Miért (ne! de! ne!) váltanánk...

A Twitter márciusi szárnyalását többek közt annak szokás betudni, hogy olyan híres és népszerű bloggerek, mint Leo Laporte vagy Bob Scoble is elkezdték használni a szolgáltatást.

Ez a magyarázat annyira kézenfekvő, s jól látható volt, hogy amikor Leo Laporte - az akkor legnépszerűbb Twitter felhasználó - bejelentette, hogy átköltözik a rivális szolgáltató Jaikuhoz, mindenki kerek szemekkel figyelte, hogy vajon követi-e őt a Twitter-közösség meghatározó része. Nem így lett.

A Twitter az utóbbi időkben érezhetően súlyos kiszolgálási problémákkal küzd. Egyre többször elérhetetlen a szájt, mégis, folyamatos az emelkedés, és a Jaiku továbbra is megmaradt egy szerény látogatottságú oldalnál. Miért nem mennek át az emberek tömegesen mondjuk a Jaikura, ha egyszer az egy stabilabb szolgáltatás?

A felhasználó nem racionális, szoktuk mondani ilyen helyzetekben. Ha szeret egy szolgáltatást, elég sokat megbocsát, eltűr, elfogad. Bosszankodik persze, de már hozzászokott a környezethez, a közösséghez, amiben létezik. Nehezen vált.

Aki emlékszik még a nagyobb iWiW-leállásokra, az tudja, hogy néha több mint bosszantó, ha egy szájt, amit szinte naponta látogat az ember, elkezd döglődni. Ám az iWiW akkoriban, és azt követően is megőrizte felhasználóbázisát, sőt, tovább növekedett. És ez nem épp azt mutatja számunkra, hogy az időszakosan döglődő, lehaló szolgáltatásoknak ripsz-ropsz tömegek fordítanak hátat. Pedig alternatíva van bőven. De a felhasználó nem racionális.

Visszatérve a Twitterre. Az elmúlt napokban már aggasztóan sok volt a lehalás. (Bár ha a havi értékeket nézzük, májusban 96% felett volt elérhető a szájt eddig, ami nem tűnik katasztrofális aránynak. Ugyanakkor: a legnépszerűbb közösségi szájtok, például a MySpace vagy a YouTube - összehasonlíthatatlanul magasabb terhelés mellett - 99 százalék fölött vannak talpon.) Tegnap például már majdnem többségbe kerültek az inaktív órák a Twitteren. Ez pedig a TechCrunch bloggerét is arra indította, hogy bemutasson a Twitternek, és erősítse olvasóiban a késztetést: váltani a Jaikura.

Közben a Twitter magyar szegleteiben is kisebb lázongások bukkantak fel. Azok, akik a lehalások miatt most váltásra adják a fejüket, azt kockáztatják, hogy nem mennek utánuk barátaik, ismerőseik, "followereik".

Kiváncsian várom a TechCrunch-post hatását a látogatottságok alakulására.
Címkék: kommuniti filozomatika twitter
2007.05.17. 12:09. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Azt írod, hogy "A felhasználó nem racionális". Dehogynem.
A felhasználó mérlegel: ha otthagyja az iwiw-et, a nagy nehezen felépített kapcsolati hálóját újra fel kell építeni. Tehát előnyöket és hátrányokat mérlegel, amiben a szolgáltatás stabilitása csak az egyik tényező.
Szerintem ez teljesen racionális cselekvés.
A 96% az nem rendelkezésre állás. Van "négykilences" (99,99%) meg hatkilences (99,9999%). Na, azok rendelkezésre állások, a négykilencest elméletileg mindenfelé elvárnák, én úgy tudom. (NB a 99% az évi négy nap szünet.)
Érdekes amit mondasz a júzer racionalitásáról, és teljesen egyet tudok érteni vele. tapasztalom saját oldalnál. De ha egy "neves" blogger átpártol szerintem nem jelent feltétlenül tömeges vándorlást. Főleg, hogy ha jól láttam twitter bejegyzéseket lehet lehuzatni a jaikun, tehát kommunikál a 2 szájt (a jaiku részéről). Továbbá a jaikut dinamikusabbnak találom. Lehet sok szolgáltatás paraszt vakítás, a twitter pedig csak a csupasz lényegre törekedik a szájt felépítésében. Egyik nap beszéltem a jaiku egyik fejlesztőjével (fejlesztői csatorna), és azt írta, hogy szükségesnek látják az újabb gadgetek fejlesztését mert igény van rá. Az utolsó asszem az igoogle gadget volt. Bár explorer alatt erősen vacak volt a gadget css-e, és érdekes módon teljesen "civil" postok alapján sikerült helyrehozni. jaiku fan tagok a fejlesztői csatornába bekapcsolódtak, és addig sakkoztak a megoldásokkal amíg megfejtették. Nekem ennek erős közösségi szaga volt. twitetrt annyira nem ismerem, és nem tudom, hogy a felhasználókat szervesen (nem api-ra gondolok) bevonják-e az oldal alakításába. Bocs ha elkanyarodtam volna az alap témától.
Lehet valamit tudni a hazai klónok sikerességéről?
A leállások miatt esetleg a magyarok nem vándorolnak át a hazai szolgáltatókhoz?
@ogelo: nem valószínű, hogy vándorlás indulna meg, egyrészt a már kiépített kapcsolatok miatt, másrészt mert a klónok mégbutábbak mint az eredeti. fájóan hiányozna a twitter után az, hogy sms-ben vagy jabberen tudunk üzeneteket küldeni/fogadni, illetve még API sincs (azaz twittervision meg hasonló jópofaságok, remixelési lehetőségek kiesnek).
Gazs: "nem valószínű, hogy vándorlás indulna meg, egyrészt a már kiépített kapcsolatok miatt, másrészt mert a klónok mégbutábbak mint az eredeti."

