Open thread: netbookot a diákoknak?

Ártalmatlan felvetésnek indult, ám jókora flame kerekedett a Twitteren abból az ötletből, hogy vajon jó dolog lenne-e, ha az állam/önkormányzat/tanintézet támogatná a tanulók netbookhoz jutását.

A vita törésvonalai valahol ott húzódtak, hogy egyrészt volt már nekünk egy Sulinet programunk, ami vegyes sikerrel zárult. Az egyik oldal szerint csak az ügyeskedők jártak jól. A másik oldal szerint viszont a visszaélések ellenére azért nagyon sok olyan ember jutott számítógéphez, akiknek más lehetősége nem nagyon lett volna. 

Van, aki szerint nem a géphez jutást kellene támogatni, hanem motiválni és képezni kellene a diákokat. Ugyanakkor persze az is igaz, hogy sok diák egyáltalán nem, vagy csak nagyon rikán fér hozzá személyi számítógéphez, szélessávú internethez.

[Az ITTK jelentése] a digitális esélyegyenlőségről is megemlékezik: a szerzők szerint ez több mint szociális kérdés, a rászorulók számára meghatározza az életminőséget és a munkaerőpiaci integráció egyetlen igazi eszköze. (...) Az államnak, gazdaságnak és civil szférának össze kell fogni a további előrelépés érdekében. (Nem elég fejlett a magyar információs társadalom)

Egy lehetséges megoldás, hogy ha az állam minden diák számára finanszírozza a netbook árának valahány százalékát. Esetleg beépíti a netbook árát a diákhitelbe, vagy egyszeri alkalommal kamatmentes hitelt biztosít a diák számára a 100 ezer forintnál olcsóbb netbook megvásárlásához. De lehet hogy mindez kivitelezhetetlen. Vagy kivitelezhető, csak egy másik országban.

Lehet, hogy a - hívjuk így - campus netbookokat a diákok elsősorban szórakozásra és mondjuk csetelésre használnák, de talán már az is hatalmas előny lenne, ha a felnövekvő generáció zöme számára alapkészség lenne a számítógép, a webes alkalmazások, alapvető szoftverek használata. Ha nem jelentene számukra problémát egy CV publikálása, egy leendő munkaadóval folytatott VoIP-beszélgetés, vagy egy prezentáció elkészítése.

Egy picivel jobb világban a középiskolások és egyetemisták nincsenek helyhez kötve, ha dolgozatukra készülnek, esszét kell írniuk, utána kell nézniük egy-egy témának. A könyvtárak, közparkok, kávézók környékén ingyen wifi van. A diákok pedig - anyagi háttértől vagy szocializációtól függetlenül - előkapják táskáikból a netbookjaikat, és éppen úgy ügyködnek, ahogy az iskolai/egyetemi könyvtárban, a gyorsétterembe beállított számítógépen vagy a (tehetősebb geek) szomszéd gyerek gépén tették eddig.

Nektek mi a véleményetek? Szükség lenne ilyen campus netbook programra? Ha igen, inkább az állam vagy a magánszektor feladata ennek támogatása? Mi szűkítheti a digitális szakadékot a jövőben? Vagy vannak reménytelenül leszakadó rétegek? Have your say.

Címkék: oktatás politika open thread netbook
2009.01.21. 17:24. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem sikeres lehetne, egy állami támogatottságú hitellel. Mind a tanulást, mind az elhelyezkedést segíthetné egy netbook, főleg a vidéki főiskolásoknak/egyetemistáknak. A vásárlását hallgatói jogviszonyhoz kötném, így lehetne elejét venni a spekuláncióknak. Szerintem.
@T@Z: az otlet mindenkeppen az h hallgatoi jogviszonyhoz kotni a vasarlast. tehat hallgatoi azonosito + szemelyi. es egyszeri alkalom.
a netbook vasarlas onmagaban szurne a vasarlokat, mert ugye a sulinetnel votl precedens uber-gamer pc vasarlasara a keretbol. (vagy az egesz keret csak a VGA-ra ment el? nem akarok hulyeseget mondani)
a netbook meg csak netezesre meg szerkesztgetesre valo, tehat a wanabe WoW playereknek nem a legjobb valasztas :)
@dr: en is ugy latom h a visszaelesek jelentos reszet szurni lehet azzal h itt a piac legolcsobb es leegyszerubb gepeirol beszelunk. amik megis tokeletesen hasznalhatoak internetezesre, szovegszerkesztesre, egyszerubb programok futtatasara. raadasul egykilosak, mint egy atlag konyv.
Itt nem az a kérdés, hogy kell-e netbook (vagy laptop)a diákoknak, hanem az, hogy edukáljuk-e őket megfelelően a használatára.

Ha a gyerek kezébe nyomsz egy netbook-ot alapestben nem fogja másra használni, minthogy YouTube-ozzon vagy Iwiwezzen, mivel minden társa azt csinálja, ennek látja értelmét. Ha az oktatási intézmény infrastrukturálisan beépítené önmagába az online alapon működtetett oktatást, intranetet, dolgozatok beadását, tájékoztatás, letölthető prezentációkat, oktatási anyagokat - na akkor lenne értelme netbookot adni a gyereknek. Mert ha ez nincs, akkor nem arra fogja használni, amire szánták.
sofokles:
tárgyakat neten kell felvenni, vizsgákat neten kell felvenni, eredményeket neten lehet megnézni, kurzusfórum neten van, előadásanyagokat netről lehet letölteni, iskolalátogatásit netről lehet igényelni, stb. stb. stb.
ez az SZTE.
a többit nem tudom, de minden felsőoktatási intézményben legalább a tárgyfelvétel netes.
Tény, hogy ahhoz, hogy valaki készség szinten értsen a számítógéphez, fontos, hogy saját gépe legyen. Viszont én megkockáztatom, hogy aki megteheti, hogy egyetemre járjon, az képes saját erőből egy olyan gépet beszerezni, amin az alap dolgokat megtanulhatja. Állami támogatás nélkül is van egy csomó részletfizetési lehetőség, esetleg használt gépet is lehet venni, sőt dolgozni sem lehetetlen, hogy legyen pénz a csilivili új netbookra.
hát ez nem éppen így van. bár én ilyen szempontból szerencsésnek mondhatom magam, mert olcsón jutottam laptophoz, illetve szüleim támogatják a tanulmányaimat (emellett max. diákhitelt igénylek, és alkalmanként dolgozok), de van olyan ismerősöm, akit felvettek egyetemre, neki a szülei egy árva forintot nem adnak. szociális támogatást kap, meg ő is diákhitel+meló, de esélye nincs hogy saját laptopja legyen, pedig szeretne. részlet sem jöhet szóba, mert szülei nem mennek bele.
@ifsz: kozepiskolasokrol is beszelunk. nem csak egyetemistakrol. vagyis: _minden_ magyar gyerekrol.
@waccamár: Teljesen egyetértek. Én is az SZTE padjait koptatom ráadásul Mérnök Informatikusként és teljesen alapvető hogy használnuk kell a netet és minden ismerősöm (más szakokon is) saját notebook-al rendelkezik.

