Az iWiW beleáll a földbe?

Tudom, hogy úgy tűnhet, mintha szurkolnék az iWiW gyengélkedésének. Pedig nincsenek bennem különösebb érzelmek (se pozitív, se negatív) az iWiW-vel kapcsolatban. Ugyanakkor fontosnak tartom, hogy ennek az idehaza egykor minden képzeletet felülmúló sikersztorinak az utolsó korszakát megörökítsem egy olyan közösségi médiával foglalkozó blogon, mely majdnemhogy egyidős az iWiW-vel (ha a WiW-vel nem is).

Három és fél évvel ezelőtt, amikor belekezdtem a nagy magyar Facebook-svindlibe, a Facebooknak mindössze 20 ezer magyar tagja volt. Észrevehetetlenül kicsinek számított a magyar sikerszájtok árnyékában. Akkor egy hónap alatt harmadával ugrott meg a regisztráltak száma. Ez volt az első aprócska előjele annak, hogy a Facebookban komoly közösségi erő van. Bár 2007 telén még nehéz volt elképzelni, hogy az iWiW megközelíthető, a rákövetkező évekre világossá vált, hogy a magyar közösségépítő szájt nem képes ritmust váltani, és felvenni a versenyt funkciókban, gondolkodásban, élményben az új riválissal.

Az iWiW már 2007 telén inkább a bezárkózást választotta. Az enerváltság sokáig tartotta magát. Mégha az Open Social irányba nyitás üdítő kivétel is volt a közösségi szájt életében.

Aztán tavaly októberben megtörtént az, amire már jóideje számítani lehetett: a Facebook beérte az iWiW-et. Ekkor még lehetett egy ideig konokul azt bizonygatni, hogy az iWiW ennek ellenére növekszik. Ám az év végére világossá vált, hogy a helyzet nagyon nem ez.

Tavaly december 10-én már azt írtam, hogy

a tendenciákból jelenleg az látszik, hogy a Facebook nem csak beelőzi, hanem súlyos vereséget is mér a helyi piacon ellenfeleire. Az iWiW például jó esetben is stagnál ezekben a hónapokban. Nincs messze az az időszak, amikor leszálló ágba ér a grafikon görbéje.

Most május 18-át írunk, és a Google Trends szerint az iWiW nemhogy a Facebookkal szemben vesztette el a csatát, hanem a magyar konkurenseivel szemben is: 

Érdekesség tehát, hogy az iWiW-et nem csak a nagy riválisnak számító Startlap, de a házon belüli Origo és Freemail is megelőzi újabban. A fenti adatsorból számomra az világos, hogy immár az internetül kevésbé jól beszélő netezők is elkezdtek elvándorolni az iWiW-ről. Ez pedig végzetes fejlemény.

Az első rivális, mely az iWiW mélyrepüléséből igyekszik saját tőkét kovácsolni, a CEMP. Pontosabban a Blog.hu. A mai közleményük szerint márciusban már a Blog.hu volt a leglátogatottabb magyar szájt. A közlemény a Gemius adataira hivatkozik. Érdekes, hogy a Google Trends magyarországi látogatottsági adatai viszont egészen mást mutatnak: 

Eh. A két mérés közti méretes különbséget talán az adja, hogy a CEMP jótékonyan a havi elérési adatokat veszi figyelembe, miközben "leglátogatottabb"-ról beszél. Plusz nagy eséllyel az Indexről átterelt forgalmat is bemérik a Blog.hu alá, amit a Google valószínűleg nem tesz meg. Vagy legalábbis nem egy-az-egyben.

(Mint Zsolti kommentjében rámutat, a Blog.hu látogatottságnövekedése a Facebookból érkező forgalomnak köszönhető, amit meg a következő kvázitartalmak szállítanak a Blog.hu-nak: aztadom.blog.hu, igynevess.blog.hu, azpara.blog.hu, 2perc.blog.hu, kacagj.blog.hu, linkgyanus.blog.hu, napinemszar.blog.hu, megaszar.blog.hu és társaik.)

A lényeg, hogy a Startlapnak azért több oka lett volna ilyen diadalittas közleményt rittyenteni.

Ettől persze még a fenti grafikonon a kék vonal egészen egyértelmű képet mutat: az iWiW néhány hónapon belül beleáll a földbe. Értsd: aktív felhasználói köre valahol a százezres nagyságnál fog megragadni. A magukra hagyott közösségi szájtok nagyon lassú, de visszafordíthatatlan végelgyengülésre vannak ítélve.

