A Vodafone-sztori folyt.: maszatolás 2.0

Elképzelésem nincsen, hogy miért gondolják a Vodafone-nál, hogy jó ötlet tanulmányt vásárolni, majd kipublikáltatni a netre, azok után, hogy az év legnagyobb magyar kommunikációs összeomlásába sikerül belefutnia a cégnek.

Ha a Vodafone komolyan szerette volna elemezni a helyzetet, akkor biztosan nem szivárogtatta volna ki azt a tényt, hogy elemzést vásárolt egy szakértőtől; majd az elemzés írója biztosan nem RT-zné ezt a kiszivárogtatást Twitteren. És végül: az elemzés írója bizonyosan nem publikálná magát a tanulmányt az interneten.

De mivel a Vodafone mégis ezt tette, világos, hogy itt nem a problémákkal való szembenézés, hanem valamiféle pozitív PR nyomatása volt a cél. Sajnálatos.

Így egyáltalán nem lepődhetünk meg azon, hogy Doransky tanulmánya nagyrészt olyan evidenciákat fogalmaz meg, amiket mindenki tud, látott, tapasztalt, aki egy kicsit is követte ezt az egész Vodafone-ügyet.

És persze próbál ráerősíteni néhány béna vodafone-os védekezésre is. Na de vegyük sorba, hogy miről is nem szól ez a tanulmány.

Egyrészt az egész ügy (a kirúgás) publikussá válásának pillanatában már különféle helyekről lehetett olyan pletykákat hallani, hogy valójában a T-Mobile "szólt le" a Vodafone-nak, hogy ezt azért nem kéne. Fogalmam sincs, hogy igazak-e ezek a mendemondák, de jó lett volna ezt tisztába tenni. (Ennek kapcsán persze már újságírói feladat, hogy feltérképezze valaki a nagy magyar mobilszolgáltatók egymáshoz való viszonyát.)

Miért merülhetett fel ez a pletyka? Hát azért, mert a magyar mobilszolgáltatók (meg úgy általában a rivális cégek a világban) sem arról híresek, hogy kislányoskodnának akkor, amikor egy kicsit le tudják nyomni a konkurens szolgáltatást. Álszent és átlátszó dolog egyetlen eset kapcsán "etikátlan" munkatársi viselkedésre hivatkozni.

Mutassak példát? Tessék: 

Másodsorban maszatolásnak érzem, hogy Doransky is átveszi a Vodafone azon érvelését, miszerint nem az ominózus twit, hanem az Adwords-hirdetések csapták ki a biztosítékot a mobilszolgáltató menedzsmentjénél. Számomra tökéletesen egyértelmű, hogy azért helyezik erre a hangsúlyt, mert úgy akarnak csinálni, mintha nekik a Twitterrel semmi bajuk nem lett volna.

Holott, mint a Müller Tamással készített interjúmból is kiderül, az AdWords-hirdetéseket nem a marketinges tette ki egyedül, hanem csapatmunka volt. Ehhez képest csak a marketingesnek mondtak fel azonnal. Számomra teljesen egyértelmű, hogy a twit miatt. Kár ezt szépíteni.

Harmadrészt pedig ez az egész Vodafone-ügy legelsősorban azért érdekes, mert egy pimpf ügy kapcsán mindenki számára világossá, láthatóvá vált, hogy a Vodafone szervezeti felépítése és működése mennyire rugalmatlan, pökhendi és arrogáns. Az ügy kapcsán megnyilatkozó kommunikációs igazgató szavait idézzük: 

Suba János (...) a Mobilport kérdésére elmondta: "a Vodafone munkatársa engedély nélkül és sportszerűtlenül nyilatkozott versenytársunk műszaki problémájával kapcsolatosan. A tisztességes verseny szellemével ellentétes viselkedést olyan mértékű hibának ítéltük, amiért sajnos elbocsátás jár".