Akinek megnegedhetik a szülei, esetleg önerőből tanul(mint én is) annak nem ez a legnagyobb kiadás az egyetemi tanulmányai során.
teljesen fölösleges az egész. Eleve a netbook ökörség, túl kicsi. Nem láttam még sok embert, aki használná is ökörködés helyett. Kb ugyanaz mint a PDA, csak azzal legalább lehet navigálni.
Laptop már korrektebb lenne, de nehéz lenne az optimális választás: erős-olcsó, erős-drága, gyenge-drága, gyenge-olcsó.

Főiskolákon meg van PC, máshol vannak könyvtárak, ellehet intézni a tárgyfelvételt bárhol. Nehogymár emiatt az adómból költsenek többet.

jah, és easynote.hu , bár qrva drága...
Jelentkezhet vizsgára is az ETR-ben és egy csomó tanár már eleve online teszi fel az irodalmat.
Hotspotokat a suliba és mehet a móka.

Meg ha valaki be tudja gépelni órán a jegyzetet, akkor sikeresebb is lehet a vizsga, meg szét is küldheti.

Én látom értelmét. Nagy lökést adna a digitális analfabétiznus ellen. Kikötném, hogy csak vasat támogat az állam, programot nem. (=>linux).

Mellesleg plusz forgalmat generálna a hazai pc piacon és online szolgáltatásoknál. Rövid és hosszú távon egyaránt.

A tandíjhoz képest (190e*8=másfél milla 4 évre) elenyésző az ára.
én meg proginfos vagyok. nekünk alap. viszont az is igaz hogy aki már infós szakra megy, annak van laptopja, vagy esetleg az otthoni gépét hozza el. nekünk létszükség, de a többi szakon tanulónak is kellene, jegyzeteknek stb., tehát tényleg tanulást segítő eszköznek.
de ha már itt tartunk: én hülyét kapnék egy netbooktól olyan kicsi :P lányoknak meg kisebb kezű embereknek jó, de én nem tudnék írni rajta.
Roltii: az egy dolog hogy van könyvtár meg PC, de pl itt Szegeden a TIK-ben is valamikor egy csomót kell várni hogy felszabaduljon egy gép.
@KahoR: hidd el h nem minden gyereknek jut 150-200 ezres laptop. kepzelj el egy atlag (!) keresettel rendelkezo haromgyerekes csaladot. de 70-80 ezer forint, teszem azt 12 havi kamatmentes hitelre (kb havi 6e forint egy evig)... szerintem ez egy jarhato ut nagysagrendekkel tobb csalad szamara.
laptop vagy notebook nem egyenlő netbook. Ez többeknek nem jött át ahogy látom..
waccamár: 1024x600-on én se nagyon tudnék sok mindent csinálni.
Gépeléshez szar a billentyűzet, máshoz meg kicsi a kép. Tényleg youtube-ozás lenne belőle, meg iwiwezés.
waccamár 2009.01.21. 18:28:18
te is érzed ugye, hogy ez hülyeség. Ne mondd már, hogy van Szegeden ember olyan problémával, hogy nem jut számítógéphez, mikor kéne. Könyvtár, egyetem, haver, szomszéd, mcdonalds...
Miért netbúkot, nem tudom felfogni. A tanuláshoz egyáltalán nem jó, mint ahogy már írták páran.
Nem vagyok híve az ilyen jellegű támogatásoknak, de olyat el tudnék képzelni, hogy piacon alapon induljanak ilyen programok. Vagyis állami pénzzel semmiképpen.

De például egy magánalapítványt el tudnék képzelni, amelyikre lehetne pályázni, és tanulmányi eredmény + szociális rászorultság esetén bizonyos feltételekkel lehetne kapni netbookot. De ebbe se legyen benne az állam.

Az állam egyetlen feladata az lenne, hogy legyen olyan szabályozás, ami ezeket lehetővé teszi.
Pláne úgy, hogy a netbúkok áráért már lehet kapni leptopot is.
Roltii: igen,ebben igazad van, tény hogy megoldható. de nem mindegy hogy minden alkalommal mikor gépre lenne szükséged keresni kell a lehetőségeket, vagy van sajátod.
Szerintem meg inkább az e-bookban lévő lehetőséget kéne megragadni.

Rengeteg pénz spórolás, nincs olyan, hogy otthonhagyja a gyerek a könyvet (egy-egy tanévre 10-15e forint a tankönyv, és akkor ez a tök alap könyvek, egy ebook boltba 50-60e, de ha tucatszám vennék akkor olcsóbb lenne. tehát még rosszabb esetben is 3 tanév alatt megtérül), környezetvédő hatás, plusz nem kell mázsákat cipelni a gyereknek.
@waccamár: egy netképes gépet, amin elfut az ikszpé 30-40ezerből bőven össze lehet hozni. persze nem új alkatrészekből. van, akinek ez is sok, de azért ez az összeg nem olyan horribilis.
@hírbehozó: Elhiszem az én gépem is már lassan a harmadik évét húzza és nem egy csúcskategóriás cucc egy szimpla kis albacomp. Ezen tanulok ezen dolgozok ezen szórakozok(nincs tv/nincs hifi).Egyébként meg aki igazán rászorul annak nem ez a legnagyobb gondja. Valószínű a mercivel beguruló kulák gyerekek használnák ki ezt is leghamarabb mint a szociális támogatásoknál.

