Na végre! PI, R.I.P.

Időről időre kifakadtunk eddig is azon, hogy az oldalletöltés-alapú teljesítménymérés mennyire elavult, fals, és ideje lenne reformot hirdetni: máshogyan mérni a weboldalak teljesítményét.

Úgy tűnik, nem vagyunk teljesen egyedül PI-ellenességünkkel. A mai hírek szerint legalábbis az egyik legismertebb és legnagyobb online audit cég, a Nielsen/NetRatings búcsút int az oldalletöltés-alapú világuralomnak, és ezentúl elsősorban azt méri, hogy mennyi időt töltenek a felhasználók az adott oldalon.

A váltást nem csak az indokolja, hogy az oldalletöltés nem mond elég sokat a felhasználó valós aktivitásáról, fogyasztási szokásairól, valamint hogy a PI-generálási technikák egyre szofisztikáltabbakká váltak. Hanem az AJAX előrenyomulása, vagyhát még általánosabban: a weboldalakon megjelenő egyre több, teljes oldalletöltés nélkül befrissülő javascriptes elem is indokolja, hogy búcsút intsünk az oldalletöltéseknek. Vagy ha búcsút nem is, mindenesetre ne a PI legyen az abszolút mérőszám, hanem az, hogy a felhasználó mennyi időt tölt el az adott oldalon.

Persze a váltásnak lesznek győztesei és vesztesei is.
MySpace may have 10 to 11 times more page views than YouTube, but myspace.com users spend only three times more minutes on the site. (Scott Ross, Nielsen)
Az átállás várhatóan azoknak a szájtoknak fog kedvezni, melyeken a felhasználók viszonylag sok időt töltenek el. Így például a webmail-szolgáltatások vagy az instant üzenetküldők felületei értékesebbé válnak, míg mondjuk a webes keresők leértékelődnek. Hiszen utóbbi szájtokat bár elég gyakran használják a netezők, ám minden egyes alkalommal viszonylag kevés időt töltenek el ott. Keresnek egyet, aztán máris továbbállnak. És könnyű belátni, hogy ez hirdetői szempontból kevésbé előnyös felhasználói magatartás.

Na de idehaza hány évtizedet kell még vajon várni?
2007.07.10. 17:53. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem tudom, de addig is levehetnetek azt a nagyontulsokbannert (vagy legalabbis tobbseget) az index fooldalrol - vagy ha lassan tolt be az tobb idot jelent?;)

(Bocsi :)
Nem lehet az, hogy nincs egysegesen jo meresi modszer? Es nem lehet, hogy ez nem baj? Amugy, ha lesz nem PI alapu meres is, az tok jo lesz, mert egyesek mar kemeny tulzasokba esnek, es igyekeznek minel tobb oldalra szetszabdalni a tartalmat. (Pl. nemelyik hir vagy tech site. Mondjuk a tomhshardware-t erdemes megnezni, ahol ket bekezdes van egy oldalon, es egy egyszeru alaplap teszt 25 oldal. Persze mindegyikkel lejon 5x annyi hulye reklam.)

Az 'oldalon toltott ido' egyebkent viszonylag nehezen merheto. Vannak ra trukkok, de megbizhato megoldas termeszetesen nincs - ez nem TV. A PI-t viszont konnyu merni, nyilvan ezert is hasznaljak olyan szivesen.
Az idő alapú értékelést az is torzíthatja, ha valaki ideiglenesen tabokon bookmarkol. Velem például előfordulhat, hogy 2-3 héten keresztül naponta 10 órát töltök egy honlapon egyetlen oldalletöltéssel, csak azért, mert az betöltődött Firefox indításkor. Egy nagy látogatottságú oldalnál lehet, hogy ez nem oszt, nem szoroz, de egy kevésbé frekventált honlapot igencsak megdobhat egy-egy ilyen eset, teszem azt egy havi kimutatásnál.

A másik a tab "ott felejtése", ha valaki szörfölés vagy valami letöltés közben órákra vakon ott hagyja a gépét, miközben ketyeg a stat. számlálója.

