A Tumblr rövid története

Leginkább a twitterezők szoktak összetalálkozni olyan hivatkozásokkal, melyek olyan oldalakra mutatnak, ahol megjelenésében zagyva, tartalmában értelmetlen threadek kavarognak. Na az a Tumblr.

A Tumblr 2007-ben indult, és akkor iziben ki is próbáltam, mert azt gondoltam, hogy biztos valami klassz Twitter-klón, amiből lehet tanulni valami újat. A közösségi szájt azonban már akkor is úgy nézett ki, mint egy light blogszolgáltatás: sokkal egyszerűbben és könnyebben lehetett tartalmakat megosztani. Csakhogy akkor még hiányzott belőle a közösség, úgyhogy értelme sem volt használni.

A Tumblr épp egy éve kezdett el komolyabban növekedni. Sikerült rávenni pár aktív arcot, hogy tolják a tartalmat, és az iPhone-verzió is hamar népszerűvé vált. Ezek a peremfeltételek, meg persze a kontent kontrollálatlan kicsatornázása Twitterre és Facebookra, megtette a hatását: 2009 második felére már egy több milliós felhasználótáborral pezsgő amerikai startup lett a Tumblrből.

Akik használják, mire használják? Ahogy az alapító, David Karp is jellemezni szokta, a Tumblr azoknak az embereknek a blogszolgáltatása, akik nem szeretnek sokat foglalatoskodni az írással, fogalmazással, és blogjuk építgetésével, főleg nem adminfelületek megértésével, html-lel és css-sel, fck-editorral és bonyolult almenüpontokkal, hanem inkább a közösségi része tetszik nekik a blogolásban.

Ha a Twitter a blogpost nélküli kommentezés, és közösségiség, akkor a Tumblr olyan, mintha ezeknek a kommentezőknek még egyszerű tartalomfeltöltési és újraosztási eszközöket is adnánk.

Egy átlag tumblrező rendszerint azzal tölti tumblres idejét, hogy ismerősei megosztott tartalmait lájkolja, reblogolja, és próbáljon olyan saját tartalmakat (szövegeket, képeket, videókat) megosztani, ami lájkolásra, reblogolásra készteti ismerőseit. A Tumblren erre egy egész ranglistázó cucc is épült, Tumblarity néven.

Amit kábé úgy kell elképzelni, mint a Plurk karmáját: a felhasználók pontokat kapnak, ha tartalmaikat ismerőseik megosztják, lájkolják. Ám az idő eltelvével, ha csökken a tartalmaik iránti érdeklődés, ezek a pontok elolvadnak.

(Január negyedikén amúgy váratlanul összeomlott az egész Tumblarity, utána pár nappal később ki is vették a szolgáltatásból. Valószínűleg nem sikerült élőben korrigálni a meghekkelt ranglistát. Mindenesetre a fejlesztők ígérete szerint, amint lehet, újra visszateszik a pontgyűjtögetős funkciót.)

Na ez a játékosság adja a Plurk és a Tumblr egyik fontos alaptulajdonságát is. Mi történik? Az emberek a web médiatartalmaival, és szövegekkel pingpongoznak, és igyekeznek pontokat gyűjteni ebből a szórakozásból. Ez egyrészt káros, hiszen a Tumblren a jó vagy érdekes tartalmak azonnal elmerülnek a semmiben. A bulvár, a hülyeség, a cukiság, és az otrombaság viszont gyorsabban népszerűsödik, mintha egy blog.hu-s blogra írná ki valaki.

Ahogy mondani szokás, a Tumblrt már olyan egyszerű használni, hogy nehéz megállni, hogy az ember ne firkálja össze a felkínált fehér felületeket. Annak ellenére, hogy a Tumblr valójában semmi más, mint a Blogger.com, a Twitter és a Plurk újraértelmezése, épp a felhasználói mentalitásra való jobb odafigyelés teremthette meg számára az utat a népszerűség felé.

Minden közösségi szájt esetében fontos, hogy kikből is tevődik össze az early adopterek köre. A Tumblr magyar közössége esetében elsősorban az Index és holdudvarába tartozó emberek hoztak egy nagyobb népszerűsödést. Jellemzően ők is a Twitterre automatikusan kipostolt tumblres linkjeikből szerezték első, komolyabb látogatottságukat.

