Kék Notesz: betokosodó magyar webkettő

Az Internethajó nevű rendezvény egy dolog miatt emlékezetes minden évben. Hogy kiadják az úgynevezett Kék Noteszt (.pdf), mely egyfajta számvetés, a kis magyar digitália felett.

Legelsősorban azt emelném ki, hogy a 2008-as Kék Noteszben külön fejezetet kapott az internetadó ötlete. A készítők szerint
az internetadó bevezetésének ötlete olyan állatorvosi ló, amely felszínre hozta az információs politika ellentmondásait (a nagypolitika nem ért a digitális korszakhoz, hiányos a kormányzaton belüli egyeztetés, a szakmapolitikát mellőzik).
Csak egyetérteni tudunk ezzel a megállapítással. Reméljük, jövőre már csak súlytalan viccként fogunk emlékezni erre a politikai izére.

Ami még nekem szemet szúrt ebben a jelentésben, az a következő bekezdés:
A Web 2.0 oly látványos térhódítása nem csak a világon, hanem hazánkban is lelassult, mondhatni kicsit „betokosodott”. Egyelőre nem tudni, hogy a forradalom hétköznapivá válásáról vagy a finom fejlesztések időszakáról beszélhetünk-e inkább. A hazai piacon is egyre több a fejlesztő, a piaci szereplő, a konszolidáció jelei érzékelhetőek, aminek az intézményesülés is a velejárója. Figyelemreméltó programsorozat zajlik például havonként fejlesztők bevonása mellett (The Budapest New Technology Meetup Group). Lassan hagyománnyá válik Web 2 Symposium megrendezése, amely ezúttal 2008 márciusának elején gyakorlatilag a nagyobb üzleti szereplőknek szóló találkozó volt. A differenciálódás és a több szintű megjelenés mindenképpen a webkettes kultúra erősödését mutatja. Talán a lassulás miatt is, de a 2007-es év és a 2008-as év eleje nem hozott különösebb izgalmakat a digitális kultúra terén – történtek ugyan fontos változások, azonban a kultúra beépülő jellege miatt ezúttal nem felszíni, látványos változásokat élhettünk át, jelenleg mélyrétegi, hosszan tartó változások zajlanak, amikről nehezebb érzékletes képekben beszámolni.
Erről mindjárt több dolog is eszembe jut. Elsőként az, hogy valóban érezhető volt az elmúlt évben egyfajta konszolidáció a magyar közösségi szájtok piacán. Bár a "magyar közösségi szájtok piacát" gyakran az iWiW szinonimájaként használjuk. És a konszolidáció - vagyhát a statisztikákra való ráülés és a bannerek sajtolása - elsősorban az iWiW-re és a MyVIP-re jellemző.

A többi magyar közösségi szájt még mindig a kritikus felhasználói tömeg elérésével küszködik. Zajlanak figyelemreméltó intergrációs kísérletek. És - hogy egy kicsit haza is beszljek - az Inda például épp 2008 elejére kezd belendülni. Nem hiszem hogy volt olyan magyar cég az elmúlt évben, mely több szolgáltatást indított/revampolt, mint az Inda.

Kifejezetten örömteli, hogy a Kék Notesz megemlíti a Meetupot. A Webisztán ugye a kezdetektől fogva lelkes híve ennek a rendezvénynek. Amíg a nagyok konszolidálódnak, addig lent a bányában, a fejlesztők próbálkoznak, ötletelnek, igyekeznek valamit hozzátenni a magyar digitális össztudáshoz.

Szerintem jelenleg az történik, hogy bár egyre többen férnek hozzá a szélessávú nethez, egyre több ember számára magától értetődő, hogy a net előtt töltik idejük egy részét, a magyar online piac egyelőre meglehetősen kevés jó szolgáltatást nyújt ezeknek az embereknek.

Hogy mit szeretnek a magyar internetezők, azt pedig csak kísérletezgetéssel, próbálgatással, merész ötletek megvalósításával lehet kitalálni. Látunk egy-két nemzetközi trendet, mely kis módosítással ugyanúgy értelmezhető a magyar piacra is.

