Ki döntsön borderpixelek kérdésében?

Olvasom Józsi írását arról, hogy nem adnak a művészeti vezetőknek elég szabadságot a nagy, főként technológiai irányultságú/alapítású cégeknél. És ez szerinte baj. Mert hadd döntse már el az art director, hogy milyen széles legyen az a border. Ne jöjjenek itt mindenféle NEM művészeti vezetők, és legfőképp ne legyenek kompetensek beleszólni abba, ami dizájn.

Nos, egyrészt megértem - mint ahogy különféle munkáim során mindig meg is értettem - a dizájneri érzékenységet. (Az érzékenység itt nem pejoratív értelmében értendő. Sőt. A jó programozó is a problémákra/dilemmákra szenzitív programozó. Hát még a dizájnerek semmiből valamit teremtés művészei.) 

Deviszont. Szeretnék röviden felemlegetni két olyan jelenséget, melyek szerintem egyre meghatározóbbak.

Egy. Borderpixel szintű problémák (értsd: lényegtelen témákon végtelenségig rugózás) akkor jönnek elő, amikor az irányvonal (a projekt célja) nem elég határozott. Nincs megfogalmazva egyértelműen, hogy mi a cél, és nincs is meg az a workflow, ami mentén az teljesülhetne is. Ilyenkor jön az, hogy megragad a munkafolyamat a borderszélesség szintjén. Hogy most akkor ki merjük-e engedni ilyen "vállalhatatlanul" (!) "következetlen" borderekkel azt a felületet, vagy sem. Ez előfordul sok, vállalatvezetésben és projektmenedzsmentben nem túlságosan szervezett cégnél (kompetenciakérdések, igen). Viszont nem hinném, hogy a Google-nál, és más hasonló cégeknél erről lenne szó. (Térjünk is át a második, lényegi pontra.) 

Kettő. Visszatérve a Józsi-sejtéshez, ha egy munkafolyamat során az art directort (vagy sokkal inkább: az "acting designer"-t) arra kérik, hogy indokolja meg a borderpixel méretét, az rendszerint abból fakad, hogy a cégen belüli inkrementális fejlesztések és többlépcsős dizájnolások nyomán a borderstílus is éppen olyan összetett kérdéssé válhat, mint mondjuk a céglogó színeinek módosítgatása. (Ezeregy felületen jelenik meg, ezeregy felhasználási módja van, amit mind számba kell venni, egyre nehezebb "utánanyúlni" minden egyes megjelenési formán, felületen. Ergo: bár logószínt módosítani technikai értelemben egy másodperc, céges szinten mégis egy nagyon összetett, és kompetenciákon átívelő folyamattá alakulhat. "Molinón nem néz ki jól a monokróm logó, de a webszájton isteni." Ki dönt?)

Majdnem biztos vagyok benne, hogy egy olyan cégnél, mint a Google, éppen erről van szó. Tud odáig nőni, főként a horizontális, szolgáltatásközi dizájnolások mentén egy webes cég, hogy a dizájner keze egyre több mindenben meg van kötve. Ezek a megkötések pedig egy idő után már nem dizájneri szinten eszkalálódnak, hanem áttevődnek más kompetenciákba. 

Ahogy haladunk előre az időben (különösképpen igaz ez a weben 2005 után), a dizájner éppen olyan összetett és kooperatív munkát kell, hogy végezzen, mint a körülötte dolgozó "technikai", "féldizájneri" emberek. Mára a webdizájn nem csak arculat vagy look'n'feel megálmodása. Szempont a fejlesztés módszertana, a usability, a felülettervezés, a sitebuild, vagy akár a célplatform, és a menedzsmenti irányelv, valamint a szájtközi (horizontális) szinergia is.

A dizájner, bár kreatív, alkotó munkát végez, amiben - és ebben egyetértek Józsival - a többi munkatársnál is nagyobb szabadságot kell biztosítani számára. De ha a dizájner, vagy art director nem képes belesimulni abba a pragmatista világba, ami mostanában egy jobb webszájt tervezésénél kialakul, akkor ott marad hoppon, és csak annyit fog szajkózni, hogy "ez azért lesz így, mert én így tartom jónak". Aztán majd jön például a seo guru, aki jól megmondja, hogy ilyen mennyiségben ide linkeket ugyan nem teszünk, flashben ezt-meg-azt nem dizájnolgatunk így. Majd jön a usability szakértő, aki azt mondja, hogy lehet, hogy ez szép, Józsikám, de tízből kilencen eltévedtek ezen a felületen. Majd jön valaki a menedzsmentből, és azt mondja, hogy fasza dolog ez a borderpixel vastagítás a Gmail "compose" ablakánál, de akkor ezt át kellene vezetnünk az összes szolgáltatásunk hasonló felületére is, amire meg nincsen pénz, se idő, se energia. Pont. 