És persze jópáran bent is maradtak a Tumblrben, lett egy kis akolmeleg. Szóba lehetett elegyedni olyan emberekkel, akiknek korábban csak az indexes/origós cikkeiket ismerték. A vezér Uj Péter lett, és nekem épp a következő, Tumblr-bulis képről jutott eszembe, hogy bizonyos értelemben maga az Index főszerkesztője talált magának a Tumblren egy új szerkesztőséget: 


"Az új Index" (forrás: Tumblr)

Merthogy a Tumblr-közösség, miként a Twitter közössége is, kifejezetten jó hatékonysággal tudja felszínre hozni és felszínen tartani azokat a tartalmakat, melyeket egy, a népszerűségből élő hírszájt mindig is szeretett volna nagy mennyiségben az olvasók elé tolni. Érdekes lenne egy bestof napi Tumblrt szemléző doboz az Index nyitóoldalán. Hely lenne rá.

Ma nehéz megmondani, hogy a Tumblr életképes-e. Például mennyire tűrne meg ez a fajta nagyon instant, nagyon tiszavirág életű tartalomgenerátor maga mellett egy hirdetési rendszer. Az mindenesetre jó hír, hogy a mobilplatformoknak pont olyan felfogású szolgáltatásokra van szüksége, mint amilyen a Tumblr. Gyorsan, egyszerűen lehessen játszani, szórakozni.

Címkék: social network kommuniti twitter tumblr
2010.01.14. 17:56. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

valaki adhatna végre UP kezébe egy jó fodrász telefonszámát.
haragszom a kep miatt nagyon
Én arra használom, hogy a google readeres shared itemseimet automatikusan újrapublikáljam. (hátha valakit érdekelnek naprakész építészeti témájú képek)

Erre viszont rettenetesen jól használható: egyszerűen csak beállítom a readeres rss-t és mennek is föl automatikusan a képek (meg az eredeti blogbejegyzések linkjei).

Viszont mivel egyébként nem igazán tumblerezem magam, s hozzászólásokkal sem szórom tele a blog.hu-t, s egyéb 'marketinget' sem végzek: a megboldogult tumblarity-m se volt valami fényes (de a google analytics se akadt még ki - a napi ~10 látogatótól).
A fő gondom vele, hogy tetű lassú, a Twitter se egy világbajnok, de főleg a Facebookhoz képest naggyon lassú. És nem értem, miért jók azok a dizájnok, ahol 400 pixel szélességben, minden új posztot beljebb ugrasztva, a végén már 100 pixelen kell elovasnom egy akár oldalas beírást.
OK, ez némileg OFF.
"Újabb biztonsági funkció a Gmailben"
Ez mi a fene? Már 100 éve https van kötelezően ikszelve... és hiába olvasom el, meg minden, nem látom, hogyan lehet kib¤ni onnan :)
nem 1 világrengető probléma, de zavarja a perifériás látásomat :)
A tartalom újraelosztása a tumblr értelmezésében -számomra- tökéletes webszemét. Próbálkoztam,hogy fogom szeretni, de olyan mennyiségű szemét jön belőle mindenhonnan, hogy egyszerűen kibírhatatlan.
@samli, inkabb arra haragszol hogy numero II. netes nimand maradtal
Az "XD" mellett a "tumblr" a leghatékonyabb kulcsszó a fos elleni védekezésben.
Azért elég mókás, hogy a zajgenerálás körül ekkora a hype. Ahol az az értékmérő, hogy minél kevesebbet kelljen vele foglalkozni, építgetni, törődni, akár két büfi között is lehessen hármat kommunikálni, annak általában az értéke is a befektetett nullához konvergál. Magam részéről sajnálom, hogy az utóbbi 1-2 év húzóágazatának a hulladék tömegtermelése és hálóra porlasztása tűnik (twitter, tumblr, plurk). Ha a web 2 egyik hívószava a közösségi intelligencia volt, akkor ennek a mikro-recskázásnak az egospam, ahol az a lényeg, hogy az én szemetem legyen legfelül, mert onnan szaporábban pukizhatok a büdösbe.
Akik szemetesládának, egospamnek, zajgenereálónak tartják a tumblrt- twittert, azok a típusú polgártásrsaink minden korban megtalálhatók a történelemben. Ők utálták a könyvnyomtatókat a 15. században, égették fel a fél világot a 16-ban, rühellték az enciklopédistákat a 18-ban, ugyanezek erőszakolták meg az első digitális nyomdatulajdonosok csajait, és ugyanezek hisztiztek amikor a 90-es években bárki csinálhatott az fw.hu-n vagy a nexus.hu-n saját weboldalt.
Leszállni a tumblr fikázásról! Cserépfaluban több kocsmai verekedést is generáltunk már ebben a témában!
De nagyot tetszett most tévedni, de sebaj. Nem az eszközzel van itt baj, gépromboló hülyegyerek sem vagyok, hanem sőt, éppen ellenkezőleg.
Tessék olvasni, kezitcsókolom, mielőtt be tetszik kontrollvézik valamilyen másnak szóló panelt. Amit mondok, hogy a tartalom-készítést és terjesztést sokféle módon lehet megközelíteni, az utóbbi időszak pedig a tartalmi üresjárat miatt (az utolsó tartalomszervező nagy dobás a wikipedia volt) trendként az igen alcsony kalóriatartalmú cselekvési mintákat, a könnyített magamarkolást és ennek kivisszhangosítását tálalja. A háttérről gyengébbek kedvéért: www.readwriteweb.com/archives/is_twitter_a_mental_vacuum.php

