Az újságrovatok halála

Az Index címlapja egyre jobban terjeszkedik lefelé. Korábban csak a Velvet és a Totalcar ajánlódobozai voltak a címlap alján. Ma már azonban videóajánló, fotóajánló doboz, sőt, újabban egy Dívány.hu és egy HG.hu ajánlódoboz is kikerült az oldalra.

Az Index címlapja ezzel megdöbbentő mértékben, 5000 pixel hosszúság fölé nőtt. Vagyis az indexes cikkek kisebbségbe kerültek az Index címlapján.

Ezen merengve fogtam magam, és összehasonlítottam pár hírszájt hosszúságát. Az eredmény a következő: 

Mára napnál is világosabbá vált az a tendencia, hogy a hírszájtok minden tartalmukat címlapon akarják kínálni. Ilyen módon pedig egyre kevesebb értelme van a nyomtatott lapoktól megörökölt rovatstruktúráknak. A hírszájtok a hírek mennyiségével, kínálatuk nagyságával próbálják meg minél több másodpercre maguknál tartani a betévedő netezőket.

Nem mellékesen pedig: címlapoldali látogatottságokat minél több partnerszájt és tartalmi alegység felé visszaosztani. Ha a fenti címlapokat 500 pixelenként összehajtogatnánk, akkor valójában egy kiváló, címszavakban összeszedett újságot kapnánk, amiben tényleg csak az egymondatos (cikkcím, rövid ajánló, képajánló, videó előkép) lényeg sorakozik, de abból legalább nagyon sok.

Az iPhone-ok és androidos telefonok korszakában persze nem egyértelműen jók az ilyen nyitóoldalak. És nem csak azért, mert iszonyat adatmennyiséget kell állandóan letölteni mobilneten keresztül. Probléma az is, hogy nehéz ilyen hosszú weboldalaknál pontosan visszatalálni egy korábban kinézett tartalomra.

Technikai oldalon talán valamiféle name tagek jelentenék a megoldást, mely informálná a szkrollozó netezőt, hogy épp hanyadik "hajtást" látja. (Az Indexben mintha lenne is egy ilyen az alsó, ajánlós résznél - találóan "médialepedő" néven...) A legszebb megoldás persze az lenne, ha a böngésző a weboldalból mindig csak az aktuális "hajtást" (kijelzőnyi méretet) töltené le.

Annyi bizonyos, hogy ebben a felfogásban rovatoldalakra egyáltalán nincs szükség. Csupán jól felépített cikkoldalakra, ahonnan könnyen lehet továbbugrani a többi cikkoldalra, esetleg vissza a címlapra. A rovatoldalak szerepét pedig kiválóan váltja ki a cikkek címkézése, kategorizálása.

Más kérdés, hogy mobilfelületen ez sem ennyire triviális...

Címkék: média mobil dizájn magyar
2010.01.14. 11:49. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hiányzik az összehasonlításból a kuruc
érdemes körbenézni északon is egy kicsit a legnépszerűbb szájtok között (elrettentő példák:-)) : www.iltalehti.fi, www.vg.no, aftonbladet.se
Lehet, hogy olyan oldalakat kellene csinálni, mint a google reader, hogy az új cikkek vannak mindig legfelül, a régiek lejjebb, és ahogy görget lefelé a user sohasem ér az oldal végére, mert folyamatosan tölti be a korábbi cikkeket.

Lehet, hogy ez lesz a folyamat vége, mert így a netező könnyen belefeledkezhet a címoldalba, és nem is kell gondolkoznia a struktúrán, csak görget lejjebb mindig.
Éppen a napokban látogattam meg az iPhone-al az mno oldalát, egy örökkévalóság volt, mire betöltődött, és még le sem tudtam állítani a töltését, mert megfőtt az iPhone. Ezeknek a nagy lapoknak el kellene gondolkozniuk, hogy optimalizálják az oldalukat mobilra is, mert a jövőben egyre több lesz a mobilkészülékekről történő látogatás. Pl. az fn.hu nagyon okosan megcsináltatta az iPhone hír alkalmazását.
Világszerte megfigyelhető, hogy az online újságok címlapjának szerepe csökken. Egyre többen érkeznek közvetlenül valamelyik belső oldalra keresőből, linkgyűjtőből, a közösségi médiából. Ugyanakkor érdekes, hogy az Index címlapja, mint "nemzeti intézmény" tartja magát. Az Index címlapját az is átfutja, aki a cikkeit szinte soha nem olvassa. Az okok megérnének egy még alaposabb elemzést.
A FN tényleg jó alkalmazást készített Iphone-ra.

