Történetünk helyszíne Britannia. Történetünk főszereplője pedig a RateMyTeacher nevű szájt, mely - mint a neve is mutatja - arra hivatott, hogy a diákok és szülők értékelhessék a tanárokat.
A közösségi oldal alapítóinak szándéka nyilávn az volt, hogy a tanárokról éppen olyan, első kézből származó érétkeléseket adjon, mint amilyeneket a termékértékelő szájtok esetében már annyira jól ismerünk.
A szülők és a diákok is jobban tisztában lehetnek azzal, hogy választott iskolájukban, választott órájukon milyen a tanerő. A RateMyTeacherre eddig több mint 7500 brit tanintézmény közel 170 ezer tanára került fel. A tanárokat felkészültségük vagy épp segítőkészségük szerint lehet értékelni. Ugyanakkor a felhasználók szabadon kommenteket is fűzhetnek az értékelésekhez.
És éppen ez az, ami a brit pedagógus szakszervezetnek nem annyira tetszik. Azt állítják ugyanis, hogy a felhasználók egy része arra használja fel a szolgáltatást, hogy egyes tanárokról igaztalan vádakat, rágalmakat, pletykákat terjesszen el. A Reuters megszólaltatta a szájt alapítóját is, aki azt állítja, a kommentek 70 százalékban pozitívak, és sok tanár hasznosnak is ítéli az anonim visszajelzéseket. A szakszervezet szerint viszont sérül a tanárok tekintélye.
A közösségi oldal alapítóinak szándéka nyilávn az volt, hogy a tanárokról éppen olyan, első kézből származó érétkeléseket adjon, mint amilyeneket a termékértékelő szájtok esetében már annyira jól ismerünk.
A szülők és a diákok is jobban tisztában lehetnek azzal, hogy választott iskolájukban, választott órájukon milyen a tanerő. A RateMyTeacherre eddig több mint 7500 brit tanintézmény közel 170 ezer tanára került fel. A tanárokat felkészültségük vagy épp segítőkészségük szerint lehet értékelni. Ugyanakkor a felhasználók szabadon kommenteket is fűzhetnek az értékelésekhez.
És éppen ez az, ami a brit pedagógus szakszervezetnek nem annyira tetszik. Azt állítják ugyanis, hogy a felhasználók egy része arra használja fel a szolgáltatást, hogy egyes tanárokról igaztalan vádakat, rágalmakat, pletykákat terjesszen el. A Reuters megszólaltatta a szájt alapítóját is, aki azt állítja, a kommentek 70 százalékban pozitívak, és sok tanár hasznosnak is ítéli az anonim visszajelzéseket. A szakszervezet szerint viszont sérül a tanárok tekintélye.
Címkék: bulvár
32 komment
2007.11.16. 11:44. írta:
hírbehozó
archieanderson 2007.11.16. 12:37:27
Mindemellett persze azt is szem előtt kell tartani, hogy milyen környezetben és milyen célból jön létre. A fenti példa gimnáziumban volt, tanulói kezdeményezésre. Az egyetemen viszont szemben minden gyakorlat végén kellett írni (anonim) értékelést a kurzusról és a tanárról, és ezt mindkét oldal hasznosnak tartotta.
A cikkben már megint arról van szó, hogy a társaság nyilatkozik az egyének nevében; szvsz ha valaki nem tud megbírkózni a negatív feedbackkel, az szedesse le magát. A tanárok tekintélye nem hiszem, hogy ezen múlik.
dupi 2007.11.16. 12:51:48
Total Teachers: 177,887
Total Schools: 7,556
dupi 2007.11.16. 12:56:23
az értékelést meg lehet oldani úgy, hogy csak olyan sértődjön meg rajta, aki nem is tanárnak való.
big_szmók 2007.11.16. 13:00:22
morpet 2007.11.16. 13:28:50
Kobaljov 2007.11.16. 13:30:52
Sok helyen nem volt értelme a véleményezéseknek, mert egy vezetői fiókban végezték. (Az is gond volt, hogy a szorgalmi időszak végén készült, így a vizsgaidőszaki teljesítményt már nem tudta figyelembe venni.) A válaszadók száma is sokszor problémát okozott, ha kevesen töltötték ki akkor nem volt használható. Az új tanulmányi rendszerekbe már létrehozták néhány helyen az elektronikus formáját is, csak ott meg a rendszerbeli anonimitást kérdőjelezik meg páran.
