A Twitter márciusi szárnyalását többek közt annak szokás betudni, hogy olyan híres és népszerű bloggerek, mint Leo Laporte vagy Bob Scoble is elkezdték használni a szolgáltatást.
Ez a magyarázat annyira kézenfekvő, s jól látható volt, hogy amikor Leo Laporte - az akkor legnépszerűbb Twitter felhasználó - bejelentette, hogy átköltözik a rivális szolgáltató Jaikuhoz, mindenki kerek szemekkel figyelte, hogy vajon követi-e őt a Twitter-közösség meghatározó része. Nem így lett.
A Twitter az utóbbi időkben érezhetően súlyos kiszolgálási problémákkal küzd. Egyre többször elérhetetlen a szájt, mégis, folyamatos az emelkedés, és a Jaiku továbbra is megmaradt egy szerény látogatottságú oldalnál. Miért nem mennek át az emberek tömegesen mondjuk a Jaikura, ha egyszer az egy stabilabb szolgáltatás?
A felhasználó nem racionális, szoktuk mondani ilyen helyzetekben. Ha szeret egy szolgáltatást, elég sokat megbocsát, eltűr, elfogad. Bosszankodik persze, de már hozzászokott a környezethez, a közösséghez, amiben létezik. Nehezen vált.
Aki emlékszik még a nagyobb iWiW-leállásokra, az tudja, hogy néha több mint bosszantó, ha egy szájt, amit szinte naponta látogat az ember, elkezd döglődni. Ám az iWiW akkoriban, és azt követően is megőrizte felhasználóbázisát, sőt, tovább növekedett. És ez nem épp azt mutatja számunkra, hogy az időszakosan döglődő, lehaló szolgáltatásoknak ripsz-ropsz tömegek fordítanak hátat. Pedig alternatíva van bőven. De a felhasználó nem racionális.
Visszatérve a Twitterre. Az elmúlt napokban már aggasztóan sok volt a lehalás. (Bár ha a havi értékeket nézzük, májusban 96% felett volt elérhető a szájt eddig, ami nem tűnik katasztrofális aránynak. Ugyanakkor: a legnépszerűbb közösségi szájtok, például a MySpace vagy a YouTube - összehasonlíthatatlanul magasabb terhelés mellett - 99 százalék fölött vannak talpon.) Tegnap például már majdnem többségbe kerültek az inaktív órák a Twitteren. Ez pedig a TechCrunch bloggerét is arra indította, hogy bemutasson a Twitternek, és erősítse olvasóiban a késztetést: váltani a Jaikura.
Közben a Twitter magyar szegleteiben is kisebb lázongások bukkantak fel. Azok, akik a lehalások miatt most váltásra adják a fejüket, azt kockáztatják, hogy nem mennek utánuk barátaik, ismerőseik, "followereik".
Kiváncsian várom a TechCrunch-post hatását a látogatottságok alakulására.
Ez a magyarázat annyira kézenfekvő, s jól látható volt, hogy amikor Leo Laporte - az akkor legnépszerűbb Twitter felhasználó - bejelentette, hogy átköltözik a rivális szolgáltató Jaikuhoz, mindenki kerek szemekkel figyelte, hogy vajon követi-e őt a Twitter-közösség meghatározó része. Nem így lett.
A Twitter az utóbbi időkben érezhetően súlyos kiszolgálási problémákkal küzd. Egyre többször elérhetetlen a szájt, mégis, folyamatos az emelkedés, és a Jaiku továbbra is megmaradt egy szerény látogatottságú oldalnál. Miért nem mennek át az emberek tömegesen mondjuk a Jaikura, ha egyszer az egy stabilabb szolgáltatás?
A felhasználó nem racionális, szoktuk mondani ilyen helyzetekben. Ha szeret egy szolgáltatást, elég sokat megbocsát, eltűr, elfogad. Bosszankodik persze, de már hozzászokott a környezethez, a közösséghez, amiben létezik. Nehezen vált.
