Elképzelésem nincsen, hogy miért gondolják a Vodafone-nál, hogy jó ötlet tanulmányt vásárolni, majd kipublikáltatni a netre, azok után, hogy az év legnagyobb magyar kommunikációs összeomlásába sikerül belefutnia a cégnek.
Ha a Vodafone komolyan szerette volna elemezni a helyzetet, akkor biztosan nem szivárogtatta volna ki azt a tényt, hogy elemzést vásárolt egy szakértőtől; majd az elemzés írója biztosan nem RT-zné ezt a kiszivárogtatást Twitteren. És végül: az elemzés írója bizonyosan nem publikálná magát a tanulmányt az interneten.
De mivel a Vodafone mégis ezt tette, világos, hogy itt nem a problémákkal való szembenézés, hanem valamiféle pozitív PR nyomatása volt a cél. Sajnálatos.
Így egyáltalán nem lepődhetünk meg azon, hogy Doransky tanulmánya nagyrészt olyan evidenciákat fogalmaz meg, amiket mindenki tud, látott, tapasztalt, aki egy kicsit is követte ezt az egész Vodafone-ügyet.
És persze próbál ráerősíteni néhány béna vodafone-os védekezésre is. Na de vegyük sorba, hogy miről is nem szól ez a tanulmány.
Egyrészt az egész ügy (a kirúgás) publikussá válásának pillanatában már különféle helyekről lehetett olyan pletykákat hallani, hogy valójában a T-Mobile "szólt le" a Vodafone-nak, hogy ezt azért nem kéne. Fogalmam sincs, hogy igazak-e ezek a mendemondák, de jó lett volna ezt tisztába tenni. (Ennek kapcsán persze már újságírói feladat, hogy feltérképezze valaki a nagy magyar mobilszolgáltatók egymáshoz való viszonyát.)
Miért merülhetett fel ez a pletyka? Hát azért, mert a magyar mobilszolgáltatók (meg úgy általában a rivális cégek a világban) sem arról híresek, hogy kislányoskodnának akkor, amikor egy kicsit le tudják nyomni a konkurens szolgáltatást. Álszent és átlátszó dolog egyetlen eset kapcsán "etikátlan" munkatársi viselkedésre hivatkozni.
Mutassak példát? Tessék:
Másodsorban maszatolásnak érzem, hogy Doransky is átveszi a Vodafone azon érvelését, miszerint nem az ominózus twit, hanem az Adwords-hirdetések csapták ki a biztosítékot a mobilszolgáltató menedzsmentjénél. Számomra tökéletesen egyértelmű, hogy azért helyezik erre a hangsúlyt, mert úgy akarnak csinálni, mintha nekik a Twitterrel semmi bajuk nem lett volna.
Holott, mint a Müller Tamással készített interjúmból is kiderül, az AdWords-hirdetéseket nem a marketinges tette ki egyedül, hanem csapatmunka volt. Ehhez képest csak a marketingesnek mondtak fel azonnal. Számomra teljesen egyértelmű, hogy a twit miatt. Kár ezt szépíteni.
Harmadrészt pedig ez az egész Vodafone-ügy legelsősorban azért érdekes, mert egy pimpf ügy kapcsán mindenki számára világossá, láthatóvá vált, hogy a Vodafone szervezeti felépítése és működése mennyire rugalmatlan, pökhendi és arrogáns. Az ügy kapcsán megnyilatkozó kommunikációs igazgató szavait idézzük:
Suba János (...) a Mobilport kérdésére elmondta: "a Vodafone munkatársa engedély nélkül és sportszerűtlenül nyilatkozott versenytársunk műszaki problémájával kapcsolatosan. A tisztességes verseny szellemével ellentétes viselkedést olyan mértékű hibának ítéltük, amiért sajnos elbocsátás jár".