És akkor ott állsz Apple vagy Google art directorként, és vagy rájössz, hogy a kreativitás ezen a szinten inkább egy bonyolult logikai készség, és nem annyira a szabad ötletek szabad áramoltatása, vagy ideges leszel, frusztrált, és menekülőre fogod.

Minden Google-méretű és szintű cég esetében az 1-es pont meghaladása, és a 2-es pont következetes véghezvitele a cél.

Ne feledjük, a designer kifejezés a "tervezés" szóból ered. Ami elsősorban nem művészi koncepciót, hanem tervszerű építeni tudást jelent. Komplex szolgáltatásoknál pedig ez csakis kooperatív, egymásra utalt munka eredménye lehet.

A webdizájn mindig funkcionális dizájn kell, hogy legyen. És mint ilyen, mindig indokolható is.

Címkék: dizájn filozomatika
2009.04.01. 01:56. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"A design a tartalom szolgáló leánya"
a cimben feltett kerdesre a valasz szerintem azhogy az UI designer/szakerto. A seo guru elott.
Jobb helyeken, a dizájn terved megköpködi a többi dizájner, a wireframes, a seo-s, a pm-nek is szokása, aztán a végén nincs szerencséd és az ügyfélnek rossz napja van, még Ő is szépen megköpdösi, persze általában totál értelmetlenségekkel (tisztelet a kivételnek). Aztán szépen fogják és az egésszet visszadobják a nyakdba. "Mivan nem megy?" Ezen előbb utóbb lesokkolódasz és lassan kezdesz befordulni.

Megtudom érteni az arcot, hogy megunta a dolgot hosszútávon és "haggyatok a már a picsába az 1pxelese borde faszságottokal" - után kilépett a francba.

Jah, nagyobb cégeken belül a vezetőknek rendszeres szokása megszakérteni a dizájnt, nincs ettől lehozósabb dolog amikor a főnök okoskodik és tudod faszságokat beszél :)

That's all.
off: Nézzétek meg a Youtube április 1-jei dizájnját :)


on: ezt a beledumálósdit én is tapasztaltam, a legszörnyűbb, hogy teljesen fogalmatlan emberek tudnak a legmagabiztosabbak lenni a hülyeségeikkel. + még a köv. cikk 8. pontja:
www.smashingmagazine.com/2009/02/10/10-harsh-truths-about-corporate-websites
Szamomra magyar nyelvi vonatkozasban a designer inkabb muvesz mint tervezo, es tamogatom azt a gondolatot miszerint nagyobb szabadsag illeti.
A kreatív ötleteket is, mint minden mást el kell tudni adni. Nem tudta eladni, nem tudta elviselni. A legtöbb meg nem értett művész problémája ez.
Nagyon jól megírt poszt, szegény dizájnerek tessék figyelmesen olvasni, mielőtt továbbpanaszkodnátok a kommentekben.
Hát valahogy nagyon nem értek valamit ebben az egészben. Az a baj alapvetően, hogy a designokat nem úgy szokták elkészítettni, hogy egy komplett, minden szemszögből megvizsgált specifikációt adnak a designernek, amibe bele tudja írni a seostól kezdve a pm-ig mindenki a siralmát, elvárását, kikötését. Mert ezt megcsinálni nem két perc, mert a pm-k általában senki nem akarnak ezzel foglalkozni, mert egyszerűbb azt mondani hogy "állj neki tervezni és meglátjuk". Aztán ha kész a terv akkor bezzeg mindenki tudja mondani a magáét. Amivel nincs is baj, csak épp pont az a szerencsétlen designer kap tőle agyfaszt aki ezen dolgozik. Lehetne úgyis csinálni, hogy még a munka kezdeti fázisában oda tolnak a designer orra alá egy specifikációt, hogy "na tessék, ezeket és ezeket nem csinálhatod mert..., amúgy a maradék területeken szabadon mozoghatsz", vagy "ezeknek az elvárásoknak és paramétereknek midnenképp meg kell felelni" és mindjárt másképp veszi ki magát a helyzet. Aztán ha ezeknek megfelel a design és utána valaki kitalálja hogy "áh az mégis inkább hupilila legyen", na az már tényleg faszköszörülés.
Nem tudom a googlenél ez hogy megy...

szerintem általában (főleg itthon) inkább az a baj, hogy kényszert érez mindenki, hogy beleszóljon a designba, ha kell, ha nem. valahogy ez olyan, mintha úgy érezné a kedves ügyfél, vagy munkatárs, hogy ha nem szól bele, akkor ő nem fontos...
és ez általában ront a helyzeten (nagyon sokszor az eredeti terv sokkal jobb, mint a végeredmény)
ráadásul az is jellemző, hogy nem tartják igazán fontosnak és igazi, megbecsült munkának a tervezést (ez alaphiba)

viszont egy kreatív és nyitott külső szem nagyon jót tud tenni, egy kontroll, ami felhívja a figyelmet részletekre, ha már a grafikus "belenézte" magát a munkájába

ha webről van szó, teljesen jogos, ha valaki ragaszkodik a használhatósághoz (már ha az a cél, ugye), emiatt megsértődni egy grafikusnak felesleges

az összes itt leírt probléma a "funkcionális tervezésből" fakad. a szoftvergyártásban a tervezés moduláris. nem a funkciókat kell megtervezni, hanem a modulokat. ami funkcionális az a teszt. aztán kell az elemeket felvonultatni, és a rendszert konfigurálni. ezzel elkészült a prototípus, ami úgy néz ki, mint egy csatatér.