Aki emlékszik még a nagyobb iWiW-leállásokra, az tudja, hogy néha több mint bosszantó, ha egy szájt, amit szinte naponta látogat az ember, elkezd döglődni. Ám az iWiW akkoriban, és azt követően is megőrizte felhasználóbázisát, sőt, tovább növekedett. És ez nem épp azt mutatja számunkra, hogy az időszakosan döglődő, lehaló szolgáltatásoknak ripsz-ropsz tömegek fordítanak hátat. Pedig alternatíva van bőven. De a felhasználó nem racionális.
Visszatérve a Twitterre. Az elmúlt napokban már aggasztóan sok volt a lehalás. (Bár ha a havi értékeket nézzük, májusban 96% felett volt elérhető a szájt eddig, ami nem tűnik katasztrofális aránynak. Ugyanakkor: a legnépszerűbb közösségi szájtok, például a MySpace vagy a YouTube - összehasonlíthatatlanul magasabb terhelés mellett - 99 százalék fölött vannak talpon.) Tegnap például már majdnem többségbe kerültek az inaktív órák a Twitteren. Ez pedig a TechCrunch bloggerét is arra indította, hogy bemutasson a Twitternek, és erősítse olvasóiban a késztetést: váltani a Jaikura.
Közben a Twitter magyar szegleteiben is kisebb lázongások bukkantak fel. Azok, akik a lehalások miatt most váltásra adják a fejüket, azt kockáztatják, hogy nem mennek utánuk barátaik, ismerőseik, "followereik".
Kiváncsian várom a TechCrunch-post hatását a látogatottságok alakulására.
Címkék: kommuniti filozomatika twitter
21 komment
2007.05.17. 12:09. írta:
hírbehozó
blc27 2007.05.17. 14:50:04
A felhasználó mérlegel: ha otthagyja az iwiw-et, a nagy nehezen felépített kapcsolati hálóját újra fel kell építeni. Tehát előnyöket és hátrányokat mérlegel, amiben a szolgáltatás stabilitása csak az egyik tényező.
Szerintem ez teljesen racionális cselekvés.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2007.05.17. 15:33:03
tóbiás · http://poorn.hu 2007.05.17. 15:39:56
ogelo · http://www.fidelity.hu 2007.05.17. 18:36:00
A leállások miatt esetleg a magyarok nem vándorolnak át a hazai szolgáltatókhoz?
Gazs · http://bergengocia.net 2007.05.17. 19:31:38
joskafiser 2007.05.17. 20:52:28
Ez abszolute nincs így. A klónok a kezdetektől fogva jóval okosabbak és megbízhatóbbak, mint az iwiw. Az iwiw kódról köztudott hogy pocsék! (finom voltam).
A megoldás a birkaizmusban ;-) van. Egész egyszerűen a népszerűségi versenyeket azok nyerik, akik legelőször jönnek ki a szolgáltatásukkal és lesznek valamilyen szinten ismertek. Tökéletesen mindegy, hogy az adott szolgáltatás jó-e vagy rossz. Lásd iwiw. Lásd freemail. Freemailt szidta mindneki. A létező legszánalmasabb emailszolgáltatás volt a világon. Több mint fél évtizedig. Mégis mindenki azt használta. Miért? Mert azt szokta meg. Plusz anno a médi azt nyomta és az alternatívákat parkolóra tette. Ugyanez van most is. Mennyit olvasol hallasz a ppl.hu-ról, milgram.hu-ról, porkolt.hu-ról, myvip.hu-ról (újdonságairól) ? Semennyit. Ehhez képest el lehet olvasni tizenhetedik alkalommal hogy mi történt az iwiwvel, mi fog történni az iwiwvel, hogy épül fel az iwiw. Illetve a 8. knferencián is az iwiw a meghívott előadó... Miközben szolgáltatásai tekintetében meg egy nagy nulla.
Szóval a média (tv, újság, web) által az iwiw van sztárolva éjjel nappal, az átlagember csak ezt hallja. Ergo oda megy. Ha jó, ha nem. Mondom, ennél csodálatosabb példa a Freemail. Környezetemből látom/láttam.