De sajnos az a fejlesztői és marketingkultúra, ami az amerikai közsségi szolgáltatásokat sikeressé képes tenni, egyelőre csak nyomaiban fedezhető fel idehaza. Egyszóval a magyar piac meghatározó szerepői 2007-ben elbátortalanodtak. Biztonsági játékot próbálnak játszani.

A magyar netező viszont csinálni szeretne egy csomó mindent a weben. Nem csak levelezni, csetelni meg iwiwezni. Jó lenne már észrevenni.
Címkék: magyar kommuniti filozomatika
2008.05.20. 18:36. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"A magyar netező viszont csinálni szeretne egy csomó mindent a weben. Nem csak levelezni, csetelni meg iwiwezni. Jó lenne már észrevenni."

hat ez a mondat sajnos nem igaz. ha tenyleg szeretne, akkor attornenek a startupok. de nem tornek.
Attól még hirdetni kell az igét. Lássa a nép, hogy ez jó.
Hajrá Online Alkony Program :-)
"A magyar netező viszont csinálni szeretne egy csomó mindent a weben. Nem csak levelezni, csetelni meg iwiwezni. Jó lenne már észrevenni."

határozott igen, ha pl. ennek a blognak a szerzőire és visszatérő olvasóira gondolunk
de ha azon túlra tekintünk... hát....
bár, jut eszembe, "reménykeltő" (khm) gugli-találat a héten, egy igényes netezőtől:
"online játékok. de jók legyenek!"
Nem 'tokosodna' be, ha sokan (és ez nem csak a magyarokra jellemzo), figyelnének a kis oldakra is.

Csak sokan úgy vannak egy nagyon jó príma kis oldallal, hogy:

ÁÁÁ aldominra 'telik' neki, emmelet nem is látogatják, haggyuk a fenébe...

És pont ezért nem látogatják, és fuccsol be.
Pedig ha kis támogatás stb volna, akkor lehetne belolle akár egy nagyobb oldal is...

Csakhát, mindenki a nagyot használja, a kicsit meg le se ejti...

EZÉRT tokosodik a www...
Mi az a webketto? Ha definialna valaki, akkor lehetne rola beszelni, hogy betokosodott-e. Vagy most epp web=web2 (kiveve a web0.1-en szenne cikizett site-okat)?

A webketo a technologia (ajax, bongeszoben futtatott felvastag kliensek)? Mert attol azert csodat ne varjon a felhasznalo. Jon, aztan bekerul a legtobb helyre, ahova kell. De az csak a UI, az nem maga a szolgaltatas.

Webketto a kozossegi web? Ahhoz aktiv felhasznalok kellenek, azokat elviszi 2-3 magyar - magat kozosseginet hivo - portal, mert a magyar juzernek annyi az igenye.

> De sajnos az a fejlesztői és marketingkultúra, ami
> az amerikai közsségi szolgáltatásokat sikeressé képes
> tenni, egyelőre csak nyomaiban fedezhető fel idehaza.

Hat en ismerek jo fejlesztoket, akik kepesek mindazt megcsinalni, amit a sikeres es szenne hype-olt amcsi site-ok nyujtani tudnak (twitter, haha). A marketingesekrol nem vagyok nagy velemennyel, de ezeket a site-okat ugyis egy sablonra szoktak bemarketingelni kulfoldon, biztos tudnak ilyet a magyar szakemberek is. Persze erdemes megnezni, hogy ez nalunk mukodne-e. Tessek felsorolni a sikeres magyar szolgaltatasokat, es megnezni, hogy:
1., kik fejlesztettek oket (index, origo csapat vagy alvallalkzok)
2., kik es hogy marketingeltek oket (index, origo csapat a bejaratott halozat tobi szolgaltatasan)

Akkor mirol beszelunk? Ugy ertem, ha ezzel itt lehet kaszalni, akkor jo, meg hajra, de emiatt talan nem a hazai fejlesztoket meg a marketingeseket kene rugdosni.

Fejlesztokent a legtobb ilyen webes/webkettes ize letrahozasaban vajmi keves kihivas van. Fogsz egy otletet, megtervezed (ugy ertem a szoftvert), aztan lekodolod. Ezek nagy resze sem bonyolultabb, mint egy szabadsag nyilvantarto rendszer (sot...). Igazabol meg a kepzetlen buhera programozok is ossze tudjak kalapalni.

