Soha nem értettem, hogy miért kell kikapcsolni a mobiltelefonokat a repülőgépeken. Mindenki tudja, hogy a légiközlekedés az egyik legjobb biztonságtechnikai háttérrel rendelkező iparág. Nem hinném, hogy lenne olyan műszer egy repülőgépen, melynek fejlesztésekor ne gondoltak volna arra, hogy kivédjék a mobilinterferenciát.
Mindegy, nem értek hozzá. De mondjuk az több mint érdekes, hogy az amerikai távközlési szakhatóság korábban szerette volna feloldani a mobilhasználati tilalmat a repülőkön. Csakhogy állítólag nem volt kielégítő a javaslat szakmai indoklása, úgyhogy végül minden maradt a régiben. Kérjük kedves utasainkat, hogy továbbra is kapcsolják ki mobiltelefonjaikat...
Az egész témát csak azért hoztam fel, mert jó két és fél évvel ezelőtt ugyanez a szakhatóság viszont adott engedélyt az Aircell cégnek a 3MHz-es frekvenciatartomány használatára, melynek eredményeként lehetővé vált, hogy a repülőn, tízezer méter magasból is lehessen szélessávon netezni. A szakhatóság szerint ez a frekvenciatartomány teljesen biztonságos. Nincs interferenciapara.
Sőt, a rendszer már működik is. A Rocketboom alapítója, Andrew Baron twitje a bizonyíték arra, hogy a United Airlines egyes belföldi járatain már elérhető a wifi. A szolgáltatást egyébként GoGo-nak hívják, és éppen idén januárban indították el három útvonalon (NYC-Cal, NYC-Fla, NYC-SF). De az ígéret szerint év végéig több mint 300 amerikai belföldi járaton elérhető lesz a wifi.
A GoGo egy járatra 12,95 dollárba kerül, és - figyelem! - egy sor wifiképes mobileszközzel is használható. (Most akkor mi is van a mobilkikapcsolással?)
Az Aircell hálózata egyébként az egész amerikai légteret lefedi, úgyhogy nincs gátja annak, hogy néhány éven belül minden amerikai járaton jelen legyen a szélessávú internetkapcsolat. Más kérdés, hogy a leghosszabb és legunalmasabb transzkontinentális utakon továbbra sem lesz opció a netezés.
Ezzel együtt nem lenne éppen utolsó, ha Európában is lehetne repülés közben netezni. Majd. Egyszer. Valamikor. Addig marad az offline böngészés, offline Gmaillel kiegészülve.
.Adrián. 2009.01.28. 15:42:16
hkristof · http://foka.blog.hu 2009.01.28. 15:53:38
Tenoce · http://www.deezer.com 2009.01.28. 15:55:30
tujul 2009.01.28. 16:02:35
gex · http://gex.hu 2009.01.28. 16:03:04
dr · http://www.ducatiklub.hu 2009.01.28. 16:03:30
Tapmancs 2009.01.28. 16:08:27
Ralesk 2009.01.28. 16:09:16
Tenoce · http://www.deezer.com 2009.01.28. 16:12:59
hijacker 2009.01.28. 16:13:33
diktatorikus kleptokrácia 2009.01.28. 16:14:36
ez a wifi pedig már kezd egy kicsit régimódivá válni, de amíg nincs jobb, maradhat :)
kabal 2009.01.28. 16:15:35
Három-négy óra net nélkül. Ez nem lehet probléma. És ez a maximum. Az átszállásnál meg rá lehet pillantani ha tényleg olyan übersűrgős valakinek eltojni egy twittet hirtelen :D
Host 2009.01.28. 16:16:53
meita 2009.01.28. 16:17:50
Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.01.28. 16:20:20
mqqq 2009.01.28. 16:20:33
balage28 2009.01.28. 16:21:16
Ez a freki para azért érdekes, mert addig rendben, hogy a repülő rendszét bevizsgálják, de a kliensekkel mi a helyzet? Ahány wifi kliens, annyiféle, sőt elég sok eszköz messze az engedélyezett teljesítmények fölött sugároz...
És a boeing rendszerét sem azért fejezték e, mert nem működött, hanem mert az üzleti modell volt rossz - nem érte meg.
balage28 2009.01.28. 16:23:01
balage28 2009.01.28. 16:24:20
csgabor 2009.01.28. 16:25:01
Jackie_D (törölt) 2009.01.28. 16:29:09
Ha jól emlékszem a tiltás fenntartása melletti fő ok nem technikai jellegű volt, hanem az utasok kényelmének megőrzése.
A turista osztály így is elég hangos, mi lenne még ha mndenki (a repcsi zaja miatt kiabálva) telefonálna...
totyatotya 2009.01.28. 16:29:50
1. roaming. ugye szoktuk olvasni hogy az amerikai ezert perel, az azert perel, stb. na itt europaban is ugyanez lenne a mobilszamlak miatt.