Nem tudom, hogy a Vodafone-nál az Etikai Ügyosztály mikor kezdte meg áldásos működését, de az biztos, hogy voltak korábban olyan esetek, amikor VALÓBAN szükség lett volna az etikai érzékenységre: 

a GVH megállapította, hogy a Vodafone 2008 augusztusában a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított 2008 szeptember 1 és december 31 között pedig tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Ezért a távközlési vállalkozás 10 millió forint bírságot kapott. Az ügyben súlyosító körülménynek bizonyult, hogy a Vodafone korábban többször kapott elmarasztalást a GVH-tól a fogyasztók megtévesztése miatt és megtévesztő hirdetései hosszú időn át elérhetőek voltak. (forrás: origo)

Mindent figyelembe véve a Vodafone akkor járt volna a legjobban, ha nem egy publikumnak szánt tanulmányt vásárolt volna magának, hanem komolyan elemezte volna házon belül az egész ügyet, és levonta volna a valóban szükséges személyi konzekvenciákat is.

Megjegyzés: a fenti postot bár senki nem szponzorálta, viszont 100%-ban a szerző véleményét tükrözi.

Címkék: magyar botrány vodafone twitter smo
2009.12.18. 11:59. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

köszönöm az írást =) nekem is valahogy túl semlegesnek tűnt doransky írása. lehet, hogy még azzal is jól jönne ki a voda, hogy bocs, elszúrtuk...
Elolvastam Doransky írását és ezt is, és tényleg úgy néz ki, hogy erős maszatolás folyik. PR szagú az egész. Ha én Vodafone lennék és tanulmányt kérnék akkor azt a magam okosítására tenném, ezt nem osztanám meg senkivel. Főleg nem így.
Azt állítod, hogy "a Vodafone akkor járt volna a legjobban (...), ha komolyan elemezte volna házon belül az egész ügyet, és levonta volna a valóban szükséges személyi konzekvenciákat is."

Ez lehetetlen lett volna, mivel, mint az eset mutatja egyszerűen nem értik ezt a csatornát.
Éppen előbb olvastam el Doransky cikkét, éreztem én is a voda félre hajlást, de nem gondoltam volna, hogy fizetett bejegyzést olvasok. :(
Hé, kommentezés után új tartalmi elemek kerültek a cikkbe. Ez így nem ér! :)
basszuskulcs. ti tényleg nem értitek a magyar távközlési piacot, vagy én vagyok vak. itt a vodafone, a telekom és a pannon léte nem azon áll, vagy bukik, hogy elszívnak egymástól pár száz, vagy pár ezer ügyfelet, hanem azon, hogy erre a piacra belép egy új szolgáltató, vagy nem lép be. mert ha igen, akkor veszítenek alsó hangon 1 millió ügyfelet.

a márketinges gyereket kurvára nem kellett volna se kitüntetni, se kirúgni. hogy minél kisebb visszhangja legyen az egésznek.
sajnos eleg #fail feeling a vodafone doransky hadmuvelete.

az egeszbol kihalaszhato, h az SMO tenyleg lufi, es nem utolag kell optimalizalni a sz@rt. nem kell hibazni, jol kell csinalni.

