Az Internethajó nevű rendezvény egy dolog miatt emlékezetes minden évben. Hogy kiadják az úgynevezett Kék Noteszt (.pdf), mely egyfajta számvetés, a kis magyar digitália felett.
Legelsősorban azt emelném ki, hogy a 2008-as Kék Noteszben külön fejezetet kapott az internetadó ötlete. A készítők szerint
Ami még nekem szemet szúrt ebben a jelentésben, az a következő bekezdés:
A többi magyar közösségi szájt még mindig a kritikus felhasználói tömeg elérésével küszködik. Zajlanak figyelemreméltó intergrációs kísérletek. És - hogy egy kicsit haza is beszljek - az Inda például épp 2008 elejére kezd belendülni. Nem hiszem hogy volt olyan magyar cég az elmúlt évben, mely több szolgáltatást indított/revampolt, mint az Inda.
Kifejezetten örömteli, hogy a Kék Notesz megemlíti a Meetupot. A Webisztán ugye a kezdetektől fogva lelkes híve ennek a rendezvénynek. Amíg a nagyok konszolidálódnak, addig lent a bányában, a fejlesztők próbálkoznak, ötletelnek, igyekeznek valamit hozzátenni a magyar digitális össztudáshoz.
Szerintem jelenleg az történik, hogy bár egyre többen férnek hozzá a szélessávú nethez, egyre több ember számára magától értetődő, hogy a net előtt töltik idejük egy részét, a magyar online piac egyelőre meglehetősen kevés jó szolgáltatást nyújt ezeknek az embereknek.
Hogy mit szeretnek a magyar internetezők, azt pedig csak kísérletezgetéssel, próbálgatással, merész ötletek megvalósításával lehet kitalálni. Látunk egy-két nemzetközi trendet, mely kis módosítással ugyanúgy értelmezhető a magyar piacra is.
De sajnos az a fejlesztői és marketingkultúra, ami az amerikai közsségi szolgáltatásokat sikeressé képes tenni, egyelőre csak nyomaiban fedezhető fel idehaza. Egyszóval a magyar piac meghatározó szerepői 2007-ben elbátortalanodtak. Biztonsági játékot próbálnak játszani.
A magyar netező viszont csinálni szeretne egy csomó mindent a weben. Nem csak levelezni, csetelni meg iwiwezni. Jó lenne már észrevenni.
Legelsősorban azt emelném ki, hogy a 2008-as Kék Noteszben külön fejezetet kapott az internetadó ötlete. A készítők szerint
az internetadó bevezetésének ötlete olyan állatorvosi ló, amely felszínre hozta az információs politika ellentmondásait (a nagypolitika nem ért a digitális korszakhoz, hiányos a kormányzaton belüli egyeztetés, a szakmapolitikát mellőzik).Csak egyetérteni tudunk ezzel a megállapítással. Reméljük, jövőre már csak súlytalan viccként fogunk emlékezni erre a politikai izére.
Ami még nekem szemet szúrt ebben a jelentésben, az a következő bekezdés:
A Web 2.0 oly látványos térhódítása nem csak a világon, hanem hazánkban is lelassult, mondhatni kicsit „betokosodott”. Egyelőre nem tudni, hogy a forradalom hétköznapivá válásáról vagy a finom fejlesztések időszakáról beszélhetünk-e inkább. A hazai piacon is egyre több a fejlesztő, a piaci szereplő, a konszolidáció jelei érzékelhetőek, aminek az intézményesülés is a velejárója. Figyelemreméltó programsorozat zajlik például havonként fejlesztők bevonása mellett (The Budapest New Technology Meetup Group). Lassan hagyománnyá válik Web 2 Symposium megrendezése, amely ezúttal 2008 márciusának elején gyakorlatilag a nagyobb üzleti szereplőknek szóló találkozó volt. A differenciálódás és a több szintű megjelenés mindenképpen a webkettes kultúra erősödését mutatja. Talán a lassulás miatt is, de a 2007-es év és a 2008-as év eleje nem hozott különösebb izgalmakat a digitális kultúra terén – történtek ugyan fontos változások, azonban a kultúra beépülő jellege miatt ezúttal nem felszíni, látványos változásokat élhettünk át, jelenleg mélyrétegi, hosszan tartó változások zajlanak, amikről nehezebb érzékletes képekben beszámolni.Erről mindjárt több dolog is eszembe jut. Elsőként az, hogy valóban érezhető volt az elmúlt évben egyfajta konszolidáció a magyar közösségi szájtok piacán. Bár a "magyar közösségi szájtok piacát" gyakran az iWiW szinonimájaként használjuk. És a konszolidáció - vagyhát a statisztikákra való ráülés és a bannerek sajtolása - elsősorban az iWiW-re és a MyVIP-re jellemző.
