A Maps a Google trójai falova?

Immár elérhető a Google Maps for Android 4.4-es verziója. A legfontosabb újítás, hogy "Places" néven bekerült az alkalmazásba egy helyzetalapú kereső, melynek segítségével gyerekjáték aktuális helyzetünkhöz közel található éttermet, kocsmát, kávézót, hotelt, látnivalót, benzinkutat találni. Emellett saját kereséseinket is elmenthetjük.

Ha ismertebb helyről van szó, értékeléseket, véleményeket is olvashatunk. Sőt, saját tapasztalatainkat is megoszthatjuk a Google Buzz segítségével. A helyeket, látnivalókat elmenthetjük a kedvenceink közé, és bármikor kérhetünk útvonaltervezést ezekre a pontokra.

(Androidos felhasználók a Maps 4.4 telepítését követően a mobil deszktopjához kell hozzáadniuk a programok közül "Places"-t.)

A Google Maps for Android aktuális verziója immár GPS-alapú navigációt, üzletlistát, adott városokra forgalmi adatokat, egy sor hasznos egyéb layert, vagy például Google Buzz és Latitude-integrációt is tartalmaz az új "Places" mellett.

Az elmúlt időszakban tehát a Google egy elég erős helyzetalapú szolgáltatást hozott össze a Mapsból. Már régen nem pusztán egy térképalkalmazásról van szó. Hanem egy geolokációs adatközpontról, ami a mobilhasználó számára fontos szinte összes információt tartalmazza.

A felhasználók egyelőre szeretik és telepítik is androidos telefonjaikra a Mapset. Pedig a szépen lassan felhízó app immár nagyobb, mint 4,5 mega, ami androidos mobilon nagyon soknak számít.

A fentiekből nekem az a sejtésem, hogy a Google nem készül másra, minthogy a Google Mapsből növesszen fel egy olyan überalkalmazást, mely legalább olyan alapszolgáltatássá válik a mobilon, mint a desktopon a Gmail.

Arról se feledkezzünk meg, hogy a Google Maps for Android kiváló alaphelyzettel rendelkezik ahhoz, hogy legyőzze a feltörekvő helyzetmegosztó szolgáltatásokat.

Még akkor is, ha a Forrester legutóbbi kutatása szerint az olyan helyzetmegosztó szolgáltatások, mint például a Foursquare egyelőre nem túlságosan érdekesek, hiszen relatíve kevesen ismerik és használják őket. (Idehaza egyes becslések szerint pár százra tehető azoknak a száma, akik egyáltalán kipróbálták a Foursquare-t.) Ráadásul a felhasználók döntő többsége fiatal férfi. És ez a demográfiai csoport önmagában nem olyan vonzó a hirdetők számára.

Tegyük persze hozzá, hogy a Foursquare növekedési potenciálja igen nagy. A semmiből nagyon rövid idő alatt lett több, mint 2 millió felhasználójuk. És arra a Forrester kutatása is rávilágít, hogy a Foursquare-t és a többi hasonló szolgáltatást olyan emberek használják, akik gyakran adnak tanácsot, tippet ismerőseiknek, ha például étterem- vagy helyválasztásról van szó. Vagyis ilyen szempontból viszont valamivel értékesebb felhasználók a hirdetők szemében.

Én is azt gondolom, hogy a helyzetmegosztó szolgáltatásokkal egyelőre csak kísérletezni érdemes üzleti, hirdetői oldalról. De ha a tendenciákat figyeljük, jól látható, hogy jövőre legalább akkora durranásról beszélhetünk majd, mint pár éve a Twitter vagy a Facebook esetében.

Persze ezúttal a nagy halak is résen vannak. Fentebb már említettem, hogy a Google épp ezen a fronton látszik erősödni, és erre - sejtésem szerint - elsősorban a Maps mobilverzióját fogja felhasználni.

A pletykák szerint a Facebook is erősen rajta van azon, hogy lefejlesszen egy, a Foursquare-hez hasonló helyzetmegosztó közösségi funkciót, melynek segítségével a felhasználók egyszerűen tudnak majd virtuálisan bejelentkezni helyekre, és tudnak információkat adni ismerőseiknek arról, hogy milyen az adott buli, van-e hideg üdítő az adott közértben, hányan vannak az adott koncerten, esik-e az eső éppen a Margitszigeten, stb...