2. most komolyan, megvan amikor egy 300 utasos 747esen mindenki egyszerre telefonal???
fel/leszallaskor meg azert kell az mp3 lejatszokat (is) kikapcsolni, hogy ha gaz van, halljad az utasitasokat. ekkor ugyanis meg az utaskiserok is be vannak szijazva, es nem tudnak integetni az utasnak hogy "ize figyeljbazmeg, zuhanunk, kikapcsolod lecci es felveszed a mentomellenyt lecci"
na.
-putyin- 2009.01.28. 16:35:24
kutyek 2009.01.28. 16:36:09
"Mindegy, nem értek hozzá."
Tipp: ha nem értesz hozzá, de mindenképp írni akarsz róla, esetleg szánj 10 percet a tájékozódásra!
en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phones_on_aircraft
Így mindenki jobban jár...
bazs 2009.01.28. 16:37:53
Ha korábban egy 450-est letettél a CRT monitorod mellé és kaptál sms-t, vagy jött a hívás (ill. ugyanez kifelé) és jó eséllyel adók közti váltásnál is a monitor képe teljesen szétesett, ill. az FM rádiókon is lehetett hallani egy jellegzetes pulzáló zajt pár másodperccel a telefon tényleges megszólalása előtt. Nyilvánvaló, hogy ekkora interferencia igenis meg tudja zavarni egy hasonló korú technológia működését, azaz pl. a repülőgépek vezérlését. Csakhogy azóta eltelt egy kis idő, a nagyobb frekvenciákon kisebb jelerősséggel dolgozó mobilok lényegesen kisebb interferenciát okoznak.
-putyin- 2009.01.28. 16:38:11
Yoss 2009.01.28. 16:38:57
meita 2009.01.28. 16:40:21
-putyin- 2009.01.28. 16:40:49
Lova 2009.01.28. 16:42:08
Embert tudnék ölni, ha a repülőn mögöttem valaki elkezdene fennhangon telefonálni. Elég paraszt repül így is, nem kell még eszközt adni a kezükbe...
Mobiltelefon-érzékelőt már én is láttam, egy MALÉV (!) járaton járt körbe vele a néni és ahol becsipogott, ott megkérte a körülötte ülőket, hogy TÉNYLEG kapcsolják ki a mobiljukat :)
balage28 2009.01.28. 16:44:52
moli 2009.01.28. 16:45:17
balage28 2009.01.28. 16:46:25
WhoTheHell 2009.01.28. 16:46:30
Repülés közben miért lehet számítógépezni? Csak felszálláskor meg leszálláskor zavar? Tudom, hogy azok a legveszélyesebbek de most zavar vagy nem a számítógép?
Amúgy egyszer egy járaton ahol lehetett benyomtam a notebookot. Kiírta a windows, - akkor még az volt - hogy új hálózati eszközt talált "Boeing 767-400". Magamtól kapcsoltam ki gyorsan a wifi-t. Gondolom nem az irányítás volt de azért akkor is...
Lehet meg kellene néznem ezt?: www.discoverychannel.co.uk/video/mythbusters-top-10-mobile-phones-on-a-plane/
meita 2009.01.28. 16:46:46
Tenoce · http://www.deezer.com 2009.01.28. 16:47:33
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.28. 16:51:01
Azt mondta, szerinte teljesen túllihegett ez a mobilos dolog, kizártnak tartja, hogy bármi problémát is okozhatna egy mai gépen.
meita 2009.01.28. 16:52:41
Aviator 2009.01.28. 16:53:13
Ami a sok mitosz mögött a valóság: egy modern gépben kb. 20-30 Km (!) elektromos vezeték van. Ezek úgy vannak kialakítva, hogy egymást ne zavarják, és gépen kívüli interferencia ellen a géptörzs (egy aluminium cső) véd. Belső rádióforrásból, széles frekvencia tartományban való interferencia elleni védelem nincs, a tesztelés és árnyékolás horribilis összegekbe kerülne. Mivel ezek a kábelek az elsődleges vezérlő számítógépekbe (is) csatlakoznak, a kockázatok kiszűrésére meg van tiltva fel- és leszálláskor bármilyen rádió frekvencián sugárzó eszköz használata.
Az elképzelhetetlen, hogy egy gép mobil interferenciától lezuhanjon. De az egy reális veszély, hogy automata vezérelt leszálláskor egy mobil zavarja a fedélzeti számítógépet, ami néhány métert téved. Normál esetben ez nem számít, de ha ködben kell leszállni, igen.
