A kisalkalmazások aranykora

Én kábé a FriendFeed megjelenéséhez és elterjedéséhez (2007-2008 fordulója) kötöm azt a jelenséget, amikor a netezőket elkezdte zavarni az automatikus tartalomújramegosztás. Vagyis amikor feedeket keresztbe-kasul kötögetnek be az emberek különféle közösségi szájtokba.

A feszültség csak nőtt a Facebook felfejlődésével. Főként a Twitter-Facebook viszonylatban. (Példa: a Google Readerben megosztott hírek automatikusan kipostolódtak Twitterre, és onnan meg automatikusan bekerül a FriendFeedbe, ahonnan kikerül a Facebookra, majd esetleg valaki onnan ismét megosztja a hírt Google Readeren keresztül.)

Nos, egy kedves barátomtól értesültem a Selective Twitter Status nevű Facebook kisalkalmazás létezéséről. (Egyelőre csak publikus Twitter-accokkal működik.) A miniapp elkéri a twitteres felhasználónevünket, és innentől fogva mi dönthetjük el, hogy melyik twitünket akarjuk Facebookra is kitolni. Nincs más dolgunk, mint a twitbe beleírni, hogy #fb, és az üzenet máris megjelenik facebookos státuszüzeneteink között.

Ez az egyszerű kisalkalmazás azért fontos, mert visszaadja a twitterezőknek a lehetőséget, hogy maguk döntésék el, hogy mely tartalmakat akarnak újramegosztani egy másik szolgáltatásban, és melyeket nem.

Egyben jól mutatja ez a megoldás a Facebook API és a Twitter API nyitottságában rejlő előnyöket. Ad hoc felmerül egy probléma, és a külsős fejlesztők azonnal reagálni is tudnak rá.

Emlékezzünk: ilyen szinten beleszólni és alakítani a közösségi szolgáltatásokban zajló aktivitásokat még pár éve is csupán vágyálomnak tűnt. Ma pedig már alapélmény. So it goes.

Címkék: dev filozomatika facebook twitter miniapp
2009.06.19. 10:25. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az #fb-t, illetve a Selective Twitter Status-t én is használom és nagyon hasznosnak tartom. Most már csak arra kellene valami jó megoldást találni, hogy a Reader-ben megosztott cuccok közül mégse mind menjen a Twitterre.
Ha csak PC előtt ülnék, akkor ott vannak a tag-ek, amiknek saját feed-jük van és azt FriendFeed-en, vagy a TwitterFeed-en keresztül be lehet kötni a Twitterbe. De Opera Mini, illetve a Reader mobil verziója nem engedi a tag-ek szerkesztését, így amit mobilról osztok meg, azt nem tudom külön a Twitterre küldeni, csak utólag a PC elől.
tweetdecknél is szelektíven állítható, hogy megjelenjen e facebookon is, bár asszem ott is csak nyílt twitterrel működik.

Alapvetően ez egy rossz hack. Aki több status szolgáltatást használ annak egy klienst kéne használnia és abban eldönteni, hogy akkor ez melyik felületekre küldi ki és így nem lenne a Twitteres üzenetben fb-ra utaló szemét.
@Horváth János: a bongeszo maga a szamitogep. ami nem jelenik meg a bongeszoben, az nem letezik.
btw, amit te leirsz (minusz kliens), azt az iranyt ugy hivjak g google wave.
@_original: így van a tweetdecken valóban megy, de csak ékezet nélkül.
Totál hibás megközelítés, és pont a Twitternél jön elő. Mi van, ha, mondjuk, három helyen meg akarom a státuszt osztani, három helyen meg nem? Telenyomom a 140 karaktert #ez #az #nem-amaz tagekkel? (Mi marad?)

A probléma tipikusan web-kettőésfeles: az jó, és mindenki érti, hogy nincsen mesterséges intelligencia úgy általában, mert az bonyolult. De jól definiált részfeladatokra (egyébként pont a FirendFeednél) össze lehetne már hegeszteni egy olyan AI rendszert, ami az én twítjeimből ki tudja mazsolázni, hogy mag akarom-e jelentetni őket itt, ott, meg amott, ez esetben rá kellene jönnie, hogy egy Readerből automatikusan generált üzenetet nem. Amit esetleg tanítgatni is lehetne.
Erosen elgondolkodtato, hogy egyaltalan szukseg van-e arra, hogy ennyi helyen legyen duplikalva, egy alapvetoen az emberiseg nagy reszt nem erdeklo informacio. A legtobb felhasznalo nem erti meg, hogy az altaluk feltoltott informacio jo resze hatterzajnak tekintheto es a feltolto szemelyet leszamitva semmilyen hasznos informaciotartalommal nem bir. Valoszinuleg boven eleg lenne egy helyen tarolni a bejegyzest, ami kevesebb elektronikus szemetet jelentene. Ez kb. az az eset amikor az ember felir valamit a naplojaba, aztan lefenymasolja, majd kiplakatozza vele a kornyeket.
@hírbehozó: bocs de többedszerre elolvasva se tudom értelmezni a commented, hozzákötni ahhoz amit írtam.

Leírom máshogy: A #fb megoldás valójában nem csinál mást, mint a Twittert egy adatátviteli csatornának nézi, ahol a Twitter üzenet felbontható a valós üzenetre (payload) + a #fb "fejlécre".

A hashtagelést pedig konvenció szerint általában téma szerinti címkézésre használják és nem arra, hogy jelezze milyen szolgáltatásban kell megjelennie az üzenetnek.

Ezért gondolom, hogy ez így hack. A megoldásban a Twitter a FB alá rendelődik, miközben a két szolgáltatás API-jának használatával két egyenrangú, független status üzenet szolgáltatásként lennének kezelhetők, valamint további szolgáltatások is beköthetők.