Ingyen wifi a BKV-tól?

Tudom, hogy van most ez az új busz tesztelés Budapesten, de annyira nem merültem bele a témába, hogy feltűnjön: egyik-másik busz ingyen wifit is szolgáltat az utasoknak. Úgyhogy annál nagyobb volt a meglepetés, amikor átkelve a Krisztina körúti zebrán egy wifis matricát pillantottam meg egy buszon. A sebtiben készített képből is jól kivehető a "Wifi Zone" felirat: 

Aztán Twitteren p3d3str1an írta, hogy ő már ki is próbálta a buszos wifit, és tényleg működik. Bizonyítéknak küldött is egy képet, amin az iPhone wifidetektáló oldala látható.

Valaki mástól viszont azt hallottam, hogy az ingyen wifit csak a tesztüzem idején biztosítja a busz fenntartója. Nem tudom, hogy így lesz-e, ugyanakkor nehéz belátni, hogy miért ne biztosítaná a BKV (vagy az alvállalkozó) az ingyen nethozzáférést, ha már egyszer úgyis benne van a képesség a járműben. És az üzemben tartási költségnek nyilván elenyésző része egy 3g előfizetés. (Bár pontosan azt sem tudom, hogy milyen technológiákat használ a busz a vezeték nélküli internet biztosítására.)

Megközelíthetjük onnan is a problémát, hogy egyáltalán van-e értelme ingyen wifit biztosítani a buszokon. Ellenérv lehet, hogy az emberek azért nem merik nagyon elővenni laptopjukat, okostelefonjukat a tömegközlekedés járművein.

A másik ellenérv lehet, hogy általában nem utaznak olyan hosszan az emberek egy-egy járaton, hogy megérje vesződni a wifivel. Ez inkább a laptopos utazókra lehet igaz. Mobilon sokkal egyszerűbb ki-bekapcsolgatni a hálózatot.

Ugyanakkor az is biztos, hogy a wifinek sokkal nagyobb értelme lenne mondjuk a MÁV vonalain vagy a távolsági buszokon. A hosszú, unalmas utazást hasznosan tudnák eltölteni azok is, akik egyébként nem rendelkeznek mobilinternet-előfizetéssel.

És persze van értelme a kezdeményezésnek olyan budapesti buszvonalakon is, ahol rendszerint nincs tumultus, vagyis nagy eséllyel lehet leülni, valamint általában hosszabb távokat tesz meg az utasok többsége.

Persze ennél is fontosabb lenne, hogy a forgalmasabb közterületeken és intézmények (parkokban, múzeumok, kórházak, iskolák, stb) környezetében legyen elérhető vezeték nélküli hálózat. Akár teljesen ingyenes, államilag finanszírozott, akár hirdetéstámogatott verzióban. Akár kedvezményes havidíjas vagy eseti fizetési modellben...

Az internethozzáférés legalább olyan fontos alapdolog, mint a közvilágítás vagy az úthálózat. Egy fejlődni akaró és tudó társadalom pedig tesz azért, hogy a nethozzáférés lehetősége minél több helyen és minél egyszerűbben legyen elérhető azok számára is, akik amúgy nem tudnak havi sokezer forintot költeni mobilnetezésre.

Arról nem beszélve, hogy a nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy a buszokon és vonatokon biztosított ingyen wifi vonzza az utazóközönséget. Még az is megeshet, hogy sokan emiatt hajlandóak lennének autó helyett vonattal ingázni lakóhelyük és munkahelyük között. Kulturált elővárosi vonatok és ingyen wifi, plusz megbízható menetrend: ezzel egyetlen autó sem tud versenyezni.

Címkék: budapest ingyen wifi bkv máv filozomatika társadalom tömegközlekedés
2010.05.23. 16:25. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

épp az előző félévben volt egy órám, amin arról volt szó, hogy közmű e az internet? és mi is erre jutottunk, hogy netet (adott esetben wifit) mindenhova.

btw: a volánbusz már ad ingyen wifit a bp-győr és bp-baja utvonalakon :)
Koppenhágában az a busz amelyik az ottani műszaki egyetemre visz ki a belváros közepéből is szolgáltat wifit és a diákok használják is. Igaz drágább a jegy de tisztábbak is a buszok.
Eger-Budapest közt is van wifis busz. Amúgy a város területén tényleg nem sok értelme van wifis buszoknak. Legyen inkább metrón, ott nincs 3G.. :)
Azért én fel tudnék sorolni néhány járatot, ahova simán jöhetne a wifi. A hetes buszcsalád pont nem ilyen, de azok amik a külvárosok messzi bugyraiból, vagy akár Gyálról, agglomerációs városokból hozzák befelé az embereket simán alkalmasak lennének ilyesmire, azokon az ember legalább 20-30 percet utazik egyhuzamban.
Tök jó! :) Szeged környékére is jól jönnének ilyen buszok!
Sőt pár helyre ahol nincs net, ilyenekkel lehetne kihordani! Városban felpakolják a sok internetet, kimennek a tanyára, kinyitják az ajtót és árad a net :D
Álmos: A hetes miért nem ilyen? Egy órát utazok rajta naponta, az miért nem elég?
Először legyen egy korrekt hálózat, menetrend és igényes járművek, majd aztán érdemes beszélni róla, hogy felárért cserébe ki használna wifit és melyik járatokon. :)