Címkék: iwiw magyar
2011.05.18. 22:56. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

megcsak sajnalni sem tudom ez egeszet, miota a tnel van olyan jol 'fejlesztik', hogy ez kodolva volt.
a google trends a facebook -rol jovo forgalmat nem mutatja. a bloghu 20% -at kb az azpara, stb lajkblogok adjak marcius ota, alexa -n latszik. de mondjuk ez mellekes. vagy hat abbol a szempontbol nem, h vegulis akkor kis tulzassal az iwiw juzerek a facebook segitsegevel a cemp -hez vandorolnak.
Az fb szamunka nem masodlagos. Meg hh val egyutt feltartuk a szinergikus lehetosegek alapjait, es igyekszunk azokat kolcsonos elonnye kovacsolni. Real time web van, es az nem a wiw. De a kozleshez is kell platform. Miert ne a blog.hu legyen az?
(via droid)
Hat igen, ez a blogbejegyzes is ugy jutott el hozzam, hogy ki lett posztolva a Facebookra... Az iwiw semmit nem tud felmutatni, amiert erdemes lenne a reggeli kv kozben bongeszgetni a telefonomon (es csak masodlagos ok az, hogy nincs az iwiwhez normalis app+widget Androidra, mint a FB-hoz.)

Egyebkent a startlap nepszerusege meglepett. Bar ha jol tudom, a Google Trends csak a Google kereseseket logolja, vagyis azt mutatja hogy azegyes URL-eket hanyan irjak be (tevedesbol) a bongeszo cimsora helyett a Google keresomezojebe. :)
Az FB felfutasa evidens volt, amint kesz voltunk a magyaritassal es el lett fogadva, mindjart erthetobb lett egy csomo ember számára. Innentol meglepett volna ha sokaig kiáll ellene a wiw sikeresen...
havi elérésről beszéltünk a blog.hu esetében, igen, arra az adatforrásra támaszkodva, amit a főbb piaci szereplők hivatalosként fogadtak el (gIA).

az indexről átterelt forgalomnál mire gondolsz? blog.hu alá a blog.hu url alatt elérhető tartalmakat mérjük, referertől függetlenül.
[A két mérés közti méretes különbséget talán az adja, hogy a CEMP jótékonyan a havi elérési adatokat veszi figyelembe, miközben "leglátogatottabb"-ról beszél.]

Szerintem ez így tévedés.

A Google Trends a domain névre történő kereséseken alapszik. Így az összes többi látogatási forrást nem veszi figyelembe. Ezzel szemben a Gemius mérési módszere a tényleges látogatásokon alapszik.

Ezért, a saját véleményem szerint a fentek miatt a Google Trends adatait nem szabad ilyen módon összehasonlítani a Gemius adataival.

Mindettől függetlenül a cikkben szereplő trendet jól szemlélteti.

Ugyanakkor nem gondolom, azt hogy az iwiw belefog állni a földbe a közeljövőben. A felhasználók átpártolása a facebookra (vagy bárhová) lépcsőzetesen fog megtörténni, és szerintem le is fog lassulni és lesz egy szint amin beáll egy hosszabb időre (akár 1-2év). (Sokan örülnének, ha lenne egy olyan online vállalkozásuk aminek napi 200e egyedi látogatója van.)

Kíváncsian várom a jövőbeni fejleményeket.
Egy hete volt az IWIW Experience party, az nagyon jól mutatta mennyire nincs már potenciál az oldalban. A rendezvény a Syma csarnokban volt megtartva, olyan nevekkel, mint Eric Prydz (Cirez D, Pryda), Serge Devant (őt én hívtam elsőnek az országba tavaly előtt a Dokkba, 650-en voltak), Michael Woods, Kevin Saunderson, Moguai. Összesen 1800-an voltak. (Egy ekkora helyen ilyen nevekkel a minimum 4000 fő) A buli szinte kizárólag az IWIW-en volt hirdetve, egy brand erősítő rendezvény akart lenni, úgy tűnik durván visszafele sült el a dolog. Volt jegynyeremény-játék, csoportos kedvezmény, tűzmadarak, vizual, stb. Meg lehet nézni, IWIW-en mindent beleadtak, a klubnak 4456 tagja lett, volt Sony Ericsson nyereményjáték (telefont lehetett nyerni), póker nyereményjáték, lehetett backstage belépőt is nyerni, stb. (iwiw.hu/experienceparty) Mégis a bulit IWIW-en 579-en, FB-n 260an jelölték, az baromi kevés. A végén már itt Facebookon is hirdették, gyakorlatilag beismerve a vereséget. Látszik, hogy a 17-30 éves korosztály szinte egyáltalán nem használja az IWIW-et. Ha ezt a bulit 2-3 éve csinálják, akkor bombasiker lett volna és csak a rendezvény miatt meg tudta volna tartani a fiatalok egy részét. Így viszont még inkább mutatja, hogy egy rendezvényszervezőnek nem is kell már figyelembe venni az ott való hirdetést mert nem éri meg.
A bloghu témákhoz: a bloghu forgalmának kétharmda más siteokról érkezik, ahogy korábban is írták, Facebokról jön a java (és nem csak a hivatkozott tiniblogok miatt), majd az indexről és megannyi más siteról. Ez így van rendjén. A Google Trends pedig ezeket kispórolja.

