A negyedik generációs mobilkommunikáció (LTE) lehetővé teszi az összes hívás Internet-alapú továbbítását, ami így adatforgalmi költségként jelentkezhet az előfizető telefonszámláján, és mint ilyen, jóval kevesebbe kerül.
- írja egy iparági véleményt ismertetve a Terminál.
Mindeközben Nikhyl Singhal, a SayNow (hangalapú mobilalkalmazásokra szakosodott startup) társalapítója írt egy vendégpostot a TechCrunchra, melyben arról értekezik, hogy nem biztos, hogy a mobiltelefonszámok olyan nagyon sokáig velünk lesznek.
Szerinte több szempontból is elmaradott dolog a telefonszám használata. Egyrészt nincs nagy kontrollunk felette. Nem tudjuk meghatározni, hogy ki és mikor hívhat fel minket.
Másrészről egyetlen készülékhez (a telefonunkhoz) van kötve a telefonszámunk, ami a mai világban már meglehetősen korlátolt megoldásnak számít. Az emailcímhez vagy bármilyen egyéb online azonosításhoz képest...
Szóval egy sor olyan limitációja van a telefonszámnak, amit a mai kommuniációs közegben már nagyon elavultnak hat.
Ezen a problémán amúgy az androidos telefonok, köztük a HTC példányok úgy próbálnak segíteni, hogy ismerőseinket a Facebook és a Google kontaktlistája alapján próbálja meg azonosítani, és hozzájuk passzintani - mellesleg - egy mobilszámot is. És emailcímet. És IM kontaktot. És Skype azonosítót...
És bár lehet egy sor dolog miatt nem szeretni a Facebookot, de azért újabban mégiscsak onnan tudjuk meg azt is, ha egy ismerősünk hívószáma megváltozott. Hol vannak már azok az idők, mikor ilyen információkat kör-sms-ekben írtunk meg. Eleve a "kör-sms" ma már kőkorszaki fogalomnak hat. (Sőt, lassan már a köremail is.)
Ha ide vesszük még a Google eheti bejelentését, miszerint immát a Gmailből is kezdeményezhetünk hívásokat mobilra, jól érezhetően egy olyan jövő felé tartunk, melyben a mobilinternet-hálózaton keresztül történik majd a kommunikáció legnagyobb része, s a kommunikációnak csak egy (de nem elkülönülő) része lesz a hangalapú kommunikáció. Vagyis a telefonálás.
Már ma is sok cégnél alapvető kommunikációs eszköz a Skype. Sok cégnek egyáltalán nincs, vagy csak nagyon korlátozott számban vezetékes telefonja. A munkatársak egyre többet kommunikálnak online. Akár szóban, akár írásban.
Androidos és iphone-os ismerőseimmel már nem sms-eket küldözgetünk egymásnak, hanem csetelünk. Bárhol, bármikor. Miért várnánk sms-ekre, ha egyszer az instant üzenetküldés a mobilhálózaton keresztül sokkal jobban működik?
Miért ne használnánk a Skype-ot munkaidőben, ha egyszer kényelmesebb, olcsóbb, és hatékonyabb is (könnyedén tudunk hangalapú csetelésből szövegalapú csetelésre váltani és vissza.)
A "call me"-ből lassan végleg "contact me" lesz. Nem az utolérés módja, csatornája, hanem annak sikeressége a lényeg.
A sejtés tehát az, hogy - bár ma még nem tudjuk, hogy pontosan hogyan és milyen etapokban, de - bizonyosan alapvető változásokon fog átmenni a kommunikáció a következő egy évtizedben. Az internet döntő csapást mér a telefonos hálózatokra...
És ez a változás nem csak a mi mindennapi életünkre lesz nagy hatással, hanem a mobilszolgáltató cégek üzleti helyzetét is alapvetően átalakíthatja.
2010.08.29. 17:07:48
Másrészről egyetlen sim kártyához van kötve a telefonszámunk,
meg valaki felvilágosithatna, aki ebben dolgozik, ma hány hívás van ami NEM INTERNET alapon megy? a mobil net pl a hivás elöl veszi el a helyet, tehát ugyanazon az uton megy mint a hivás, tehát a hivás is netalapu kéne legyen... hogy te mit látsz, egy dolog. szerintem.valami ebben jártas ember kéne, aki megmondja
omlósz 2010.08.30. 08:58:11
tudtommal symbianos és blackberrys ismerősökkel is lehet csetelni, sőt msn pl. van az összes javás telóra is
bitblueduck 2010.08.30. 08:58:25
is 2010.08.30. 08:58:43
a másik viszont, hogy se az e-mailed, se a facbookod, semmid nem köt személyesen magadhoz, kivéve a mobilszámod (95%-ban). ha megvan egy e-mail címem, 'sosem' deríted ki, hogy én ki vagyok, ha nem akarom, vagy nem vagyok olyan buta, hogy direkt összekössem magammal (pl. a facebookon). ha tudod a mobilszámom, pikk-pakk megtudhatod, hogy én ki vagyok. és pl. a micropaymentre be is jelentkeztek a mobilszolgáltatók, és a bankok be is vannak szarva, és a PayPal se tud mit csinálni, ha én a mobilomról, a mobilszámlám terhére fogok fizetni.
