Magyar mobilba magyar appokat (is)?

Ma a metróban futottam össze a Samsung egyik hirdetésével. A cég új telefonját, a Montét reklámozza. A pontos reklámszövegre már nem emlékszem, de a lényeg, hogy a gyártó szerint a telefon fő erőssége, hogy segítségével nagyon kényelmes és egyszerű használni a közösségi szájtokat. A magyar reklámon két ajánlott márka, a Twitter és a Facebook szerepel.

Nem csak logókkal, de konkrétan a reklámszövegben is megjelenik a "twitterezés" és a "facebookozás", mint olyan tevékenységek, amiktől vonzónak kellene, hogy legyen egy ilyen telefon. Miért nincsenek magyar közösségi szolgáltatások az ajánlatban? - merült fel bennem a kérdés. Vagy lehet, hogy nincs is mit ajánlgatni? Tisztelet a kivételnek.

Amúgy a Facebook ajánlgatásával semmi baj nincsen, hiszen az egymillió magyar felhasználó már épp elég vonzó egy telefonvásárló magyar számára is. A Twitter nekem kicsit furább választás, hiszen idehaza finoman szólva sincs a legnépszerűbb szolgáltatások között. Pár tízezeres felhasználóbázissal nem egy kirívóan sikeres cucc. De mondjuk ez is belefér.

Tehát mi lehet az oka annak, hogy - az amerikaiak mellett - nincsenek magyar közösségi szájtok promózva ezekben a magyaroknak szánt hirdetésekben? (Korábban valamelyik Nokia-plakáton láttam a Facebook integrációt, mint mindent vivő fícsört. Magyar szolgáltatások ott sem szerepeltek a felsorolásban.)

Elsőre talán azt gondolnánk, hogy nincsenek is érdemleges magyar szájtok. De ha rápillantunk a látogatottsági statisztikákra, azért egy Startlap, egy iWiW, egy Blog.hu, egy Vatera, stb épp beleférhetne abba a kínálatba. Hogy sok kisebb, feltörekvő magyar szolgáltatást ne is említsek.

Az ok talán az - merengtem a hirdetéssel szemezve, míg a metrószerelvény épp átgurult a Duna alatt -, hogy a magyar szolgáltatásoknak nincsen mobilalkalmazás-verziója. (Főleg nincs a Samsung speciális mobil operációs rendszerén futó appjuk. De ez egy speciális történet.)

Oké. Ez tényleg probléma. Valójában érthetetlen is, hogy a magyar online piac nagy játékosai miért nem házalnak a mobilszolgáltatóknák, mobilgyártóknál azért, hogy az ő alkalmazásuk legyen preinstallálva a készülékeken. Lehet, hogy még nem érzik, hogy mennyire fontos lenne ezt meglépni? Nem tudom a választ. Lehet, hogy jobb is.

Aztán azt is megfigyeltem a hirdetésen, hogy a telefon kijelzőjén angolul jelenik meg a Facebook app. Sőt, a honlapon a Twitter helyett a MySpace a másik ajánlott szolgáltatás. Ami, ha lehet, még kesévé érdekes szolgáltatás idehaza. Akkor már a YouTube sokkal inkább...

Itt már világossá vált számomra, hogy valószínűleg a helyzet még egyszerűbb. A mobilgyártó amerikai központjában kimondták a verdiktet, hogy márpedig a Facebook és a Twitter MySpace az amerikai piacon globálisan mindent vivő alkalmazás, és nem merült fel, hogy helyi piacokon esetleg ennél árnyaltabb lehet a helyzet. Azzal együtt sem, hogy közhelynek számít, hogy a magyarok - ideértve a fiatalokat is - milyen rosszul állnak idegennyelv-tudás tekintetében...

Akárhogy is van, a magyar cégek és a magyar telefonforgalmazók közös érdeke lenne, hogy minél több, idehaza népszerű szolgáltatás tudjon megjelenni ezeken az okostelefonokon, és így azok hirdetéseiben is. Semmi baj nincs a globálisan sikeres szolgáltatások nyomatásával. De ha egyszer a fogyasztó igényeinek a kielégítése a cél, akkor nem ártana figyelembe venni, hogy a magyar embernek picit (ha nem is teljesen) mások a fogyasztási szokásai, mint mondjuk egy New Jersey-i vagy tokiói kamaszé.

Címkék: mobil hirdetés magyar samsung piac
2010.05.06. 18:18. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Talán épp ideje lenne az iWiW-nek kiadnia iPhone, Android, Symbian és esetleg J2ME alkalmazásokat. Ha versenyezni akar az itthhoni piacon a Facebookkal, muszáj lesz.
Jönnek ezek szépen sorban, csak ki kell várni.
Kb most ér ide az iphone app korszak, aztán fél év és az android is.
Szerintem az lehet az oka hogy iPhone obj C, Android JAVA, az oldal meg talán PHP, és nem hiszem, hogy sok helyen van olyan programozói gárda, aki mind három nyelvben tud írni piacképes/biztonságos alkalmazást,sok helyen van 10 PHP programozó és csókolom, igaz arra sem veszik a fáradtságot, hogy mobil böngészőre írjanak másik css-t.
Elsőre off leszek: A BKV az ablakra ragasztott hirdetéseivel túl lő a határon. Kifizetek évi 100K-t és egy reklám dobozba kell ülnöm. Elviselem ha cserébe ingyen lenne a fuvar.