Nálunk a főiskolán a hivatalos papíros forma mellett már vagy 6-7 létrejött egy nem hivatalos weblapos fórum is a szabadabb értékeléshez (a tanárok hallgatólagos támogatásával), a tapasztalatok szerint ha elegendően sokan használják akkor azért reális eredmények szoktak kijönni.
Más területen meg ugye volt pár éve a Hálapénz.hu ami nagyobb viharokat váltott ki.
Kobaljov 2007.11.16. 13:33:05
C10H12O6 2007.11.16. 13:37:36
A gond az, hogy nagyon sok tanár kispajtás az általánostól az egyetemig utoljára igazán képezni magát a diploma megszerzésekor tette. A tudásuk elavult. Szerintem sok tanár tudása köbgyökét éri annak, amikor megszerezte.
Ez vonatkozik az egyetemekre is.
Szerintetek miért vonyított mindenki, hogy 5 évente pályáztassák meg az egyetemi tanárokat? :) Persze ebben volt a pártonak az egyetértése, hogy igen, biza mehet a dolog: marad minden a régiben.
Hát igen, mert ha ez lenne, akkor oda kéne írni, hogy mit kutatott, mit publiklt, és a hallgatók hogyan értékelik a munkáját. Ezt még meg lehetne fokozni a külföldi publikációkkal is...
Át kell alakítani az oktatási rendszert. Én nem a tandíjjal kezdtem volna, hanem a tanárok képzésén, szórásán.
Kínában 15 éve kibaszták a 40 évnél öregebb csókákat. Meglépték. Mehettek haza kapálni.
NORBERT · http://norbert.blog.hu 2007.11.16. 13:38:26
bérkommentező 2007.11.16. 14:01:17
Ezt csak így az egyik előttemszólóhoz fűzném hozzá.
Amugy tök jó az ilyen fórum, DE a regisztrációt VALÓS névhez kötném;-) és mindíg látszana is KI beszél.
Csókolom és tiszteletem a hölgyeknek, kézcsók az uraknak... vagy fordítva
Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2007.11.16. 14:08:41
neménvótam 2007.11.16. 14:17:33
Amúgy egy átlag tanárnak miért nagyobb az egoja mint az IQ-ja?
Persz van kivétel, de sajna egyre ritkább.
Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2007.11.16. 14:42:42
Daved · http://buxevo.com/hu 2007.11.16. 15:28:40
Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2007.11.16. 16:06:51
Az online értékelés, ha jól emlékszem, Németországban vert nagy port, mert ott is rendesen "értékelték" a tanarakat..:)
meroving 2007.11.16. 17:44:27
ad1: a hatalmi pozíció ugye adott tanár diák viszonylatban. Ez ilyen, változni nem fog.
ad2: tanítok 1 tárgyat, amit Pistike nem szeret mer megbukott tavaly, és nem érdekli. Pistike a kamasz kor elején, lázadó 16 éves. Nagy ívben tojik rá, ha név nélkül kell nyilatkozni, hogy lehúz.
Névvel meg nyilván nem mer nyilatkozni, mert szivatni fogom... nyilván.
Megoldás?
Tök egyszerű. Egy vagy több, az aktuális tanár diák viszonyban NEM ÉRINTETT személynek kell értékelni. Értékelni diák szemszögből, hogy jól tanítok-e (de mivel nem érintett, neki nem lesz jó v rossz emléke rólam) és értékelni tanári oldalról, hogy szakmailag és mint pedagógus felkészült vagyok-e.