Ez abszolute nincs így. A klónok a kezdetektől fogva jóval okosabbak és megbízhatóbbak, mint az iwiw. Az iwiw kódról köztudott hogy pocsék! (finom voltam).

A megoldás a birkaizmusban ;-) van. Egész egyszerűen a népszerűségi versenyeket azok nyerik, akik legelőször jönnek ki a szolgáltatásukkal és lesznek valamilyen szinten ismertek. Tökéletesen mindegy, hogy az adott szolgáltatás jó-e vagy rossz. Lásd iwiw. Lásd freemail. Freemailt szidta mindneki. A létező legszánalmasabb emailszolgáltatás volt a világon. Több mint fél évtizedig. Mégis mindenki azt használta. Miért? Mert azt szokta meg. Plusz anno a médi azt nyomta és az alternatívákat parkolóra tette. Ugyanez van most is. Mennyit olvasol hallasz a ppl.hu-ról, milgram.hu-ról, porkolt.hu-ról, myvip.hu-ról (újdonságairól) ? Semennyit. Ehhez képest el lehet olvasni tizenhetedik alkalommal hogy mi történt az iwiwvel, mi fog történni az iwiwvel, hogy épül fel az iwiw. Illetve a 8. knferencián is az iwiw a meghívott előadó... Miközben szolgáltatásai tekintetében meg egy nagy nulla.
Szóval a média (tv, újság, web) által az iwiw van sztárolva éjjel nappal, az átlagember csak ezt hallja. Ergo oda megy. Ha jó, ha nem. Mondom, ennél csodálatosabb példa a Freemail. Környezetemből látom/láttam.

Birkaizmus + Média. Ennyi.

olego: Egyébként a myvipnek azért lett több mint 1 millió regisztrált felhasználója, mert az emberek megunták, hogy az iwiwvel állandóak a problémák. Átvándoroltak.
Amit te "birkaizmus"-nak hívsz, azt úgy nevezik, hogy network effect

en.wikipedia.org/wiki/Network_effect

Mobiltelefonszolgáltatónál, IM szolgáltatónál, social network siteoknál figyelhető meg. Annál értékesebb nekem felhasználóként a cucc, minél többen vannak benne: pozitív visszacsatolás -> a legnagyobb hamar elhúz.
Nem. Én nem ezt hívtam birkaizmusnak. A networkeffekt az más. Én a lustaságot + megszokást hívom annak. Ismerőseim (tökéletes magyar átlagfelhasználók. szuperreprezentatív minta) az istennek sem hagyták ott a freemailt. Holott nem egyszer ott álltam felettük mikor átkozódtak egy-egy félóra alatt megszületett levél elvesztésekor. S nem. Maradtak.

Szóval a birkaizmus más :)
Nem hiszem, hogy a hazai klónok (twitter) butábbak lennének. Pontosabban én 1-et használok a hazaiakból, és az okosabb. Ott is van lehetőség mobilról vagy más vezeték nélküli eszközről postolás, plusz rss meg meg kedvenc bejegyzések gyűjtése, user bejegyzés követése, és még sorolhatnám. Itt valóban a kiépített kapcsolatok megtartásáról, vagy "visszahúzó erejéről", illetve nyenyec által említett "a legnagyobb hamar elhúz" effektusról van szó. Hülye példa, de ha emlékeztek az egymillio dolláros weboldal dologra, azonnal utánozták tömegével a kezdeményezést sikertelenül. Bár a twitter esetében a klónoknak is lehet esélyük, ha a szolgáltatások hasznosak, és jók illetve kialakul egy közösség aki nap mint nap bombázza a szájtot a bejegyzésekkel. Feltehetően nagy sikert akkor lehetne klónnal elérni, ha valami egyedi pluszt adna a dologhoz, vagy nyitna a "nagyvilág" felé is nem csak hazai berkekben népszerűsítené az oldalát.
"de ha emlékeztek az egymillio dolláros weboldal dologra, azonnal utánozták tömegével a kezdeményezést sikertelenül."

