A Virgót elsősorban mint az iWiW fejlesztőcégét ismerjük. Az ő vezényletükkel alakul majd át az iWiW egy minialkalmazásokkal teli szolgáltatássá. A Virgo azonban ezúttal továbbgondolta önnön lehetőségeit és létrehozott egy olyan online ügynökséget, mely a potenciális hirdetőknek segít eligazodni a minialkalmazásokkal kilyuggatott közösségi szájtokon. Bányai Zsolttal, a Virgo vezető tanácsadójával beszéltük meg, hogy mi a szóda a Sodapopban...
A Sodapop, amennyire tudom, arról szól, hogy a hagyományos hirdetési megoldások helyett ti úgy gondoljátok, hogy hatékonyabb lehet egy hirdető számára, ha iWiW-es minialkalmazásba csomagolják a hirdetnivalót. Jól értem, tényleg ebben hisztek?
Hiszünk abban, hogy vannak olyan brandek, szolgáltatások, amelyek esetében komoly szerepet tud játszani az "appvertising". Ezzel együtt természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy ez nem alkalmazható mindig: sok múlik a terméken, a szolgáltatáson, vagy adott esetben a megrendelő reputációs lehetőségein. Appvertising esetében sokkal komolyabb kreatív munkáról beszélünk mint egy banner esetén, hiszen máshogy kell aktiválni a felhasználókat, el kell érni a rendszeres használatot, a sikert és terjedést. Nyilván utóbbira vannak automatikus eszközök és lehetőségek, de alapvetően minden a felhasználókon múlik.
Nem a hirdetnivalót kell csomagolni az alkalmazásba, sőt igazából az a legrosszabb - és legyünk őszinték, legkevésbé kreatív - megoldás. Mi nem temetjük a jelenlegi hirdetési megoldásokat, hanem bővítjük egy újfajta, bizonyos szempontból általunk hatékonyabbnak ítélt eszközzel. Ne felejtsük el, komoly kommunikációs kampányok jelenleg széles körben alkalmaznak hirdetési megoldásokat, az appvertising ehhez egy új kiegészítő elemként társulhat.
A hirdetők mennyire fogadókészek egy ilyen hirdetési megoldásra? Mennyien érdeklődtek eddig?
Annyit elárulhatok, hogy meglepően sok megkeresés érkezett, azonban az is látszik, hogy sokan szakmailag érdeklődnek (ahogy például te is :) A fogadókészség természetesen később derül ki, remélhetőleg hamarosan már sikeres együttműködésekről is beszámolhatunk.
Amúgy hogyan kell elképzelni ezt az egész procedúrát? Tegyük fel, hogy hirdető vagyok, aki érdeklődik. Mik a következő lépések?
Természetesen személyes találkozót kérünk, ahol első alkalommal körbejárjuk, hogy miről is szól ez az egész, mik az iWiW-en belüli lehetőségek jelenleg, milyen korlátozások (Fejlesztői ÁSZF, Fejlesztői útmutató) vannak, mi az amire mindenképpen oda kell figyelni. Bár főleg az iWiW képviseli a legnagyobb értéket ebben a történetben, azért bizonyos ügyfelek számára vonzó lehet a Facebook magyar közönsége, valamint mostanában nem szabad elfeledkezni a Google Friend Connect által kiaknázható újabb lehetőségeket sem. Tehát ezekről is ejtünk pár szót.
A találkozó során nagyon fontos számunkra, hogy megismerjük az ügyfelet, termékeit vagy szolgáltatásait, célcsoportját, marketing és kommunikációs célkitűzéseit, meglévő eszközeit. Mindez elengedhetetlen ahhoz, hogy egy olyan alkalmazásban tudjunk gondolkodni, amely megfelelően illeszkedik a meglévő arculatba és stratégiákba, adott esetben szorosan építve azokra. Következő lépésként már konkrét projekt előkészítésről beszélhetünk, azon belül is a legfontosabbról, a kreatív fázisról. Pár nap türelmet kérünk, majd visszatérve leteszünk egy koncepciót az asztalra. Amennyiben ez elnyeri az ügyfél tetszését, akkor elkezdődhet az együttműködés.
Azt könnyebben el tudom képzelni, hogy az elmúlt időszakban hazai viszonylatban komoly tapasztalatokra tettetek szerint az Open Social vagy a Facebook API terén, de a Virgo számára azért mégiscsak új ez az online marketing biznisz. Tévedek?
Természetesen - annak ellenére hogy kreatív, innovatív cégnek tartjuk magunkat - tisztában vagyunk azzal, hogy ez számunkra ismeretlen terep, éppen ezért választottunk egy ebben járatos ügynökséget partnerül és a Raygunban meg is találtuk mindazt, ami a sodapop sikerének a kulcsa lehet.
Visszatérve egy kicsit a miniappokra. Mennyire és milyen mértékben mérhetők az interakciók? Van valami saját mérőmódszeretek?
Az iWiW elég komolyan vette az alkalmazások ilyen szintű támogatását, jelenleg az iWiW Fejlesztői Portálon elérhető az alkalmazások statisztikája, ahol GI (Gadget Impression), felhasználó lekérések, activity kérések, regisztrációk, és egyéb számok állnak az alkalmazástulajdonosok rendelkezésére napi szinten és összesítve. Fontos, hogy az alkalmazás fejlesztője vagy tulajdonosa pontos képet kapjon az alkalmazások felhasználásáról.
Emellett természetesen egyéb mérési eszközök is bevethetők, amik a szokásos egyéb mutatókat is hordozzák. Mivel az alkalmazások adott környezeten belül saját, fix hoston keresztül érhetőek el (pl. 10101010.app.iwiw.hu), ezért egyszerűen beköthető a Google Analytics is, amely segítségével a felhasználókról és felhasználási szokásokról lehet még több adatot kinyerni.
prospero 2009.01.15. 16:10:06
Viszont sztem hiányoznak az üzleti támpontok az üzenetből: a piac ezt mitől fogadja el? van ilyen kihívás? az ügynökségek vajon preferálják azt a pozícionálást, amit mondotok? van-e kapcsolati háló?
Itt megemlíteném a nemzetközi gyakorlatot is, a MySpace-n rengeteg probléma volt ebből a kérdésből, nem is sikerült kielégítő sales választ adniuk. Mi ugyan a web2-es világban hiszünk az opensocial dolgokban, de ezt az üzlet még nem igazolta. SZóval én ezeken is elméláznék -- és ezt abszolút konstruktive írtam, gratula, és hajrá!
thj 2009.01.15. 18:37:55
thj 2009.01.15. 18:44:55
IS 2009.01.15. 20:04:22
kipu · http://www.metacafe.com/watch/10223063/mtva_trollh_rad/ 2009.01.15. 22:41:09
signorcuoco 2009.01.15. 23:12:57
pitaa 2009.01.15. 23:18:40
Rav Antal 2009.01.15. 23:41:28
Angoltudós 2009.01.16. 00:40:52
bullshit
JAja itt minidg a Virgot futtatják
Té, mint Tamás 2009.01.16. 01:00:32
prospero 2009.01.16. 10:54:22