Nem örülünk az iwiw mélyrepülésének és nem ezen nyerészkedünk, sőt mi örülnénk a legjobban, ha az iwiw is olyan forgalmat tudna szállítani, mint a facebook, de sajnos nem :(
ezt a syma csarnokos bulit megertem, noname arcokkal csinalnak bulit aztan csodalkoznak ha senki se megy ;)
az emíltett blogok hogy hekkelték a likegombokat? Amikor előkerültek már akkor ezer fölötti számok voltak a gombokon. MOst, hogy elég követőjük lett, mintha abbahagyták volna, kisebb is a szám. Vagy tényleg ennyi egyéni ember nyomott likeot ezekre a posztokra? percenként ezer fölötti látogatószám van?
Szerintetek mivel lehetne javítani az iwiw-et? Most tegyük félre a két leggyakoribbat, a dizájnt és a gyorsaságot, inkább azt mondjátok meg, hogy milyen szolgáltatás hiányzik az oldalról, ami ha meglenne, használnátok.
Az iwiw buli line up-ját a legnagyobb jóindulattal sem lehet noname arcoknak hívni.Sokkal inkább "futottak még" neveknek.Pont olyanok,mint az iwiw maga.Pont emiatt bukott a buli.
Sziasztok. Szerintem az iwiw mélyrepülésének csak részben oka a saját töketlensége. Persze amellett sem lehet elmenni szó nélkül, hogy lassan könyörögni kéne a fejlesztőknek, hogy ne csináljanak inkább semmit, mert egyre szarabb az egész, 3-4 kattintásonként kidob, megfagy, lerohad, stb. De azért az erős ok, hogy míg ők későn kezdtek bele a lájkolhatóságba, addig az fb-re akár divatból is felment az összes cég, tv műsor, stb. Míg előbbi gyakran használhatatlan, utóbbi agyon van hirdetve már csak azzal is, hogy pl a tv-ben átlag 5 percenként valahol bemondják hogy látogass meg minket a facebookon. Kérdés, mi lesz vajon az fb után? Mert ami ilyen gyorsan nő, az általában gyorsan szokott kifulladni is.
A Startlap a legnépszerűbb jelenleg? A Google Trends adatai ellentmondanak annak a közhiedelemnek, miszerint a Startlap.hu azért él, mert be van állítva kezdőoldalnak. Ezek szerint nem ennek köszönhető a népszerűsége? Erről is érdemes lenne egy elemzést látni, nem csak a hazai webes termékek életképtelenségéről. ;)
@human-: nem hekkelnek, a like jellegéből adódóan vírusszerűen terjed. Gondolj bele, egy tinédzser rányom a like gombra egy vicces kép alatt, a Facebookon lógó pár száz bartájából csak 20 megnézni és abból csak 10 szintén lájkolja, akkor gondolj bele hogyan terjed.

Másrészt a facebook like counter nem csak a likeok számát mutatja, hanem összes like + share + comment. Tehát ha te erre a poszta lájkot nyomsz, akor megjelenik a facebook adatlapodon, ott még két ismerősöd lájkolja és 3 pedig hozzászól, akkor itt, a poszt alatt 1+2+3 tehát 6-tal nő a like-ok száma.
az IWIW legnagyobb baja szerintem az, hogy egyre inkább "elfészbúkosodott" a dizájnja; ha megmarad a régebbinél, ami eredetibb volt, többen hűek maradtak volna az oldalhoz(pl én is)
► the Force:
Nagyon beletrafáltál. Hány de hány olyan klub jött létre ami visszakövetelte a régi üzenőfalat, dizájnt, felépítést, funkciókat és szinte az összesre szart a vezetőség. Pedig milyen gyors és átlátható volt a rendszer. A franc akart lájkolni.
Aztán jött a nagy beharangozott új fész(le)pukkantosított felület és kialakítás, lagok, bugok és fagyások... pár hónap alatt akartak Góliát üzemmódra váltani.
Egy valamit elfelejtenek viszont sokan, hogy a FB nemzetközi alapokon nyugszik, így bivaj erős... Az IWIWnek ezt übereleni sehogy se lehet, ha fénysebes appokat dobnak ki a mobilkészülékekre, akkor se. DE az tény hogy MAGYAR honban lehetnének FB verők, de ha nem hallgatnak a honi felhasználókra (és igényeikre) akkor le is út fel is út... ne várjanak csodát.
► tommybravo:
Hiába adunk tippeket, hogyan lehetne talpra állítani az IWIW-et (mert lehet), ha nem hallgatják meg a közönségüket.
Én megvárom mig "olcsóra hanyatlik", páran megvesszük és kiszorítjuk vele a Kárpát medencéből az FB-t! ;)