Ha az elmúlt évekből indulunk ki, a valószínűbb forgatókönyv, hogy valamelyik nagy online cég szépen felvásárolja valamelyik feltörekvő helyzetmegosztó szolgáltatást, és megpróbálja beleintegrálni saját megoldásaiba. A Google szerintem mindenképpen jól járna egy mély Google Maps for Mobile + Foursquare integrációval. Mint ahogy a Facebook is megpsórolna egy sor próbálkozást és tévutat azzal, ha valamelyik működő szolgáltatást vásárolná meg, és gyúrná bele saját szoftverébe.

Már most van a piacon 30 ezer forintos androidos telefon. És ne legyen kétségünk afelől, hogy a karácsonyi szezonra nagyon jó áron nagyon jó mobilok közül lehet majd válogatni. Mindez pedig abban kell, hogy megerősítsen bennünket, hogy az okostelefonok forradalma még csak most kezdődik. A Google pedig rengeteget tett azért, hogy így lehessen. És ehhez mérten nem is fogja hagyni, hogy kimaradjon a buliból.

Címkék: google mobil google maps twitter android foursquare helyzetmegosztó
2010.07.27. 19:41. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

" tudnak információkat adni ismerőseiknek arról, hogy milyen az adott buli, van-e hideg üdítő az adott közértben, hányan vannak az adott koncerten, esik-e az eső éppen a Margitszigeten, stb..."

Na de miért csak az ismerőseiknek? Én egy olyan szolgáltatást szeretnék, amibe beküldhetem a kérdést, hogy esik-e az eső éppen a Margitszigeten, és ha valaki éppen ott van (bárki lehet, nem csak ismerős), és van kedve kérdésekre válaszolni, akkor megmondaná, hogy milyen éppen ott az idő.

Mint egy geospecifikus fórum, amiben minden helynek van fóruma, ahol lehet kérdezni és válaszolni, de a fórumokat nem kell előre kézzel létrehozni, hanem dinamikusan mindig azokból állna össze, akik az adott helyen vannak, és előzetesen bejelentkeztek a fórumba (vagyis jelezték, hogy hajlandóak a hellyel kapcsolatos kérdésekre válaszolni).

Remélem ilyet is csinál majd valaki, mert így bárhonnan lehetne infót szerezni, függetlenül attól, hogy éppen van-e ott ismerős vagy nincs.
A Google Maps androidon mar ez előtt a verzió előtt is egy igen erős alkalmazás volt, csak a legnagyobb gondja, hogy net nélkül használhatatlan. Ez pedig európában külföldön igen gyakran megesik.

Azt meg végképp nem értem, hogy Magyarországon miért nem engedi a navigációt? Amint átértem Franciaországba megjelent...
Hogy más ne szopjon annyit: a HTC gépein újra kell indítani a telefont, hogy a places megjelenjen.
Jó cucc az Androidos Google Maps, egy bajom van csak vele. Hiába, hogy mindent tud, pont ott nem tudom használni ahol a legnagyobb szükségem lenne infókra a környékről: ismeretlen, külföldi városban járva, ahol nem használható a mobilnet.

Egyébként ezek a közösségi funkciók kicsit fel vannak fújva. Ha az érdekel, hogy esik-e az eső a Margitszigeten, akkor megnézem az Időképet, ahol a radarról nem csak azt tudom meg, hogy esik-e, hanem hogy merre tart a zivatarcella, milyen intenzitással esik és várhatóan meddig fog, plusz aktuális légnyomás, hőmérséklet és széladatok.
@Gery.Greyhound: (fyi: elomoderalas van, nem minden komment, es nem azonnal megy elesbe. csak az erdekesebbek.)
btw, az idokep nem tudja megmondani h eppen most esik-e a margitszigeten. csak azt, hogy varhatoan esni fog-e mostanaban.
Ez egy jó poszt lett. Érdemes lesz visszaolvasni pár év múlva, és átbeszélni mit reméltünk / mi lett.

Felírtam a listámra ;)
"Már most van a piacon 30 ezer forintos androidos telefon."

Igen? Hogy hívják? Ennyit még lehet, hogy adnék egyért...
@pihentagy: a piros szolgáltatónál sajátmárkás termék 845-ös számozással