Ezt a lapályon való dagonyázást nevezhetnénk úgyis mint unatkozó eunuchok szotyiköpő versenyét, sorvadt herézést stb. de messze nem ez a lényeg.
Hanem hogy az emlegetett nyomdászok, enciklopédisták, komputertervezők éppen azért voltak überfasza nagy csávók, mert nem minimalizálták, hanem éppenhogy maximalizálták a figyelmet és energiabefektetést egy területen. Nem az eszközök butítására, hanem fejlesztésére koncentráltak, és nem azt mondták a usereiknek, hogy legyenek kisigényű, gyökre gyalult, lusta röffencsek, hanem, éppen ellenkezőleg, hogy építsenek összetettebb, több befektetett energiát, odafigyelést, koncentrációt igénylő fizikai és szellemi struktúrákat, cserébe nagyobb komplexitású, igényesebb, érdekesebb világot kapnak vissza.

A minimumra vágott eszközöknek viszont nem ez a világképe, hanem éppen a fogyasztói lusta sertést és annak alapfunkcióit célozzák, ami érthető, és nincs is vele baj, ebből mindig több lesz, hiszen tényleg mindennél egyszerűbb, ha csak annyit kell írni: kaksizni fogok / kaksizok / kaksiztam, mint bármi más.
Csakhogy a hangsúlynak pont nem azon kéne lennie, hogy hurrá, mennyire kurvára nem kell megboccintatni sem a fülebotot, hanem azon, hogy oké, itt van ez a cucc, mit lehet kezdeni vele az energiaminimalizáláson kívül, mi a kreatív potenciálja, milyen lehetőségeket nyit meg stb. Ja, hogy abba megint energiát kellene belefektetni, hát basz, ez tényleg probléma.

Ez pont olyan, mintha azt mondanánk, hogy az sms lenyomta a balfasz seggszpírt, mert lám, az elavult béna marhája kurva vastag könyveket írt tele, amit ma már a kutya sem olvas, én meg csak egyszerűen beírom itt a nokiába a mikrokontentet, hogy: kati akkor este kurunk, és mindjárt királyabb csákó vagyok.
Tehtá szimplán és egyszerűen: fordítva kéne felülni a bicóra, ugyanis a sztoriban nem a bringa a hibás és ezt senki nem is állította.
Capisco?
@waldorfbalcon: sok ilyen vita volt már, de nem sok értelme van, mert úgysem fogjátok meggyőzni egymást

Az egyik fél nem fogja elismerni, hogy szemetet gyárt, ahogy a másik sem, hogy ő lenne a fejlődés kerékkötője, úgyhogy süketek párbeszéde az egész.