Elektro (törölt) 2009.01.28. 16:53:34
moli 2009.01.28. 16:55:42
en egyszer, regen meg lattam egy not, ahogy atkelt egy zebran, mikor egyszercsak valahonnan hirtelen elotunt egy auto es elutotte! meghalt. senki se tudta, hogy miert halt meg a no, hiszen neki zold volt a lampa. aztan kesobb megneztek a terfigyelo kamerak felveteleit, es - kepzeld - kiderult, hogy egy sarokkal korabban a no elott atfutott egy fekete macska!
az osszefugges biztos, hiszen kivizsgalas volt, meg minden! mindenki turelemmel vart volna akar eveket is a vizsgalat eredmenyere, ettol fuggetlenul is vigan setalt volna az utcan tovabbra is.
Lova 2009.01.28. 16:56:56
Ott egyértelműen (forrásokkal igazolva) leírják, hogy nincs megingathatatlan bizonyíték se pro, se kontra. Akkor meg jobb a tiltás.
@meita:
@WhoTheHell:
ezt is leírták már fent, hogy mp3-at és egyebeket azért nem lehet használni, mert akkor nem hallod/látod az esetleges vészhelyzetben az instrukciókat.
psychenova · http://akciospotencial.blog.hu 2009.01.28. 16:57:23
moli 2009.01.28. 16:59:24
nem tud egyszerre 300 ember telefonalni, mert nincs terero. a telefonnal viszont szepen lehet mast is csinalni, peldaul emaileket olvasni majd a valaszt elore megirni, naptarat bizgeralni, jatszani (hang nelkul), olvasni, stb.
moli 2009.01.28. 17:02:54
kovetkezo wikipedia olvasnivalod:
en.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor
lostfanka 2009.01.28. 17:04:46
Nekem ket problemam van csak repules kozben, nincs 230 V os csatlakozo (mondjuk Emiratesen peldaul van, de Lufin peldaul nincs, es nincs net) ha erre talalnak megoldast minden tokeletes.
Egyebkent ha van szorakoztato kozpont a gepen, mint az Emirateses airbusokon akkor siman kibirhato egy eleg hosszu ut is. Amugy meg ejszaka kell utazni, es akkor ugyis aludni kell.
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2009.01.28. 17:05:48
moli 2009.01.28. 17:06:27
balage28 2009.01.28. 17:06:57
KopaszMercis 2009.01.28. 17:07:03
meita 2009.01.28. 17:07:21
Mindegy is, tanulság annyi, többet nincs ViccAir és kész, máshol eddig nem volt ilyennel gondom.
Flashy7 2009.01.28. 17:08:09
asszem a GSM 250km/h sebességig képes végrehajtani a handovert úgyhogy rövid beszélgetésre lenne jó, ha a tornyok valóban gömb alakban sugároznának, mert ami a földfelszín közelében 10km sugarú kör, az nem biztos, hogy felfele is elér 8km-ig, minek is érne...
balage28 2009.01.28. 17:08:50
ja, akkor már búcsúzóul ingyen adták - mondván nekik már úgyis mindegy, legalább a pr legyen velük :)
meita 2009.01.28. 17:10:49
sfThomas 2009.01.28. 17:11:21
Lova 2009.01.28. 17:11:27
Köszi a linket, igérem elolvasom. Most csak átfutottam, hogy a lényeget megértsem. De azt nem értem tisztán, hogy ide ez hogy kapcsolódik.
Szerintem a repülésbiztonságban nem baj az óvatosság. Nem szeretnék az első olyan repülőn ülni, amit mobiltelefon-interferencia miatt ér baleset. :P
borpancsoló 2009.01.28. 17:17:13
Off
Azért a benzinkúton cigizést ne próbáld ki öreg, ne annyira funny, de ha nagyon kíváncsi vagy, otthon egy liter benzin és néhány cigi segítségével kikísérletezheted hogy mikor gyullad be a pára.
(a mai töltőkön már ki van küszöbölve, de régebben amerikában volt néhányszor, hogy tankolás közben belobbant a benzin, minden kül. ok nélkül. Rájöttek, hogy ha igen szerencsétlenül jönnek össze a dolgok, akkor előford., hogy az út során feltöltődsz némi statikus energiával, kiszálláskor nem érsz hozzá a kasztnihoz (nem vezeti le a fesz.t)megfelelő talpú cipőd van meg mittudomén még mi, és tankolás közbe szikrát adsz a benzingőznek, ami ugye tankolás közben mint az állat ömlik ki a tankból (minimális túlnyomással ugye; tehát ezért nem lehet cigizni), és a fószer nagyban eljátszotta a Zippot.
