A dombosodó web

Keith Teare az edgeio blogban írt egy bejegyzést a "dombosodó" webről, és annak következményeiről. Az elmélet röviden úgy fest, hogy a netezők a kezdeti időkben a nagy portálokra mentek fel, ha azt akarták érezni, hogy interneteznek. Ilyen volt az AOL vagy a Yahoo nyitóoldala: minden szolgáltatást egybegyúrtak, s felkínálták fogyasztásra.

A netezők azonban lassan megtanultak barangolni a weben, egyre otthonosabban mozogtak a különböző szolgáltatásokban, s megindult az internet deportalizálódása. A magas, vékony csúcsok, vagyis a portálok korszaka elmúlóban van, s a tájék mára, a második korszakra inkább a széles dombságra hasonlít.

Teare szerint számos következménye van a "dombosodásnak". Bár egyre több bevételt, nagyob látogatottságot generál a web, ezek a bevételek és növekvő látogatottsági adatok a dombságban oszlanak el, vagyis nincsenek már annyira kiemelkedő egyéni teljesítmények. Az új korban kiemelt szerepe van a dombok közti átjárhatóságnak. A netezők egyre inkább a keresőkre támaszkodnak, hogy eltaláljanak az egyik dombról a másikra.

A dombosodás folytatódik, a kevés vékony hegycsúcsból sok, széles domb lesz... Lánchegységből röghegység? lol

A blogbejegyzés apropóját egyébként egy, a Yahoo-ról, mint egykori sikerportálról szóló a vc post adta.

Szóval, bár a Yahoo továbbra is a leglátogatottabb honlap (portál) a weben, mégis, relatíve egyre kisebb ez a tündöklés, ugyanis a vertikális előnyt sok-sok kisebb dombság összefűzésével (horizontális terjeszkedés) a Google győzi le. Mondjuk tehát úgy, hogy a rekord látogatottsági adatokat egyre kevésbé az egyes szájtoktól, mint inkább a horizontális szolgáltatásoktól, a hálózatba tömörülő szolgáltatáshalmazoktól kell várnunk.

Az igazán sikeresek, így például a Google, megkísérlik a netezőt minden webhelyen utolérni. Erre példa a keresőjük, vagy szöveges hirdetési megoldásaik. De persze erre példa a startup-felvásárlások sorozata is.

A portálok persze nem tűnnek el, csupán szerepük módosul. Eljelentéktelenednek a Google Desktop, a vidzsetizált (matricásított, brrr), vagyis egyre több felületen megjeleníthető alkalmazások, a speciális online tevékenységeket egyre optimálisabban kiszolgáló szolgáltatások korában.

Egyébként ha nagyon belemelegedünk a hegy-domb hasonlatba, megpróbálkozhatunk az internet fejlődéstörténetére lefordítani ezt a földrajzi leírást is:
Sufficiently tall mountains have very different climatic conditions at the top than at the base, and will thus have different life zones at different altitudes on their slopes. The plants and animals of a zone are somewhat isolated when the zones above and below are inhospitable, and many unique species occur on mountainsides as a result. (wikipedia)
Mire nem jó a földrajz :-)
Címkék: filozomatika portálok
2006.12.10. 22:52. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oke, en biztos ilyen unique species vagyok...

Szerintem le van maradva 2-3 korrel, de ez maganvelemeny :)

(A web2 "a hegyek visszavagnak' cimet is viselhetne, a dotkom-lufi pedig a tereljuk az embereket a volgybe, akkormar)

Meg szerencse, hogy hegyi pasztor a volgyekhez es a hegyekhez is kellett :)
lol.
mik a libegők ebben a hasonlatban?
Ha 2001 lenne, akkor még esetleg beleférne ilyesmiről értekezni, de ez így, 2006 végén marha ciki volt...
Ennek a dombosodásnak az alapmechanizmusa (ha nem földrajzi, hanem politikai hasonlattal élünk) olyan mint a main-stream politika piramisa és a civil szervezetek hálózata közötti viszony. Ez egy trend (is).
Ez a dombosodás szerintem szinte egyenlő a long-tail "grafikonjával". Legfeljebb annyiban módosult, hogy nem lineáris. Régen az embereket nem vonták be a tartalomgenerálásba, tehát azok csak a már létező oldalakat kereshették fel. Mamár ők is szerves részei, alkotói a webnek. Így a weblapok száma, és ezáltal a megosztottság is növekszik. Plusz a felhasználók mindenkinél jobban tudják, hogy mi érdekli őket, és nagy számuk által sokkal többféle árnyalatát tudják létrehozni egy adott oldalnak, témának. A leejtőn már elindultunk. Hogy a leejtő egy domb, vagy csak egy grafikon, az lényegtelen.
Egy kis utópia: milyen lehet a síkság?
A siksag? A reklambevetel halala :)