Szerdán a Digg alapítója, Kevin Rose mutatta be a linkmegosztó szájt új verzióját, amiről maga Rose is úgy nyilatkozott, hogy olyan alapvető változások jönnek, melyek elképzelhetően nem fognak tetszeni a Digg törzsfelhasználóinak. Így is lett.
A drasztikus változásokat az implikálta, hogy a Digg látogatottsága már jó ideje stabilan csökkenő tendenciát mutat. Kevin Rose pedig nem az a fajta vállalkozó, aki ölbe tett kézzel nézi végig vállalkozása tönkremenését.
Olvadó előny a konkurensekhez képest.
A változtatások nem csak a layoutot érintették, hanem alapvető logikai módosítások is történtek. A kiemelt médiatámogatók cikkei, hírek például minden Digg-felhasználó orra elé oda lesznek téve, vagyis az alulról építkező hírizélgető szájt szépen lassan átalakul hírtömködő üzemmé. A Digg partnerei fogják meghatározni, hogy mi a nap híre, linkje. Plusz ezentúl simán feedet is meg lehet etetni a Digg-gel, vagyis egy bloggernek nem kell minden egyes postját beajánlani a szájtra, hanem az egész sokkal automatikusabban fog működni. Ez egyrészt jó azoknak, akik szeretnék népszerűsíteni a híreiket.
Másrészről rossz a felhasználóknak, hiszen a Digg ebben az üzemmódban sokkal inkább egy hírszemétdombra fog hasonlítani, mintsem a közösségi által kiválogatott aktuális hírkötegre.
Sokan azt prognosztizálják, hogy a valódi közösségiséget kialakító alap olvasótábor jelentős része át fog vándorolni a konkurens Reddithez. El tudom képzelni, hogy csakugyan lesznek páran, akik átvándorolnak.
Ugyanakkor a legnagyobb probléma nem ez a Digg számára. Hanem valami teljesen más. Az elmúlt években ismét megváltoztak a hírfogyasztási szokásaink a weben. Híreket egyre kevésbé olvasunk úgy, hogy ellátogatunk egy-egy hírszájtra, hírgyűjtő oldalra.
A tartalomáramlásnak teljesen új csatornái nyíltak. Hogy csak két népszerűt említsek: Facebook, Twitter.
Esélytelen verseny.
Ezek azok a csatornák, ahol jelen kell lennie és saját tartalmait népszerűsítenie kell a tartalomelőállítóknak. És ha egyszer ezek hatékonyabb tartalomterjesztő hálózatok, mint mondjuk a Digg, akkor a tendencia nem fog megváltozni.
Mondok egy blogos párhuzamot. Régebben mindenki azt mondta - köztük én is -, hogy egy blogot érdemes a szerzőnek napi szinten frissíteni, mert ezzel szoktatja rá az olvasóit arra, hogy rendszeresen ellátogassanak az oldalára.
Mára azonban egy blog számára kicsit kényelmesebb a helyzet. A rendszeres publikálás már nem annyira fontos. Viszont ami nagyon fontossá vált, hogy a publikált tartalom elég jól tudjon áramolni a közösségi hálózatokban. Elég sokan retwitteljék, elég sokan lájkolják vagy ajánlják a Facebookon, és ezeken a csatornákon keresztül minél gyorsabban jusson el a hír minél több emberhez.
Ebben az egyenletben pedig egyre kevésbé van szerepe az olyan közvetítő csatornáknak, szájtoknak, mint amilyen a Digg vagy a del.icio.us.
A Facebook és a Twitter a két legfontosabb csatorna, amin keresztül információkat szerzünk a világ történéseiről. Persze továbbra is ellátogatunk kedvenc hírszájtjaink és blogjaink oldalaira, de ezek a látogatások is csak akkor érdekesek, ha adott tartalmakat visszaosztunk (retwitelünk, hivatkozunk, lájkolunk, ajánlunk) a közösség felé a Twitteren vagy a Facebookon.
A Reddit helyzete valamivel könnyebb. A Reddit a meglévő közösségét igyekszik minél jobban kiszolgálni. Nem nagyon változtatnak drasztikusan. Ez is jó taktika. Hiszen ők úgy gondolkodnak, hogy ha egy erős és aktív közösség szereti és használja a szolgáltatásukat, akkor a küldetésük sikeres. Erről szól a Reddit. A Reddit nem akar Twitter lenni. Pláne nem hírekre specializálódott Facebook. Ezt a filozófiát utoljára 3 éve vallotta Kevin Rose, a nagy Digg-fiaskó idején. Akkoriban persze még sokkal punkabb volt a Digg.
Kevin Rose azonban láthatóan máshogyan vélekedik. Ő úgy gondolja, hogy a Diggnek - legalábbis a tengerentúlon - fontosabb küldetése van annál, amit eddig elért. Ő szereti magát a Twitter és a Facebook és a Google alapítóinak társaságában látni. És ennek megfelelően az agresszív növekedés fontosabb számára, még a Digg fanatikus felhasználóbázisánál is.