On
brodaclop 2009.01.28. 17:19:34
candy · http://wunderbike.postr.hu 2009.01.28. 17:21:49
na_most_akkor 2009.01.28. 17:27:34
De ez lehet, hogy csak városi folklor.
totyatotya 2009.01.28. 17:28:57
capor_ 2009.01.28. 17:30:27
totyatotya 2009.01.28. 17:31:48
NemzetköziKockázatközösség 2009.01.28. 17:32:48
tkazmer 2009.01.28. 17:34:52
épp ezt akartam mondani. Ekkora biztonsági kockázatot (hogy egy mobil miatt lezuhanjon a repülő) nem lehet felvállalni,hiszen akkor elég lenne feljuttatni egy mindennapi ketyerét a gépre ahhoz, hogy az lezuhanjon - gyorsan vége lenne a légiközlekedésnek
na_most_akkor 2009.01.28. 17:35:52
meita 2009.01.28. 17:37:27
na_most_akkor 2009.01.28. 17:37:30
cbc 2009.01.28. 17:39:35
sfThomas 2009.01.28. 17:41:04
balage28 2009.01.28. 17:41:35
lostfanka 2009.01.28. 17:46:30
Egyebkent sztem a legiutasbiztonsag az amit nem lehet elviccelni es kibuvokat keresni. Hidd el igy van kulonbseg egy arab orszag reptere es egy nemet repter biztonsagi vizsgalatai kozott sajnos. Pl a Dubai repteren a laptopodat ki sem szedetik a taskabol nem hogy a kulso winyot, mig Frankfurtban a kulso winyomat kulon elkuldtek robbanoanyag vizsgalatra. Jelzem a vizsgalat utan en szepen megkoszontem a vizsgalo uriembernek hogy megtette, mert az en biztonsagomert csinalja.
eszpee · http://bp.underground.hu 2009.01.28. 18:01:07
kispad.hu/torokgeek/200511/sesblog-a-levegoben.html
totyatotya 2009.01.28. 18:02:45
@meita: akkor lehet tenyleg csak nem voltal szimpatikus :)
@lostfanka: kb 3 hete jottem dubaibol es kiszedettek a laptopomat. sot legalabb 3x turtak at az osszes csomagomat is. ugyanakkor a Heathrown nem kell kivenni a laptopot, de le kell venni a cipot. Gatwicken ki kell venni a laptopot. Amerikaban is szinte mindenhol. Ott a laptopot is ki kell venni. Gondolom ez azon mulik hogy milyen muszerrel vizsgaljak at a cuccot/embert. Ennekem csak azzal van bajom amikor a "biztonsagi szemelyzet" lathatoan jol elvan maganak es ok tartjak fel az embert pl azzal hogy a kicseszett dobozokat nem rakjak vissza idoben.
Rob67 2009.01.28. 18:05:48
Igen drágám Te vagy a hülye. A szabály az szabály és nem azért van hogy minden fasz áthágja ha neki jólesik.
efi 2009.01.28. 18:23:49
scourgeofgod 2009.01.28. 18:24:55
Itt vannak a részletek: en.wikipedia.org/wiki/Connexion_by_Boeing
Mellesleg az amcsiknál a legtöbb légitársaság kihangsúlyozza mostanság, hogy az ún. "Airplane Mode" nem elfogadható a mobilokon, tehát ki kell kapcsolni ha repül a gép. Hogy miért, (talán a Bluetooth vagy Wi-Fi miatt?) fogalmam sincs...
Taxizás közben viszont lehet telefonálni.
scourgeofgod 2009.01.28. 18:26:55
freeair 2009.01.28. 18:27:49
totyatotya 2009.01.28. 18:33:00
pl melyik? United biztos nem, Jetblue biztos nem. amugy flight mode.
GrenAbla 2009.01.28. 18:46:48
Donor 2009.01.28. 18:49:37
Ha repüléssel kapcsolatos területen dolgozol, akkor tudhatnád, hogy repülőgépen csak olyan rádiófrekvenciás berendezés üzemelhet aminek megfelelő minősítése van.
A mobiltelefonoknak nincs ilyen minősítése.
Alapvetően manapság nem zavarhat be a mobil, de 100%-ig nem zárható ki, ezért nem engedik.
Ezen felül főleg a navigációt (nem a GPSt) be tudja zavarni a mobil.
Sőt, a pályák végén lévő irányadók közelében simán kocsival sem lehet megállni, mert a nagy fémdarab rontja a pontosságot. A gépeken pedig érzékenyebb berendezések is vannak.
asbi` 2009.01.28. 18:52:52
Laszlo2 2009.01.28. 18:53:11
Donor 2009.01.28. 18:54:29
Laszlo2 2009.01.28. 18:57:40
lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.01.28. 19:07:29
Martian (törölt) 2009.01.28. 19:08:31
infrablue 2009.01.28. 19:09:24
Donor 2009.01.28. 19:12:39
ajh 2009.01.28. 19:15:25
Aviator74 2009.01.28. 19:26:23
Hadd számoljak be néhány tapasztalatról:
1. Kb. 2500-3000 feet (nagyjából 762-914 méter) terep fölötti magasság fölött a magyar mobilhálózatoknak nincs térereje. Semmi.
2. Volt már olyan, hogy a Fokker70-esen az FMC-t nem sikerült beindítani, mert egy fontos üzletember fontos telefont intézett a 4. sorban.