A többi magyar közösségi szájt még mindig a kritikus felhasználói tömeg elérésével küszködik. Zajlanak figyelemreméltó intergrációs kísérletek. És - hogy egy kicsit haza is beszljek - az Inda például épp 2008 elejére kezd belendülni. Nem hiszem hogy volt olyan magyar cég az elmúlt évben, mely több szolgáltatást indított/revampolt, mint az Inda.
Kifejezetten örömteli, hogy a Kék Notesz megemlíti a Meetupot. A Webisztán ugye a kezdetektől fogva lelkes híve ennek a rendezvénynek. Amíg a nagyok konszolidálódnak, addig lent a bányában, a fejlesztők próbálkoznak, ötletelnek, igyekeznek valamit hozzátenni a magyar digitális össztudáshoz.
Szerintem jelenleg az történik, hogy bár egyre többen férnek hozzá a szélessávú nethez, egyre több ember számára magától értetődő, hogy a net előtt töltik idejük egy részét, a magyar online piac egyelőre meglehetősen kevés jó szolgáltatást nyújt ezeknek az embereknek.
Hogy mit szeretnek a magyar internetezők, azt pedig csak kísérletezgetéssel, próbálgatással, merész ötletek megvalósításával lehet kitalálni. Látunk egy-két nemzetközi trendet, mely kis módosítással ugyanúgy értelmezhető a magyar piacra is.
De sajnos az a fejlesztői és marketingkultúra, ami az amerikai közsségi szolgáltatásokat sikeressé képes tenni, egyelőre csak nyomaiban fedezhető fel idehaza. Egyszóval a magyar piac meghatározó szerepői 2007-ben elbátortalanodtak. Biztonsági játékot próbálnak játszani.
A magyar netező viszont csinálni szeretne egy csomó mindent a weben. Nem csak levelezni, csetelni meg iwiwezni. Jó lenne már észrevenni.
Címkék: magyar kommuniti filozomatika
21 komment
2008.05.20. 18:36. írta:
hírbehozó
hegymik 2008.05.20. 19:16:25
hat ez a mondat sajnos nem igaz. ha tenyleg szeretne, akkor attornenek a startupok. de nem tornek.
tüske · http://ketertelmu.blog.hu 2008.05.20. 19:30:12
Hajrá Online Alkony Program :-)
úrilány 2008.05.20. 21:17:34
határozott igen, ha pl. ennek a blognak a szerzőire és visszatérő olvasóira gondolunk
de ha azon túlra tekintünk... hát....
úrilány 2008.05.20. 21:21:01
"online játékok. de jók legyenek!"
Valakiember (törölt) 2008.05.20. 21:48:53
Csak sokan úgy vannak egy nagyon jó príma kis oldallal, hogy:
ÁÁÁ aldominra 'telik' neki, emmelet nem is látogatják, haggyuk a fenébe...
És pont ezért nem látogatják, és fuccsol be.
Pedig ha kis támogatás stb volna, akkor lehetne belolle akár egy nagyobb oldal is...
Csakhát, mindenki a nagyot használja, a kicsit meg le se ejti...
EZÉRT tokosodik a www...
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2008.05.21. 02:15:41
A webketo a technologia (ajax, bongeszoben futtatott felvastag kliensek)? Mert attol azert csodat ne varjon a felhasznalo. Jon, aztan bekerul a legtobb helyre, ahova kell. De az csak a UI, az nem maga a szolgaltatas.
Webketto a kozossegi web? Ahhoz aktiv felhasznalok kellenek, azokat elviszi 2-3 magyar - magat kozosseginet hivo - portal, mert a magyar juzernek annyi az igenye.
> De sajnos az a fejlesztői és marketingkultúra, ami
> az amerikai közsségi szolgáltatásokat sikeressé képes
> tenni, egyelőre csak nyomaiban fedezhető fel idehaza.
Hat en ismerek jo fejlesztoket, akik kepesek mindazt megcsinalni, amit a sikeres es szenne hype-olt amcsi site-ok nyujtani tudnak (twitter, haha). A marketingesekrol nem vagyok nagy velemennyel, de ezeket a site-okat ugyis egy sablonra szoktak bemarketingelni kulfoldon, biztos tudnak ilyet a magyar szakemberek is. Persze erdemes megnezni, hogy ez nalunk mukodne-e. Tessek felsorolni a sikeres magyar szolgaltatasokat, es megnezni, hogy:
1., kik fejlesztettek oket (index, origo csapat vagy alvallalkzok)
2., kik es hogy marketingeltek oket (index, origo csapat a bejaratott halozat tobi szolgaltatasan)
Akkor mirol beszelunk? Ugy ertem, ha ezzel itt lehet kaszalni, akkor jo, meg hajra, de emiatt talan nem a hazai fejlesztoket meg a marketingeseket kene rugdosni.