és majd ezután jön az artist. és elkészíti a tipót. megrajzolja az előteret, a hátteret, megválasztja a színeket, a méreteket, a formákat. és miután ezzel végzett átadja a menedzsementnek. de amikor azon folyik a vita, hogy milyen vastag legyen a keret. akkor az underground mérnökök rég söröznek. ők megtették, amit megkövetelt a haza, a rendszer működik, a többi már a minimalista művész, és a maximalista projekt menedzser feladata.

modular design, functional test, minimal art. project management.
nekem a fo problemam az informatikusokkal van, akik weboldalalak terveznek. az informatikus tud forraskodot irni stb, DE nem tud (biztosan van aki tud) egy logo ugyeben, szinben vagy akarmi ilyesmiben donteni. es altalaban ott a problema hogy mivel jol vagjak az informatika temat ezert konnyen megtanuljak hasznalni az egyszeru PSt, Corelt vagy Gimpet es ugy gondoljak megis vannak.
Esha egy grafikus segitseget kerik akkor ugy erzik nekik hogy van joguk felulbiralni a grafikus munkajat mert tudnak egy tutorial alapjan napszemuveges pingvint rajzolni.
@rjth:
a grafikusnak a menedzserrel kell megbeszélnie, hogy milyen legyen a logo, nyilván nem a programozóval.

persze ha a programozó a cégben tulajdonos, akkor vele, de akkor ő nem programozói minőségben ül le az asztalhoz.
igen, biztosan igy van rendes cegeknel. de mivel en csak egy amator studionak dolgozom (mert meg csak 17vagyok fosuli nelkul :)) ezert itt egy ember dont el mindent es sokszor nincs igaza, sok jo otletet vet el ezert vagyok kicsit kiakadva. persze ez biztosan nem altalanossagban van igy.
remelem 10ev mulva en dontom el mi jo es mi nem :D
ez a poszt elég korrektül van megírva (több ilyet :) ) de viszont én plasztik józsival értek tökéletesen egyet.
Szerintem HH remekül iterálta tovább az eredeti gondolatot. Ilyen GIF izét beszerkeszteném a HTML-be, csak nem tudom.
Ezt a postot elolvasva nagyreszt az jutott az eszembe, hogy a UI design - es a web site-ok tervezese is ide tartozik - azert annyira nem muveszet. Marmint jo esetben nem elszallt grafikuskodas, hanem inkabb olyasmi, amit az iparmuveszek csinalnak. ... amikor pl. gyogyszeres dobozt terveznek.

Az elso szempont nem a muveszet, hanem a hasznalhatosag (usability), tehat nem kell itt akkora szabadsag es igenis mint jol kepzett, gyakorlott felhasznaloknak a fejlesztoknek is lehet velemenyuk.

A border szelesseg az kb. olyan, mint a kodolasi stilus (ha ugy tetszik akkor pont az, hogy a tab az hany space :) ), es az ilyen dolgokat igenis szabalyozni kell. A fejlesztoknel azert, hogy megertsek egymas kodjat, a grafikusoknak meg egyseges design erzetet kell nyujtaniuk egy nagy cegnel. Mar ha az a ceg nem pont ugyfeleknek tervez megrendelesre, de itt nem errol volt szo.

Aztan elolvasva az eredeti postot igazabol azt talaltam helyenvalobbnak. Ott azert nem jott elo a muveszkedo vonal, akinek nagyobb szabadsag kene, mint a fejlesztonek (azert annak is kell jo adag!). Es igen, ha van egy megfelelo kepzettsegu es a vezetes altal elfogadhato szakember - es mindegy, hogy vezeto grafikus vagy -fejleszto - akkor a szakmai donteseket ra kell hagyni. Ha meg nem lehet, akkor o ott felesleges. A mikromanagement minden projekt (sot, ceg) halala.
nem kioktatás, de olyan jó látni: feltaláltátok a dialektikát :-) kb. mindenkinek igaza van.

még javasolt Lee Iacocca példájából kiindulni: azt írja a könyvében, hogy ő úgy tanult meg érvelni, hogy egyetem alatt 27-szer kellett érvelnie az abortusz mellett, és 13-szor ellene. most mindenki írjon egy kommentet a másik oldal védelmében is :-)
@Wishmylove: Olvasom, és csak csodálkozom, mennyire egyetértek. Nem ismerjük mi egymást valahonnan? :)