De még egyszer mondom, ezek csak tapasztalatok, nem szeretnék senkit megingatni a maga nagy vélt igazságában. :)
Peace.
Ol_Sanchez 2009.01.28. 19:26:30
cso zsi 2009.01.28. 19:29:55
Repülés üzemmódban nemcsak a gsm rész, hanem a bluetooth is kikapcsolódik.
Így semmiféle rádióhullám nem hagyja el az eszközt. (BT-n keresztül szerettem volna saját zenét hallgatni a telóról,mert jobb minőségű, mint a fülbedugós vacak).
A kisasszony, mikor látta, hogy fotózgatunk a telefonnal, érdeklődött, hogy a mobilrész kikapcsoltságáról, aztán megnyugodva továbbállt.
"Veszélyeztettem" az utasbiztonságot egy videókamerával is, azt hiszem mind a nyolc fel- és leszálláskor.
Kb. annyira, mint a tv-ben látható útifilmekben.
totyatotya 2009.01.28. 19:49:37
totyatotya 2009.01.28. 19:51:03
totyatotya 2009.01.28. 19:55:48
1. konkretan mi az ami elbaszodhat, illetve
2. hogy lehet ez, mivel egy rossz szandeku embernek annyira nem bonyolult bekapcsolni 8-10 telefont leszallas kozben.
valahogy nem tudom elhinni hogy ennyire konnyen megborithato egy gep, es itt tobb, hozzaertonek tuno ember is ezt mondja (marmint hogy nem). Es amit az ember hall itt-ott, jellemzoen az is ezt tamasztja ala.
megegyszer, mint frequent flyer maximalisan tamogatom a _teljes_ tiltast (es a gyerekek lehalkitasat is btw) de arra tenyleg kivancsi vagyok, hogy el lehet-e rontani valamit a mobillal, es ha igen, akkor - WTF?
scourgeofgod 2009.01.28. 20:02:00
A vicc az egészben csak az, hogy nem mindegyik járaton mondják be. Pl. legutóbb 4 US Airways járatból csak kettőn hallottam.
Aviator74 2009.01.28. 20:07:50
Martian (törölt) 2009.01.28. 20:10:11
Egy bombához képest ez nagyon esetleges terrorista módszer lenne... viszont pl. egy leszállásnál műszakilag elég sok dolognak kell klappolnia... ha a bekapcsolt mobil esetleg gyenge láncszem lehet, inkább zárjuk ki a kockázatot.
Olyan ez, mint a fegyvertartási szabályok: pici, de létező esély, hogy a stukkerben golyó maradt... hogy elfelejtetted elrakni... hogy a gyerek éppen megtalálja és játszani kezd vele.
De éppen ezzel a kis eséllyel senki sem szeretne véletlenül szembetalálkozni.
A repülés is veszélyes üzem, akárcsak a military felszerelés kezelése.
Stuvi exem is mesélt érdekes történeteket, pedig akkor még kevesebb mobiltelkó volt...
cso zsi 2009.01.28. 20:43:56
Adatbiztonság leskelődők ellen.
www.crookedbrains.net/2008/06/interesting_27.html
MacGyver · http://www.zivatar.hu 2009.01.28. 20:47:28
Sőt, szoktak lenni a karfában lyukak a fülhallgatónak, volt, hogy zene is szólt benne.
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.28. 20:55:11
A te biztonságodért... na igen, nem lenne erre az egészre szükség, ha az USA elcseszett külpolitikája nem generálta volna a terrorhullámot.
A te vinyódat a hülye jenkik akciói és terrorparája miatt vizsgálgatják, köszönd meg szépen nekik is!
Kisangyal 2009.01.28. 20:55:13
Én nem, de az emberem ért hozzá. Amikor kérdeztem telefont azt mondta azért nem lehet, mert akkora magasságban a telefon keresi a tornyot, mivel nem találja egyre erősebben ugye. Ez egy baromnál még ok, de képzeljem el, amikor többszáz barom csinálja egyszerre. Az olyan lenne, mintha egy mikróban ülnék.
Internetet pedig rém egyszerűen lehetne minden repülőn megoldani, ha akarnák a repülőtársaságok. De valamiért nem akarják.
Kisangyal 2009.01.28. 20:58:55
Már bocsi, de szerintem jobb ez így, hogy a biztonságra törekednek. Nem csak a terroristák miatt, hanem mert pl. egy idiótának nem ízlik a kaja, vagy épp elhagyta a felesége... bárki bármikor veszélyt jelenthet. Így kissebb az esélye.
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.28. 20:58:55
Ha tényleg veszélyes lenne, begyűjtenék a mobilokat, vagy végigmennének egy érzékelővel, és külön, mindenkivel kikapcsoltatnák, esetleg szintén elkoboznák.
Így is számtalanszor látom, hogy nem egy ember leszarja, hogy ki kell kapcsolni.