Az Indexet meg azért nézi mindenki, mert egyszerű, és még gyors is, nem úgy mint az origo mondjuk. Az egyik ok.
Igen. Tessék az FN nyomdokaiba lépni..
Én nem mobilra optimalizált híroldalt szeretnék látni, hanem mobilra optimalizált google readert, ami nem ömlesztve, hanem folderekbe rendezve mutatja az rss-eket.
Ha a PC-men a legtöbb hírt rss-ben olvasom, akkor pont mobilon vagy PDA-n, ahol legkevésbé sem érdekel a site design, pláne rss-t szeretnék.
@Kicsit Bob: Bloglines mobil változata a barátod (bloglines.com/mobile). Google Reader egy technológiai szörnyszülött - szerintem.
Igazából a nyomtatott újságból örökölt rovatoknak (Belföld, Külföld, etc) semmi keresnivalójuk a hirsite-okon. Tessék profi módon kezelt címkefelhőt gyártani és akkor a virtuális rovatok dinamikusan változnak óráról-órára, napról-napra...

Legfeljebb egy-egy ilyen címkefelhőt egy oldal címlapján lehetne szerkeszteni is, hogy mondjuk a BKV-sztrájk newstag azonnal kikerüljön a sztrájk kezdetén és ne kelljen várni rá, míg elegendő cikk megnöveszti a címkét.
@pollner:
"Világszerte megfigyelhető, hogy az online újságok címlapjának szerepe csökken. Egyre többen érkeznek közvetlenül valamelyik belső oldalra keresőből, linkgyűjtőből, a közösségi médiából."

Egyre többen, de még mindig kevesen. Az olvasók túlnyomó, sőt alkotmányozó többsége még mindig hagyományos stratégiával olvas. Van, ahol egyszerűen azért, mert nem terjedt el az RSS-olvasók használata. Van, ahol ezen a fázison már túl vannak, de a júzerek egyszerűen rájöttek, hogy a személyre válogatott tartalom kurva jó dolog, de nem pótolja azt, hogy egy lapon olyat is elém tolnak, amire nem számítottam, amit magamtól nem kerestem volna, de így, hogy a pofámba nyomják, már örülök neki.

"Ugyanakkor érdekes, hogy az Index címlapja, mint "nemzeti intézmény" tartja magát. Az Index címlapját az is átfutja, aki a cikkeit szinte soha nem olvassa."

Szerintem a fentiek miatt egyáltalán nem meglepő a jelenség. Azok is, akik egy adott cikkre érkeztek, mondjuk a facebookról, utána megnézik a címlapot, mert hátha találnak valami más felháborítót/vicceset/fideszbérenceset. Az Index-címlap ebből a szempontból olyan, mint egy tévé. Azok is azért léteznek még, hogy mi júzerek megbeszélhessük egymás között, milyen pöcsséget adtak tegnap este. Az ugye beszélgetési téma lehet, hogy "láttad, milyen hülyeséget ír az Index a címlapon, közvetlenül a Szekeres Imre mellplasztikájáról szóló cikk alatt?" De az sokkal kevésbé, hogy "Láttad, milyen izgalmas az RSS-listám?"
@szily: Az indexen hiányzik az IS-nek a másik fele. Csak olyan van amit a szerkesztők kitolnak és nincsen személyreszabott, ajánlott tartalom. Óriási mennyiségű tartalom születik a blog oldalakon amikre nem jut el a látogató mert nem ajánlja egy automata rendszer.
@Horváth János: valóban lehetnének ajánló gombok a cikkek/bejegyzések mellett