ez termeszetesen maximalisan igaz a tmobilera is, ha nincs leallas, nincs flame felulet, nincs siras, nincs #mullered effekt.
Végre!
Gratulálok a cikkhez, tökéletes összefoglalója annak, hogyan sikerült corporate ízűre csavarni a "megoldást".
Doransky...nem igazán tett sokat hozzá ahhoz, hogy az "elit közösség" (lol) elfelejtse ezt az egészet. A "tanulmány" olyan, mint egy közepesre sikerült egyetemi esszé, nincs benne semmi spiritusz. HH ez a cikk viszont OK!
Sajnos nagyon messze van az meg amikor lesz Mo-n ilyen reklam mint a Verizon. Hogy egy masik peldat mondjak: kint teljesen termeszetes hogy egy masik tv csatornan futo sorozat sztarjat hivjak meg egy talkshowba, sot elhangzik az is hogy melyik nap hany orakor lathato. Itthon meg meg kiejteni se lehet a masik csatorna nevet. Ez azert van mert itthon mindenki, az RTL Klubtol a Vodafone-ig HULYENEK NEZI a nezot, a fogyasztot.
egyrészt, doransky írása nem a hivatalos tanulmány, és mivel három nappal ezelőtt hivatalosan bejelentették, h őt kérik fel, egyértelmű volt, hogy ha ír valamit a témában, azt azzal teszi, hogy a voda megbízta.
ebből következik az is, hogy kényszerpályán van, mert olyat kell írnia, ami a vodának is tetszik, meg a közösségnek is. Ehhez mérten elég korrekt írást hozott össze.
Itt viszont csak azt látom, hogy hh, aki közismerten nem kedveli és mint szakembert legalábbis megkérdőjelezi doranskyt, megint fúj rá, hogy ez így maszatolás, meg úristen, PR cikk.
Kíváncsi lennék, akkor is ugyanez lett volna a véleményed, ha nem doransky, hanem valaki más, általad elfogadott ember nyújt segítséget a vodafonnak (egyetértek azzal, hogy ezt nem tudták volna házon belül elintézni, és szerintem azzal hogy külsőst fogadtak, valahol elismerték, hogy hibáztak)
De azt hiszem, valószínűleg igen, hiszen az ellenkező véleménnyel lehet nagyobb érdeklődést felkelteni meg több látogatót vonzani...
Én is nemrég olvastam, nem tudtam, hogy fizetett bejegyzésről van szó, de furcsálltam végig a tartózkodó hangnemet. Lehet, hogy unsubscribe lesz a vége...
@kohana: nem értem miért kéne olyat írnia ami a vodának is tetszik, a szakértő nem attól lesz szakértő, hogy nyalogassa az ügyfél sebeit és meggyőzze arról, nem is volt nagy gond. szerintem a cikk teljesen tárgyszerű, Doransky nyilatkozata pedig egy nesze semmi fogd meg jól. Szerintem pont a te megjegyzésed sikerült egy kicsit túl személyesre.
@Bubba Washington: nem arról kell meggyőzni, hogy nem is volt nagy gond, viszont megoldást kell neki szállítania.
A közösség viszont azt várja, hogy neki legyen igaz adva, és ha nem így történik, szanaszét szed.
Ez a helyzet most annyiban más, mint az eddigiek, hogy az eddigi "sztárbloggeres" elfogult bejegyzéseknél oda lett biggyesztve, hogy full disclosure: én ennek a cégnek dolgozom közvetlen vagy közvetve. És akkor már rendben is volt mindenkinek, hogy ja, hát ezért
Itt viszont csak egyszeri tanácsadói felkérésről volt szó, miközben mindenki "függetlenként" akar doranskyra tekinteni, meg arról beszél, hogy a megmondóember eladta magát kilóra.
Hahó, csókolom, doransky épp erre alapította a cégét, hogy tanácsadó legyen és ilyen megbízásokat kapjon.
Azt lehet vitatni, hogy helyes vagy helytelen, hogy az esettanulmányát a saját - addig függetlennek gondolt, bár ez szerintem eddig is hülye gondolat volt, senki nem független ezen a terepen - blogjában jelentette meg.
Az is teljesen egyértelmű, hogy nem fog mindent leírni, mert nem tartozik minden a nagyérdeműre, illetve bizonyos dolgokat nem neki kell majd kommunikálni.
És igen, lehet hogy kicsit én is személyeskedtem, de hát kérem, a nagyok is folyamatosan ezt csinálják. :)
Röhej: a Voda majdnem olyan rosszul jön ki az ügyből, mint a T :D :D
@kohana: ha egy tanácsadó eladta magát nagyon helyesen egy multinak, akkor nem kellene saját blogján független szemszögből PC dolgokat írogatni. A Vodafonenak sem az az érdeke, hogy valaki megértően megsimogassa a fejüket, hogy nem baj srácok. Ebből nem hiszem, hogy megoldás születne, még akkor sem, ha nem mond el a cikkben "mindent".

Egyébként érdekes, arról nem hallunk sokat, miért gondolja a VF, hogy politikailag korrektnek kellene lennie egy olyan céggel szemben aki ennyit késlekedett egy ennyire súlyos üzemzavar kommunikációjában. Szép dolog, hogy szerintük buktak 700 millát, de mi van az ügyfelekkel (Doransky sem beszél erről...). A milliókon belül akik érintve voltak, bizonyára vannak olyanok több ezren is, akiknek ennél súlyosabb problémákat okozott ez a leállás. Az egészséges versenyben nem értem miért kéne figyelmen kívül hagyni a versenytárs ilyen kapitális hibáit??? De tényleg.... (ja, hogy a Voda mindig is szerette más telkomok execjeit elhappolni, akik húzták maguk után régi kollégáik, ahogy elmentek a külföldi alapító atyák (2000-2001 körül), talán így nem fura megérteni ezt a furcsa lojalitást)
Ja és ha brandet akarunk social medián keresztül építeni, akkor ki vagyunk téve annak, hogy végső soron a "tömegeknek" lesz igaza, akár tetszik akár nem.
@Szakyster:

Szerintem már aznap a T alatt volt, amikor kirúgta a Twitterező kollégát. Jó lenne felfogni végre, hogy a negatív reklám nem reklám.
doransky írásánál egy dolgot hiányolok az (x)-et a cikk címéből.
@syck: "az egeszbol kihalaszhato, h az SMO tenyleg lufi, es nem utolag kell optimalizalni a sz@rt. nem kell hibazni, jol kell csinalni."

Az SMO nem arról szól, hogy nem hibázol. Ember vagy és emberek vannak a logók mögött is, de el kell ismerni a tévedést és ettől lehet szerethető.

Alap pszichológia: Ha van gyereked és látja, hogy nem vagy hiteles, úgy is fog rád nézni. Ugyanakkor ha neki is elismered a hibáidat fel fog rád nézni. Csak itt a szülő a vállalat, a gyerek meg a piac.

Tök mindegy, hogy én mit gondolok, de ha már egyszer kirúgták a srácot, akkor elismerem, hogy lehet túlkapás volt. Állítólag a T-Mobile is röhögött az egészen, bár már nem tudom mi az igazság... Ha kirúgtam nem veszem vissza, de elismerem, hogy tanulnom kell... és szabályokat vezetek be a social media (ami egy új eszköz, főleg nagy és ebből adódóan rugalmatlan szervezetek számára) kezelésére.
Doransky nemhiszem, hogy hivatalos tanulmanyken irta amit irt. Egyebkent meg nem irt semmi olyat amit az okosabbak nem tudnanak, szoval kicsit csalodas is mert vartam hogy valami erdekeset kitalal [nem talalt ki semmit]

A voda egyebkent siman kiallhatna a sajat elvei mellett, hiszen valoban nem engedheto meg ilyenfele maganakcio ilyen stilusban egy olyan cegnek aki pl Uzleti Etikai dijat kap epp a honap elejen. Ezt kell vilagosan elmondani, nem maszatolni. Viszont igy nincs erteme a twitter temanak, ne is eroltessek. Vagy pedig at kell gondolniuk teljesen a kozossegi oldalakon valo jelenletet, es az egesz ilyenforma kommunikaciot a vallalaton belul. Ez persze nyilvan valamilyen arculati valtassal egyutt lehetne csak. Bar ez eselytelen, viszont 1 uj brand felepitese meg ertelmes islehetne [djuice fele]. Olyan ami csak a fiatalokra epit, lazabb kommunikacio, lazabb hozzallas, eroteljesebb kozossegi/netes jelenlet, mindenfele gorcsoles nelkul [mint ami itt hetek ota van]
ha a vodafone kirugta a sracot, en jelzesertekuen atmegyek a tcom -hoz. mar meg is rendeltem :)
@ac3^BB: kreatívon fent van: hivatalos volt a felkérés... szóval a tanulmány is az
szerintem Suba nem erti az uj internetes korszakot, egyszeruen oreg mar egy fiatalos ceghez
ennyi
Balee: oke hogy felkertek, de 1 blogbejegyzes miota egyenlo 1 tanulmannyal?;) foleg 1 multi esetben :)
[tanulmanynak azert ez irto gyenge lenne :) ]
@ac3^BB: pont ezért nem kéne blogozgatni a privát megbízásról...mert esetleg néhányan félreértik. nem vagyok egyedül azzal a benyomásommmal, hogy ez így hiteltelen és nem is professzionális. Ha tanácsadó, akkor adjon tanácsot, a közösség az ezt követő cselekedetekből dönti el, sikeres volt-e. Ezért a mosakodásért tényleg kár volt.
Jobban érzem magam TMobile-osként, mint Vodafone-osként.

A TMobile hibázott, de megjavították.