Mivel ez csak egy felkérés, és nem tudnak meggyőződni róla, hogy tényleg kikapcsolják-e, tutira nem olyan veszélyes, mint amilyennek mondják, különben sokkal szigorúbban és hatékonyabban ellenőriznék.
Egyszer teljesen véletlenül sajnos az enyém is bekapcsolva maradt, a kutya se foglalkozott vele és a gép is zavarmentesen repült.
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.28. 21:04:16
Elég régóta rendszeresen repülük évi 10-20 alkalommal, és csak a 9/11 után vált ez ennyire szigorúvá.
persze ez is nagyon változó, más-más reptereken teljesen eltérő a szigor, legutóbb Schipolon meg is röntgeneztek, Frankfurtban bekapcsoltatták a notebookot is, máshol még csak nem is vetették ki.
Kisangyal 2009.01.28. 21:04:57
Állítólag csak akkor szabad átmenni a zebrán ha zöld. De a kutya se ellenőrzi. Ha annyira veszélyes lenne, minden lámpánál állna egy rendőr és fejbeverne szívlapáttal minden szabálytalankodót, de nem teszik. Ezek szerint mégsem olyan fontos és veszélyes...
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.28. 21:07:08
Nigériában nem akarták felengedni a gépre a teljesen veszélytelen körömcsípőt. A gorilla erősködött, hogy ez veszélyes eszköz. Mondtam neki, ha annyira veszélyes, sebezz meg vele, és megpróbáltam megmutatni, hogy hiába böködöm magam vele, még csak sérülést se tudok okozni. Ettől függetlenül letörte róla a háromcentis, tompa végű körömreszelőt... droidok.
Kisangyal 2009.01.28. 21:07:31
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.28. 21:12:00
Rossz hasonlat, ha átmész, elsősorban saját életed kockáztatod, a te dolgot.
De ha valóban komoly veszélybe sodornál egy gépnyi utast, akár csak véletlenül is, azzal, hogy bekapcsolva felejted, gondolod, hogy nem tennének ellene?
Ahelyett, hogy a buta folyadékfelviteli tiltást erőltetnék, alighanem inkább ezzel foglalkoznának.
Legutóbb épp előttem dobatták ki egy szerencsétlen nő kontaklencsefolyadékos flakonját. Mert az rohadt veszélyes.
A mobilt meg simán felengedik. Na neee...
Ha valaki nagyon akarná, a saját testében felvihetné a robbanóanyagot, ahogy a kábszert is lenyelik...
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.28. 21:15:45
Ha csak ezen múlna (közelebb van a kétszázhoz, mint a százhoz, ahányszor repültem) nem ugatnék, de mint már itt is említettem, egy Swiss-es főpilótával beszélgettem a témáról, és ő határozottan álította, hogy semmi zavart nem okoz a bekapcsolt mobil a gép elektronikájában, és ha rajta múlna, ő nem kapcsoltatná ki.
Azért talán az ő szava is jelent valamit...
Kisangyal 2009.01.28. 21:19:44
De ez a lényegen nem változtat. Ahogy feljebb írtam, egy barom még ok, de sok barom már nem.
Nekem is dobtak már ki dolgaimat, mert figyelmetlen voltam és nem raktam át a bőröndbe. Sőt, egyszer a túléléshez szüxéges nagy dobozos Glóbusz mustárt is ki kellett dobni, na az tényleg elszomorított!
Aviator74 2009.01.28. 21:21:39
Csak kérlek, hidd el egy olyan embernek, aki mondjuk havonta 20-30 alkalommal repül, hogy néha nem tudja elindítani az FMC-t (flight management computer) egy-egy mobilozó utas miatt.
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.28. 21:25:05
A Swiss-es pilóta véleménye ellentmond ennek, pedig alighanem ő is repül ennyit...
Aviator74 2009.01.28. 21:27:45
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.28. 21:31:28
Értem, tehát mondjuk egy öreg 767-400 problémázhat?
De akkor miért minden más gépen is ez a szabály, amelyik már nem érzékeny?
Azt se értem, ha valóban repülésbiztonsági kockázat, az ellenőrzéskor miért nem gyűjtik be őket, hogy aztán kiszálláskor visszaadják? Ez lenne a tiszta dolog.
Hiszen épp a gyakorlat mutatja, ezek szerint, hogy nem lehet bennük megbízni...
Én kínosan ügyelek rá, hogy kikapcsoljam, de egyszer még én is elfelejtettem, olyan álmos voltam már a 12 órás transzkontinentális út után átszállva...
Aviator74 2009.01.28. 21:39:01
Begyűjtés tutibiztos lenne, de szerintem azért ennyire bíznak az utasokban. Amúgy is sok hercehurcán mennek át szegények mire bejutnak.
totyatotya 2009.01.28. 21:41:03
azert ez annyira nem megnyugtato.
es elhiszem hogy sokmindennek kell osszejonnie ahhoz hogy 8 bekapcsolt mobil bajt okozzon, de azert ne veletleneken muljon mar hogy sikerul-e az ilyesmi basszus.