A legjobb lenne, ha mindenki csinálná, ami szerinte jó, és nem próbálná meggyőzni a többieket, hogy az nekik is jó lenne.
@agyvihar:
miért ne mondhatná valaki, hogy a tumblr a webszemét. szerintem ultraciki használni. ugyanis ha valaki megnézi nem válogatódik ki rajta egyetlen tehetséges ember se. hanem jó esetben a középszerű dolgok jönnek rajta a felszínre, és van rajta egy csomó kulturmocsok. nagyjából olyan, mintha pornó.

most persze az egy hülyeség, hogy a tumblr okozza a világvégét, de egyelőre nem látni, hogy ez a dolog valamiféle forradalmat eredményezne.

szóval mondjuk a könyvnyomtatáshoz hasonlítani meglehetősen érdekes. ugye a betűszedés nem egyszerűen produktívvá tette a könyvkiadást, hanem szuper nyereségessé. a tumblr pedig egy szuper veszteséges vállalkozás.

a tulajdonosa arra játszik, hogy a többi hasonló szolgáltatás csődbe menjen, csak ő maradjon, és a megszerzett üzletrészt magasabb áron adja el, mint az üzemeltetés összes költsége. tehát egyszerűen néhány tőzsdecápa így próbál még több pénzt keresni. semmiféle műszaki innováció, meg kutyafüle nincsen rajta. és nekem úgy tűnik, hogy a twitter, és a tumblr rajongóinek felszínes a műveltségük, és nincs biztos tudásuk. sokan ezért rajonganak ezekért az oldalakért, szerintem többnyire ebből az okból írnak az emberek blogokat.

ehhez képest encklipodistázni egy vicc.
@[nev]: lehet mondani, hogy szemét, de aki ott éli ki magát, azt úgysem fogod meggyőzni

Persze az is vicces, hogy egyes tumblr-userek úgy néznek magukra, mint a fejlődés fáklyavivőire. :D
@waldorfbalcon: milyen igazak, amiket mondassz, nemrég egy más fórumon én is kifakadtam ezen:
"már csak a szuper unterhuman tumblres blogot tolja mindenki, mily menô is az, összesepregetni minden szart a webrôl (és nyílván újraleközlés a nagy része, vagy csak szimpla lopkodás innen-onnan), ráböfögni valami kurvamenôt (fuckyeah), és kész is van a tartalom, oszt bele se kellett gebednem, meg gondolkodással megfájdítanom a fejem. tumblarity, nah persze, hova szarjak?!?.
el ezzel a sok webszeméttel a netrôl!!!!"
a lényeg tényleg ez: technikailag a microblog egy jó lehetôség a gyors tartalomgenerálásra, de pláne itt, ez a kis magyar húgyszagú tumbász(sic! magukat így nevezték el, már ez is vérszánalom!)csapat közösségépítés helyett csak a saját kis egomarketingjét nyomja (lájkolás és followerek, tiszta MLM, bazz!) és hát virtuálisan egymás faszát szopkodják, hiszen egyik sem egy mastermind, aki eredeti tartalommal gyarapítja a netet, max., magukat OPleadereknek képzelô kifárad-kiégett indexesek és nyomorult kis, agyatlan követôik rebloggolják egymás szarát feszt.
érdemes lekövetni egy-egy posztot, nem ritkán 6-8x-os újraleközlések ezek, amiket persze a tumblarity jegyében még rebloggolnak is. ugyanazt a szemetet (jajdecuki kiscicás kép, boriszvallehós sárkányfestmény, vagy valami geciszar retró zsanklódfandammos poszter stb.) így multiplikálják a weben.
felelôtlen és nagyon agyatlan szemetelés ez. nem csalódnék nagyon, ha ez a mentalitás vezetne a ma ismert internetes társadalom végéhez, sôt!
halál az agyatlanságra, pusztuljon az igénytelenség, tisztitótûz, jöjj el!
na ez.
vébé
@agyvihar:
szerintem a tumblr: gyakorlóterep. arra való, hogy kigyakorold a fényképezést, és az írást különösebb felelősségvállalás nélkül. aztán vagy lesz belőled profi fotóriporter, vagy megmaradsz amatőrnek. és végül is egyik sem rossz. tehát tök jó az egész.

