Történelmi lépésre szánta el magát a második legnépszerűbb amerikai közösségépítő szájt, a Facebook. Az új irányelv szerint a Facebook többé nem egy zárt rendszer, hanem maga a nyílt platform. A Facebook megnyitotta API-ját, és ezzel lehetővé tette a nagy webes szolgáltatócégek számára, hogy saját alkalmazásaikkal, megoldásaikkal érjék el a Facebook 20 milliós felhasználótáborát.
Ahogy a Techcrunch írja, a Facebook api-jának megnyitását nem a nagy cégeknél szokásos, félig zárkózott módon kell elképzelni. Arra is lehetőség lesz például, hogy a Facebook alapértelmezett képtároló szolgáltatását harmadik fél saját felületén használja. Emellett pedig erősen támogatni fogják a Facebook alatt a widgeteket. A világ fejlesztői kedvükre onthatják magukból a facebookos minialkalmazásokat. A Facebook-felhasználók pedig szavazhatnak: ha valamelyik harmadik oldalú alkalmazásba nem szeretnék kiadni publikus adataikat, a kezelőfelületen módjukban áll majd ezt tiltani.
A Facebook mostani lépése nem csak azért fontos, mert lépéskényszerbe hozta a MySpace-t. Hanem azért is, mert ilyen népszerű szolgáltatás talán még soha nem állt ki ennyire határozottan a szinergia és a remix-kultúra mellett. És nem mellékesen, hatalmas lendületet kaphatnak megint a mashupok. (Nem mellesleg, mostmár érthető, hogy anno miért kosarazták ki a Yahoo-t.)
Így lesz egy sikeres közösségi szájtból egy talán még sikeresebb webes operációs rendszer, mely más webes alkalmazásokkal szoros szimbiózisban fogja megváltoztatni a felfogásunkat arról, hogy mi is az a webes alkalmazás, online közösség,... internet.
Right now, social networks are closed platforms. Today, we're going to end that. (Mark Zuckerberg, CEO of Facebook)A közösségi szájtba napi szinten 100 ezer netező (!) regisztrál. Ezt a hatalmas online közösséget fogják elérni azok a szolgáltatók, melyek a Facebook megnyitott api-jára fejlesztenek. Állítólag nem kisebb cégek, mint a Microsoft, az Amazon vagy a Digg már be is jelentkeztek.
Ahogy a Techcrunch írja, a Facebook api-jának megnyitását nem a nagy cégeknél szokásos, félig zárkózott módon kell elképzelni. Arra is lehetőség lesz például, hogy a Facebook alapértelmezett képtároló szolgáltatását harmadik fél saját felületén használja. Emellett pedig erősen támogatni fogják a Facebook alatt a widgeteket. A világ fejlesztői kedvükre onthatják magukból a facebookos minialkalmazásokat. A Facebook-felhasználók pedig szavazhatnak: ha valamelyik harmadik oldalú alkalmazásba nem szeretnék kiadni publikus adataikat, a kezelőfelületen módjukban áll majd ezt tiltani.
Users will also be adding applications to their site, where others can click and add it to their own profile. The apps will essentially look like any other Facebook application. The payoff is two way. Not only do developers get deep access to Facebook’s twenty million users, Facebook also becomes a rich platform for third party applications. (TechCrunch)Már a bejelentés követően is sokan arra a következtetésre jutottak, hogy a Facebook a "nyitottak vagyunk, legyetek ti is azok" stratégiával háborút hirdetett a MySpace ellen. A legnépszerűbb közösségi szájt ugye eddig következetesen a bezárkózás pártján állt. Volt hogy tiltotta a harmadik oldalú alkalmazások használatát, vagy ha már nagyon nem ment - lásd Photobucket - akkor pedig egyszerűen felvásárolták a sikeres bolygószolgáltatást. Illetve ugye izomból perelnek, fenyegetnek, ha a myspace-felhasználók arra vetemednek tömegesen, hogy más szolgáltatást használjanak myspace-oldalaikon.
A Facebook mostani lépése nem csak azért fontos, mert lépéskényszerbe hozta a MySpace-t. Hanem azért is, mert ilyen népszerű szolgáltatás talán még soha nem állt ki ennyire határozottan a szinergia és a remix-kultúra mellett. És nem mellékesen, hatalmas lendületet kaphatnak megint a mashupok. (Nem mellesleg, mostmár érthető, hogy anno miért kosarazták ki a Yahoo-t.)
Így lesz egy sikeres közösségi szájtból egy talán még sikeresebb webes operációs rendszer, mely más webes alkalmazásokkal szoros szimbiózisban fogja megváltoztatni a felfogásunkat arról, hogy mi is az a webes alkalmazás, online közösség,... internet.
Scooby 2007.05.25. 12:19:18
winghun 2007.05.25. 13:20:01
misizoli 2007.05.26. 12:38:24
mrgorgeous 2007.05.27. 21:20:59
történik. vagy a elszámolnak a végén, hogy melyik szolgáltatás mennyi letöltést generált a hirdetésből? vagy ennek az egésznek semmi köze a profitábilissághoz?
Amúgy a nyakam ráteszem, hogy a wiw előtt is valami ilyesmi lebeg, hogy 2015-re majd alájuk jöhetnének a többiek.
gotta.p 2007.06.04. 22:08:49
rexter 2007.10.25. 17:59:51