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.28. 21:43:43
Bocs, hüle vagyok, 747-est akartam persze írni :(
Épp két hete mentem ilyennel Amszterdamból Mexikóba, KLM, jó régi gép, Paramaribo a neve, és már utaztam vele párszor...
totyatotya 2009.01.28. 21:44:18
totyatotya 2009.01.28. 21:45:42
totyatotya 2009.01.28. 21:47:13
Aviator74 2009.01.28. 21:55:07
totyatotya 2009.01.28. 21:56:03
cso zsi 2009.01.28. 22:02:26
Lezárt, duty free-s italokat átlátszó zacskóban felvihetsz.
Itt Ferihegyen a kontaktlencsefolyadékot kinyitották, és megkérték a tulajt, hogy kenjen belőle a bőrére.
Majd jó utat kívántak neki, vihette a lét.
Nálam egy piros "Nekem bizonyíték kell, nem ígéret!" típusú deo-stiftről érdeklődtek, hogy azmiaz, én mondtam, ha problémás, dobják ki. Kézfejre kenéssel megelégedtek.
Aviator74 2009.01.28. 22:08:48
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2009.01.29. 00:48:39
A tudosok meg a mernokok szerencsere az evszazadok soran mar kitanultak es kialakitottak a megfelelo modszereket, de azert ez ma mar nem a tudas teteje, egy kozepiskolai erettsegi (matek foleg) utan ezt illene erteni. Egyszeru halmazelmet.
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.29. 00:50:46
Én megoldottam, van egy joghurt, ami 100g-os kiszerelésben van, abból belefér négy darab a zacsiba, és nem köthetnek bele (de ha mégis, elővigyázatosan mellékelem hozzá a cimkéjét, ahol fel van tüntetve a mennyiség). Eddig működött.
Most nem azért az x forintért, csak utálom, ha packáznak velem.
A kontaklencsés dolog asszem Frankfurtban történt.
mozaic 2009.01.29. 07:10:55
Elég sokan lebecsülik az hordozható elektronikus berendezések (portable Electronic Device - PED) által ténylegesen, vagy lehetségesen keltett zavarok jelentősségét a repülőgépen. Ahogyan azt a valaki által említett pilóta (Akinek szavai elbírálásához jelentkezzen az, aki csupán jogosítványa alapján adatsín adatkiosztás és bitráta szinten ismeri elektronikus motorvezérlésű autója adatátviteli rendszerét! :) ) is teszi.
Azért nem árt, ha tudtok róla, hogy a vonatkozó nemzetközi szabványokban különböző rádiófrekvenciás tartományokra megengedett zavarkisugárzási szintek közül pontosan a GSM telefonok és leginkább az optikai adattároló eszközök működési (elektromos, elektromágneses jelekkel történő adatátviteli) frekvencia tartományában van olyan érték, ami zavarhatja a repülőgépek fedélzeti rendszereit. Az ilyen eszközök gyártói ugyan bizonygatják, hogy készülékeik a szabványban megengedett zavarjel kisugárzásnak töredékét bocsátják ki, de ha csak egyetlen hibás készülék mégis erősebben zavar, az bizony komoly gondokat, és egy szokványos utassállító esetében akár száz fő feletti áldozatot is okozhat. És nem csak a robotpilótát (ami nélkül kézzel a repcsi még vidáman vezethető), hanem annál sokkal fontosabb rendszereket is érintheti a hatása. Az esélye ennek persze igen kicsi. A ténylegesen bekövetkező, ritka eseteket pedig utólag nem igazán lehet meggyőzően bizonyítani.
Szóval ez nem azt jelenti, hogy most mindenki rettenjen meg és ne utazzon repülővel, csupán azt, hogy amíg (megelőzési céllal) tiltják, tessék betartani a tiltást! A kedves türelmetlen telefonálgatót és a gép többi utasát is valószínűleg valaki valahol várja. Nem érdemes a találkozó helyszínét az olthatatlan beszédvágy miatt a hullaházba szervezni!
Amint tutin biztosítani tudják majd ilyen-olyan fejlesztésekkel a repülésben megkövetelt biztonsági mutatókat, meg is fogják engedni az ilyen kütyük használatát. Addig pedig ne tessék elnézőnek lenni magunkkal vagy a mellettünk ülő, ezeket a rizikókat felfogni képtelen utastársunkkal szemben ebben a kérdésben!
cso zsi 2009.01.29. 08:03:24
Aviator74 2009.01.29. 08:24:18
(Csupán annyit tennék hozzá halkan, hogy mondjuk egy CATII-es leszállást kézzel nem túl vidám dolog végigcsinálni.)
lostfanka 2009.01.29. 08:25:02
Egyebkent nem ertem a folyadek felvitellel mi a baj, es pl soha nem tartok semmien folyadekot nalam, ha veszek valamit a dutyfreeben az zacskoban van lezarva.