Jah, amugy meg ha mar izelgetni kell a fejlesztoket, akkor kerdezd meg az indas kollegakat, hogy miert nem tudjak normalisan mukodore megcsinalni az indapasst, hogy ne minden blogon masik URL-re mutasson a belepes link...
Es megvalami: a magyar piac kicsi. A fent emlitett nehany szolgaltatas szerintem a felhasznalok netezesre szant idejenek a nagy reszet lekoti, vagyis barmilyen uj szolgaltatasnak is lasson neki valaki - ha az nem valami uj es valos problemat old meg - akkor versenyezni fog a wiw-vel meg a tarsaival a felhasznalo idejeert. A nagy szolgaltatasok gyakorlatileg agyonnyomjak a piacot. Az amcsi vagy a vilagpiacon nezve nyilvan nincs ilyen jelenseg, mint pl. nalunk a wiw-vel, hogy a remdszeres netezok legalabb 50%-a rajta lenne egy (idoralo) szolgaltatason.

Raadasul az itt lehozott hude otletes szolgaltatasok nagy resze elegge torpecske mondjuk egy facebookhoz kepest, de az oriasi nemzetkozi/amcsi piacon ezek boven eleldegelnek a nehany szazezer felhasznalojukkal, itthon viszont a nehany szazezer juzer az mar szinte orias meret. Magyarul magyarul nem igazan lehet korszakalkoto otlet es szuper marketing nelkul semmi uzletileg sikeres dolgot sem alkotni. A tobb nyelven, tobb orszagban torteno bevezetes meg mar azert egy kicsit bonyolultabb melo (nem fejlesztesi szempontbol).
"A magyar netező viszont csinálni szeretne egy csomó mindent a weben. Nem csak levelezni, csetelni meg iwiwezni. Jó lenne már észrevenni."

Alapjában véve ezzel egyetértek, de már ezen a blogon is említettem. Annyi kiegészítéssel, hogy nem levelezni, hanem freemail-ezniés nem csetelni, hanem MSN-ezni.

A magyar felhasználók nagy része "zárt térben" a hálón, amihez a nagy szolgáltatórendszerek is hozzájárulnak. Az inda* dicséretes módon erősít Web2 vonalon, de lássuk be, nem minden felhasználó mozog errefelé. A piac kicsi és rugalmatlan, a kitörési lehetőségek felelőssége a nagy szolgáltatókon is múlik.
Pozako szólt igazat. A magyar netezők nagy része zárt térben él. Ez a baj. Ez mint export, mint import szinten baj.
Mindig is mondtam, hogy az itt kommentelő emberek nem a magyar netezőt testesítok meg, hanem annak a nerdebbik részét, ami valljuk meg elég kis százaléka. Emiatt van az, hogy hibáa indulnak frankó szolgáltatások, de a kutya sem fogja használni, mert a Brigikének elég az MSN, jóapámnak meg a freemail. Ennyi. És ugyan lehet neki mutatni jó dolgokat, de nem fognak úgy mozogni ebben a térben, mint kéne. Addig meg marad az, ami most is van, hogy az a pár fejlesztő és megmondóblogger rendez egymásnak konferenciákat, és mondgoatják, hogy "de hát miért? amikor tök jót csináltunk". A válasz egyértelmű: azért nem megy a magyar szekér, mert nincs rá igény...
Miért használjam az Inda szolgáltatásait a Google szolgáltatásai helyett?
(Leszámítva a nyelvi differenciát.)