A Vodafone-nál volt egy jó ember, aki jópofán twittelt, jutalomból kirugták. Gáz ez a Vodkafon cég!
Mondjuk úgy kezdi hogy "ez a bejegyzés nem hivatalos tanulmány, néhány nap tapasztalatát írom le" ezért kicsit csúsztatás publikált tanulmánynak hívni. Ettől függetlenül egy megabullshit! A lényeg tényleg a cégen belüli belső történések értékelése lenne -melynek egy részéhez persze semmi közünk.
HH: grat, megint megláttad a lényeget!
Nagyon jó cikk, gratula. Kár, hogy mostanában már visszafordult az ügy: Doransky megbízása óta ("Há' a twitterescsávót felkérték véleményezni, _pénzér_', dikkmán!") minden kis/nagy tanácsadó fel akar kapaszkodni a piros vonatra, és személyesen rángatni ki a kakiból őket. Nem ingyen. természetesen. Ehhez meg most nyomatni kell, hogy "nem is történt nagy baj, és amúgy is, majd ÉN megoldom, jól..."
@Bubba Washington: akarom mondani megamaszat! :)
elnézést különben nem a szerző ellen hanem az adott megnyilvánulás ellen szólt
Idézném Doransky twittjét:

"@hh Írtam Vodafone felkérésre egy elemzést, te Telekom giga beszállító - Virgo - alkalmazottként reagálsz. Hol itt a függetlenség?"
@penzugyes: 1. a virgo nem "giga" telekom "beszallito". 2. ha az lenne, azt is leszarnam 3. nem kert fel senki semminek a megirasara. egyszeruen velemenyem volt, es leirtam.
békítő szándékkal szólok, szvsz lássuk meg egymásban a pozitív értékeket

grat HH! ezúttal HH ismét betalált, meglátta a lényeget, nagyjából objektív is maradt, bár azt sajnálom, hogy feleslegesen "ráhúzta a kormányt" doranskyra

mindkét blogger elsőrangú a maga területén. ne felejtsétek, hogy más síkon mozognak, más-más a nézőpont: HH web2.0 trendelemző, app-introducer, webjós. Doransky pedig nem kezdő marketing és média szakember, formalizáltabb és pragmatikusabb, mondhatnám profibb kommunikátor, szemben a mi spontán HH-nkkal.

Az meg, hogy mind2nek valamiből meg kell venni a tejet, kenyeret a boltban, szvsz végképp nem ide tartozik.

Nálam mindketten továbbra is töretlenül subscribe.
ezt nem úgy szokták mondani hogy a vodafone házhoz ment a lófaszért?
nemtom a szervilitást és a magyar honban szokásos urodalmi hagnemet nehéz magyarázni bármivel. Ha történik egy feudális döntés, akkor azt nehéz szalonképessé tenni még akár a social media eszközeivel is.

Az egészben az a furcsa, h egy független blogger (ha tényleg az?) miért vállalja fel az ilyenben történő részvételét. Ez etikai aggályokat is felvet. Szerintem, aki független blogger és szakmailag kiegyensúlyozott véleményt ir, az lett volna a minimum, h láblécebn megjegyzi, hogy amugy pénzért segédkezik a Vodának is... szerintem ez nemcsak az újságiró társadalomban elvárható, hanem a bloggererknél is!

Szerintem HH-nál a point, grat! Matyinak pedig utána kellene olvasnia az űjságirói etikának és publikálási szabályoknak

offtopic backround -- egykori főnöke, azaz elfogult vélemény :-))
@prospero2: "Az egészben az a furcsa, h egy független blogger (ha tényleg az?) miért vállalja fel az ilyenben történő részvételét."
Pénzért, mi másért.
Csak azt nem értem, min csodálkoznak itt a tömegek.
gabesas --- de akkor nem független, summa
Meglepő volt, hogy Doransky áruba bocsájtotta a több mint egy évtizede építgetett webes-szakértői imázsát. Szerencsétlen ügy, a voda az ő személyén keresztül szeretné visszaszerezni a hitelességét, és ez a terv ott bicsaklik meg, hogy az a közeg, amely felháborodott Müller kirúgásán, jó eséllyel nem ismeri Doranskyt (nem minden twitteres 100% geek), ha meg igen, akkor gáznak tartja a szerecsenmosdatást.