Keith Teare az edgeio blogban írt egy bejegyzést a "dombosodó" webről, és annak következményeiről. Az elmélet röviden úgy fest, hogy a netezők a kezdeti időkben a nagy portálokra mentek fel, ha azt akarták érezni, hogy interneteznek. Ilyen volt az AOL vagy a Yahoo nyitóoldala: minden szolgáltatást egybegyúrtak, s felkínálták fogyasztásra.
A netezők azonban lassan megtanultak barangolni a weben, egyre otthonosabban mozogtak a különböző szolgáltatásokban, s megindult az internet deportalizálódása. A magas, vékony csúcsok, vagyis a portálok korszaka elmúlóban van, s a tájék mára, a második korszakra inkább a széles dombságra hasonlít.
Teare szerint számos következménye van a "dombosodásnak". Bár egyre több bevételt, nagyob látogatottságot generál a web, ezek a bevételek és növekvő látogatottsági adatok a dombságban oszlanak el, vagyis nincsenek már annyira kiemelkedő egyéni teljesítmények. Az új korban kiemelt szerepe van a dombok közti átjárhatóságnak. A netezők egyre inkább a keresőkre támaszkodnak, hogy eltaláljanak az egyik dombról a másikra.
A dombosodás folytatódik, a kevés vékony hegycsúcsból sok, széles domb lesz...Lánchegységből röghegység? lol
A blogbejegyzés apropóját egyébként egy, a Yahoo-ról, mint egykori sikerportálról szóló a vc post adta.
Szóval, bár a Yahoo továbbra is a leglátogatottabb honlap (portál) a weben, mégis, relatíve egyre kisebb ez a tündöklés, ugyanis a vertikális előnyt sok-sok kisebb dombság összefűzésével (horizontális terjeszkedés) a Google győzi le. Mondjuk tehát úgy, hogy a rekord látogatottsági adatokat egyre kevésbé az egyes szájtoktól, mint inkább a horizontális szolgáltatásoktól, a hálózatba tömörülő szolgáltatáshalmazoktól kell várnunk.
Az igazán sikeresek, így például a Google, megkísérlik a netezőt minden webhelyen utolérni. Erre példa a keresőjük, vagy szöveges hirdetési megoldásaik. De persze erre példa a startup-felvásárlások sorozata is.
A portálok persze nem tűnnek el, csupán szerepük módosul. Eljelentéktelenednek a Google Desktop, a vidzsetizált (matricásított, brrr),vagyis egyre több felületen megjeleníthető alkalmazások, a speciális online tevékenységeket egyre optimálisabban kiszolgáló szolgáltatások korában.
Egyébként ha nagyon belemelegedünk a hegy-domb hasonlatba, megpróbálkozhatunk az internet fejlődéstörténetére lefordítani ezt a földrajzi leírást is:
A netezők azonban lassan megtanultak barangolni a weben, egyre otthonosabban mozogtak a különböző szolgáltatásokban, s megindult az internet deportalizálódása. A magas, vékony csúcsok, vagyis a portálok korszaka elmúlóban van, s a tájék mára, a második korszakra inkább a széles dombságra hasonlít.
Teare szerint számos következménye van a "dombosodásnak". Bár egyre több bevételt, nagyob látogatottságot generál a web, ezek a bevételek és növekvő látogatottsági adatok a dombságban oszlanak el, vagyis nincsenek már annyira kiemelkedő egyéni teljesítmények. Az új korban kiemelt szerepe van a dombok közti átjárhatóságnak. A netezők egyre inkább a keresőkre támaszkodnak, hogy eltaláljanak az egyik dombról a másikra.
A dombosodás folytatódik, a kevés vékony hegycsúcsból sok, széles domb lesz...
A blogbejegyzés apropóját egyébként egy, a Yahoo-ról, mint egykori sikerportálról szóló a vc post adta.
Szóval, bár a Yahoo továbbra is a leglátogatottabb honlap (portál) a weben, mégis, relatíve egyre kisebb ez a tündöklés, ugyanis a vertikális előnyt sok-sok kisebb dombság összefűzésével (horizontális terjeszkedés) a Google győzi le. Mondjuk tehát úgy, hogy a rekord látogatottsági adatokat egyre kevésbé az egyes szájtoktól, mint inkább a horizontális szolgáltatásoktól, a hálózatba tömörülő szolgáltatáshalmazoktól kell várnunk.
Az igazán sikeresek, így például a Google, megkísérlik a netezőt minden webhelyen utolérni. Erre példa a keresőjük, vagy szöveges hirdetési megoldásaik. De persze erre példa a startup-felvásárlások sorozata is.
A portálok persze nem tűnnek el, csupán szerepük módosul. Eljelentéktelenednek a Google Desktop, a vidzsetizált (matricásított, brrr),
Egyébként ha nagyon belemelegedünk a hegy-domb hasonlatba, megpróbálkozhatunk az internet fejlődéstörténetére lefordítani ezt a földrajzi leírást is:
Sufficiently tall mountains have very different climatic conditions at the top than at the base, and will thus have different life zones at different altitudes on their slopes. The plants and animals of a zone are somewhat isolated when the zones above and below are inhospitable, and many unique species occur on mountainsides as a result. (wikipedia)Mire nem jó a földrajz :-)
Aadaam 2006.12.10. 23:32:37
Szerintem le van maradva 2-3 korrel, de ez maganvelemeny :)
(A web2 "a hegyek visszavagnak' cimet is viselhetne, a dotkom-lufi pedig a tereljuk az embereket a volgybe, akkormar)
Meg szerencse, hogy hegyi pasztor a volgyekhez es a hegyekhez is kellett :)
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2006.12.10. 23:34:23
mik a libegők ebben a hasonlatban?
lessthanzero · http://pm.sadtuna.org/ 2006.12.11. 09:31:02
zs · http://sutozsolt.egologo.transindex.ro/ 2006.12.11. 10:40:20
Pairg · http://pairg.hu 2006.12.11. 20:16:45
Pairg · http://pairg.hu 2006.12.11. 20:18:21
Aadaam · http://adamnemeth.hu 2006.12.11. 22:49:01