Tudom, hogy van most ez az új busz tesztelés Budapesten, de annyira nem merültem bele a témába, hogy feltűnjön: egyik-másik busz ingyen wifit is szolgáltat az utasoknak. Úgyhogy annál nagyobb volt a meglepetés, amikor átkelve a Krisztina körúti zebrán egy wifis matricát pillantottam meg egy buszon. A sebtiben készített képből is jól kivehető a "Wifi Zone" felirat:
Aztán Twitteren p3d3str1an írta, hogy ő már ki is próbálta a buszos wifit, és tényleg működik. Bizonyítéknak küldött is egy képet, amin az iPhone wifidetektáló oldala látható.
Valaki mástól viszont azt hallottam, hogy az ingyen wifit csak a tesztüzem idején biztosítja a busz fenntartója. Nem tudom, hogy így lesz-e, ugyanakkor nehéz belátni, hogy miért ne biztosítaná a BKV (vagy az alvállalkozó) az ingyen nethozzáférést, ha már egyszer úgyis benne van a képesség a járműben. És az üzemben tartási költségnek nyilván elenyésző része egy 3g előfizetés. (Bár pontosan azt sem tudom, hogy milyen technológiákat használ a busz a vezeték nélküli internet biztosítására.)
Megközelíthetjük onnan is a problémát, hogy egyáltalán van-e értelme ingyen wifit biztosítani a buszokon. Ellenérv lehet, hogy az emberek azért nem merik nagyon elővenni laptopjukat, okostelefonjukat a tömegközlekedés járművein.
A másik ellenérv lehet, hogy általában nem utaznak olyan hosszan az emberek egy-egy járaton, hogy megérje vesződni a wifivel. Ez inkább a laptopos utazókra lehet igaz. Mobilon sokkal egyszerűbb ki-bekapcsolgatni a hálózatot.
Ugyanakkor az is biztos, hogy a wifinek sokkal nagyobb értelme lenne mondjuk a MÁV vonalain vagy a távolsági buszokon. A hosszú, unalmas utazást hasznosan tudnák eltölteni azok is, akik egyébként nem rendelkeznek mobilinternet-előfizetéssel.
És persze van értelme a kezdeményezésnek olyan budapesti buszvonalakon is, ahol rendszerint nincs tumultus, vagyis nagy eséllyel lehet leülni, valamint általában hosszabb távokat tesz meg az utasok többsége.
Persze ennél is fontosabb lenne, hogy a forgalmasabb közterületeken és intézmények (parkokban, múzeumok, kórházak, iskolák, stb) környezetében legyen elérhető vezeték nélküli hálózat. Akár teljesen ingyenes, államilag finanszírozott, akár hirdetéstámogatott verzióban. Akár kedvezményes havidíjas vagy eseti fizetési modellben...
Az internethozzáférés legalább olyan fontos alapdolog, mint a közvilágítás vagy az úthálózat. Egy fejlődni akaró és tudó társadalom pedig tesz azért, hogy a nethozzáférés lehetősége minél több helyen és minél egyszerűbben legyen elérhető azok számára is, akik amúgy nem tudnak havi sokezer forintot költeni mobilnetezésre.
Arról nem beszélve, hogy a nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy a buszokon és vonatokon biztosított ingyen wifi vonzza az utazóközönséget. Még az is megeshet, hogy sokan emiatt hajlandóak lennének autó helyett vonattal ingázni lakóhelyük és munkahelyük között. Kulturált elővárosi vonatok és ingyen wifi, plusz megbízható menetrend: ezzel egyetlen autó sem tud versenyezni.
oroce 2010.05.23. 16:52:34
btw: a volánbusz már ad ingyen wifit a bp-győr és bp-baja utvonalakon :)
sgergely · http://twitter.com/sgergely 2010.05.23. 16:54:20
zoltanhosszu · http://www.zoltanhosszu.com/ 2010.05.23. 17:51:11
Kuruttya 2010.05.23. 17:57:49
A szerzetes 2010.05.23. 18:19:03
Sőt pár helyre ahol nincs net, ilyenekkel lehetne kihordani! Városban felpakolják a sok internetet, kimennek a tanyára, kinyitják az ajtót és árad a net :D
Abydos · http://abysan.com/blog 2010.05.23. 18:28:58
Binsz (törölt) 2010.05.23. 19:14:25
ui.: Szerintem ahol van 3G, oda nem szükséges.
Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.05.23. 19:15:15
Valakiember (törölt) 2010.05.23. 19:57:41
wiener 2010.05.23. 20:59:57
tutti 2010.05.23. 21:52:34
Kb a főutak, autópályák mentén foglalkoztak a hálózat kiépítésével, a vonatot valahogy kifelejtették már a mobilszolgáltatók is.
Ezek után érdekes dolog lehet egy akadozó EDGE kapcsolatra ráereszteni az utasokat.
ytg 2010.05.24. 08:02:28
petya.bacsi 2010.05.24. 09:14:04
Inkább takarítanák a buszt, csinálnák meg a zónarendszert, a beléptetőrendszereket, a bliccelők kiszűrését, kameráznák fel a járműveket, és tartanák rendszeresen karban a járműparkot. A reggeli csúcsban amúgy sem lehet nagyon netezni...
