, annak az embernek a segítségével, aki miatt ezt az egészet elindítottad :)
na, de nem akarok összeesküvéselméleteket gyártani, mert felesleges.
@KZsuzsa: pssszt. ne lodd le a poent ideje koran :)
egy szórakozóhely reklámjait csinálom. webes részével csak úgy foglalkozom, hogy iwiwen létre lett hozva egy felhasználó.
ismerősöket nem jelölgetek, jönnek maguktól, jelenleg 4 hónap alatt kb 1000nél tart. idővel klubbá alakul.
amikor a weboldalunkon valami újdonság van (újabb partyfotók, újabb programok vagy bármi egyéb) akkor azonnal megy az iwiwen a linkelés. körlevél soha, az csak idegesíti az embereket.

még újak vagyunk de így is kiváló az, hogy már heti 5-6ezer látogató jön. ebből az 5-6ezerből iwiwről 7-800, ami szerintem szintén szuper.
a mostani hírfolyamra váltás csak dobott a dolgon de erről már volt itt szó, nálunk bevált.
ezek az eredmények az ismerősök számával természetesen csak egyre jobbak lehetnek.

szóval mi csak így kicsiben csináljuk mert nekünk ez bőven elég.
@KZsuzsa:
"illetve az egyik kegerősebb eszköze lehet a brandépítésnek."

na ez az kb. amire a legalkalmatlanabb "eszköz".
[imi],

Kíváncsi lehetek a 7-800 látogató tegnapi "% of New Visitors" értékére? :)
Pár kiegészítés és vélemény ügynökségi emberként:

Jó, hogy születnek ilyen írások és szerintem sok régi, alapvető igazságokat fogalmazunk meg újra, amint nem árt mantraszerűen hajtogatni a hirdetők és magunk felé. Aki azt gondolja, hogy ért a közösségi média marketinghez azzal nagyon szívesen leülnék beszélgetni. Én egyetlen hazai példáról sem tudok ugyanis, amikor egy márka tudatosan nekilátott a jelenlétének a kialakításához, ehhez akciótervet, stratégiát, humán erőforrást delegált. Papírra vetett terveket már láttam, de megvalósult és sikeresen jelenlétet nem. De bizakodó vagyok és szerintem lesz ilyen.

Pár megjegyzésem van a cikkel kapcsolatban:
1.) Lehet csak én hallottam ki a cikkből, de: szerintem nincs mitől, kitől félteni a közösségi média marketinggel kapcsolatos tudást. Senkinél nincsen bölcsesség köve: A szar úgy is elválik a májtól hosszútávon, ugyanez történt vírusmarketing témában is, nem egy hirdetőnek edukáltunk a vírusmarketing alapvetéseire, miszerint a vírusmarketing nem annyi, hogy egy gagyin felvett videót feltöltünk egy videómegosztóra. Volt ilyen időszak is, de a piac "kipucolódik" magától is. A hirdetőket sem kell(ett) félteni, én örömmel látom, hogy igen is képben vannak és ismerik ezeket az eszközöket. És nem kell attól sem tartani, hogy olyan egri tejüzem megjelenik a FB-n és telespammel mindenkit. Ha megjelenik és nem tud magának releváns megjelenést kialakítani, elhájdoljuk a vérbe és elűzzük őt az anti-social márka szigetére.

2.) Van egy pár kijelentés a cikkben, amit én másképp fogalmaznék meg, de eggyel párral biztosan vitatkoznék:

"Mint ahogy a Coca-Cola számára is csupán kötelező kör a facebookos rajongói oldal létrehozása."

Szerintem ez az állítás nem igaz. Hogy miért? mert vannak márkák, ahol ez sokkal fontosabb, mint egy újabb megjelenési felület:

- Ügyfeleik döntő hányadát egyre inkább ezen a csatornán érik el: fogyasztóik rohamosan növekvő mennyiségű időt töltenek el közösségi eszközökkel.