Birkaizmus + Média. Ennyi.
olego: Egyébként a myvipnek azért lett több mint 1 millió regisztrált felhasználója, mert az emberek megunták, hogy az iwiwvel állandóak a problémák. Átvándoroltak.
nyenyec · http://nyenyec.blogspot.com 2007.05.17. 21:38:41
en.wikipedia.org/wiki/Network_effect
Mobiltelefonszolgáltatónál, IM szolgáltatónál, social network siteoknál figyelhető meg. Annál értékesebb nekem felhasználóként a cucc, minél többen vannak benne: pozitív visszacsatolás -> a legnagyobb hamar elhúz.
joskafiser 2007.05.17. 21:52:53
Szóval a birkaizmus más :)
tóbiás · http://poorn.hu 2007.05.17. 21:58:43
joskafiser 2007.05.17. 23:02:03
Mert zéró médiafigyelmet (ingyenreklámot) kaptak. Ugyanez a tiwtter is. Kábé március óta szupertrendi. Közben meg már októbertől létező dolog. De mivel tavasztól kapott médiahypot ezért azóta szuper dolog.
Minden a médián múlik.
zsolti 2007.05.17. 23:37:58
JI · http://jalso.com 2007.05.18. 08:45:28
tóbiás · http://poorn.hu 2007.05.18. 09:05:45
Gazs · http://bergengocia.net 2007.05.18. 10:56:01
@tóbiás: "Pontosabban én 1-et használok a hazaiakból, és az okosabb. Ott is van lehetőség mobilról vagy más vezeték nélküli eszközről postolás, plusz rss meg meg kedvenc bejegyzések gyűjtése, user bejegyzés követése, és még sorolhatnám." -- ok, akkor nem butább. akkor se adja meg azt a pluszt, amiért érdemes lenne átcuccolni.
@zsolti: a magyartwitter becslést honnan veszed? A Tóthbenedek-féle kiamagyar ellenőrzés végtelenül buta: elég ékezetmentesen írni és kifelejteni a lokésönödet és máris elbújtál előle. Még uszkve száz magyart találtam pár hete egy lépésre az ismert magyar júzerektől, publikusan. Csacsa felhasználási statisztikád van valami részletesebb, vagy csak az, hogy a fejlesztő nickjénél hány havert jelöl? (csacsa reg után automatikusan barátja leszel Norbinak)
zsolti 2007.05.18. 11:18:28
Tóth Benedek 2007.05.18. 13:46:07
(OFF: mennyire nagy, hogy mindenki kiteszi válaszoknál a kukacot)
gattodire · http://infoeco.blog.hu 2007.05.18. 13:47:11
Nem a felhasználó tehet róla, ilyen a hálózati hatás gazdasági logikája
(önreklám: ha valakit érdekel, írtam róla).
A twitterről majd akkor kezdenek leakadni a felhasználók ha a hálózat értékét a hibák és kihagyások kritikusan lecsökkentik (nyerő kérdés: hol ez a pont?).
ogelo · http://www.fidelity.hu 2007.05.18. 18:19:11
joskafiser 2007.05.18. 19:10:51
gattodire: Nem egészen értünk egyet, de ez nem fontos :-) továbbra is állítom, hogy perpill. egy szolgáltatás vagy oldal attól lesz ismert, hogy mekkora médiahypot kap! És ez tökéletesen független attól, hogy az adott szolgáltatás jó, rossz, érdekes, hasznos vagy ultragagyi.
Ha a média egyes szereplőinek érdeke fenntartani a hypot, akkor fut az oldal. Ha eléri a kritikus tömeget, akkor meg már magától is. Ha elmúlik a médiahype, a szolgáltatás unalmas, az oldal nem jó, akkor szépen lassan elvándorolnak az emberek. Lassan. Esetleg évek alatt.
Erre jó példa a blog. Volt egy szép nagy lendület, de hamar belátható, hogy az egyes emberek nem fognak évekig vagy évtizedekig -ingyen- naponta időt nem kímélve naplót írni a mindennenapjaikról a picit tágabb ismeretségi körüknek. (Az üzleti blog más tészta, bár én nem is nevezem azt blognak.) Ergo a blogok szépen lassan eltűnnek. Persze globális oldalról ez nem látszik, mert jönnek helyettük mások.
Kíváncsi vagyok az irc-log típusú oldalakat mikor unják meg az emberek...
Szindbad 2007.05.18. 20:23:25
Lóri Vérkutya · http://lorimennimaraton.com 2007.05.19. 18:44:50
oszt jóvan