Egyébként a netbook szerintem egyik célnak sem felelne meg igazán csak villantani lenne jó a haveroknak.Próbálj meg egy olyan kicsi kijelzőről diákat nézegetni vagy tanulni esetleg beadandókat szerkeszteni.
plusz még egy cucc mire vigyáznia kell, elveszhet,eltörhet,drágább a pótlása, cigók behúzzák, stb.
@charlie: oké, de nincsenek elektronikus könyvek. és valsz nem is lesznek, mert nem venné meg senki, hanem lemásolnák.
sajnos ez a feltevés nem nyugszik reális alapokon.

nagyvárosi gimnáziumokban talán működne, de a vidéki kis szakközépekben egyből elbugáznák a cuccot.
@waccamár: jah én is az ebookra reagáltam...
@d(-_-)b: nos, ha az állam venne mindenkinek ebookot (vagy az iskola), akkor ugye kifizettethetik a könyv árát. a tankönyvet most is kötelező megvenni, ezután is az lenne, csak nem papíron, hanem digitálisan kapnád (persze, olcsóbban, ugye)

Aki akarja most is lefénymásolja a könyvet.
A tipus kikötése nem lenne lehetséges (nevezzük net- vagy notebook-nak). A gyártók, disztribútorok, forgalmazók hadat üzennék ha 1 bizonyos készülékről lenne szó. Inkább felső összeghatárt kell meghatározni és csakis hordozható számitógép-re lehessen költeni, bár 1-2 kereskedő azt számlázna, mikozben mást vásárolsz. Ez elenyésző hányad lenne, de működne.
Alternativa: OLPC hasonló rendszer.
A gyártók a notebook árakat az összeghatárhoz igazitanák amúgy...
@charlie: aha. legelőször mindenki megvenné a könyvet, mert másként nem tudná megszerezni. még aznap délután mint fönn lenne torrenten. és míg egy fénymásolt könyv mégsem ugyanolyan, mint egy eredeti, szoftvernél/dokumentumoknál ez már nem igaz.
@waccamár: régen a könyvvel is így voltak. nameg, vigyázzon rá. ha a könyvet tönkreteszi a gyerek, a szülő vesz újat, ha ezt tönkre teszi, a szülő vesz újat. majd megtanítja a gyereket, hogy vigyázzon a cuccaira.
waccamár 2009.01.21. 18:33:31
persze, kényelmesebb ha van, de ezért egy árva fillér közpénzt nem szabad elkölteni.
Ha meg annyira kell laptop, akkor kell venni egy használtat 50ezerért, még jobban is jársz, igaz akku 0.

Egyébként az első 3 félévbe többet költöttem jegyzetre,mint jelenleg a leggagyibb AsusEEE pc (emiatt a k. anyját a tanároknak, mert a nagy része felesleges, sose nyitottam ki).

A felső oktatáshoz kell pénz, bárki bármit mond. Erre egyik megoldás a diákhitel. Abból már simán lehet venni rendes számítógépet/laptopot/autót stb. Ha meg ez is kevés, akkor lehet dolgozni, én is megtudtam tenni. Ha meg valaki nagyon csóró, ott van sok támogatás is. Műbalhé az egész, és olyan felesleges lenne, mint a sulinet volt.
@d(-_-)b: igen, ez igaz lenne, ha nem mindenki venné. de ha a sima tk-k helyett csak ez lenne, akkor mindenkinek ki kéne fizetnie (mert ugye olyan nincs, hogy aszondja, hogy majd letöltöm nem fizetem ki, most sincs olyan, hogy aszondja, hogy majd lefénymásolom), így nem lenne értelme warezolni, mert ugyis kifizette.
@charlie: én esküszöm nem értem. miért fizetnék ki a könyvért 5ezret, ha a netről ingyen letölthetem?
A legtöbb helyen lehalábbis nállunk biztosan(SZTE) a hök -től lehet igányelni eseti szociális támogatást ilyen célokra.

Szerintem a legkézenfekvőbb nem az állami,hanem az egyetemi szintű támogatás lenne mivel az egyetemeknek megvannak a beszállítói az informatikai eszközökre, és a szociális rászorultságot is jobban fel lehet mérni,na meg azt hogy milyen szükség van az adott egyetemen a tanuláshoz az adott eszközöknek.

Kisebb egyetemek/főiskolák (pl.Kalocsa) igen kevés elektronikus tanagyaggal rendelkeznek és kevésbé függnek a atnulóik ezektől az eszközöktől mint mondjuk a BME-n,PTE-n vagy az SZTE-m.
@KahoR: (OFF)bocs a helyesírás miatt, kissé fáradt vagyok
@waccamár: Nem is az a cél, hogy új laptopja legyen, hanem az, hogy elsajátítsa a számítógép használatát és ehhez nem biztos, hogy szükség van arra, hogy az állam adjon a kezébe egy ~100E-be kerülő eszközt.

@hírbehozó:

"kozepiskolasokrol is beszelunk. nem csak egyetemistakrol. vagyis: _minden_ magyar gyerekrol"

Szerintem őrültség lenne minden gyereknek ingyen ilyen drága eszközt adni, ez eléggé megnövelné a netbook kínálatot a feketepiacon. Ez a kiadás mondjuk megérné akkor, ha az állam olyan fiatalokat támogatna, akik tanúsítanak némi érdeklődést a számítástechnika iránt és tényleg rászorulnak. Az érdeklődés ellenőrzése (utólag) megoldható lenne vizsgáztatással, azaz a támogatottnak mondjuk 1 év múlva számot kellene adnia a tudásáról, a rászorultság meghatározása már kissé nehezebb ügy. Egyébként ha jól tudom, van Mo.-n hasonló program, talán Nyírő Andrásék foglalkoznak/foglalkoztak ilyesmivel, érdemes lenne őket is megkérdezni a tapasztalataikról.

Egyébként úgy gondolom, hogy elsősorban nem az az oka a digitális írástudatlanságnak, hogy nehéz az eszközökhöz hozzáférni, hanem az érdektelenség. Sajnos a mostanában érettségiző/diplomázó fiatalokkal nem az a legnagyobb probléma, hogy nem tudják az önéletrajzukat számítógépen megírni, hanem hogy egy pár mondatos szöveget sem tudnak normálisan megfogalmazni.
@d(-_-)b: mert kötelező! A tankönyv az oktatás kelléke, és mint ilyen kötelező a megléte, ezért meg kell venni. Ezért tökmindegy, hogy a netről szedi vagy sem, mert úgyis kifizeti.
@ifsz: senki nem mondta h ingyen. tamogatasrol beszeltunk.
Na és mennyibe kerülnek a jegyzetek? Esetleg annak az árát levonhatnánk a notebook/netbook árából, ha minden jegyzet PDF-ben jönne ki.