Az emberek egyre növekvő arányban itt tájékozódnak, szerzik be az információkat (többek közt a szolgáltásokról is). A közösségi média szinte az egyetlen eszköz arra, hogy bizalmi kapcsolatot, valós párbeszédeket építsenek ki ügyfeleinkkel!

- Mert megkerülhetetlen, a márkáról most nélküle beszélnek. A passzivitás kárt okozhat, ezért nekik kell kezdeményeznünk és alakítanunk jelenlétünket!

- Ha jól csinálják, indirekten akár értékesítést is növelhet!

Nekem ezt jelenti az SMO. A proaktív, átgondolt, egyedi tartalommal, kreatívval, tónussal bíró, kellő mennyiségű energiával, pénzzel, akarattal, a többi kommunikációs csatorna mellé emelt jelenlétet a közösségi média oldalakon, eszkökön.
Nyilvánvaló, hogy a fos tartalom értelmetlen twittek csak rontanak a márkaképen és ettől csak nemhogy több, hanem talán még kevesebb kólát/tejet fognak inni az emberek.

Az is evidens, hogy ezt nem kell minden márkának és evidens, hogy nem megy egyik percről a másikra. És ehhez nem kell egy új buzzword, de ha van ám legyen. Mindegy is, mindenki tegye a dolgát.

3.) "Egy megfontolt cég inkább költ SEO-ra, és próbál meg hiteles és érdekes tartalmakkal jelen lenni a weben. Ugyanis ezek valódi megtérülést és hasznot hozhatnak számára."

Óvakodnék a SEO és az SMO ilyen tipusú összemosásától. Ez olyan, mint azt mondani egy hirdetőnek, hogy ne költsön display hirdetésre, mert a PPC per cost alapon olcsóbb. Igen, az. De teljesen másra való. Ha már mindenképpen analógiát állítunk fel a SEM és a SMO között, akkor doransky cikkben annyi igazság van, hogy analitikai és megközelítési szempontból a kettő rokon.
@GYUSZI BACSI

kár hogy nem írtad, hogy milyen szóval vagy első a googléban

mert hát ugye a bArát Csaba szóval én is első vagy a googléban, de ha azt írom be hogy isten, akkor már nem
@bano: mar hogy referert szeretnel latni nem?
Most látom, hogy a ragozás még nem megy, de ennek fejlesztésére felkértem egy szakértőt, csak még nem adtam neki buzzword nevet. Elnézést, remélem így is átment amit gondolok. Köszi a figyelmet.
Szerintem ezzel az egész, most fellángolt diskurzussal összesen annyi a probléma, hogy a fő résztvevők (Doransky, HH) nem ugyanarról beszélnek.

Szerintem senki sem mondta azt, hogy ez egy annyira jól megragadható és operacionalizálható terület, mint akár a SEO, inkább azt mondja, hogy nem árt figyelni a témára, foglalkozni vele, vizsgálni az üzenetek közösségi hálózatban való terjedését és tanulni belőle. Ennek egyébként van szakirodalma is nagyobb egyetemeken (Danah Boyd kutatásai, tanulmányai pl.). Számomra az SMO az általuk összegyűjtött ismeretek marketing célú alkalmazását jelenti főként. Persze ez nem mindig lehetséges hatékonyan.

A postban szereplő érvek alapján a SEO -nak, PPC -nek, sőt az egész internetnek és webnek sincs értelme, hiszen a tejbolt számára az is mindegy, hogy hányadik a Google SERP -en.
Egy kérdésem lenne hozzád még hh, lemaradt a hozzászólásomból. Miért ígérkezik 2010 a magyar online piac szempontjából vérzivatarosnak?
@sallaidani:
nagyon fontos amit írsz:
"Szerintem senki sem mondta azt, hogy ez egy annyira jól megragadható és operacionalizálható terület, mint akár a SEO"