Nem tudom, hogy a Vodafone-nál az Etikai Ügyosztály mikor kezdte meg áldásos működését, de az biztos, hogy voltak korábban olyan esetek, amikor VALÓBAN szükség lett volna az etikai érzékenységre:
a GVH megállapította, hogy a Vodafone 2008 augusztusában a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított 2008 szeptember 1 és december 31 között pedig tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Ezért a távközlési vállalkozás 10 millió forint bírságot kapott. Az ügyben súlyosító körülménynek bizonyult, hogy a Vodafone korábban többször kapott elmarasztalást a GVH-tól a fogyasztók megtévesztése miatt és megtévesztő hirdetései hosszú időn át elérhetőek voltak. (forrás: origo)
Mindent figyelembe véve a Vodafone akkor járt volna a legjobban, ha nem egy publikumnak szánt tanulmányt vásárolt volna magának, hanem komolyan elemezte volna házon belül az egész ügyet, és levonta volna a valóban szükséges személyi konzekvenciákat is.
Megjegyzés: a fenti postot bár senki nem szponzorálta, viszont 100%-ban a szerző véleményét tükrözi.
viteez 2009.12.18. 12:10:44
2009.12.18. 12:12:53
Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2009.12.18. 12:14:11
Ez lehetetlen lett volna, mivel, mint az eset mutatja egyszerűen nem értik ezt a csatornát.
kisPocok 2009.12.18. 12:14:36
kisPocok 2009.12.18. 12:18:18
[nev] (törölt) 2009.12.18. 12:22:18
a márketinges gyereket kurvára nem kellett volna se kitüntetni, se kirúgni. hogy minél kisebb visszhangja legyen az egésznek.
syck · https://twitter.com/sycko 2009.12.18. 12:26:12
az egeszbol kihalaszhato, h az SMO tenyleg lufi, es nem utolag kell optimalizalni a sz@rt. nem kell hibazni, jol kell csinalni.
ez termeszetesen maximalisan igaz a tmobilera is, ha nincs leallas, nincs flame felulet, nincs siras, nincs #mullered effekt.
Bubba Washington 2009.12.18. 12:36:32
Gratulálok a cikkhez, tökéletes összefoglalója annak, hogyan sikerült corporate ízűre csavarni a "megoldást".
Doransky...nem igazán tett sokat hozzá ahhoz, hogy az "elit közösség" (lol) elfelejtse ezt az egészet. A "tanulmány" olyan, mint egy közepesre sikerült egyetemi esszé, nincs benne semmi spiritusz. HH ez a cikk viszont OK!
preditor 2009.12.18. 12:49:16
kohana · http://kisviraginitaly.freeblog.hu 2009.12.18. 13:10:15
ebből következik az is, hogy kényszerpályán van, mert olyat kell írnia, ami a vodának is tetszik, meg a közösségnek is. Ehhez mérten elég korrekt írást hozott össze.
Itt viszont csak azt látom, hogy hh, aki közismerten nem kedveli és mint szakembert legalábbis megkérdőjelezi doranskyt, megint fúj rá, hogy ez így maszatolás, meg úristen, PR cikk.
Kíváncsi lennék, akkor is ugyanez lett volna a véleményed, ha nem doransky, hanem valaki más, általad elfogadott ember nyújt segítséget a vodafonnak (egyetértek azzal, hogy ezt nem tudták volna házon belül elintézni, és szerintem azzal hogy külsőst fogadtak, valahol elismerték, hogy hibáztak)
De azt hiszem, valószínűleg igen, hiszen az ellenkező véleménnyel lehet nagyobb érdeklődést felkelteni meg több látogatót vonzani...
tachikomatip 2009.12.18. 13:12:13
Bubba Washington 2009.12.18. 13:17:19
kohana · http://kisviraginitaly.freeblog.hu 2009.12.18. 13:33:17
A közösség viszont azt várja, hogy neki legyen igaz adva, és ha nem így történik, szanaszét szed.