Notebook vagy netbook: van 17 colos notebook netbook árban (mondjuk nem Core2 Duo vagy mi a legújabb divat, hanem Celeron M, de ugyanúgy megfelel a célra).
Saját tapasztalat alapján az oktatók többségének (mármint nem műszakis, informatikus) nincs meg inkább a tapasztalata, igénye a különféle e-oktatási formákra. Vannak kivételek - láttam már Skype,Youtube,blogok,web2.0 alapokat használó társadalomtudományi előadásokat, szemináriumokat - , de szerintem első helyen inkább az oktatás és felhasználás (adatbázisok elérése, információkezelés stb.) terén kellene előrébb lépni, mert mindaddig kihasználatlan marad a hallgató kezébe adott technika. Amíg nem alap, hogy a hallgató elérheti pl. proxyval a fontos publikációs adatbázisokat, írást segítő eszközöket, addig a netes eszközök egyenlőek maradnak a Wiki copy-paste kultúrájával.
nálunk: bmf-kandó, alig volt elektronikus tananyag, teljesen megdöbbentett. Közgázos/bme-s ismerősök mindent netről töltöttek le, meg küldtek el, nálunk mindent papíron( 1,5 éve fejeztem be). Volt olyan, hogy ppt slide-okból álló könyvet kellett megvennünk, mert nem adja oda elektronikusan (legalább ez nem volt drága). SZóval az egész suli szinte elvégezhető volt szinte PC nélkül.

Valaki kérdezte, hogy minek megvenni, mert letölteni is lehet. Az gondoljon már bele, ha senki se fizet, miért írjon bárki könyvet. Ennyire szűklátókörű nem lehet. Tény, hogy sok a jegyzet, nagyrésze szar is, és elég lefénymásolni, de vannak jók is. Valahogy rákéne venni az írókat, hogy jókat írjanak, és ne vetessenek feleslegesen meg semmit. Egyből olcsóbb lenne.

TRambó: egyetértek, tényleg az érdektelenség miatt hülyék. Azt hiszik, hogy ha már a cs megy, akkor mindent tudnak...grr...

Jah, és valahol még rossz is, ha minden digitális. Pl könyvtárakba már senki se jár, mert ott a wiki, ami eléggé kifogásolható pl szakdolgozat hivatkozásként.

Én véleményem: legyen laptopja annak aki akar és van rá pénze, a többieknek pedig ne. Ha már mindenképpen akarunk állami pénzt költeni, akkor alap pc-t adjanak, net nélkül. Aki nem tud kifizetni 2.000 rugót havonta netre, az ne netezzen. a pc-t úgy képzelem el, hogy 1,6 ghz celeron, 256mb ram, 20gb vinyó, integrált videókari, dvd olvasó, crt monitor. Szoftver meg természetesen linux, mert ingyen van. Egy rászorult ennek is örülni fog, bizniszelni meg nem igazán lehet ilyen konfiggal, viszont netezni, szövegszerkeszteni és még alapszinten játszani is lehet vele.
Már ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN a gyerek kezébe kell adni a számítástechnikai tudás alapjait!
"Alap". Egyre több mindent foglal magában ez a szó.
Alap alatt értem a gépírást, a net, a szvegszerkesztő stb használatát.
Így középiskolában már megoldható lenne, hogy egy laptoppal és két füzettel járjon a gyerek órákra.
Ebben az esetben támogatom az állami segítségnyújtást, egyébként semmi értelme, csak kidobott pénz ahhoz képest, mennyi ténylegesen rászorulót támogatnak.
De ettől sajnos Mo. kultúrálisan nagyon messze áll... :(
(A felsőoktatási intézménybe járó személy költ annyit, hogy laptopra is fussa, ha mégsem, akkor hagyja ott a fősulit, és irány dolgozni, vagy ne nyígjon!)
@kis patkány: hiaba tanitasz meg valamit, hogyha a diak nem tudja naponta gyakorolni, kiprobalni. en nem iskolaban tanultam a szovegszerkesztest. viszont volt gepem, probalgattam, megtanultam. ha iskolaban megtanitottak volna, de geppel nem talalkozom, lehet h idegenkednek az egesztol.
kis patkány 2009.01.21. 19:58:15
szerintem ez egy baromság. Járjon iskolába könyvekkel és füzetekkel. Baromság a digitális tábla erőltetése is. Mi is tudtunk tanulni könyvből füzetből, krétás tábláról, ma ez miért nem megy? jah, és nem teljesen laikusként írom, elvileg tanárember is vagyok vagy mi (mondjuk soha nem tanítottam, csak a kötelező gyakorlatokat).
A számítástechnikai alapra ott vannak a számtech órák, és ha rendesen tartanák őket, akkor nem lenne probléma, de meglátásom szerint az a baj, hogy a tanárok se tudják, hogy mit kéne tanítani. Mit ér az adatbáziskezelés, ha pl nem tudja megkülönböztetni az ikont a futtatható állománytól. Sok ilyet tudnék még mondani. Az a baj, hogy tanítanak az iskolákban (saját tapasztalat): logot, pascalt, word-excel-ppt-t, meg talán internet használatot. Azért itt láthatók a hiányosságok, de akár ott is, hogy mindenki freemailt használ és iwiwet. Az oktatás rossz, nem az eszközök gagyik.
1. A netbookok lényegesen olcsóbbak a notiknál, a legolcsóbb Eee 50k alatt van, és anyám esküszik, ezért az árért látott Acer One-t is.

2. A Billentyűzet mérete nem zavaró, a periferiális gombokat leszámítva. Persze gyerekek számára még kevésbé az.

3. Ez az ország nem anyagi okok miatt van szánalmasan elmaradva, hanem sajátos kultúrája miatt. Akár tetszik, akár nem, az információs társadalmat nem a magyaroknak találták ki. Minden, ebbe ölt állami pénz nettó pénzkidobás. Mint ahogy a sulinet is az volt. A plazmatévére viszont mindig is fog jutni, ha máshonnan nem, hát hitelből. Ha erre menne el az állam pénze, szétlopnák a hivatalnokok, mint bármi mást, ha valami nagyon okos alapítvány, vagy cég ajánlana erre fel alapot, akkor maguk a kedvezményezettek találnának ki valami "okosságot", hogy lecsupaszítsák az alapítványt. Nézzétek meg a parlamentet: a képviselőket telenyomták a létező legdrágább notebookokkal, hányan használják? Az ország márpedig pont olyan, mint a képviselői. A saját polgáraiból választotta meg a díszpéldányokat és a követendő példát.

4. Nem is várok semmit egy olyan ország diákjaitól, akik pár évvel az értelmiségi pályára lépés előtt természetesnek veszik a jegyzetek fénymásolását. Öt-tíz év múlva az ő munkáikat, terveiket, szoftvereiket fogják mások fizetni, persze fizetség nélkül.