Fejlesztokent a legtobb ilyen webes/webkettes ize letrahozasaban vajmi keves kihivas van. Fogsz egy otletet, megtervezed (ugy ertem a szoftvert), aztan lekodolod. Ezek nagy resze sem bonyolultabb, mint egy szabadsag nyilvantarto rendszer (sot...). Igazabol meg a kepzetlen buhera programozok is ossze tudjak kalapalni.
Jah, amugy meg ha mar izelgetni kell a fejlesztoket, akkor kerdezd meg az indas kollegakat, hogy miert nem tudjak normalisan mukodore megcsinalni az indapasst, hogy ne minden blogon masik URL-re mutasson a belepes link...
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2008.05.21. 02:25:21
Raadasul az itt lehozott hude otletes szolgaltatasok nagy resze elegge torpecske mondjuk egy facebookhoz kepest, de az oriasi nemzetkozi/amcsi piacon ezek boven eleldegelnek a nehany szazezer felhasznalojukkal, itthon viszont a nehany szazezer juzer az mar szinte orias meret. Magyarul magyarul nem igazan lehet korszakalkoto otlet es szuper marketing nelkul semmi uzletileg sikeres dolgot sem alkotni. A tobb nyelven, tobb orszagban torteno bevezetes meg mar azert egy kicsit bonyolultabb melo (nem fejlesztesi szempontbol).
PozAko · http://pozako.freeblog.hu 2008.05.21. 08:24:39
Alapjában véve ezzel egyetértek, de már ezen a blogon is említettem. Annyi kiegészítéssel, hogy nem levelezni, hanem freemail-ezniés nem csetelni, hanem MSN-ezni.
A magyar felhasználók nagy része "zárt térben" a hálón, amihez a nagy szolgáltatórendszerek is hozzájárulnak. Az inda* dicséretes módon erősít Web2 vonalon, de lássuk be, nem minden felhasználó mozog errefelé. A piac kicsi és rugalmatlan, a kitörési lehetőségek felelőssége a nagy szolgáltatókon is múlik.
Till S. Seemann · http://seemann.blog.hu 2008.05.21. 09:29:57
J. McClane 2008.05.21. 10:57:21
deejayy · http://deejayy.hu/ 2008.05.21. 11:07:32
(Leszámítva a nyelvi differenciát.)
Erre adjon nekem valami választ.
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2008.05.21. 11:24:46
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2008.05.21. 12:18:14
Vagy az indavideot es a yt-ot... ;) Elobbi meg mindig nem jelzi ki, hogy milyen hosszu a video, es hol is tart eppen. Ha meg elozni akarnatok a yt-ot is, akkor csinaljatok stop gomot, ami tenyleg leallitja a playert, mert most ha jol lattam egyik szolgaltatas sem tudja ezt, ami eleg zavaro a kulso oldalakba beagyazott videok eseten. Pl. egy index cikkben van 2-3 video, elinditod az elsot, belenezel, megunod, nezned a masikat, de az elinditottnal csak a lejatszast tudod leallitani, a letoltest nem. Vagyis a masodik inditasakor mar ket letoltes megy parhuzamosan, a harmadiknal meg esetleg harom. Az meg mar okozhat prolemat, ha valaki nem 5 vagy 10MBit-en netezik, esetleg mas is hasznalja a halozatot mellette. A mobilos (forgalomkorlatos, meglassabb) eleresekrol nem is beszelve.
PozAko · http://pozako.freeblog.hu 2008.05.21. 12:22:27
Itt kanyarodnék vissza az előbbi megjegyzésemhez: nem ott kezdődik a gond, hogy a magyar weben (WTF? ;]) nincs elegendő új ötlet, hanem az, hogy a felhasználók nem tanultak meg _választani_ és nem érzik szükségét, hogy _kipróbáljanak_ új dolgokat. Ennek oka elég sokrétű lehet, de ezeken a kereteken túlnő. ;]
deejayy · http://deejayy.hu/ 2008.05.21. 13:18:09
Értsd: bármelyiket választom (és csakis azt), akkor egy account jó mindenre, tudom őket mixelni, integrálni, etc.
Most is csak azért tudok itt kommentezni, mert 5 éve létrehoztam egy vipmail-es fiókot...
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2008.05.21. 13:20:55
J. McClane 2008.05.21. 14:45:13
fritz kraft · http://kraft.blog.hu/ 2008.05.21. 22:55:55
webtw 2008.05.23. 11:34:47
webtw 2008.05.23. 11:37:34
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2008.05.23. 14:01:15
Legyen inkabb 4.0, a 3.0-rol mar lekestel :). Uhh, most latom, hogy mar 4.0 nullarol is beszelnek, legyen inkabb 11.0 :)