Nem kárhoztathatjuk ezért. A közösségi weben nagy és agresszív iramot diktál a Facebook. Ehhez az iramhoz pedig csak hasonlóan agresszív tempóval lehet csatlakozni. Persze a Diggnek nem sok esélye van a növekedésre a Facebook és a Twitter árnyékában. Mint ahogy sok-sok egyéb közösségi webes szolgáltatásnak sincs. Hacsak nem úgy, hogy erős szimbiózisra törekszik ezekkel a szolgáltatásokkal.
Ez a taktika azonban legalább annyi veszélyt rejt magában, mint amennyire esetleg megkönnyíthetné a Digg növekedő pályára állítását. Szerintem a Digg következő egy éves küszködése nagyon fontos példa lesz mindenki számára, akinek van valami köze a közösség webhez. Akár szakmailag, akár felhasználóként.
agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.08.27. 10:56:47
Azért kíváncsi lennék, hogy a valóságban ez a userek hány százalékára áll. A Facebook még csak-csak, de a twitter nem hiszem, hogy a userek jelentős részének hírforrása lenne.
És ha a magyar viszonyokat nézzük, akkor ez még kevésbé igaz.
fotofabrik 2010.08.27. 11:14:26
Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2010.08.27. 12:01:48
fontos kiemelni hogy linkekre, mert ezek lehetnek a vicces képektől a komoly elemzéseken át a hard newsig, kedvenc blogom posztjaiig bármi.
a twitter(en terjedő linkmennyiség) most abban az állapotban van amiben a reader volt amikor még kevés ember sharelt rajta így fogyasztható mennyiséget kapok (kiegészítve a tumblrrel ami azért néha már sok).
a readert ugyanis azért nem használom már vagy fél éve/éve mert annyi minden és mindenki és mindenkinek a megshare-elt szemete gyülemlett ott fel hogy fájdalmas volt már követni.
egyszer csak azon kaptam magam hogy twitteren és később tumblren megtalálom a híreket és a szórakoztató linkeket is és ez elég volt hogy elfelejtsem a readert.
digget viszont még annyira sem használtam/követtem, delicseszt sem, ezek már akkor sem érdekeltek amikor még menő szolgáltatások voltak.
agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.08.27. 12:28:25
Nekem úgy tűnik, hogy a twitter/tumblr és a többi nálunk még mindig inkább egy szűkebb réteg játéktere, és az emberek többsége nem innen szerzi be az információkat, hanem inkább a hírkeresőről, indexről, stb.
tóbiás · http://poorn.hu 2010.08.27. 13:11:58
DuDe 2010.08.27. 13:12:33
Én még gyűröm a readert, de az említett redundancia miatt sokszor nehéz átrágni magam a tartalmakon.
MrTotheee 2010.08.27. 14:24:05
ngygabr 2010.08.27. 15:09:50
na épp ide akartam bökni én is. az csak az én ismerőseimre igaz, hogy FBon szinte kizárólag személyes sztorikat oszt meg? a világ híreiből itt semmit nem látok, és értelmes diskurzus sem alakulhat ki soha a felület adottságai miatt.
a reddit meg nem annyira a világ, inkább az amerikai kontinens híreivel van tele, bár kétségtelen hogy ami a weben történik az sokszor onnan indul. ezzel együtt nagyon hasznos forrás, akár naprakész akarsz lenni, akár eyecandyt keresel.
a digg egy szemétdomb, szóra sem érdemes.
szóval nálam a FB és a reddit pl nem konkurál, nincs átfedés.
Módfelett Kényelmetlen 2010.08.27. 15:10:16
Hát ez én így szintén nem írnám le, adva +1-et agyviharnak
A Facebookon jövő linkszemét engem érdeklő nettó információ tartalma erőteljesen konvergál a nullához, hasonlóan a Twitterhez;
Komoly információ értéke még mindig az általam válogatott feedek Netvibesben (vagy bármi hasonlóban) való megjelenítésében van
A mindenféle megosztott, továbblinkelt, retweetelt, buzzolt, lájkolt tartalom leginkább a napiszar.com-hoz hasonló, hírértékük a mennyiséghez képest borzalmasan kicsi
Nem állítom, hogy nem lehet értelmes hírcsatornákat létrehozni, mondjuk azonos érdeklődési körű társaságokkal a fent említett módokban, de az akkor is csak egy egy szűk terület, vagy érdeklődési csoport esetén működhet _hatékonyan_, az én tapasztalatom szerint
Azt állítani, hogy a Twitter és a FB elsődleges hírforrás, az mindenképpen valóságtól elrugaszkodott dolog, vagy pedig különítsük el a napi internetes nyammogást és a valódi hírértéket
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2010.08.27. 15:43:32
poisonborz 2010.08.27. 18:28:19
Főként nem hírekért és mémeket vadászni jártam oda, hanem kommentekért és baromi jó threadekért (Digg-nek volt legjobb kommentrendszere evör).
De Kevin Rose biztos nem forradalmi gondolatokkal darálta be az eddigi rendszert. A Digg hanyatlott, napról napra veszteséget termelt, az elmúlt évben próbálkoztak nagyméretű reklámokkal, szponzorált hírekkel, semmi sem hozott elég pénzt.
Így elképzelhetőbb hogy a hitelezők tartottak fegyvert a fejéhez, és ennek a folyománya a telespamolt főoldal. Bárogy is van, már semmi sem lesz ugyanolyan. És ez szomorú.
2010.08.29. 06:07:12