1) Ami érdekes, hogy a twitter/fb üzenő funkcióival simán kiválthatják a fiatalok az SMS-t.

2) Egyáltalán nem hülyeség a megosztó streamet ingyen adni, mert az ott linkelt oldalak, tartalmak az ismerősi és like által összekötött lapokkal vonzóak lesznek a mobilozó számára, egy más által szerkesztett mobilkezdőlap/startlap/blogketreccel szemben.
De logisztikailag megoldható lenne egyáltalán, hogy a magyar szállítmányban válogatott magyar alkalmazások legyenek előre telepítve? Vagy technikailag hogyan oldható meg elegánsan?
Kizárólag magyar piacra szóló közösségi szolgáltatást nem kifizetődő fejleszteni, de talán az iWiW kivételével még mobil alkalmazást sem.

Egy iPhone, Android és Symbian applikáció trióval is hány százalékát feded le a hazai piacnak? Addig biztos, hogy a töredék részét, amíg a 10-20 000 Ft-ért vesznek az emberek telefont.

Persze geekként ez nehezen emészthető. :)
@Binsz: Az FB-nek megéri iphonera fejleszteni, mert a több millió júzerből soklan használnak iphonet, de az iwiwnek nem.
Hy. Se mobilrol Snaptu angol app hasznalom a F es a T.
@Binsz: de ott a java, amit gyakorlatilag minden mai modil tud futtatni. miért kéne iphonera meg a tobbi alig használtra fejleszteni?
@charlie: iPhone-on nincs Java (ugyanaz a valós indok mint a Flash esetén), Androidon sem fut a J2ME (bár biztosan megoldható lenne), Blackberry-n megy, de jobb arra írni sokkal fejlettebb változatot, marad a sok kiesképernyős, internetet nem nagyon használó mobil.
Netpincér app nincs véletlen?

Tök jó lenne, amivel gyorsan lehet rendelni, plusz kapásból feltölteni a fotót az értékelésnél rendelés után.

Az meg pláne jó lenne, ha rendelés előtt megnézhetném 100 user fényképét az adott pizzéria adott pizzájáról, hogy látszódjon a minőségbeli szórás.
@Binsz: Talán ha az okostelefonokat itthon is ugyanúgy árusítanák (erőteljesen jóárasítva, mint Amerikában), akkor megérné fejleszteni.

@darkatti: Dettó, jó dolog a Snaptu.

Egyébként ha a Facebook meg a Twitter képes volt olyan API-t összehozni, amit mindenféle programozási nyelvből el lehet érni, akkor erre az iWiW is képes.
@charlie: Gondolom a Java nem képes a különböző operációs rendszerek előnyeit egy programként kihasználni. Nem véletlen, hogy minden OS-re külön fejlesztenek.

@Gerusz: Az American Dreaming jegyében, akkor már csapjuk mellé a verdákat is. Szívesen vennék Mitsubishi Evolution X-et 4 milláért. :)
@Binsz: Meg mondjuk benzin is legyen hasonló árban, az ÁFA meg az adó is legyen hasonló szinten, ja és a fegyvertartás meg az önvédelem szabályozása is legyen ugyanolyan. Ha már tényleg belelendülünk :)))