Esetleg szót ejthetnénk arról is, hogy az állampolgárnak, a diáknak nem csak jogai vannak. Kötelességei is. Ha tőlem, mit tanártól elvárják, hogy a legjobbat nyújtsam, én is elvárhatok pár dolgot... talán.
Mert pl fősulin nehogymár az első éves megítélje, hogy pénzügyből én - több sikeres céggel a hátam mögött - szakmamailag ott vagyok-e. Nonszensz. Mind névvel, mind név nélkül az.
A cél az objektív mérés. Ebbe pedig még olyan dolgok is becsatlakoznak, mint pl a főiskolán LÉTEZŐ, lejjebb nem látható (!!) kredit. Miért lényeges? Mert a kontaktórák száma alapján adják meg, ezzel közvetve az adott iskolában a tárgy fontosságát is megadják.
Egy 2 kredites weblapszerkesztés hobbi tárgy nem azért 2 kredit a számvitel 6-al szemben, mert az első kóklerség. Hanem mert ez a példa egy GAZDASÁGI főiskolán van. Informatika képzésben lehet pont fordítva lenne.
És nyilvánvalóan a képzés szempontjából fontosabb tantárgy nagyobb súllyal esik latba.
Példa:
Ha én gazdasági képzésnél 2 kredites weblapszerkesztésből (tölteléktárgy) röhögve átengedek 4-5-el mindenkit, haverkodom a diákkal, de azért érdekes órát is tartok, készítünk pár oldalt, akkor nálam névvel vállalják majd, hogy csuhaj, ez de jó srác!
Közben 2 teremmel odébb a 6 kredites pénzügyön bukdácsol a nemtanuló tömeg és ezért a vérbe elküldik a tanárt. Majd lediplomáznak és a nálam tanultakból semmi nem marad meg, a pénzügyön átdöccenők 10%-a topmenedzser lesz és jól él.
Mindezt úgy, hogy az oktatói értékelés után én lettem a király, a pénzügytanártól meg megválik a főiskola.
Sajnos ez 1 életszerű szituáció.
De pl gimnáziumban (amikor még nem tudod a fiad merre megy tovább) mi a fontosabb? A matek vagy a magyar? Egyformán? Ugyan már, elmegy bölcsészkarra aztán majd nem lesz olyan vicces, hogy verték szegénybe a matekot 4 évig, de verset alig kellett elemeznie (vagy fordítva).
Sok minden előír a törvény, de egy minden oldalról védhető, korrekt rendszert készíteni szinte lehetetlen. Láthatóan az OM nem is erőlködik ilyennel.
Köszönhető ez persze annak az oktatási rendszernek is, ami így 2007-re már elavult, de változni (gyökeresen) úgysem fog.
Úgyhogy talán maradjunk annyiban, hogy baromi összetett ez a kérdés.
schopper 2007.11.16. 17:48:43
Miért nem hoz létre senki egy ilyen oldalt? Vélhatően igen-igen nagy forgalma lenne.
Steve the Great 2007.11.16. 17:56:37
Lehet, h. az illető baromi sokat tud, de ha nem közérthetően, nemtörődöm módon, elérhető oktatási anyagok nélkül stb. vezeti elő a dolgokat, akkor az adott szituban a hallgatók végülis jogosan minősítik le... Ha nem is az egyedi értékelésekből, de az egész "hangulatából" levonhat a tanár magának hasznos következtetéseket, ha akar...
meroving 2007.11.16. 18:05:36
A szakmais példa első évesek által egy kiragadott dolog. De pro és kontra lehetne mondani sokat.
schopper: miért a képviselők megszavazzák a saját bérük csökkenését? :D
Elnézést a politikai példáért, de ez ugyanaz, és amíg ilyen társadalmi rendben elünk ez várható is lesz mindenhol.
fraki 2007.11.16. 18:29:48
Az újságírók zömmel szarok. A programozók zömmel szarok. ...