A netes újságok többsége még mindig "a legolvasottabb" tartalmakat teszi közszemlére, holott attól, hogy valamire rákattintok, még nem biztos, hogy tetszett is. Ha lenne a cikkek végén ajánló gomb (regisztráció nélkül, captcha-val esetleg), akkor könnyen össze lehetne állítani "legkedveltebb" tartalmak listáját is, ami minőségibb tartalom lehetne, mert lenne benne emberi hozzáadott érték is, nem csak egy gép számolgatná a kattintásokat.
@agyvihar: Nem erre gondoltam. Bejelölöm melyik cikk, blogpost érdekelt vagy csak annyit figyel a rendszer hogy mit néztem meg és ezalapján ajánl további olvasnivalót. Pl elolvasom a Sport rovat F1 cikkeit akkor ajánl pár F1-es vagy tágabban autós témával foglalkozó blogot.
@Horváth János: ok, akkor ez egy másik feature

Illetve a kettő kiegészítheti egymást. Ne random ajánljon ilyenkor másik autós olvasnivalót, hanem olyanokat ajánljon, amiket mások jónak találtak (nem csak rákattintottak, hanem meg is nyomták utána a Tetszett gombot).
Szerintem elég ha ki lehet bontani a cikket a hasábon belül, franc se akar lapozgatni.
A Google is felismerte a tendenciát, a fast flips-ben kombinálja a nyomtatott sajtó élményét a web-bel: www.google.com/support/news/bin/answer.py?answer=161790
Próbáljátok ki.
Sokszor azért van szükség rovat főoldalakra, meg mellékletekre, mert azokat lehet eladni szponzoroknak, abból jön befele a pénz.
Egy cimkét, tag-et meg nem lehet eladni. A pénz beszél.
@Gyulus: Pedig a Google is ebből gazdagodott meg. (Adwords)
A rovatoldal és a "hosszú címlap + cimkefelhő" nem egymásnak ellentmondó megoldások; nem értem miért kéne a rovatoldalakat nyugdíjazni, igenis van olyan, akit a külpol érdekel, mást a tech, és a klasszikus rovat jó hívószó számukra. Ettől még lehet (jobb) címkefelhő, hosszú címlap stb.
Viszont a címlapból tényleg lehetne olyan mobilos változat, ami részenként nyitható le.
"Befelé, rovatoldalakra kattintani nem igazán szoktunk. Így a címlap mellett a második legfontosabb oldaltípus nem a rovatoldal, hanem a cikkoldal. Persze be lehet ügyeskedni az olvasót valahogy a rovatoldalakra is, de ha egyszer ő nem ezt akarja, akkor nem, és kész. Így két fő felülete lesz a szájtnak: egy átfogó tartalomajánló címlap, és egy informatív, olvasóbarát belső cikkoldal. "

Webisztán 2007/07/22/

webisztan.blog.hu/2007/07/22/nuindex_indahouse
kissé késve nevezném be őket, de sztem a magyar net leghosszabb címlapjait a Magyar Online lapjai, a haon.hu, szon.hu és boon.hu produkálják
De örültem volna ennek a postnak néhány hónapja, amikor egy 12000!!!px hosszú vidéki hírszájtot terveztettek velem. A Fireworks már 6000 px-nél kiakadt.
Saccolva kb. 5Mb lehetett a mindenféle videók és lapozóba rejtett cuccok betöltése index oldalra.
@Zsuzsannadesign: Ettól nem biztos, hogy még lemondtak volna a 12.000 pixel hosszú designról :)
mint olvasó azt mondom, hogy bazira nem tekerem 2 képernyőnél lejjebb az oldalakat. Bizonyára van az a réteg, aki igen, de inkább átmegyek egy aloldalra vagy egy másik specifikus hírszájtra, ha az a téma érdekel...

régen is bazi hosszúak voltak a főoldalak és lerövidültek. A történelem ismétli önmagát.
A legértelmesebb lapozást a Treehuggeren láttam, képernyőnként lehet ugrálni a posztok között:

www.treehugger.com/