A Java valóban inkább csak a szabványos dolgokat támogatja, de a gond inkább az, hogy nem minden telefon támogatja a J2ME minden tulajdonságát. Lehet elvileg Javával névjegy- és naptárszinkronizációt is írni, de ezt még azok közül a telefonok közül se támogatja mind, amiben egyáltalán van naptár.
Tehát egy teoretikus iWiW-alkalmazás, ami minden telefonon fut képes lehet mondjuk az üzenőfal- és az üzenetek megjelenítésére, új üzenetek és bejegyzések postolására, valamint az ismerősök böngészésére, telefonhívások közvetlen indítására és SMS-ek közvetlen küldésére.
iphone.baratikor.hu vagy smart.baratikor.hu
Pont két éve működik.
@Asszem: mi éppen azért nem fektettünk energiát az appba, mert a funkciók 90%-át tökéletesen meg lehetett oldani telefonra optimalizált felületekkel. Nézzétek meg az iphone.netpincer.hu-t is akár egy androiddal. Már az is előrelépés lenne, ha a nevesebb oldalaknak alapban lenne mobil verziója. Mi felhasználóként már ezzel is elégedettek lennénk.
@NetPincér: megnézem, tényleg nagyon jó, el is mentettem bookmarkba, egy javaslatom lenne: ugyanezt lehessen elérni m.netpincer.hu címről is, az iphone nem intuitív pláne nem iphone tulajnak. és a hagyományos webes felületen is lehetne a mobil verzióra utaló markánsan kiugró hivatkozás, esetleg QR code
@Asszem: Nem tudom, hogy mi szükség van az ilyen iphone. vagy m.-os címekre. A HTTP fejlécből kiderül, hogy ki kérte az oldalt, lehet olyat generálni. Vagy az egyszerűbb eset a CSS-be is belefér.
@Nakhchivan: ez igaz, így még egyszerűbb lenne.
A megfejtés tényleg az, hogy a helyi piacokat mindenki
leszarja. Ha kiszámlázhat egyszerre 45 országot a koreai/amerikai/stb cég, akkor nem fogja mérlegelni, hogy 44 országos globális deal + 1 lokális deal esetén többet kereshetne/relevánsabb hirdetései lehetnének. Letudja egyben, aztán kész.
Azért a Netpincérnek tényleg megérné egy külön appot csinálni, jó a mobilra optimalizált felület, de egyrészről nem elegáns/profi, másrészről az appal mindig ott lehet az ember a telefon felületén és akkor is ki lehetne használni egy csomó funkcióját ha épp nincs net kapcsolat (vagy lassú).
Több országba pedig egyenesen kötelező, lehetne geolocating-et beletenni ha pl. valaki felvenné a kaját nem kér kiszállítást, gyorsabb lenne az egész appon belül stb... hátránya? na az nincs... hmm
@ryo: "de egyrészről nem elegáns/profi" mi nem elegáns ezen ? Tökéletesen működik, geolocating meg megbízhatatlan, nem lehet rá automatizálni. Hátrány az idő amit belefektetnek, 1-2 plusz funkcióért nem érdemes appozni egyből.
@Pozo: egyből? hát ugyan melyik cég engedhetné meg ezt magának ha épp nem az egyik legnépszerűbb magyar/k-europai online szolgáltatást nyújtóé?

Hadd vitázzak egy kicsit :)

Az nem elegáns ezen hogy a beépített böngésző az appok korában mindig is b megoldás, jellemzően az "első lépés" a cégek mobilosodása felé. Ebből adódóan a profi megoldás az app - legalábbis jelenleg. Ennek van hírértéke, erre lehet kampányt építeni, stb.

A geo egyáltalán nem olyan megbízhatatlan ahogy te gondolod, hiszen itt pont fix pozíciós koordinátákkal dolgoznak amit adminisztrátor rögzít fel a rendszerbe.

Nem 1-2 plusz funkcióról beszélek hanem gyorsabb, profibb élményről, olyan extra funkciókról amik jobban a céghez kötik a felhasználókat. Ez hiányzik a böngészős megoldásból főként, szerintem.
@Pozo: A tartalmi indokolhatóság másodlagos, fontosabb az app megjelenése okozta hírverés és valószínűleg az ikonja is sokkal inkább szem előtt van mint egy eldugott bookmark.
Geo anno mikor néztem azt írták, hogy felejtős, ezek szerint azóta változott a helyzet, reklámba igazatok lehet, de valahogy nálam mégsem billen át a mérleg abba, hogy megéri, már csak a különböző nyelvek miatt is (objc,java,php,akármi) márha pedig mobil akkor ez minimum + 2 nyelvet/pénzt jelent a cégnek.
Látom vitapont, h megéri-e külön appot készíteni okostelefonokra. Hozott már jó pénzt fejlesztőknek magyar appok készítése, és mellesleg nem is annyira kis bázisról beszélünk. Ha jól tudom, itthon 1% használ iPhone-t (android passz), és elbukni párszázezer iwiw felhasználót annak okán, hogy egyszerűen átszokik a mindennapos használat közben.. már nem is tűnik annyira tökmindegynek.

Na de nem is ezt akartam írni, hanem hogy az iwiw iPhone-ra "optimalizált" oldala! Az. Eszelős, komolyan. Itt tehát egy olyan dologról beszélünk, amit valaki - legalábbis elkezdett - megcsinálni. Elég sok oldalt látogatok, ami másképpen jelenik meg a kis képernyőn..., de ehhez hasonlót egyáltalán nem láttam. Konkrétan használhatatlan. Addig nem jutott el a dolog, hogy az üzeneteket meg lehessen nyitni. Képek szintén esélytelenek. Amúgy is nehézkes, és a többi.

Éppen ma olvastam egy cikket (gyanítám ti is), ami szerint nincs sok ideje az iwiwnek, ha nem kezd bele villámgyorsan egyfajta válságkezelésbe. Valószínűleg így van. És ennek bőven része lehetne, hogy nem szarják le az okostelefon júzereket sem (főleg mert ők egyértelműen értékesebb felhasználók lehetnek - mind kattintás, mind tartalmi produktivitás szintjén).