Nyilván benne van a levegőben, és páran már pedzegetik is egy ideje, hogy a social network, - vagy még általánosabban: a social software-en alapulú webes közösségi szájtok - elérkeztek egy olyan stádiumba, mikor már túl sok újat nem tudnak nyújtani a folyton újra, érdekesre, meglepőre vágyó, felfedező kedvű internetezőknek.
2005-ben még az egész jelenség új volt. Sőt, az embereket tömegesen fogta online aktivitásra a MySpace, a Friendster vagy az Orkut. Aztán elérkezett a vízválasztónak számító 2006-os év (annak is a második fele), majd 2007, és azt láthatjuk, hogy a sikeres közösségépítő szájtok felértek a csúcsra, nincs nagyon mozgolódás, beállt a piac.
Ez persze így, ebben a formában nem teljesen igaz. Vegyük például a Facebook újjáéledését, a MySpace egyre gazdagabb tartalomkínálatát, és a Google mozgolódását (az Orkuton túl), vagy épp a Yahoo újabb próbálkozását.
Bernard Moon szerint a közösségépítő szájtok mára elvesztették újdonság-jellegüket. Sőt, jóslata szerint a következő nagy korszak sötét lesz. Az innováció, a szolgáltatások továbbgondolása mélypontra jut. A pozíciók megőrzése, a kliséken való rágózás, "bevált módszerek" finohangolása lesz terítéken.
Mindez nagyonis valószínű. Egyrészt azért, mert a Facebooktól eltekintve nem látszik, hogy milyen növekedési potenciál van még a legsikeresebbekben. Másrészt pedig egy jelentős (milliós) felhasználói bázissal rendelkező szolgáltatás már nem nagyon ugrálhat.
Vegyük példának az iWiW-et, melynek immár harmadik életszakasza legelsősorban a szolgáltatás minél optimálisabb üzemeltetéséről szól. És ez így is van jól. Nem babra megy a játék. Ha csak a júzerszámot, és ebből követezően a rájuk irányuló figyelmet, ha az üzleti részét veszem, akkor is.
Moon szerint a sötét korszak után az új horizontok, új platformok felé nyitás jelentheti majd a felfrissülést a közösségépítő szájtok számára.
Azok járnak jól, akik figyelnek az innovatív kezdeményezésekre, továbbra is bátrak képesek maradni, elfogadják, hogy bár nem szabad kísérteni a lehetetlent, de egy picivel mindig többet kell kísérletezni, mint amit a biztonságérzetünk még megenged.
A Facebook, a MySpace, a YouTube és az iWiW is létezni fog jövőre. Sokmillió felhasználójuk pedig folyamatosan szocializálódik az általuk felépített virtuális világban. Lemondani nem fognak egykönnyen accountjaikról. És ez felelősség is minden sn-építő vállalkozásnak.
2005-ben még az egész jelenség új volt. Sőt, az embereket tömegesen fogta online aktivitásra a MySpace, a Friendster vagy az Orkut. Aztán elérkezett a vízválasztónak számító 2006-os év (annak is a második fele), majd 2007, és azt láthatjuk, hogy a sikeres közösségépítő szájtok felértek a csúcsra, nincs nagyon mozgolódás, beállt a piac.
Ez persze így, ebben a formában nem teljesen igaz. Vegyük például a Facebook újjáéledését, a MySpace egyre gazdagabb tartalomkínálatát, és a Google mozgolódását (az Orkuton túl), vagy épp a Yahoo újabb próbálkozását.
Bernard Moon szerint a közösségépítő szájtok mára elvesztették újdonság-jellegüket. Sőt, jóslata szerint a következő nagy korszak sötét lesz. Az innováció, a szolgáltatások továbbgondolása mélypontra jut. A pozíciók megőrzése, a kliséken való rágózás, "bevált módszerek" finohangolása lesz terítéken.
Mindez nagyonis valószínű. Egyrészt azért, mert a Facebooktól eltekintve nem látszik, hogy milyen növekedési potenciál van még a legsikeresebbekben. Másrészt pedig egy jelentős (milliós) felhasználói bázissal rendelkező szolgáltatás már nem nagyon ugrálhat.
Vegyük példának az iWiW-et, melynek immár harmadik életszakasza legelsősorban a szolgáltatás minél optimálisabb üzemeltetéséről szól. És ez így is van jól. Nem babra megy a játék. Ha csak a júzerszámot, és ebből követezően a rájuk irányuló figyelmet, ha az üzleti részét veszem, akkor is.
Moon szerint a sötét korszak után az új horizontok, új platformok felé nyitás jelentheti majd a felfrissülést a közösségépítő szájtok számára.