ui.: Szerintem ahol van 3G, oda nem szükséges.
A buszos wifivel az a baj, hogy egyik szolgáltatást a másik ogénybe vételétől teszi függővé. Nem hangzik jól, hogy a kávéház teraszán ücsörgés helyett a bérletes diákok csoportosan ingáznak oda-vissza a wifis járaton, ezzel feleslegesen növelve az utasterhelést.
Itt nálunk Tótiában már jó ideje van az egyik járaton WiFi ingyen, noha azért az elég hosszú utat is tesz meg, mert indul Komáromból, Nagymegyeren át, Dunaszerdahelyre, majd onnan Újvár és Pozsony, tehát ott azért megéri előkapdosni a notikat. Bár, azért DS-en, ahol el szoktuk kapni is elég sokáig benn áll, és azért a hatótávolsága is szép. A 22-es perontól a bejáróig simán fogni.
közterületi wifi jó lenne
Csak pl. a gödöllői dombságban a vasút/hév vonal mentén sokszor semmilyen mobillefedettség nincsen.
Kb a főutak, autópályák mentén foglalkoztak a hálózat kiépítésével, a vonatot valahogy kifelejtették már a mobilszolgáltatók is.
Ezek után érdekes dolog lehet egy akadozó EDGE kapcsolatra ráereszteni az utasokat.
Fejtámlába épített Ethernet-csatlakozót! Úgyis van nálam UTP kábel :)
Tényleg ez a legfontosabb a BKV-n, hogy lehessen ingyen wifizni, miközben a legtöbb utas lopva tömegközlekedik (bliccel), hiszen minek fizessenek érte.

Inkább takarítanák a buszt, csinálnák meg a zónarendszert, a beléptetőrendszereket, a bliccelők kiszűrését, kameráznák fel a járműveket, és tartanák rendszeresen karban a járműparkot. A reggeli csúcsban amúgy sem lehet nagyon netezni...

A nemzetközi tapasztalatokra meg kár hivatkozni, ezeknek a fényében meg pláne!

A posztíró szerintem nem közlekedik vonattal és BKV-val, azért irkál ilyen hülyeségeket, amit az utolsó bekezdésben írt.
Végeztem egy gyors körkérdést: ismerőseim az ingyenes wifi ellenére sem váltanának tömegközlekedésre... nekik ugyanis az idő számít, meg az, hogy nem kell milliónyi emberrel együtt utazni, nem pedig az ingyen wifi. Reggeli csúcsban szinte tarthatatlan a menetrend, az elővárosi vonatok is rendszerint (nem mindig) késnek.
Én tömegközlekedem, de hidegen hagy a wifi.
@petya.bacsi: "bliccelők kiszűrését, kameráznák fel a járműveket"

Szerintem erre is a szlovákiai (és sok más országban is használt) módszer, ami noha némileg időigényesebb, de nálunk nincs is bliccelő.
Felszálláskor szépen mindenki a safőrnél megveszi a jegyet oszt' hotovo.
Néhány embernek, akiknek valami oknál fogva nem kell jegyet venniük, például a safőrök gyerekei, vagy maguk a szolgálaton kívüli buszvezetők pedig felszálláskor szépen megmutogatják a vezetőnek az igazolványukat, és itt sincs gond. Már egyből nem is a bliccelők miatt veszteséges a tömegközlekedés.
@Imrityinko: héhé, te kevered a tavolsagi buszokat a tomegkozlekedessel... mondjuk igaz, hogy a kisvarosokban a tomegkozlekedes buszaiban a sofornel veszik az utasok a jegyet (kesnek is a buszok rendesen), de ez pozsonyban vagy kassan mar nem lenne kivitelezheto, itt ugyanugy elore meg kell venni a jegyet elore es a buszon "lyukasztani"...
ami a temat illeti, a wifinek nem sok ertelmet latom a varosi buszokon, esetleg azokon amelyek a messzi kulvarosi regiobol jonnek...
Internetet a nyilvános WC-kbe is! Igenis belefér a 100-200 forintos WC használati díjba :-)