a másik hozzállás a hh féle. írjuk le mit csinált sok early adopter (tényleg mit is), és sugalljuk, hogy itt kulturálisan micsoda előrelépések történtek. kb. olyan, mintha valaki a 80-as években írt volna egy cikket, hogy "képes újság" mekkora áttörést hozott a kultúrában.

vmek.oszk.hu/01900/01906/html/index1692.html
azert a tumblr meg mindig jobb, mint az ertelmetlen kommentthreadek.
@hírbehozó:
a komment a web legalja. természetesen. azok az pajtás újságszerű bölcsészkaros próbálkozásokhoz írt ostoba lábjegyzetek.
Nem egy agysebész dolog, de jó. Inspiráció gyűjtésére meg kifejeztten zsír. Ennyi.
@hírbehozó: Azért waldorfbalcon kommentje évek óta messze a legjobb, sokkal többet ér mint a twitteropera, vagy az összes dumbász együttvéve. Riszpektölöm.
a tumblr szórakozató. ha nem tetszik, nem kell nézni.

én fotók kiposztolására használom általában a féktelen szemét-sokszorosítás mellett, természetesen.

van wordpress app is az iphone-on de legalább annyival körülményesebb posztolni vele egy "rendes" blogra, mint amennyivel egy böngészőből.

ezért kettőnél többször nem is használtam.

btw a tumblr azért is szuperebb, mert ott pontosan tudod hogy kik fogják elolvasni míg egy sima blognál tökre nem.
@waldorfbalcon: ez a sekszpír vs esemes példa akkora csúsztatás, hogy csak valami igen erős gyűlölet hozhatta ki belőled

nyugodjál le, kúrd meg katit, olvass sekszpírt, írjál esemest
vagy fordítva

én lájkolnám:)
@azigazivideki: "el ezzel a sok webszeméttel a netrôl"

na megjött a takarítónő is

lol:)
@caligne: kettőnél több kommentet elolvastál az elmúlt években?:)
ha vki 2D-ben nyomul, akkor az nem érti a 3D-t.. ahol ugrik a dimenzio, ott jönnek a hitetlenek
@A Hannibal Lektűr-attitűd: Amiben azon sápítoztál hogy egy portálmester lefosozta a mélyművész pornográf kínversedet, többször is. :)
az a baj, hogy pont a kiemelt csapat csinálja ezt a fórumozást, ami tényleg webszemét, legalábbis kintről nézve, nekik meg tök jó, mert csetelnek, csak hát ugyanaz a poszt ismétlődik sokszor újabb kommentekkel, de természetesen bemásolva a kezdést (vagy ha éppen nem, akkor mégnehezebben következő).

De mondjuk ha egy filmstúdió tolná ide a poszterét meg trailert egy filmnek (mennyi lenne, heti 1 órát kéne rászánni egy embernek a twitter meg a többi mellett?), vagy valami zenekar blogolna minimálisan, akkor a marhaegyszerű visszaosztás (nem hazai szinten) például marhajól jönne. Ez látszik is, amint pár nagyobb név bejön a hülyeségeivel a rendszerbe odakinn.
@azigazivideki: "virtuálisan egymás faszát szopkodják"
És nincs igényük egy normális blogra, nem áldoznak pénzt sem egy valamirevaló domainre.

Mindegy, tőlem tumblr-ezzenek, ha nekik jó a gagyi.
@human_insect: Nyilván lehetne értelmes tartalmat is felrakni oda, de minek? Ugyanezt a közönséget értelmesebb platformokon keresztül is elérheted...
@Marr: Ja, hogy akinek nincs igénye egy "normális" blogra, az haljon meg?
@Bicepsz: akinek nincs íráskészsége, nem tud fogalmazni, de legfőképpen nincs egy kibaszott önálló gondolata, és szellemi környezetszennyezést folytat, huszadszor publikálva ugyanazt telespammeli a google találatokat, igen, az maradjon laposkúszásban. Elvégre a katedrálisokat sem analfabéta szellemi fogyatékosok tervezték, sőt, nem is ők építették... XD