Tévedhet-e 120 millió netező?

Mit teszünk, ha olyan kérdésre keresünk választ a weben, ami nehezen guglizható és a Wikipedia sem ad releváns szócikkeket? Kiírjuk a Yahoo Answers-re a kérdést, és várunk néhány percet. Máris érkeznek a válaszok.

Az Answers a Yahoo sikerprojektje. Rátapint a lényegre a Slate cikke, amikor megjegyzi, hogy a Google ritkán veszít webes csatákban. Ám a Google Answers látványos kudarca és elvérzése a Yahoo számára elhozta a nagy napot: saját, hasonló szolgáltatása a Yahoo Answers lenyomta a riválist.

A webes szolgáltatásnak állítólag 120 millió felhasználója van, extrém népszerű tehát. A Wikipedia után a második legnépszerűbb hivatkozási pont a weben. Mégis, alapvető különbség van a két szolgáltatás között - mutat rá a Slate-cikk szerzője. És igaza is van.
Wikipedia is at least reliable enough that such a question can be asked. Take my word for it—no one is going to make any such claims about Yahoo! Answers any time soon.
A lényegi meglátása a szerzőnek, hogy míg a Wikipediánál a szócikkek tökéletgesítése a fő cél, addig a Yahoo Answers esetében a mennyiség fontosabb a minőségnél. Még akkor is, ha az Answersen is lehetősége van a felhasználóknak arra, hogy a "nem megfelelő" válaszokat megjelöljék, jelentsék.
Often, a correct answer will be hiding somewhere on an Answers page, only to be obscured by a tide of wrong or off-topic material that never gets erased.
Az Answers ettől függetlenül működik. És a szolgáltatás titka nyilván nem hitelességében rejlik. Az Answers titka szerintem abban áll, hogy számos olyan kérdésre szeretnének választ kapni az emberek, melyeket nem lehet megfelelően alátámasztani érvekkel, hivatkozásokkal, szakirodalommal, tényekkel.

Tapasztalataim szerint amikor az Answersen olyan kérdést tesz fel valaki, melynek megválaszolásához nem élettapasztalatokat, benyomásokat, megérzéseket, hiedelmeket kell segítségül hívni, akkor az első válaszok között rendszeresen megjelenik a releváns Wikipedia-szócikk linkje. Ez egyben a threadzáró aktus is az Answersen.

A felhasználók így gyorsan megtanulják, hogy az Answersen csak olyan kérdéseket érdemes feltenni, melyekre a Wikipedián nem találnak választ. Webes-technológiai témákban általában adott számítástechnikai problémák megoldásában kérik a többiek segítségét a felhasználók.

És ebből már érthető is, hogy miért nem fontos a hitelesség annyira az Answersen: ha valaki megoldást kínál egy számítástechnikai problémára, kipróbálom. És ha működik, akkor tök mindegy, hogy meg tudja-e jelölni a módszer forrását, van-e releváns tudományos magyarázat arra, hogy miért éppen így kell megoldani az adott problémát.

Kicsit hosszúra nyúlik ez a post, de miközben írtam, eszembe jutott még valami. Nemrégiben egy szombati napon kinéztem a neten, melyik postán lehet éppen most számlát befizetni. A Magyar Posta honlapján van is egy okos kereső, melynek segítségével rátaláltam az éppen nyitva tartó legközelebbi postára. Elmentem, de kiderült, hogy a Posta honlapján nem frissíti az adatait, és az adott kirendeltség már régen nem tart nyitva szombaton.

Felhívtam hát az okos tudakozót, ahol a diszpécser persze a Google-on és a Posta honlapján kereste az információt a nyitva tartásról. Amikor jeleztem neki, hogy köszi, de ezeket a köröket én már lefutottam, tanácstalan lett. Abban maradtunk, hogy elmegyek a Nyugati téri postához, az tuti nyitva van. És annyi.

Amúgy, ha olyan kérdésem van, amit egy átlag amerikai netező inkább a Yahoo Answers-en tesz föl, én rendszerint a Twitter-ismerőseimhez fordulok. Legutóbb abban voltam tanácstalan, hogy milyen könyvet vásároljak karácsonyra, vagy hol lehet viszonylag olcsó, netezésre alkalmas, megfelelő minőségű laptopot vásárolni. Mindkét kérdésemre kaptam válaszokat. (Utóbbira kifejezetten értékeseket.)

A Wikipedián vagy a Google keresőjében hiába is kerestem volna a megfejtést. A Yahoo Answers közönsége pedig túl nagy massza ahhoz, hogy ilyen jellegű kérdésekre releváns, értékelhető választ kaphassak, viszonylag gyorsan. Hasonló érdeklődésű és élethelyzetű ismerőseim viszont általában kisegítenek.

