Username: bennfentes

A napokban - több ismerősömmel egyetemben - kaptam egy olyan emailt, hogyaszongya...

Fordult már elő veled, hogy elmondanád, leírnád, de valamiért nem lehet?

Azért kaptad ezt a mailt, mert valaki szerint sok olyan információval, melyet jó lenne másoknak is megismerniük, de mégsem írod le. Ebből az aprópóval született meg a XXXXXXX blog.

Az a cél, hogy ezen a blogon leírd, amit valmiért máshol nem teszel meg. Csak néhány kiválasztott kapta meg ezt a meghívót. Nagyon könnyű vele visszaélni, mert azonnal törölheted a blogot, szerkesztheted és senki nem fogja tudni, hogy te csináltad. Ha ez a kezdeményezés nem szimpatikus Neked, akkor kérlek, töröld a meghívót, de amennyiben mégis elfogadod a meghívást, akkor egy-két dolgot be kell tartanod:

- csak igaz dolgokat írj le, ha esetleg pletykát akarsz közzétenni, akkor ezt mindenképpen jelezd
- bármelyik hozzászólást módosíthatod, ha pontosítani szeretnél, de nem törölhetsz
- akkor sem törölhetsz, ha rólad, cégedről negatív dolgok kerülnek fel az oldalra
- ne változtass jelszót
- senki előtt ne fedd fel, hogy a blog szerkesztője vagy
 

...satöbbi, satöbbi. Nos, valahogy a bennfentes blogoknak idehaza nincs túlságosan nagy keletje. Pedig próbálkozások voltak már korábban is. Talán ott bukik el az egész, hogy akiknek valóban jó iparági ismereteik, hallomásiak vannak, azok nem szeretik kockáztatni állásukat és/vagy lojálisak munkaadójukhoz. Akik mégis szeretnek szivárogtatni, azok meg általában más csatornákat választanak. Például elmesélik másoknak - "nem hivatalosan" - az adott sztorit, és ha az elég érdekes, akkor úgyis megtalálja az útját a nyilvánosság felé.

Amerikában amúgy elég jól működnek az ilyesfajta blogok. Az Apple-ről és a Microsoftról is szoktak különféle blogokban szivárogni bennfentes hírek. A bennfentes információcsepegtetés persze önmagában művészet is. Úgy kell megőrizni az inkognítót, hogy közben érdemi információkat kell a nyilvánosság elé tárni. Egyszóval klasszikus macska-egér játékot játszik ilyenkor a bennfentes informátor és az őt nyomozó cége, valamint a kíváncsiskodó közönség.

Címkék: blogok bulvár bloggerek
2008.07.07. 22:22. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem erre a magyar netes tarsadalom nem erett meg meg, egyszeruen nem mukodne hatekonyan es megbizhatoan.
Ugyanazzal az user/passal fasság ilyet csinálni, bármelyik júzer kifúrhatja bármikor az összes többit. Ebben a formában ez nem kompatibilis a magyar mentalitással, meg az általános emberi mentalitással sem igazán.
Meghívni meg lehet sok embert egy blogba, de mindenkit az ő saját belépőjével. Aztán legfeljebb a blogsablonban meg lehet berhelni, hogy ne írja ki a szerző nickjét a poszt fölé, ha ez titok.
Azért a dolog működik nálunk is valamennyire, a TESCO Titok 1-2 sikerkönyvek is blogként indultak, ha jól tudom, bár sokan csak a könyvek kapcsán hallottunk a blogokról. Mintha lett volna még pár hasonló. Ilyesmi még az amerikai dinerekkel foglalkozó plazmasas.blog.hu meg még lehet találni hasonszőrű anyagokat.

Kevésbé céges leleplező, de indult ilyen is a blog.hu-n: nagyeva.blog.hu - Kulcsár Playboy nyuszi nője indított blogot a börtönéveiről, de hamar abba is hagyta. Javasoltam egy kommentben, hogy írja meg könyvben (persze profi botránykönyves négerek segítségével), a könyv meg is jelent az óta - mondjuk tuti, hogy nem én adtam a nagy ötletet, a blog a borítós fényképsorozattal indított, az lehetett a terv, hogy a blog részleteket csepegtető reklám lett volna, ugyanakkor nem erőltették, mert nem pörgött.