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.29. 09:23:08
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.29. 09:25:53
A folyadékkal az a baj, hogy egy 12-14 órás úton eléggé meg tud szomjazni az ember a száraz levegő miatt, és mostanában egyre kevésbé szokás rendszeres időközökben italokat körbehordozni, szeretem, ha mindig van nálam tartalék.
KopaszMercis 2009.01.29. 12:51:45
jo ezt gondoltam de miert egeti magat a gepen ezzel?
K0k4n · http://kokan.blog.hu/ 2009.01.29. 15:16:12
totyatotya 2009.01.29. 15:25:50
gyk: engedélyezik az sms-t es az adatforgalmat. azt azert megjegyeznem, hogy inmarsat - tmobiloskent megneztem a roaming dijszabast, nem gyenge. gondolom a tobbieknek is hasonlo. adatroamingot meg ennek kepeben el tudom kepzelni...
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2009.01.29. 15:37:25
> a következő lépcső a 2400 wifi használható, ha adott a lehetőség?
Ugy, hogy ott, ahol hasznalhato a wifi, ott nyilvan teszteltek az adott gepet (tipust).
cso zsi 2009.01.29. 19:35:58
YZ 2009.01.29. 21:39:59
mozaic 2009.01.29. 21:47:46
Egy repülőgép nagyon ritkán zuhan le a telefonálás miatt, de paradox módon, ha egy komolyan zaccos helyzetben mindenki elkezd őrült módon mobilozni a fedélzeten, az bizony tényleg ronthat a dolgokon.
Elárulom, hogy még én, aki tisztában van a lehetséges hatásokkal, sem tudom megmondani mit tennék ilyen helyzetben. (Valószínűleg, ha rádiójel kisugárzás nélküli üzemmódban képet vagy adatot tudnék rögzíteni a mobilommal, megtenném, mert annak legalább haszna lehet akkor is, ha elpatkolok, de szeretteimet nem hiszem, hogy felhívnám, hacsak nem lehetne ezt többé-kevésbé biztonságosan megtenni és lenne rá idő.)Ne adja isten, hogy valmelyikünknek is ilyen szituban kelljen döntenie! És, amit a kollégáktól, ismerősöktől kéretlenül sokszor megkapott körlevelekből szinte közhelyként ismerünk, éljünk úgy mindennap, hogy akit szeretünk azzal azt mindíg éreztessük, ne csak akkor, amikor félünk elveszíteni vagy elveszni! :)
Szép napot, jó repülést mindenkinek! ne feledjük, a felhők felett mindíg kék az ég! :))))
mozaic 2009.01.29. 21:54:14
A CAT II leszállásokat biztosan kézzel hajtják végre, mert az ICAO vonatkozó követlményei szerint a CAT II-re hitelesített robotpilóták a névleges 3 fokos siklópályaszög mellett a pályaküszöbtől 1200 ft és 50 ft rádiómagasság (föld feletti magasság) pontig végeznek automatikus megközelítést (!) és a hatósági előírások szerint legkésőbb 50 ft föld feletti magasságban a pilóta köteles kézzel kikapcsolni a robotot, hogy a kilebegtetést és a leérintést, majd kigurulást már maga végezze.
cso zsi 2009.01.29. 22:24:07
Az. Nappal.
India fölött viszont belefutottunk az éjszaka közepén egy kisebb viharba.
Azt hiszem sötétkék volt az ég. :)))
Amikor villámlott.
mozaic 2009.01.30. 06:32:30
A villódzó neonreklámok (villámok) biztosan csak a kialudt nagylámpát akarták pótolni. :))))
Nekem egyszer egy Budapest-Moszkva útvonalat volt szerencsém téli időszakban úgy végig utazni éjszaka, hogy gyakorlatilag a teljes ukrán légtérben folyamatos zivatartevékenység volt. Szép látvány volt. Még szerencse, hogy a B737NG plafonja lehetővé tette, hogy a turbulens légréteg fölé emelkedjünk, így magaslatból nézhettük, mi zajlik alattunk, mellettünk. Bár én szeretem, ha kicsit zötyögős az égi autópálya, azért lehet, hogy a többi utas nem élvezte volna annyira. :)))
WhoTheHell 2009.01.30. 09:35:38
De amúgy meg nem értem, akkor miért nem azt mondják, hogy ne hallgasd, meg figyelj hanem azt, hogy kapcsold ki.
Pemegény 2009.02.05. 13:49:38
xsolutions · http://blogvilag.hu 2009.02.06. 12:05:22
A bonni krónikákban augusztusban írtak róla.
bonnikronikak.hu/archives/2008/08/30/Wifi_10000_meteren/