Úgyhogy én azt mondanám, ez bukott üzlet, ide pénzt nem tennék.
az előző bejegyzés kicsit összevissza lett, sorry...

hírbehozó · webisztan.blog.hu/ 2009.01.21. 20:02:39
ha valaki nagyon akar gyakorolni, akkor talál rá lehetőséget. Mellesleg bőven elég amit az órán kap, pl gyakorlaton 10x45 percen át tanítottam powerpoint-t, ki szerint nem elég ez?!
nem arrol van szo hogy ismeri-e hanem hogy termeszetszeruen hasznalja is, marpedig ez nem megy ugy hogy nincs sajat geped.

A sulinetre 40 milliard ment el a tablakra meg talan 23 minden evben a microsoft is kap 25-ot. az en netbookom 55ezerbe kerult a fenti osszegbol lehetne venni ebbol 200000 netbookot. Szerintem tobb ertelme lenne mint a fenti projekteknek.
ok, tényleg nem árt a gyakorlás, tényleg jó, ha van egy saját géped, de ez még gazdagabb családokba se normális. Nálunk is csak egy gép volt, igaz most már talán jut a gyereknek saját. Viszont ha nincs érdeklődés, akkor semmit se ér, marad a cs.

a sulinetes 40 milliard kidobott pénz volt, abból a lóvéból minden magyar háztartásba jutott volna egy komplett átlagos PC nyomtatóval.
Egyébként meg ha nem az egyik baromságra költjük el, az nem jelenti, hogy másra kéne. A netbook az ilyen. De a laptop is. Alakítsanak ki inkább olyan internetkávézókat,ahol minden jogod megvan a gépeken, és minden user után friss install (ghosttal ~15 perc).
A személyszerinti kiosztás baromság, visszaélésekre ad okot.
lehetne berelni is jogviszonnyal ha "elveszted" vagy "ellopjak" akkor ki kell fizetni, ha vegzel visszaadod.

igy csak az amortizaciora kellene kolteni.
@Roltii: Ennek nem lenne sok értelme, mert minden fontos célszoftvert nem lehet úgy feltelepíteni, hogy mindenkinek megfeleljen. Nem járkál mindenki a kedvenc CAD programja vagy bibliográfiamenedzsere telepítőjével, a netes alkalmazások pedig még kevés téren kiforrottak annyira, mint az asztaliak.

Arról már nem is beszélve, hogy a saját gép bármikor elérhető, míg netkávézóba lerohanni hajnali háromkor, hogy valamit gyorsan ki kellene guglizni, nem a legkényelmesebb megoldás.

Viszont pl. lehetne szerveroldali alkalmazásokat fejleszteni, hogy a kiosztott hardver csak egyszerű terminálként működjön, ne legyen sok értelme egyéni jelszó nélkül, ne legyen akkora értéke a vasnak.
Muszakira jarok mernok infora.
Szinte letszukseglet legalabb egy asztali pc, mivel a jegyzetek nagy resze digitalis formaban van, en pl nem is vetttem egyetlen konyvet sem eddig. Zh, vizsgaeredmenyeket mind neten teszik kozze.

Netbook szerintem megfelelo, legalabb 12"-os kepernyovel (jelenleg 13"-os Macbookot hasznalok) Internetezni, beadandot irni megfelel az atom, bar az epiteszek, meg gepeszek tervezoprogramjainak kevesbe, de az kisseb reszben fontos. Aki meg jatszani akarna, az meg vegyen maganak.

A koltsegekrol meg annyit, hogy ha a mikrofos zsebe helyet ide raknank a penzt, akkor nem is lenne a nagy kulombseg. Csak ehez be kene vezetni a kozepiskolai oktatasban a linux megismerteteset, lehetoleg olyan tanartol, aki ert is hozza. Persze ehez tanfolyamot kene inditani a tanaroknak.
@hírbehozó:

Iskolában megtanultam, UTÁNA lett gépem - mert tudtam vmit, és azután már akartam gépet.
A kettő amit írsz, nem függ össze szervesen.
@Roltii:
Leírtad a lényeget, amire gondoltam, és ezáltal ellentmondtál magadnak:
"Az oktatás rossz..."

Hozzátenném, hogy a szülők felfogása és a gyerek számítógép használatának felügyelete sem üti meg a megfelelő mércét...

Sajnos...
Még vmi:
Környezetemben van olyan KETTŐ éves gyerek, aki ugyan még nem igazán akar beszélni, de már a betűket felismeri (ki is mondja), és KEZELI A SZÁMÍTÓGÉPET... (bekapcs-kikapcs, lemezberakás, játékbetöltés, -indítás, helyesen használja a játékprogramokat...)
Mindezt SZÜLŐI FELÜGYELET MELLETT.
Mert nemcsak a tanár felelőssége, hogy a gyerek tudja kezelni a gépet...
@TRambó: Teljesen egyetertek. Amig a tanar se tudja hasznalni a gepet/netet, nincs mirol beszelnunk. Volt szerencsem pl segiteni egy idosebb tanar ismerosnek, gondja volt az ev vegi ertekelest elkeszito (szamomra egyaltalan nem bonyolult) programmal.

Masik dolog pedig a konyvek/jegyzetek tema. Mikor vesszuk mar eszre h a tankonyvekert nem a tanuloktol kene penzt kerni, hanem mondjuk az allam finanszirozna elkeszitesuket, es elerhetove tenne mindenki szamara DIGITALIS formaban. Ha ez megvalosulna, mar elorebb lenne az atlag csalad az ezt megjelenito, hordohato eszkoz megvasarlasahoz szukseges penz eloteremteseben.

Sot, mi lenne ha megszabadulnank vegre attol a furcsa szokastol, h iskolakban tanulunk? Tudom, szocializalodni is kell a gyereknek meg ilyenek, de ezeket meg lehetne oldani a felszabadulo idoben. Felszabadulo ido alatt azt ertem, h velemenyem szerint egy diak egymaga akar gyorsabban is haladhatna mint csoportokban (felteve h nem egy GyP-s egyenrol beszelunk).
A www.tankonyvtar.hu/ oldal bővítése pl. egy reális opció lenne a könyvek terén, de pl. meg lehetne ezt oldani fizetős formában is akár, hogy az egyes könyvek csak a vásárlók számára legyenek elérhetőek. Ez már finanszírozási és politikai kérdés. Egy ilyen könyvállományt persze ki lehetne egészíteni az olvasáshoz és a felhasználáshoz szükséges eszközökkel (jegyzetelés, hivatkozás, projektek/dolgozatok menedzselése stb.) és akár piaci alapon is megélhetne.