A kollektív bloggal egyetértek, hogy működésképtelen lenne, főleg, ha igazán sokan szerkesztenék, ráadásul mindenkit megspammelnének az ilyen nagy cégeknél is, mint az Index ("a több ismerősömmel egyetemben" ezt sejteti). A pontok betarthatatlanok, és mindig akadhat egy céghez lojális ember, ahogy mindig akadhat céget hamis vádakkal besározni kívánó is. Nem lehetne kordában tartani a dolgot, ellenőrizni az állításokat és megtartani az inkognitókat (rágalmazási perek).

Mondjuk szívesen lerántanám a leplet például egy engem és velem együtt sok kollégát rendszeresen átverő kisebb, haldokló lapbirodalomról, ugyanakkor úgy sejtem, hogy a titkos blog csak igazán nagy cégekkel óhajt foglalkozni, kis problémákkal menjen az ember a sóhivatalba, esetleg forduljon a Subbához.
Én még nem kaptam ilyen szivárogtatós pocskondiázós blogos levelet.

A kollektív blogoknak van jövője, egyre több van belőle. Például a Webisztán, a Homár, a republicator.blog.hu/ is ilyen.

Viszont ez a levél kicsit visszatetsző.
Azt elfelejtettem írni, hogy akkor van súlya egy történetnek (titokbloggal ellentétben), ha az ember tartja a hátát az írásaiért. Nem egy olyan dologról írtam, amiből kisebb nagyobb botrány lett. Rendőrség, webes cég, szcientológia. Ebből aztán fenyegetések, meg mindenféle jóságok kerekedtek. És? Ettől aztán össze kell az embernek szarnia magát? Nem hiszem.

És különben is, ha a szabad véleményem kinyilvánításásn múlik egy meló, akkor levesbe.

Amúgy mi van, ha ezt az Új Péter küldte nektek álnéven? :DDD
Hát... Én mindíg is montam, hogy ma se demokrácia, se szólásszabadság nincs.

Nekem is van pár sztorim sokmindennel kapcsolatban, amit ha puplikálnák problémáim lennének belolle, nem kicsik...

És ez nem cég stb... Teljesen más.

Dehát én nem reszkírozok...
Inkább megtartom magamnak...
Akinek kell, az úgyis tudja...
@.Andrei
Azt azért nem árt tudni, h alkalmazottként belső céges infókat kiadni Ptk-s buli.
@vipisti: és neked az volt a levél kapcsán az első gondolatod, hogy a céged titkait kiadjad? Nekem nem ez jutott eszembe először.
nekem tetszik az otlet, mondjuk ebben benne van, h én is kaptam meghivot. ha kell valakinek, akkor szoljon:) egyebkent bennfentes.wordpress.com cimen fut a cucc es meg mindig be tudtam lepni a kuldott jelszoval. ha nincs a szerkesztok kozott geci, akkor ez egy jo lehetoseg lehet a nevtelen kiszivarogtatasra.mondjuk jo lenne, ha tenyleg elhallgatott infok lennenek rajta es nem olyan szarsagok, mint ez az emeses story.
Ilyen ertelmetlenul szerkesztett mondatokkal nyilvan komoly kezdemenyezes. En pl. csak akkor ertettem meg, hogy mirol van szo (es akkor is csak reszben), amikor elolvastam a hozzafuzott megjegyzesedet :).

Ertelme nincs a kovetkezok miatt: amit csinalni szeretne az urge, arra a wiki nevu megoldas valo, nem a blog. Wikibol lehet blogot is generalni, rss feedet kinyomni az uj lapokrol, stb. (Akinek csak kalapacsa van, ugye.)

Ha valaki rendszeresen szivarogtatni akar, az nyugodtan nyithat sajat blogot, nem attol nem fogsz lebukni, hogy mas is irogat veled egy blogba, hanem attol, hogy nem buktatod le magad :) (szemelyes infok, maganeleti megjegyzesek kihagyasa, jellegzetes sajat stilust el lehet felejteni, stb.) En pl. ha lenne mirol szivarogtatni, akkor biztos csak ekezetes betukkel irnek :)), es persze minden mondatot kisbetuvel kezdenek, hogy jobban eltunjek a tomegben. (BTW ez az idiota szokas annyira zavaro, hogy lassan grease monkey scriptet kell irnom ra.)
atleta: ha magadnak írod a monkey szkriptet, akkor soha többé ne merd magadat szkript kölyöknek nevezni előttem :DDD