A nemzetközi tapasztalatokra meg kár hivatkozni, ezeknek a fényében meg pláne!
A posztíró szerintem nem közlekedik vonattal és BKV-val, azért irkál ilyen hülyeségeket, amit az utolsó bekezdésben írt.
Végeztem egy gyors körkérdést: ismerőseim az ingyenes wifi ellenére sem váltanának tömegközlekedésre... nekik ugyanis az idő számít, meg az, hogy nem kell milliónyi emberrel együtt utazni, nem pedig az ingyen wifi. Reggeli csúcsban szinte tarthatatlan a menetrend, az elővárosi vonatok is rendszerint (nem mindig) késnek.
Én tömegközlekedem, de hidegen hagy a wifi.
Valakiember (törölt) 2010.05.24. 09:58:32
Szerintem erre is a szlovákiai (és sok más országban is használt) módszer, ami noha némileg időigényesebb, de nálunk nincs is bliccelő.
Felszálláskor szépen mindenki a safőrnél megveszi a jegyet oszt' hotovo.
Néhány embernek, akiknek valami oknál fogva nem kell jegyet venniük, például a safőrök gyerekei, vagy maguk a szolgálaton kívüli buszvezetők pedig felszálláskor szépen megmutogatják a vezetőnek az igazolványukat, és itt sincs gond. Már egyből nem is a bliccelők miatt veszteséges a tömegközlekedés.
Bernard Black 2010.05.24. 10:47:52
ami a temat illeti, a wifinek nem sok ertelmet latom a varosi buszokon, esetleg azokon amelyek a messzi kulvarosi regiobol jonnek...
maholnap · http://koklerbroker.blog.hu/ 2010.05.24. 12:47:22
Nem veszélyes wifi-t adni a helyi buszokon? Egyrészt lesznek néhányan, akik ezért fognak rajta maradni, vagy csakis ezért felszállni, másrészt én sem szívesen venném elő a laptopomat mondjuk a 4-6-os villamoson, vagy a 7-es buszon. Vagy akkor most innentől biztosítják a közbiztonságot is a járatokon? :-o
dawe 2010.05.24. 13:01:43
És ennek több értelme van, mint városi járatokon. A távolságira viszont tényleg megint csak hasznos dolog.
nassau 2010.05.24. 17:18:42
charlie 2010.05.24. 19:06:39
Szombathelyen a Fő téren, vasútállomáson ingyen (városi) wifi van és most tervezik kibővíteni a belvárosra.
Valakiember (törölt) 2010.05.24. 22:52:46
Mondjuk a késés is a vezetőtől függ, nekünk a reggeli járaton volt egy, aki rendszeresen akár fél(!) órát is késett, de szerencsére lepakoltál arról a járatról. Kaptunk egy másik safőrt a szomszéd faluból, nah neki 7:33-ra kell bentlennie DS-en, ő már 7:33-kor bent áll, noha a reggeli járaton azért leszálláskor a gép adatait nézve simán megfordul vagy 90+ utas...
p3d3str1an 2010.05.25. 11:52:14
Egyébként mértem sebességet is, abból látszott hogy hspa modem van a buszban (1 megabit körül volt az upload).
(off: köszi a hivatkozást :) )
Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2010.05.25. 15:15:17
Én is egyetértek, hogy a wifi lenne a legutolsó dolog, ami szükséges volna a helyi buszon, mert inkább, a közbiztonsággal/köztisztasággal kéne törődni (bezzeg az ombudsman egyből felszólalt a kamerás megfigyelő-rendszer ellen, még akkor is, ha csak, egy - két BKV buszon tesztelik - úgy tudom, a BKV még nem szedte le a kamerákat).
Vonaton tényleg van értelme a wifi-nek, csak nem értem, hogy a railjeten miért nem elérhető, pedig az, emeltebb színvonalat képvisel (igaz, ettől függetlenül, még be lehet vezetni az EC/EN/IC vonatokon). Azt megnézném, hogy ha a HÉV-en lenne, de előbb, inkább foglalkozzanak a járművekkel (cserélni) és pályával (felújítani).
Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2010.05.25. 15:32:34
Marr 2010.05.25. 17:37:03
CharlieBrown 2010.05.25. 21:00:08
vagy lehet, hogy ez a biznisz is valakinek a valakijének a cégének jó?
Webcentral 2010.05.28. 20:40:26
www.webcentral.hu
Steste · http://turborago.fw.hu 2010.12.09. 21:55:57
Több weboldalról gyűjti a firesheep kiegészítő a felhasználó neveket és ahhoz tartozó jelszavakat, mindazoktól, akik a jelszó nélküli hálózatot használják!
De persze kisbetűvel valahol a busz hátulján legalul, még lehet ki is írták, hogy:
Mindenki saját felelősségre használja!
computerworld.hu/mit-is-tud-valojaban-a-firesheep-kiegeszito.html