Jeff Vader 2010.08.30. 08:58:55
Kicsit olyan ez, mint amikor kitaláltak, hogy olcsó fűtőolajjal is megy a dízelmotor: először korlátozták majd megszüntették és maradt a gázolaj, ami k...a drága lett. :)
bbking 2010.08.30. 09:03:57
Ezt az Iphone Facebook API-ja is tudja.
Asszem 2010.08.30. 09:55:59
A facebookod nem köt személyesen magadhoz? Ezt tényleg hogy érted? Ott van az összes ismerősöd, megadhatod a telefonszámod (a ténylegesen működhetőt), szóval ha van valami, ami abszolút azonosíthatóvá tesz, az a facebook accountod...
MrTotheee 2010.08.30. 11:25:11
hát nem tudom...munkaidőben,főleg ha sürgős is a dolog, akkor én még most is a mobil elérhetőségben bíznék.
Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2010.08.30. 15:46:44
A hang már régóta digitálisan halad az állomások között, de ez még nem igazán VoIP, nem azoknak a szabványoknak felel meg, amiken a VoIP-szoftverek és az IP-telefonok kommunikálnak egymással (SIP). Az adat azért a hang elől foglalja a helyet, mert ugyanabban a közegben haladnak (rádió) és véges számú frekvenciasáv van.
A telekommunikáció hosszútávú célkitűzései között van az, hogy a telefonszám ne készüléket / előfizetést, hanem embert azonosítson. Tehát ha felhívnak, akkor csörög a gépeden, a mobilodon és a vezetékes telefonodon (beállításoktól függően) és arról veszed fel, amelyikről akarod. A Google Voice már ezt csinálja (csak sajnos itt még nem érhető el), ez lenne a célja a szolgáltatóknak is. Egy idő után bekövetkezik. Ha pedig már eljön, akkor tulajdonképp tökmindegy, hogy számmal, vagy loginnévvel azonosítjuk az illetőt.
legendary 2010.08.30. 22:14:44
Hogy mi lesz a jövő? A szolgáltatók az IMS (en.wikipedia.org/wiki/IP_Multimedia_Subsystem) felé kacsingatnak. (Bár meglehetősen lomhán, emiatt kicsit szkeptikus vagyok, de ez nem az én problémám.) A jelzés protokoll itt már a SIP lesz, persze kiegészítve mindenféle csudaszép RFC-vel. Az IMS alapú hálózatokban egy IMS userhez akárhágy publikus cím (SIP, telszám) tartozhat, ezeket tetszőlegesen variálhatod, állítgathatod a különböző hálózati szolgáltatások között. (forking, barring, diversion, stb.) Akár a szolgáltató erre a célra kialakított weblapján, akár a készülékről. Mivel elég komplex rendszerről van szó, a QoS biztosítva lesz, tehát nem kell aggódni az IP megbizhatatlansága miatt. :) Persze mindez pénzbe fog kerülni, de ha ügyesen csinálják a szolgáltatók - és muszáj lesz ügyesen csinálniuk, ha nem akarják lehúzni a rolót - akkor akár lehet is ebből valami. Főleg ha az LTE, LTE Advanced hozzáférési hálózatokkal kombinálni fogják.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.08.31. 10:38:43
A webkettő intellektuális értelemben kiürült, nagy ötletek évek óta nincsenek (kb a Twitterrel volt vége), persze megy a pörgés, a spanyolviaszt minden héten kitalálják.
Hh egy szűkülő, de ezt egyre vadabb víziókkal kompenzáló szubkultúrában találta magát, ennek híreit továbbítja. A telefonszám megszűnése is ide tartozik. Van egy szűk geek társaság, aki ezt még igényli, de a többséget az ebszolút nem izgatja, és a nagy forgalmat sajna a többség generálja.
Összefoglalva: telefonszám tíz éve is volt, tíz év múlva is lesz, annál messzebbre én sem mernék jósolni.
Majd, ha paradigmaváltás lesz.
gitáros 2010.09.01. 02:14:53
És mi a garancia, hogy a FB-account mögött tényleg te vagy? Mert egy telefonszám egyelőre valóban létező személyhez köthető.