Én ettől függetlenül változatlanul a papíralapú változatot kedvelném jobban, de ez a kérdés nemrég már volt poszt témája, szóval most hagyjuk.
@charlie: figyi, lehet, h én vagyok a hüje, de ha ingyen leszedi a netről, akkor nem fizeti ki szerintem.
45C11M03 2009.01.21. 21:03:54
persze, mert pont a magyar gyerek fog egyedül rendesen tanulni. lehet hogy máshol működne, itt esélytelen. Mellesleg szimpatikusabb, ha a suli utáni idejét nem tanulásra kell fordítani egy diáknak, na mindegy. Egyébként az iskola nem csak az oktatás színtere, de ebbe ne menjünk bele, maradjunk annyiba, hogy szükség van rá.

A másik, hogy a jegyzetért is az állam fizessen? Tkp az többek között te vagy. Ugyanúgy ahogy nem akarom, hogy szoc.támra menjen az én adóm, így nem is akarok kapni más adójából a jegyzetemre (pedig járt évi ~4e). Ha nincs pénzed jegyzetre, irány a könyvtár, és kikölcsönzöd.

ProZsolt 2009.01.21. 20:36:28
nem akarok személyeskedni, de műinfós létedre MAC-et használsz? no comment. Visszavonom, ha intel procis és nem os x van rajta :D

Trambó: persze, centralizálni kell a szoftvereket. Egyébként mindegyik ilyen netcafe-s szutyokra jutna sok progi. Már most minden oktató és hallgatóra jut legalább egy office és xp, ha kiszámolod...de ez már politika.

A cad-es programok meg kevés embernek kellenek, ugyanez igaz a többi spec. programra is. Mire idáig eljutsz, addigra lesz saját géped. De ez nem középiskola, és a felsőoktatásnak is inkább a vége mint a legeleje. Ráadásul a mi sulinkban biztosítottak ezekre vasat, és általában kihasználatlanul álltak. Tolongás a netezős pc-kért volt. Jah, bpi műszaki fősuli.


Mindenkinek: ne higyjük már, hogy a felsőoktatásban lévők olyan csórók, hogy kell nekik ingyé laptop. Pont annyira kell, mint nekem vagy neked. Jól jön ha ingyen van, vagy eladom vagy bérbeadom vagy akár eltüzelem...
régen se volt mindenkinek biciklije mégis kijárta az iskolát és rendes felnőtt lett belőle

nem egyenlősdit kéne játszani, hanem a szarabb munkák megbecsülését kéne visszahozni
ma már mindenki ügyvezetőnek készül de egy izzót nem képes kicserélni az elemlámpában
A sulinet ott lett elszúrva (legyünk jóindulatúak, és tegyük fel, hogy bug volt, nem feature), hogy csúcsgépeket lehetett rajtani venni, tehát akinek telt saját gépre, az is tudta mire költeni. Ha olcsó, kevésbé modern, akár használt gépekre korlátozták volna, akkor valóban azok jutottak volna a révén gépekhez, akik rászorultak az állam támogatására. Szerintem laptopoknál is működne úgy + szabad szoftverrel adva jó kitörési pont lenne az OM-Microsoft deal lockinjéből (persze arra nincs reális esély, hogy ezt ne fúrják meg).

Az online tananyagok kérdése szerintem bizonyos fokig magától is megoldódik, ahogy a diákok között elterjed a digitális írástudás; infós szakokon a letölthető anyagok nagy részét már most is diákok írták, BME-n jól használható tanulmányi wikik vannak, szóval nem csak az okatatót lehet rávenni, hogy netre írja a tankönyvet, hanem a diákot is, hogy oda jegyzeteljen.
"felnövekvő generáció zöme számára alapkészség lenne a számítógép, a webes alkalmazások, alapvető szoftverek használata"

Lehet más világban élek, de nem kurvára alap ez már??? (mint pl. legalább egy szaros angol vagy német nyelvtudás...)
@kis patkány:

Azért lehet, hogy inkább beszélni kéne megtanulni ... :D
A netbook-ok egyre olcsóbbak. Mire kijönnének a campus notebook programmal, addigra már megfizethetővé fog válni egy 50.000 Ft körüli összegen elérhető netbook. Akinek van ösztöndíja, vagy diákhitele, az úgyis vesz magának, ha szüksége van rá. Szerintem ezekbe kellene beépíteni, ha mindenképp finanszírozni akarjuk.
Mellesleg egy CV vagy egy prezentáció készítéséhez nem elég egy számítógép megléte, ahhoz tipográfiai, és egyéb, felhasználói programok ismeretei szükségesek. Persze értem, hogy ha van sajátod, akkor otthonosabban kezeled ezeket... de még nem elég.
Ha már így belenyúlunk a diákvilág e-valóságába, akkor tantárgyat is be kellene vezetni. Amolyan digitális fejtágítás kellene, hogy az emberek ki tudják használni a gépüket.
A kérdés fontos: a diákok ki fogják tudni használni számítógépüket?
Reméljük.
Szerintem egy mai diáknak nem netbookra van szüksége. Én pl órákat ülök naponta a gép előtt ha tanulni (házizni) kell és erre szerintem nem alkalmas egy netbook. Úgy érzem ha bevezetik az lesz a vége, hogy rengeteg ember vesz a gamer PC-je mellé egy ilyen kis valamit, ha már támogatja az állam bácsi. Sokkal több értelme lenne szerintem az olcsó de hagyományos laptopok támogatásának.
Emberek, emberek, felesleges azon vitatkozni, hogy jó volna-e egy ilyen laptop-támogatás, hiszen ez már eldőlt.

MINDEN DIÁKNAK LESZ LAPTOPJA AZ EU CSATLAKOZÁS 5. ÉVFORDULÓJÁRA,
azaz legkésőbb idén május 1-re. Ezt maga GYURCSÁNY mondta. MEGÍGÉRTE, tehát biztos, csak nem hazudik... :P

www.mno.hu/portal/584822?searchtext=laptop
@Tgr: > A sulinet ott lett elszúrva (legyünk jóindulatúak, és
> tegyük fel, hogy bug volt, nem feature), hogy csúcsgépeket lehetett
> rajtani venni,

Gepet? Fenykepezo gepet, meg minden mas loszart :(.

Tamogatni a raszorulokat kell, es nem mindenkit, nem alanyi jogon, mert az _igazsagtalan_, es persze nem is hatekony. Mutyi orszagban meg eleve nagyon ugyesnek es okosnak kell lenni, hogy ne talaljak ki az emberek, hogy hogy lehet ezt ugy kihasznalni, hogy aztan az allamnak (vagyis nekunk) baromira sokba keruljon az egesz.

A netbookkal meg talan varni kene, amig kiderul,hogy valoban hasznos-e, vagy csak annak latszik, divat cikk.