Nem veszélyes wifi-t adni a helyi buszokon? Egyrészt lesznek néhányan, akik ezért fognak rajta maradni, vagy csakis ezért felszállni, másrészt én sem szívesen venném elő a laptopomat mondjuk a 4-6-os villamoson, vagy a 7-es buszon. Vagy akkor most innentől biztosítják a közbiztonságot is a járatokon? :-o
Kevéssé ismert tény, de pl. a VII. kerület terein van ingyen wifi. Ezt is arról írom :)
És ennek több értelme van, mint városi járatokon. A távolságira viszont tényleg megint csak hasznos dolog.
A MÁV elővárosi vonatain mondjuk tényleg örülnék a wifinek. A Déliben van, de ott minden alkalommal az infóvonalon kell jelszót kérni hozzá.
@tutti: Bp-Győr között is elég sok helyen nincs semmi, vagy csak gprs.

Szombathelyen a Fő téren, vasútállomáson ingyen (városi) wifi van és most tervezik kibővíteni a belvárosra.
@Bernard Black: Igaz. Pozsonyban még nem jártam tömegközlekedésen, de lyukasztott jegyet már láttam... Csak elfeledkeztem róla. :D

Mondjuk a késés is a vezetőtől függ, nekünk a reggeli járaton volt egy, aki rendszeresen akár fél(!) órát is késett, de szerencsére lepakoltál arról a járatról. Kaptunk egy másik safőrt a szomszéd faluból, nah neki 7:33-ra kell bentlennie DS-en, ő már 7:33-kor bent áll, noha a reggeli járaton azért leszálláskor a gép adatait nézve simán megfordul vagy 90+ utas...
Sajna én is biztos vagyok benne, hogy csak a tesztelés idejére lesz wifi, a bkv nem fog ezzel foglalkozni. De ne is, inkább a metróállomásokat wifizzék be, hogy legalább néha gyorsuljon be a gprs (metróban még edge sincs, legalábbis a t-nél).
Egyébként mértem sebességet is, abból látszott hogy hspa modem van a buszban (1 megabit körül volt az upload).
(off: köszi a hivatkozást :) )
Jó olvasni a kommenteket, legalább már látja az ember, hogy több távolsági buszon is elérhető a wifi, nemcsak a Zala Volán egyik, Bp.-i járatán, ill. a Bp. - Pécs Volánbuszon.
Én is egyetértek, hogy a wifi lenne a legutolsó dolog, ami szükséges volna a helyi buszon, mert inkább, a közbiztonsággal/köztisztasággal kéne törődni (bezzeg az ombudsman egyből felszólalt a kamerás megfigyelő-rendszer ellen, még akkor is, ha csak, egy - két BKV buszon tesztelik - úgy tudom, a BKV még nem szedte le a kamerákat).
Vonaton tényleg van értelme a wifi-nek, csak nem értem, hogy a railjeten miért nem elérhető, pedig az, emeltebb színvonalat képvisel (igaz, ettől függetlenül, még be lehet vezetni az EC/EN/IC vonatokon). Azt megnézném, hogy ha a HÉV-en lenne, de előbb, inkább foglalkozzanak a járművekkel (cserélni) és pályával (felújítani).
Majd el felejtettem: a busztesztről készült képek között, jobban lehet látni a wifi matricát is: indafoto.hu/indexerk/image/7864667-1e98801c/288593
a BKV válaszolt már valamit erre?
az ingyen buszwifinél azért vannak prioritásosabb problémák a BKV-nál, ismerjük be ;)
vagy lehet, hogy ez a biznisz is valakinek a valakijének a cégének jó?
Ajánlom figyelmetekbe, hogy ha a BKV járatain egyenlőre nem is, az ország összes AGIP és 79 OMV töltőállomásán biztosan elérhető a díjmentes WiFi HotSpot szolgáltatás.

www.webcentral.hu
Meg is érdemlik akik ezt használják, már nem annyira új dolog az a Firefox böngésző kiegészítő, amelyet FireSheep névre kereszteltek, és arra való, hogy az ilyen ingyenes, jelszó nélküli hálózatra csatlakozó felhasználók adatait gyűjthessék be "hackerek"(bárkik).
Több weboldalról gyűjti a firesheep kiegészítő a felhasználó neveket és ahhoz tartozó jelszavakat, mindazoktól, akik a jelszó nélküli hálózatot használják!
De persze kisbetűvel valahol a busz hátulján legalul, még lehet ki is írták, hogy:
Mindenki saját felelősségre használja!

computerworld.hu/mit-is-tud-valojaban-a-firesheep-kiegeszito.html