Social networks will become platform agnostic and more ubiquitous. Mobile is an area ripe for someone to conquer, but the platform that interests me is the set-top box and interactive TV. Yes, it’s back to the promises of the early 90s. While the cable TV and satellites industries move slower than old media, there is a lot of potential for “lazy interactivity” and the TV again. A wealth of information is waiting to be tapped into from set-top boxes combined with social networking on interactive TV platforms. This could be a gold mine of data for advertisers. Profiles matched with viewing and listening habits? Awesome for those sitting on Madison Avenue.Abban biztosak lehetünk, hogy a sikeres közösségépítő szájtok túlságosan nagy értéket képviselnek ahhoz, hogy hagyják őket elhalni. Ha a felhasználók nem érzik jól magukat virtuális második otthonukban, akkor egyszerűen továbbállnak. Bár nagy visszatartó erő, hogy ismerőseik nem fognak automatikusan velük jönni. De mi sem ad rosszabb közérzetet egy embernek, mintha egy szabad környezetben (web) csapdába kerülnek (nem mozduló ismerősök), egy szolgáltatás foglyának érzik magukat (cannot log out but feeling bad).
Azok járnak jól, akik figyelnek az innovatív kezdeményezésekre, továbbra is bátrak képesek maradni, elfogadják, hogy bár nem szabad kísérteni a lehetetlent, de egy picivel mindig többet kell kísérletezni, mint amit a biztonságérzetünk még megenged.
A Facebook, a MySpace, a YouTube és az iWiW is létezni fog jövőre. Sokmillió felhasználójuk pedig folyamatosan szocializálódik az általuk felépített virtuális világban. Lemondani nem fognak egykönnyen accountjaikról. És ez felelősség is minden sn-építő vállalkozásnak.
Címkék: iwiw social network filozomatika
13 komment
2007.10.04. 17:22. írta:
hírbehozó
Longhand · http://longhand.hu 2007.10.04. 17:49:55
Nem is kell. Egyszerűen csak elfeledik és inaktívvá válnak a portálon, ha nincs semmi értelme számuka, hogy tovább használják.
Egy darabig jelöl az ember meg jelölgetik. És emiatt be-belépeget néha visszaigazolni, meg megnézni, hogy jé, hogy meghízott a Feri.
Aztán elfogy a jelölgetősdi. Elfogynak a régi-új ismerősök. A kör bezárult, mindenki megvan. Most mi legyen meddig bámuljuk még egymást?
FAQlyás Menyét 2007.10.04. 18:16:26
poTomek 2007.10.04. 18:34:03
Manamana 2007.10.04. 18:37:03
Troll 2007.10.04. 18:51:46
mint kompjúteragyban az ujjlenyomat."
Hehe-he. :)
Füstkarikagyáros 2007.10.04. 19:10:19
Hehe, neked nem kell, de akik százmilliókat (milliárdokat?) fizettek érte, azok nyilván úgy mérik. Menyéttel egyetértek, az iwiw-et is arra kell használni amire való, nekem spec semmi új szolgáltatás nem hiányzik. Az ismerősök miatt vagyok fent. Persze ha megunják az emberek, és nem nézegetik naponta az egyre pofátlanabb reklámokat, akkor lehet h behal az egész, és buktuk az eredeti funkcióját is, amiért mondjuk kár lenne...
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.10.04. 21:02:04
Annak se sok ertelme van, hogy minden egyes uj szolgaltatashoz kulon kezdjunk el halot epitgetni. Kulon az zenehallgatashoz, kulon a bemutatashoz, kulon a kitlattamabuszonozashoz, stb. Kinek van arra energiaja? Ha tenyleg lesz ra eleg nagy igeny, akkor az egesz SN visszaszorul a hatterbe, egy lathatatlan infrastrukturava, amit szinte minden ertelmes szolgaltatasba be tudunk majd huzni.
Kereso75 · http://kereses.blog.hu 2007.10.04. 23:48:58
A webaudit adatait megnézve az iwiw egyébként már január óta stagnálás közeli állapotban van (most szeptemberben van azért megugrás, ami az iskolás felhasználói kör jelentőségét mutatja), ez pedig a beregisztráltak számát ismerve nem meglepő.
t3Ch · http://hunt3ch.wordpress.com/ 2007.10.09. 11:31:45
Amúgy a kulcs szerintem tényleg az lezs, hogy kialakul egy all in one rendszer, ahol gogle mapsen bejelölheted, hogy hol nyaraltál, rakhatsz oda fényképeket, videókat ágyazhatsz be szóval minden egyben. Lesz üzifal aka twitter, szóval minden. és mindezt a TV elől tudod vezérelni a set top box segítségével. jah persze a pizza rendelés, meg bevásárlás is benne lehet, tehát beépülsz a mátrixba...:)
Ha végiggondoljátok van benne ráció...
Longhand · http://longhand.hu 2007.10.09. 13:10:17
Nálunk itthon ugyanez a helyzet :D
t3Ch · http://hunt3ch.wordpress.com/ 2007.10.09. 16:07:21
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.10.10. 00:51:58
candy · http://wunderbike.postr.hu 2007.10.10. 19:24:30