Ez a helyzet most annyiban más, mint az eddigiek, hogy az eddigi "sztárbloggeres" elfogult bejegyzéseknél oda lett biggyesztve, hogy full disclosure: én ennek a cégnek dolgozom közvetlen vagy közvetve. És akkor már rendben is volt mindenkinek, hogy ja, hát ezért
Itt viszont csak egyszeri tanácsadói felkérésről volt szó, miközben mindenki "függetlenként" akar doranskyra tekinteni, meg arról beszél, hogy a megmondóember eladta magát kilóra.
Hahó, csókolom, doransky épp erre alapította a cégét, hogy tanácsadó legyen és ilyen megbízásokat kapjon.
Azt lehet vitatni, hogy helyes vagy helytelen, hogy az esettanulmányát a saját - addig függetlennek gondolt, bár ez szerintem eddig is hülye gondolat volt, senki nem független ezen a terepen - blogjában jelentette meg.
Az is teljesen egyértelmű, hogy nem fog mindent leírni, mert nem tartozik minden a nagyérdeműre, illetve bizonyos dolgokat nem neki kell majd kommunikálni.
És igen, lehet hogy kicsit én is személyeskedtem, de hát kérem, a nagyok is folyamatosan ezt csinálják. :)
Szakyster 2009.12.18. 13:41:53
Bubba Washington 2009.12.18. 13:44:18
Egyébként érdekes, arról nem hallunk sokat, miért gondolja a VF, hogy politikailag korrektnek kellene lennie egy olyan céggel szemben aki ennyit késlekedett egy ennyire súlyos üzemzavar kommunikációjában. Szép dolog, hogy szerintük buktak 700 millát, de mi van az ügyfelekkel (Doransky sem beszél erről...). A milliókon belül akik érintve voltak, bizonyára vannak olyanok több ezren is, akiknek ennél súlyosabb problémákat okozott ez a leállás. Az egészséges versenyben nem értem miért kéne figyelmen kívül hagyni a versenytárs ilyen kapitális hibáit??? De tényleg.... (ja, hogy a Voda mindig is szerette más telkomok execjeit elhappolni, akik húzták maguk után régi kollégáik, ahogy elmentek a külföldi alapító atyák (2000-2001 körül), talán így nem fura megérteni ezt a furcsa lojalitást)
Ja és ha brandet akarunk social medián keresztül építeni, akkor ki vagyunk téve annak, hogy végső soron a "tömegeknek" lesz igaza, akár tetszik akár nem.
BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.12.18. 13:46:12
Szerintem már aznap a T alatt volt, amikor kirúgta a Twitterező kollégát. Jó lenne felfogni végre, hogy a negatív reklám nem reklám.
georgejr · http://mav.blog.hu 2009.12.18. 14:37:00
Váraljay Gabriel 2009.12.18. 14:39:41
Az SMO nem arról szól, hogy nem hibázol. Ember vagy és emberek vannak a logók mögött is, de el kell ismerni a tévedést és ettől lehet szerethető.
Alap pszichológia: Ha van gyereked és látja, hogy nem vagy hiteles, úgy is fog rád nézni. Ugyanakkor ha neki is elismered a hibáidat fel fog rád nézni. Csak itt a szülő a vállalat, a gyerek meg a piac.
Tök mindegy, hogy én mit gondolok, de ha már egyszer kirúgták a srácot, akkor elismerem, hogy lehet túlkapás volt. Állítólag a T-Mobile is röhögött az egészen, bár már nem tudom mi az igazság... Ha kirúgtam nem veszem vissza, de elismerem, hogy tanulnom kell... és szabályokat vezetek be a social media (ami egy új eszköz, főleg nagy és ebből adódóan rugalmatlan szervezetek számára) kezelésére.