Zömmel minden csoport szar.
schopper 2007.11.16. 18:47:55
De én azt hiszem a tanárok érdeke lenne egy bátor véleménynyilvánító oldal.
(Én nem érzem, hogy túlzottan tanárellenes az oldal. Sajnos reálisan látja a helyzetet.
A tanárok sírnak, hogy rossz a helyzetük ezért ne várjunk tőlük jobb munkát. Én úgy vélem előbb jó munkát kéne felmutatni, tartósan, s azután reklamálni.)
lory 2007.11.17. 08:48:07
Annak hogy pistike megbukott annak oka van! Ha pistike azért bukott meg mert annyira buta akkor nincs mit eroltetni és a tanár is tudja akkkor nem veszi fel! Ha pedig pistike megtudná szerezni a 2-est és mégsem szerzi meg, akkor a tanár a hibás!
A tanár nem elég felkészült, nem tudja kezelni a helyzetet, valószínűleg pistike azért sem tanul, de ezzel a tanár okolható csak!
Ha nem hiszed! Kérdezd meg Pistikét hogy van e olyan tárgy amit szeret, és miért? Nah pont igy kene viselkednie a buktato tanarnak hogy felkeltse pistike érdeklődését!
Szóval nem mindig a diák a hibás, csak ezt a tanárok sajnos nem látják be!
cett · http://cettblogja.blogspot.com 2007.11.17. 10:54:46
ez is egy szolgáltatás, hadd legyen joga kiválasztani a szülőnek, hogy az adott iskolába beiratja-e a csemetéjét, vagy sem.
cett · http://cettblogja.blogspot.com 2007.11.17. 11:00:51
Kobaljov 2007.11.17. 11:24:51
Kobaljov 2007.11.17. 11:26:14
gravy_t 2007.11.17. 11:37:46
a minőségbiztosítást már évek óta bevezették az alsó és középfokú oktatásban is. külső auditorcégek nincsenek, gondolom az anyagi vonzatok miatt sem.
kobaljov
az iso9001:2000 ha jól tudom, termelést végző cégekre készült, az oktatásban nemigen alkalmazható rendesen.
Steve the Great 2007.11.17. 11:38:53
Steve the Great 2007.11.17. 11:48:34
Kobaljov: A MAB akkreditációja (amit én látok belőle) sokszor nem ér egy hajítófát sem (és most finom voltam) Adott egy komplett kari felülvizsgálat ami kapcsán két dolgot emelnék ki:
1. Legyártásra kerül intézetenként kb. 2 iratfolyóméternyi nyomtatott(!) dokumentum (éljen a környezettudatosság!), aminek a 95%-ába soha senki bele se pillant. (Mondjuk ugyanezt el lehet mondani egy EU-s pályázat elszámolásairól is, de ez más tészta)
2. Mindezen akkreditálás közvetlenül az új BA- és BSc-szakok elindítása előtt zajlik le, tehát a jövőbeli képzési struktúrát nem érinti, csak a kifutó képzéseket. Ha egy kis szerencsénk van (minőségbiztosítási szempontból), akkor a szakindítás elbírálása során ugyanazon szempontokat érvényesítették, mint az akkreditációban, de erről én nem vagyok meggyőződve 100%-ig...
Kobaljov 2007.11.17. 12:39:56
Steve: én nem akartam drasztikusabban fogalmazni ;-)
harap 2007.11.21. 10:39:53
A tanároknak kötelező a továbbképzés, 7 évente szerezniük kell 100 kreditpontot, akár az orvosoknak, úgyhogy amit írsz egyáltalán nem állja meg a helyét.
Ami a fiatalabbakat illeti, még olyanok sem lesznek mint a 40 éven felüliek, legalábbis azon tapasztalatok alapján, amiket a lányom révén a gyakorlóiskolában szereztünk.
Egyébként meg kispajtás neked a halál.
harap 2007.11.21. 10:40:40