A tanulság tehát számomra az, hogy ha olyan kérdésem van, melyre sem a Google keresője, sem a Wikipedia nem tud megfelelő választ adni, vagy az Answersre fogom kiírni (itt nem feltétlenül válaszokat, inkább támpontokat, további kulcsszavakat fogok kapni válaszul, melyek közelebb vihetnek a megoldáshoz), illetve olyan közösségi szájtokon fogom feltenni a kérdésemet, melyen fent vannak ismerőseim, akikről feétltelezem, hogy segíthetnek közelebb vinni az igazsághoz.

Az Answers 120 millió felhasználója tehát nem téved. Nem 120 millió wikipedistának kell gondolnunk őket. Egy problémaorientált fórum ez, ahol mindenki elcseverészhet azon, ami éppen érdekli. Hogy miért éppen a Yahoo vitte sikerre ezt a modellt, lehet hogy sosem fogjuk megérteni/megtudni. Dehogynem! Kérdezzük meg a Yahoo Answers és a Twitter közönségét. Esetleg forduljunk facebookos ismerőseinkhez, az iWiW üzenőfalához és az Amazon Askville-hez bizalommal. Egyik tuti bejön.
Címkék: google yahoo wikipedia yahoo answers
2007.12.11. 12:56. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hát igen, itt az a nemzet van előnyben, amelyik képes 120 milliós felhasználói tábort összegyűjteni. Vajon egy magyar klón hány aktív felhasználót jelentene?

Nálam most a keresési kör: Mahalo-Google-Wikipedia-egyéb keresők. A twitterre nem hajlandóak feljönni az ismerőseim, sem a facebookra :)
Mahalo? Azt nem szabad használni, meg lett írva :P
webisztan.blog.hu/2007/06/14/mahalo_a_google_elleneben_a_dotkomlufi_f

Na amúgy ez érdekes post lett, eddig is tudtam a Yahoo válaszokról, de most el is kezdem haszálni :)
Részemről ezt az oldalt használom előszeretettel kvízjátékokhoz:
wiki.answers.com/
hmm, miben különbözik ez egy fórumtól?
hol lehet olcsó laptopot venni?
nekem nem nyílt meg a link, de érdekelne a válasz
Nem túl közismert, de a Wikipédiában is lehet kérdezni:
en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Reference_desk
angolul problémára akadóknak régen volt az alt.usage.english/alt.english.usage newsgroup (mi az?)

Ezek ma is működnek, és miazhogy, nagyon is.

groups.google.com/group/alt.usage.english?hl=en
180K-ert azert mar tobb mint "netezos" gepet lehet venni.
Celeron procis geppel senki se buntessen senkit karacsonykor es a legolcsobb gepbe is ha valami akkor 1Gb ramot minimum.
ennek a Yahho Answers-nek csak egy komoly hibája van, nevezetesen az, hogy nem én találtam ki (:

asszem: ezért kell nemzetközi oldalt fejleszteni és nem csak magyart
az egyest vegyük le és mondjuk 80k bruttóért netezós laptop sok hellyel érdekelne
Eddig egyszer jutott eszembe használni a Yahoo Answerst. Volt a neten egy videó, az alatt szólt egy szám, annak a címére voltam kiváncsi. Feltettem a kérdést, majd megfeledkeztem róla, és csak egy hét múlva mentem vissza a yahoo oldalára. Egy válasz volt, a figura ennyit írt: "nekem nem jön be a videó", és le volt zárva a téma, pedig a videó azóta is elérhető.
Ez így elvette a kedvem az oldaltól, bár lehet csak nekem nem volt szerencsém. (a szám címét azóta kiderítettem, egy filmben hallottam ismét, és így már guglizható volt :))
Van már magyar próbálgatás is, de még nem nagyon indult be: www.gyakorikerdesek.hu/ Annyit még hadd tegyek hozzá, hogy szinte a kezdetektől ott vagyok az Answers-ön, jópár netes cimborát találtam. Ennek az oldalnak is megvolt/megvannak a közösségei, és valószínűleg ez az egyetlen igazi előnye. Szinte soha nem kaptam rendes választ a kérdéseimre. Érdemes az átlagember (= átlag amerikai, többnyire) szintjéhez mért kérdéseket intézni, mert kicsi az esélye, hogy belefutunk, teszem azt, egy repülőgép-szerelőbe vagy hivatásos papba. Több kategória a vicc szintjére süllyedt, az elhagyott-a-pasim-most-mit-tegyek kérdésekre pedig úgyse lehet jó választ adni.