Erre adjon nekem valami választ.
Probald ki pl. az indafotot es a picasat, vagy a blog.hu-t es a blogger.com-ot. Es utana donts belatasod szerint.
> Probald ki pl. az indafotot es a picasat

Vagy az indavideot es a yt-ot... ;) Elobbi meg mindig nem jelzi ki, hogy milyen hosszu a video, es hol is tart eppen. Ha meg elozni akarnatok a yt-ot is, akkor csinaljatok stop gomot, ami tenyleg leallitja a playert, mert most ha jol lattam egyik szolgaltatas sem tudja ezt, ami eleg zavaro a kulso oldalakba beagyazott videok eseten. Pl. egy index cikkben van 2-3 video, elinditod az elsot, belenezel, megunod, nezned a masikat, de az elinditottnal csak a lejatszast tudod leallitani, a letoltest nem. Vagyis a masodik inditasakor mar ket letoltes megy parhuzamosan, a harmadiknal meg esetleg harom. Az meg mar okozhat prolemat, ha valaki nem 5 vagy 10MBit-en netezik, esetleg mas is hasznalja a halozatot mellette. A mobilos (forgalomkorlatos, meglassabb) eleresekrol nem is beszelve.
deejayy: Nem az a kérdés, hogy valamit valami helyett választani kell, hanem hogy az ember megtalálja azt az eszközta, ami a saját céljának megfelel. Pl. nálam elég sok minden megy Google-ből, de a Picasa-tól viszketést kapok, ezért indafotót használok helyette. Csak mivel az indafotóban nincs privát album lehetőség, a szűk körben megosztandó képeket a fotoalbum.hu-n tárolom. A blog meg freeblogon megy, mert szeretek szívni. ;]

Itt kanyarodnék vissza az előbbi megjegyzésemhez: nem ott kezdődik a gond, hogy a magyar weben (WTF? ;]) nincs elegendő új ötlet, hanem az, hogy a felhasználók nem tanultak meg _választani_ és nem érzik szükségét, hogy _kipróbáljanak_ új dolgokat. Ennek oka elég sokrétű lehet, de ezeken a kereteken túlnő. ;]
Jó, de a lényegi kérdés az, hogy Inda vagy Google. Felhasználó vagyok, nekem a kényelem és az egyszerűség a lényeg.
Értsd: bármelyiket választom (és csakis azt), akkor egy account jó mindenre, tudom őket mixelni, integrálni, etc.

Most is csak azért tudok itt kommentezni, mert 5 éve létrehoztam egy vipmail-es fiókot...
nyilvan mindenki azt hasznal, amit megokott, szeret, ami hasznosabb szamara. en pl indafotot es picasat is hasznalok, mas-mas celra. ugyanez a helyzet a bloghu es a bloggercom eseteben is. az indastart mellett is megtartom valszeg a google readert. masra lesz jo a ketto.
HH: ez nagyon misztikus számomra. És itt kéne megfogni a dolgot. Mik azok a más-más célok, amik miatt egyszer az egyiket másszor a másikat használod? Úgy érzem, hogy valami nem stimmel a világgal, vagy a szolgáltatással ha az módszer, hogy ehhez ezt ahhoz meg azt használom, holott egymás alternatívájáról van szó. Ne kelljen 3 féle képmegosztó, vagy 2 féle email szolgáltatót használjom, hogy boldog legyek.. olyan nagy kérés ez?
tényleg ne kelljen 3féle képmegosztó... csak a flickr :]
persze h. be van tokosodva... a kisebb, névtelenebb siteokat (pedig sok jó új site van) szinte senki nem ismeri, az új nyetezők többsége pedig azonnal a nagyobb és ismertebb siteokra ("hub"-okra) megy (ahová a reklámok mutatnak) és ott is maradnak:), illetve további nagy siteokra szörfölnek át (ahová a reklámok mutatnak). ha megnézzük azt h. a magyar nyetező társadalomban milyen kis számú a minden újra nyitott user (innovátorok), rá kell jönnünk h. elősször több, minden újra nyitott user kellene, na meg minél több olyan site ami segíti a törpe, névtelen siteokat abban hogy megismerjék őket (merthogy hetente jelennek meg újabbnál újabb szolgáltatások). Webisztán is kicsit nyomozásba kezdhetne:).
web2-ről meg annyit: definiálná nekem vki?:) holnaptól kitalálok egy még nem létező szolgáltatást, köréépítek egy kis "eposzt", megfogalmazom hogy miért újabb mint a többi és elnevezem web3-nak :)
webtw: > és elnevezem web3-nak :)

Legyen inkabb 4.0, a 3.0-rol mar lekestel :). Uhh, most latom, hogy mar 4.0 nullarol is beszelnek, legyen inkabb 11.0 :)