ac3^BB 2009.12.18. 15:00:14
A voda egyebkent siman kiallhatna a sajat elvei mellett, hiszen valoban nem engedheto meg ilyenfele maganakcio ilyen stilusban egy olyan cegnek aki pl Uzleti Etikai dijat kap epp a honap elejen. Ezt kell vilagosan elmondani, nem maszatolni. Viszont igy nincs erteme a twitter temanak, ne is eroltessek. Vagy pedig at kell gondolniuk teljesen a kozossegi oldalakon valo jelenletet, es az egesz ilyenforma kommunikaciot a vallalaton belul. Ez persze nyilvan valamilyen arculati valtassal egyutt lehetne csak. Bar ez eselytelen, viszont 1 uj brand felepitese meg ertelmes islehetne [djuice fele]. Olyan ami csak a fiatalokra epit, lazabb kommunikacio, lazabb hozzallas, eroteljesebb kozossegi/netes jelenlet, mindenfele gorcsoles nelkul [mint ami itt hetek ota van]
bigyibogyo 2009.12.18. 15:01:15
Cseh Balázs - Balee · http://b2bonline.blog.hu 2009.12.18. 15:29:06
wiener 2009.12.18. 15:39:18
ennyi
ac3^BB 2009.12.18. 15:44:01
[tanulmanynak azert ez irto gyenge lenne :) ]
Bubba Washington 2009.12.18. 15:48:21
Bit Rot 2009.12.18. 17:42:29
A TMobile hibázott, de megjavították.
A Vodafone-nál volt egy jó ember, aki jópofán twittelt, jutalomból kirugták. Gáz ez a Vodkafon cég!
papplaszlo 2009.12.18. 18:16:53
HH: grat, megint megláttad a lényeget!
Bubba Washington 2009.12.18. 18:21:14
Matyas_Siska · http://csirip.blog.hu 2009.12.18. 18:30:32
papplaszlo 2009.12.18. 18:46:42
elnézést különben nem a szerző ellen hanem az adott megnyilvánulás ellen szólt
penzugyes · http://www.hatekonysag.hu/blog/ 2009.12.18. 19:09:14
"@hh Írtam Vodafone felkérésre egy elemzést, te Telekom giga beszállító - Virgo - alkalmazottként reagálsz. Hol itt a függetlenség?"
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2009.12.18. 19:32:35
kirandulo · http://kirandulo.blogspot.com/ 2009.12.18. 19:44:18
grat HH! ezúttal HH ismét betalált, meglátta a lényeget, nagyjából objektív is maradt, bár azt sajnálom, hogy feleslegesen "ráhúzta a kormányt" doranskyra
mindkét blogger elsőrangú a maga területén. ne felejtsétek, hogy más síkon mozognak, más-más a nézőpont: HH web2.0 trendelemző, app-introducer, webjós. Doransky pedig nem kezdő marketing és média szakember, formalizáltabb és pragmatikusabb, mondhatnám profibb kommunikátor, szemben a mi spontán HH-nkkal.
Az meg, hogy mind2nek valamiből meg kell venni a tejet, kenyeret a boltban, szvsz végképp nem ide tartozik.
Nálam mindketten továbbra is töretlenül subscribe.
gabesas 2009.12.18. 22:09:10
Mr.Insider · http://insider.ruul.hu 2009.12.18. 23:15:51
Az egészben az a furcsa, h egy független blogger (ha tényleg az?) miért vállalja fel az ilyenben történő részvételét. Ez etikai aggályokat is felvet. Szerintem, aki független blogger és szakmailag kiegyensúlyozott véleményt ir, az lett volna a minimum, h láblécebn megjegyzi, hogy amugy pénzért segédkezik a Vodának is... szerintem ez nemcsak az újságiró társadalomban elvárható, hanem a bloggererknél is!
Szerintem HH-nál a point, grat! Matyinak pedig utána kellene olvasnia az űjságirói etikának és publikálási szabályoknak
offtopic backround -- egykori főnöke, azaz elfogult vélemény :-))
gabesas 2009.12.18. 23:18:42
Pénzért, mi másért.
Csak azt nem értem, min csodálkoznak itt a tömegek.
Mr.Insider · http://insider.ruul.hu 2009.12.18. 23:35:30
kM 2009.12.21. 15:15:17