@laccc: Na hat ez meg a masik :).
Emberek, emberek, felesleges azon vitatkozni, hogy jó volna-e egy ilyen laptop-támogatás, hiszen ez már eldőlt.

MINDEN DIÁKNAK LESZ LAPTOPJA AZ EU CSATLAKOZÁS 5. ÉVFORDULÓJÁRA,
azaz legkésőbb idén május 1-re. Ezt maga GYURCSÁNY mondta. MEGÍGÉRTE, tehát biztos, csak nem hazudik... :P

www.mno.hu/portal/584822?searchtext=laptop
@ProZsolt:

"A koltsegekrol meg annyit, hogy ha a mikrofos zsebe helyet ide raknank a penzt, akkor nem is lenne a nagy kulombseg."

Ez mondjuk megoldást kínál az én legnagyobb problémámra, hogy "ugyan mibül". A netbook támogatás valóban jobb módja a pénz elköltésének, minthogy MS licenszeket vegyünk sok milliárdért.

Egyébként a digitális írástudatlanság (vagy inkább a nem megfelelő szintű digitális írástudás) dolgában az informatika oktatók is bőven sárosak. Például elkeserítőnek tartom, hogy tanfolyamokról, de komolyabb iskolákból is úgy kerülnek ki emberek, hogy nem értik a Windows-os (és más grafikus felületű) alkalmazások általános logikáját. Nyilván az oktatásban üzletileg érdekelteknek és az általuk preferált szoftvergyártóknak lenne ez rossz, mert az ilyen tudással rendelkezőknek kb. fél óra lenne egy új program kezelésének elsajátítása és nem lenne szükség újabb és újabb tanfolyamok szervezésére rengeteg pénzért, meg a kézikönyvek jó részét sem lehetne eladni.
@hírbehozó: Igaz, valóban nem teljes ingyenességről volt szó, itt figyelmetlen voltam. A kétségeim viszont a támogatás esetében is állnak. Hogyan határozzuk meg, hogy ki szorul rá a támogatásra és hogy mennyire hatékony az ilyen támogatás?

A hatékonysággal kapcsolatban nem tagadom, hogy ez lendítene valamennyit a dolgokon, de hogy mennyit, azt alaposan meg kellene nézni, mielőtt egy csomó pénzt rákölt erre az állam.

A másik, a rászorultság meghatározása pedig más támogatások esetében is problémás és költséges dolog. A rászorultság alapú támogatás egyébként nem csak anyagi okok miatt lényeges számomra. Rossz üzenete volna, ha egy a kütyüjeit egyébként fél évente cserélő diák netbookját közpénzekből támogatná az állam. Egy politikuson kívül szerencsére másnak nem jutna eszébe ilyesmi, úgyhogy magán megoldások még szóba jöhetnek :)).
Szal, h osszegezzuk az elmondottakat: volt 1 "terulj-terulj-asztalkam" Sunyinetunk, belefutunk ilyen 25 milliardos MS tenderbe, amitol azert nem szabadulunk meg, mert nem keves penzbe kerulne lecserelni a kozintezmenyek, hivatalok stb gepein a rendszereket, majd betanitani a dolgozokat, tanarokat, diakokat ezeket hasznalni, valamint uj programokkal elorukkolni, de mindezzel ha jol sejtem a MS is tisztaban van.

(halkan hozzateszem: remelem mindenki olvasta a Wikileaks-en a tendert)

A tankonyvekrol: Ez a diakok altal generalt tanulmanyi wiki nem hangzik rosszul. Miert nincs ilyen minden szakon/egyetemen/gimnaziumban? Valoszinuleg azert, mert mint ifsz is elmondta, sokaknak fingjuk sincs a programok kezelesehez, ill. az altalanos informatikai logikahoz. Na ezen kene valtoztatni eloszor. Ezen felhaborodasombol kiindulva megkerdeztem egy fiatal tanarnot, h szerinte miert nincs az altalanos iskolakban tobb multimedias (neadjisten web2es) oktatasi elem. Azt mondta, hogy van (a jelen esetben nem nagyvarosi) iskolanak 1 azaz egy laptopja, 1 projektorja, valamint 1 papirja, amit ala kell irni h elvidd ezeket az orara, mert ezzel a mozdulattal felelosseget is vallalsz az eszkozokert. H miert nincs minden teremben gep? H miert nem 1 laptop huzza a gyerekek vallat az iskolaba menet a sok konyv helyett? Miert kell h elhangozzon 1 ilyen mondat: "Nem hoztad el a feladatgyujtemenyed (mert mar nem fert be), ugyhogy leulhetsz, 1es!!!"? Errol jut eszembe, azt is mondta, h mig o erdeklodik az informatika irant, probal minel tobb tudast a magaeva tenni, addig az idosebb kollegaknak annyi koze van a gepekhez, mint nekem a golfhoz. Nekem szerencsem volt, nagyvarosi nagy altalanos iskola, sajat mozival, uszodaval, nagy tornateremmel, szamtech teremmel, (raadasul 5 percre laktam :P) mindez a 80as evek vegen. Ma, 20 ev mulva el tudjuk ezt mondani minden iskolarol az orszagban? Sajnos nem, mert tobbek kozt az etnikum alkoholizalasat fizetjuk az adonkbol oktatasi tamogatas cimen. (drasztikus pelda, de igaz) Jobb mint a laptop? Ugy erzem h ha mindenkinek lenne, nem lopnak el, nem adnak el, nem hagynak el, mert KELL a tanulashoz, mint ma egy toll v egy ceruza (v min. 6 kulonbozo fuzet es a hozza tartozo konyvek/nap).
Szerintem a felsőoktatásban ez jó ötlet, de közoktatásban nem lennének kihasználva a gépek.

Nálunk BME-n pl elég korrekt (na jó lehetne jobb is) a WLAN lefedettség, és még tanulmányi wiki is van. (VIK-en)
Ezen felül viszont ha jól tudom majd minden karon üzemel levlista, aminek a benti elérése is fontos lenne.
@d(-_-)b: azért, mert _ki kell_ fizetnie. Kötelező. Az iskola automatikusan (kivéve az ingyen tk-sokat) kiállítja év elején a számlát a könyvekről, és a szülő fizet. Nem megkérdezik, hogy megveszed, vagy sem, hanem az iskola megrendeli, a szülő meg kifizeti.
hát nem hinném, hogy így működne.
occsó netbookot diáktól vennék!!
Àr max 30.000 Ft


Nyugi, csak vicc volt, de elég sok ilyen hírdetés lenne utána aproneten :))
@charlie: Én általános suliban dolgozom, de itt úgy működik, hgoy a szülő kap egy listát, és megmondja, hogy milyen könyvek kellenek, mert van amit máshonnan szereznek be. Szerintem középsuliban is így csinálják.
Ha minden tananyag elérhető lenne net-en, akkor látnám értelmét.
@e-lias: Én is általánosba dolgozok, és nálunk meg kifizettetik az egészet. Ilyen opció csak akkor van, ha be tudja mutatni a könyvet, és az 1:1-ben ugyanaz mint amit a tanár előírt.

