A Google tegnap jelentette be, hogy újabb élő műsorok lesznek elérhetőek a YouTube-on. Milyen hatással lehet ez a fejlemény a magyar fejlesztésű Ustream.tv-re, valamint a Justin.tv-re?
Elsőre azt gondolhatnánk, hogy a YouTube mást csinál, hiszen ők nem a felhasználóknak adnak live-streamelési lehetőséget, hanem csupán kiemelt partnereiknek. Vagyis médiapartnereikkel élő online tévéműsorokat készítenek. A netezők viszont továbbra sem tudnak a YouTube-on saját élő közvetítéseket tolni.
Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a social live-streaming piac előbb említett két nagy szereplője is elsősorban a szponzorált, profi online közvetítésekre helyezi a hangsúlyt. Hiszen épp ezek a műsorok hozzák a pénzt, nem pedig Józsika, aki a webkamera előtt ökörködik 24/7.
Bár a YouTube Live tesztverziója mindössze két napig fog futni, már most látszik, hogy az Episodic felvásárlásával a YouTube nem másra tör, minthogy népszerű, profi élő műsorokkal csábítson el még több netezőt és hirdetőt.
Ha nagyon előre tekintünk, ennek valami olyasmi lehet középtávon az eredménye, hogy sportműsorokat, koncerteket, és egyéb, népszerű, tévés műsorokat is nézhetünk majd élőben a YouTube-on.
Persze a YouTube-nak fel kell készülnie arra, hogy nem biztos, hogy bírni fogják, ha például rászabadul néhány százezer internetező egy-egy közvetítésükre. Nem tartom teljesen kizártnak, hogy miként színházi vagy mozielőadásoknál is, valami olyan megoldásban gondolkodnak, hogy bár online lehet jegyet vásárolni bizonyos élő műsorokra, ám húznak egy felső határt a nézőszámban. Így biztosítva az élő közvetítés minőségét, folyamatosságát.
Ha így lesz, a Ustreamnek és a Justin.tv-nek egy jobb, ügyesebb és sikeresebb marketingstratégiával lesz csak esélye megtartani, sőt, bővíteni, pénzt hozó profi és amatőr élő műsorainak tárházát.
Amikor néhány hónapja a Ustream társalapítójával, Fehér Gyulával beszélgettem erről, ő optimista volt:
Ha be is lépnek ezen a piacon, ők lesznek az új fiúk, nem a Ustream. Mint ahogy mindenki twitterezik és nem pedig jaikuzik... (...) Mi 3 éve vagyunk ezen a piacon, komoly sikereket értünk el és sokat megtudtunk arról, hogy az emberek hogyan fogyasztják az élő tartalmakat. Példának okáért, a hagyományos média tartalmak mellett egészen meglepő forrásokból bukkanhatnak elő népszerű tartalmak - egy alom kiskutya vagy egy híresség, aki úgy dönt, hogy most otthon a konyhából beszél picit a rajongóival, simán le tudnak előzni egy megszervezett eseményt. Ráadásul a számukra érdekes élő tartalom sokkal jobban le is köti a felhasználókat - nem tudni, mi lesz a következő percben és ez nagyon izgalmas tud lenni, szemben a konzerv tartalommal. Erről a területről ma mi tudunk a legtöbbet.
Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2010.09.13. 12:10:06
kulcsarb 2010.09.13. 14:09:00
ez nekem úgy hangzik mintha azt mondaná:
Lécci, lécci, google, vásároljatok fel!
2listen2 2010.09.13. 15:34:25
Egyáltalán: ha valami ezeknek a nagyoknak (Ggl, FB) eléri az ingerküszöbét, akkor olyan kemény konkurenciát tudnak támasztani, hogy azt már nem is konkurenciának, hanem egyenlőtlen erőviszonyoknak lehet nevezni.
Ugyan akkor kétségtelen, hogy sem pl semmilyen social dolog nem ütött be a pl a Ggl-nek. Az is igaz, hogy olyan ellenfeleik voltak akiknek a kapcsolatrendszere és tőke ellátottsága igen erős volt (pl. twitter, FB).
Így hirtelen nem is tudok olyan szolgáltatást mondani, ami képes lett volna nemzetközi szinten konkurenciát támasztani a nagyoknak. Sem egyéb angol, sem germán nyelvterületről.
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2010.09.13. 15:36:58
Dunder Krisztián · http://www.twitter.com/k_dunder 2010.09.13. 16:01:32
Hodicska Gergely 2010.09.14. 09:05:57