Időről időre kifakadtunk eddig is azon, hogy az oldalletöltés-alapú teljesítménymérés mennyire elavult, fals, és ideje lenne reformot hirdetni: máshogyan mérni a weboldalak teljesítményét.
Úgy tűnik, nem vagyunk teljesen egyedül PI-ellenességünkkel. A mai hírek szerint legalábbis az egyik legismertebb és legnagyobb online audit cég, a Nielsen/NetRatings búcsút int az oldalletöltés-alapú világuralomnak, és ezentúl elsősorban azt méri, hogy mennyi időt töltenek a felhasználók az adott oldalon.
A váltást nem csak az indokolja, hogy az oldalletöltés nem mond elég sokat a felhasználó valós aktivitásáról, fogyasztási szokásairól, valamint hogy a PI-generálási technikák egyre szofisztikáltabbakká váltak. Hanem az AJAX előrenyomulása, vagyhát még általánosabban: a weboldalakon megjelenő egyre több, teljes oldalletöltés nélkül befrissülő javascriptes elem is indokolja, hogy búcsút intsünk az oldalletöltéseknek. Vagy ha búcsút nem is, mindenesetre ne a PI legyen az abszolút mérőszám, hanem az, hogy a felhasználó mennyi időt tölt el az adott oldalon.
Persze a váltásnak lesznek győztesei és vesztesei is.
Na de idehaza hány évtizedet kell még vajon várni?
Úgy tűnik, nem vagyunk teljesen egyedül PI-ellenességünkkel. A mai hírek szerint legalábbis az egyik legismertebb és legnagyobb online audit cég, a Nielsen/NetRatings búcsút int az oldalletöltés-alapú világuralomnak, és ezentúl elsősorban azt méri, hogy mennyi időt töltenek a felhasználók az adott oldalon.
A váltást nem csak az indokolja, hogy az oldalletöltés nem mond elég sokat a felhasználó valós aktivitásáról, fogyasztási szokásairól, valamint hogy a PI-generálási technikák egyre szofisztikáltabbakká váltak. Hanem az AJAX előrenyomulása, vagyhát még általánosabban: a weboldalakon megjelenő egyre több, teljes oldalletöltés nélkül befrissülő javascriptes elem is indokolja, hogy búcsút intsünk az oldalletöltéseknek. Vagy ha búcsút nem is, mindenesetre ne a PI legyen az abszolút mérőszám, hanem az, hogy a felhasználó mennyi időt tölt el az adott oldalon.
Persze a váltásnak lesznek győztesei és vesztesei is.
MySpace may have 10 to 11 times more page views than YouTube, but myspace.com users spend only three times more minutes on the site. (Scott Ross, Nielsen)Az átállás várhatóan azoknak a szájtoknak fog kedvezni, melyeken a felhasználók viszonylag sok időt töltenek el. Így például a webmail-szolgáltatások vagy az instant üzenetküldők felületei értékesebbé válnak, míg mondjuk a webes keresők leértékelődnek. Hiszen utóbbi szájtokat bár elég gyakran használják a netezők, ám minden egyes alkalommal viszonylag kevés időt töltenek el ott. Keresnek egyet, aztán máris továbbállnak. És könnyű belátni, hogy ez hirdetői szempontból kevésbé előnyös felhasználói magatartás.
Na de idehaza hány évtizedet kell még vajon várni?
16 komment
2007.07.10. 17:53. írta:
hírbehozó
Aadaam 2007.07.10. 18:16:56
(Bocsi :)
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.07.10. 18:53:38
Az 'oldalon toltott ido' egyebkent viszonylag nehezen merheto. Vannak ra trukkok, de megbizhato megoldas termeszetesen nincs - ez nem TV. A PI-t viszont konnyu merni, nyilvan ezert is hasznaljak olyan szivesen.
bodr · http://google.com/+ibodr 2007.07.10. 18:59:57
A másik a tab "ott felejtése", ha valaki szörfölés vagy valami letöltés közben órákra vakon ott hagyja a gépét, miközben ketyeg a stat. számlálója.
Az egyedüli, amiben értékét látom a bejegyzésben leírtakon túl (auto refresh, ajax), az a véletlen Google találatokból nyert látogatók értékének csökkentése, de ezen felül nem győzött meg, hogy relevánsabb adatot szolgáltat az idő az aktív klikkelésnél.
(Most jöttem rá, ha az időszámlálókat úgy tervezik, hogy valamilyen módon figyeli a látogató valódi ottlétét is (pl. tab focus, egérmozgás), akkor kábé nem szóltam semmit. :)
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2007.07.10. 20:23:25
herczog 2007.07.10. 20:41:03
tóbiás · http://poorn.hu 2007.07.10. 21:29:51
bodr · http://google.com/+ibodr 2007.07.10. 21:31:08
Longhand · http://longhand.hu 2007.07.10. 21:41:22
Laci 2007.07.10. 23:22:58
Számomra érdekes egyébként, hogy miért pont az eltöltött időt tűzték zászlajukra... Pont HH példája mutatja ennek torzító hatását szerintem... ("Így például a webmail-szolgáltatások vagy az instant üzenetküldők felületei értékesebbé válnak, míg mondjuk a webes keresők leértékelődnek.")
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.07.10. 23:33:30
A PI es az ido kombinalasanak persze lenne ertelme - gondolom minden site-nal, site tipusnal meg lehet allapitani meressel egy atlagos idot, ami ket kattintas kozott eltelik. Ezt pedig lehet az idomersodi vagy a PI kalibralasara is hasznalni. A vegeredmeny ugyan az: vagy azt veszed eszre, ha egy juzer igazabol mar inaktiv, de valamiert nem jelzett vissza a bongeszo, hogy elhagyta az oldalt, vagy azt tudod kiszamolni, hogy mennyire ertekes egy PI, mennyi nezelodes tartozik hozza. (Nekem ez utobbi ertelmesebbnek tunik.)
Hölgyválasz! 2007.07.10. 23:45:09
2007.07.11. 00:27:22
Laci 2007.07.11. 00:43:50
Longhand · http://longhand.hu 2007.07.11. 01:55:22
Ez egyértelműen atléta által említett "nyitva tartás" esete lehet szerintem.
(gondolom a HVG szavazó oldalát is jól megnyitották és nyitva hagyták szavazás helyett..)
Nem elegendő szempont az oldalon eltöltött idő vizsgálata magában talán még abban az esetben sem amit említettem, hogy a Google szerintem különválasztja az oldalak értékelésénél az egyéb szempontokat is mint oldal tartalmi struktúrája és jellemzői.
Külön kell értékelni az alapján is talán, hogy honnan érkeztek a látogatók és egyéb szempontok..
cadmagician: őt szoktad használni? www.analog.cx/
2007.07.11. 07:56:38
A webauditot miért hiszik el? Hitelesített.
(Az akkori mérési eljárás jónak tünt...)
El is kérik az árát. Akkor szerver oldalra is hitelesíthetnek....
longhandcoder: AWStats. ezt használgatom.
Gaius Baltar · http://cydonia.blog.hu 2007.07.11. 12:09:18
(raadasul ezen kivul meg ott a nat problema, amit nem tud kiszurni)