Mert zéró médiafigyelmet (ingyenreklámot) kaptak. Ugyanez a tiwtter is. Kábé március óta szupertrendi. Közben meg már októbertől létező dolog. De mivel tavasztól kapott médiahypot ezért azóta szuper dolog.
Minden a médián múlik.
Gazs: csacsa.hu-n van durván 900 juzer, twitteren alig 100 (magyar). rég nem egy pályán focizik a két szolgáltatás...
ugyanez van pld az icq-val is. halodik, dolgodik a dolog, kiesesek, url cenzura, stb megse hagyja ott olyan konnyen az ember. meg a folyamatos atallas is lehetseges (jabber + icq transport), de az macera. az emberek kenyelmesek.
Jaikun találtam: www.thws.cn/article.asp?id=1366 Vagy itt nem lehet linkelni?
@joskafiser: egy szó se volt eddig az iwiwről és klónjairól, az egy egészen más csésze tea... én a (magyar) twitter-klónokról beszéltem.

@tóbiás: "Pontosabban én 1-et használok a hazaiakból, és az okosabb. Ott is van lehetőség mobilról vagy más vezeték nélküli eszközről postolás, plusz rss meg meg kedvenc bejegyzések gyűjtése, user bejegyzés követése, és még sorolhatnám." -- ok, akkor nem butább. akkor se adja meg azt a pluszt, amiért érdemes lenne átcuccolni.

@zsolti: a magyartwitter becslést honnan veszed? A Tóthbenedek-féle kiamagyar ellenőrzés végtelenül buta: elég ékezetmentesen írni és kifelejteni a lokésönödet és máris elbújtál előle. Még uszkve száz magyart találtam pár hete egy lépésre az ismert magyar júzerektől, publikusan. Csacsa felhasználási statisztikád van valami részletesebb, vagy csak az, hogy a fejlesztő nickjénél hány havert jelöl? (csacsa reg után automatikusan barátja leszel Norbinak)
Igen, onnan vettem mindkettőt. De akkor legyen mondjuk 900/150.
@zsolti: Csak a pontosság kedvéért: A TurulCsirip bő 250 magyar felhasználót jegyez. Ellenben (az elmúlt 24 óra adatai alapján) ők majdnem kétszer annyi bejegyzést küldtek be (ha a Csacsánál az RSS beküldést is számolom még akkoris kicsivel többet). Persze lehet arról vitatkozni, hogy melyik a megfelelőbb módszer a "kinek van nagyobb töke" verseny eldöntésére. (Ha a "felhasználók" számát nézzük a telefonkönyv mindent visz...)

(OFF: mennyire nagy, hogy mindenki kiteszi válaszoknál a kukacot)
Pedig a birkaizmus itt hálózati hatás. Az pedig akkor is az akolban tartja a nyájat ha az akol büdös és düledezik.

Nem a felhasználó tehet róla, ilyen a hálózati hatás gazdasági logikája
(önreklám: ha valakit érdekel, írtam róla).

A twitterről majd akkor kezdenek leakadni a felhasználók ha a hálózat értékét a hibák és kihagyások kritikusan lecsökkentik (nyerő kérdés: hol ez a pont?).
Gondoljunk csak a windows-ra!
ogelo. Windowsnak van kb 1 alternatívája. ha játszani is szeretnél a számítógépeddel, akkor egy sincs. twitter/iwiw/youtubenak meg van 10-20-30-végtelen. Emiatt a példád rossz példa.

gattodire: Nem egészen értünk egyet, de ez nem fontos :-) továbbra is állítom, hogy perpill. egy szolgáltatás vagy oldal attól lesz ismert, hogy mekkora médiahypot kap! És ez tökéletesen független attól, hogy az adott szolgáltatás jó, rossz, érdekes, hasznos vagy ultragagyi.

Ha a média egyes szereplőinek érdeke fenntartani a hypot, akkor fut az oldal. Ha eléri a kritikus tömeget, akkor meg már magától is. Ha elmúlik a médiahype, a szolgáltatás unalmas, az oldal nem jó, akkor szépen lassan elvándorolnak az emberek. Lassan. Esetleg évek alatt.

Erre jó példa a blog. Volt egy szép nagy lendület, de hamar belátható, hogy az egyes emberek nem fognak évekig vagy évtizedekig -ingyen- naponta időt nem kímélve naplót írni a mindennenapjaikról a picit tágabb ismeretségi körüknek. (Az üzleti blog más tészta, bár én nem is nevezem azt blognak.) Ergo a blogok szépen lassan eltűnnek. Persze globális oldalról ez nem látszik, mert jönnek helyettük mások.

Kíváncsi vagyok az irc-log típusú oldalakat mikor unják meg az emberek...
A twittert rubyban irtak. Az eset szepen igazolja a kezdetek ota meglevo velemenyem, miszerint a ruby szep-szep, de nem skalazhato.