Elég kevés ilyen eset van amúgy (ahol sok gyerek, van, hogy öröklődjön a könyv, ott úgyis ingyentankönyvesek)
@charlie: a tankönyv örökléshez elég 2 gyerek, ami nem feltétlen jár együtt támogatással, mivel az még nem "nagycsalád". Amúgy ez a kötelező megvenned dolog hülyeség. Már csak azért is, mert nem csak testvértől örökölt könyv lehet, de például használtan vett/ajándékozott is.

Egyetértek azzal, hogy magát a tananyagot, és az oktatókat is nagy mértékben kellene fejleszteni, képezni. Például át lehetne nagyon alaposan gondolni, hogy pontosan mit is kellene tanítani az iskolákban. Persze félek, hogy a sok nagyokos kitalálna mindenféle baromságot, de akkor is át kellene gondolni. Mert például szövegszerkesztést sem kizárólag MS Wordben kellene tanítani, hanem mellette egy OpenOfficet is megmutatni, hogy a gyerek a használás (működés) elvét értse meg, és ne a gomb elhelyezkedését magolja be. Ne az legyen, hogy a gyereknek fejből le kell írnia, hogy melyik menü melyik menüpontja alatt állíthatja be a betűk színét (volt rá eset).

Az olyan dologkat szintén ki lehetne szűrni, hogy "körlevél küldése worldben". Felesleges, és rossz kombináció.

És egyben a tanárokat is képezni kell, hogy használják a lehetőségeket, és ne okozzon nekik gondot regisztrálni egy tanulmányi weboldalra, vagy szövegszerkesztőben egy normálisan kinéző táblázatot létrehozni egy dolgozathoz.

Ugyanakkor Sulinet programnak annyiban igaza volt, hogy támogatni kell az iskoláskorú gyerekek géphez jutását. Nem feltétlenül kell laptop, de mindenképpen szigorú szabályokhoz kell kötni a támogatást. Az meg nem megoldás, hogy nem támogatunk semmit, mert úgyis ellopják/elsikkasztják. Akkor fejlődni sem fogunk. Inkább a lehető legjobb megoldást kell keresni a visszaélések kiszűrésére. Mondjuk szigorúan hardware-re lehet támogatást kérni, meghatározott összegig, és mondjuk lenne egy lista, hogy milyen, vagy milyen teljesítménnyel bíró alkatrészek lehetnek maximum a konfigurációban.

És persze minél előbb, annál jobb. Fontos, hogy a következő generáció már fiatal korában ebben "szocializálódjon". A digitális szakadékot idősebb korban már nagyon nehéz betömni.

És hogy hogy lehet, egy addig még gépet nem látott szülőt+gyerekt rávenni, hogy vegyen egy gépet? Nah erre jók az iskolai gépek.
Még egy kis kiegészítés.
Az, hogy a gyerek rendelkezzen egyfajta digitális alapműveltséggel, ahoz az is kell, hogy például otthon CS-zen, hisz ennek bizonyos részeit, így játszva, észrevétlenül tanulja meg. (Plusz közben egyéb szoftvereket tanul meg használni.) Ehhez jön még a számtech oktatás, és így lesz kerek az egész.

Ez természetesen nem igaz pl. az egyetemistákra, mert a többségük már használt számítógépet. Aki meg még nem, azt sajnos lehetetlen kiszűrni.
a körlevél WORD-ben tényleg egy baromság (nem worldben...), de mivel kevés tanítható dolog van benne, ezért szokták mondani, ahelyett, hogy gyakorlás lenne.

egyébként cs-vel mit is tanul meg pontosan?! haver átjön, feltelepíti, ő meg játszik vele. Halvány lila gőze se lesz az egészről. Ettől nem fog tanulni semmit a gépről, szoftverről vagy hálózatról.

az a baj, hogy nehéz a mai fiatalságnak megadni az a digitális műveltséget, mint ami nekünk jutott, hiszen mi 286-ossal vagy még régebbi gépekkel kezdtünk, és tényleg csak egy prompt villogott, minden más rajtunk múlt.
az összes ilyen keresletélénkítésnek árfelhajtó hatása van, szóval nem járna jól a diáksereg akkor sem ha kamatmentes hitelt kapna. jó volna megérteni: piacgazdaság van. még akkor is ha a szabad tőkepiac (=kapitalizmus) éppen összeomló félben van

inkább azt kellene mondani: aki jól tanul, az egyetemi projektekben, kutatás-fejlesztési programokban részt vesz, az kapjon egy netbookot a projektekhez. a tanulás, és a munka mellett szórakozhat is a géppel.

nekem nagyon nem tetszik az, hogy támogasson az állam mindenkit.

oké, ha valaki szegényebb környezetből jön, ami egyáltalán nem szégyen, akkor kapjon az egyetemtől (és ne az államtól) kosztot és kvártéjt. de cserébe az egyetem várjon el valamit. például aktívan vegyen részt az campusos programok szervezésében, vagy mit tudom én lehetne nyírni a füvet, vagy csinálni egyetemi felkészítőt a középiskolásoknak, vagy kijavítani az egyetem által kiírt matekverseny dolgozatait, vagy menni a könyvtárba, és pakolni a könyveket, és szkennelni a régi folyóiratokat, ezer dolgot ki lehet találni ami egyrészt hasznos, másrészt meg segíti a delikvens beilleszkedését. és ezért kap kosztot és kvártéjt. ha meg kutat, fejleszt, akkor kap hozzá eszközöket, mondjuk egy netbookot.

de ez az állam támogasson boldog boldogtalant típusú elképzelések eddig még mind elbuktak. mindegyik. nem akarok politizálni, de régebben a jelenlegi kormánypártoknak volt ez a rögeszméjük, aztán leszoktak róla, mert rájöttek, hogy minden ilyen ár-, és kamattámogatás piacgazdaságban hülyeség, és mostanában meg az ellenzék talál ki folyton ilyeneket, bár szerintem ők is tudják, hogy hülyeséget beszélnek, csak ugye a dolog roppant népszerű.