lehet, hogy senki nem mondta, de néha mégis úgy tűnik, hogy úgy gondolkodnak néhányan, mintha az lenne és itt a hiba.
@bano: a mi esetünkben az a fontos, hogy minden héten felnézzenek a weboldalunkra, hogy értesüljenek az új programjainkról.
így teljesen lényegtelen, ha ugyanaz a kör látogat mindig vissza. az a bizonyos kör úgyis egyre nagyobb lesz szerencsére. ha a kb 1000-es iwiwes ismeretségből 7-800 heti szinten klikkel akkor az gyakorlatilag szinte az összes olyan ember ebből a körből aki rendszeresen iwiwezik.
@sithlords

tudod van úgy, hogy valaki gyorsan ír, és véletlenül nem üt le egy két betűt, sajnálom, te de biztos hibátlan vagy
meg ugye akkor is előfordul amikor az ember ideges, mint ahogy most is
@syck,

Bármit szeretnék látni, ami számszerű, objektív vagy mérhető. Bármi olyat, ami az általános használhatóságát (mármint az SMO-nak) alátámasztja.

Nagyságrendet, ami - Árpa Attila szavaival - messziről, nagy címletekben is jól látszik.
@Barát Csaba: dehát Csaba, én saját kommentemet utólag elolvasva mondtam ejnyebejnyét önmagamra.
Nem érzem magam smo vagy seo vagy bármi s... embernek, de mégis csinálunk (csináltunk) egy cégnek, egy "közösségi" mÁrketing eszközt. Egy olyan közösségi kommunikációs lehetőséget, mellyel nem sales-nek, nem eladnak, de mégis kommunikálnak és igen komoly (multi) cégekhez jutnak be folyamatosan. A cég: "tudatosan nekilátott a jelenlétének a kialakításához, ehhez akciótervet, stratégiát, humán erőforrást delegált."

Igaz "próbáljuk" mérni a hatását, de itt nem is mérésen van a szó, hanem a cégnek konkrét üzletet hoz ez a fajta a jelenlét.
@bano: mar linkeltem ilyet, erre volt az a valaszod, h tul nagyok a szamok.

tul amerikai.
@syck:

Éppenhogy pici. Egy DELL-nél kétmillió dollár közel három év alatt, az nudli.

Ezidő alatt még a hazai piacon is több árbevételük volt, szerintem, de valaki szakember majd kijavít, ha mégsem.

Mindazonáltal a kétmilliós dollár csábítónak tűnhet bármely hazai vállalkozás számára (amerikai álom), de inkább úgy érdemes nézni, hogy a kb. ~15MrdUSD-s éves bevételű DELL-nek kb. 0.013%(!)-a köthető a twitter-aktivitáshoz.

Számoljon mindenki így: az SMO-tól kap +0.013%-ot.
@bano: remenytelen vagy. think again pls.
@syck:

Az addig oké, hogy engem minősítesz; tedd meg ugyanezt a 0.013%-kal is. :)
@tothzoli: ha publikus, megismertetnél minket a részletekkel? köszi előre is
én csak arra gondolok, h smo helyett fontosabb a közösségi szociológia. az online terekben ugyanógy működnek a csoportkapcsolatok, mint a való életben: van hóditás, uralom és balhé, felkelés. ez nem smo, ez maga a real life!
az iwiwet szerintem hagyjuk ki az smo-ból, mert nagyjából semmire sem jó ilyen szempontból. Talán, amióta bevezették az újfajta hírfolyam üzenűfalat, azóta talán használható + külső linkeket is viszonylag egyszerű beküldeni, mint facebookra, twitterre.

Azonban abban mindenképpen egyet értek az előttem szólókkal, hogy kis boltosok is egész jó SMO kampányokat indíthatnak egy-egy rajongói oldal tagjai között. Akár egy akció kiküldésével, akár másképp.
SMO működik, csak nem mindenkinek. Olyan embereknek pl. bloggereknek, akik mondjuk a hirdetésből élnek meg, azért sokat nyomhat a latba

Vírusmarketing meg azon is mullik, hogy pár elléggé ismert személy is tovább linkelje pl Twitteren