Az egyedüli, amiben értékét látom a bejegyzésben leírtakon túl (auto refresh, ajax), az a véletlen Google találatokból nyert látogatók értékének csökkentése, de ezen felül nem győzött meg, hogy relevánsabb adatot szolgáltat az idő az aktív klikkelésnél.

(Most jöttem rá, ha az időszámlálókat úgy tervezik, hogy valamilyen módon figyeli a látogató valódi ottlétét is (pl. tab focus, egérmozgás), akkor kábé nem szóltam semmit. :)
(aadaam: te vagy az utolsó ember, aki azt gondolja, hogy a webisztán arra van, hogy az indexszel kapcsolatos problémáira itt kapjon választ. nem, a webisztán nem erre van. nem továbbítunk levelet uj péternek, nem veszünk le bannereket, nem nyúlunk bele az index.hu kódjába. álljunk már le ezzel. de tényleg. ez a webisztán, az meg ott az index. tessék írni az illetékeseknek. mi nem vagyunk azok. THX.)
bodr: azért az extrém esetek elég könnyen kiszűrhetők statisztikailag, nem véletlenül szokták a legtöbbször (megfelelő elemszám esetén persze) levágni az alsó és a felső néhány százalékot, mielőtt komolyabban feldolgoznák az adatokat
A videómegosztók mindenképpen nyernek. Amenyiben a stat piac valóban az időalapú mérés felé mozdul biztosan kitalálnak valami megoldást az ún falsok elkerülésére. Pl reggel megnyitom a szájtot, és két hétig be sem csukom. Azért ez nem valami releváns. A kattintás az kattintás az oldalra látogatás mint egyedi per nap az is más, úgy mint 1 méter az 1 méter. Kiváncsi leszek a megoldására, hogy valós adatokat kapnak-e? Vagy háttérbe frissít a stat, és 10 perc után ha nincs aktivitás megáll a számláló? :) Elég bizonytalan alap. Mindig azt mondják, hogy az egyedi látogató a lényeg nem pedig az oldalfrissítés. Én viszont azt mondom, ha egy oldalnak van pl napi 4000 egyedije, de 50.000 oldalletöltése az számít. Azért csak 50.000× oda teszi a juser arcába a bannert. :)
Látod, ez eszembe sem jutott! :) Vagy akár ki is dobhatják a deviánsok adatait; kísérletezésben megszokott módszer, itt miért is ne alkalmazhatnák. Köszi!
A Google simán megkülönbözteti már most is szerintem a mérésben és rangsorolásban, hogy milyen jellegű oldalról van szó.
tóbiás: nem a méret a lényeg... Na és szerinted a hirdetők/ügynökségek szemlélete a régi (PI alapú) marad ha közben a mérőszámok megváltoznak?

Számomra érdekes egyébként, hogy miért pont az eltöltött időt tűzték zászlajukra... Pont HH példája mutatja ennek torzító hatását szerintem... ("Így például a webmail-szolgáltatások vagy az instant üzenetküldők felületei értékesebbé válnak, míg mondjuk a webes keresők leértékelődnek.")
bodr: jogos, ezt en is rendszeresen csinalom. Sot, nem csak 'bookmarkolasra', de a rendes (nem halogato) felhasznalo is igy hasznalja a webet, ha megmutattak neki. Nehany site-ot allandora nyitva lehet tartani, aztan visszanezni rajuk. Na most ott akkor mit mernek? (Azt, hogy mit nezunk, melyik tab fokuszalt szerencsere nem tudja a JS. Asszem. Remelem :) )

A PI es az ido kombinalasanak persze lenne ertelme - gondolom minden site-nal, site tipusnal meg lehet allapitani meressel egy atlagos idot, ami ket kattintas kozott eltelik. Ezt pedig lehet az idomersodi vagy a PI kalibralasara is hasznalni. A vegeredmeny ugyan az: vagy azt veszed eszre, ha egy juzer igazabol mar inaktiv, de valamiert nem jelzett vissza a bongeszo, hogy elhagyta az oldalt, vagy azt tudod kiszamolni, hogy mennyire ertekes egy PI, mennyi nezelodes tartozik hozza. (Nekem ez utobbi ertelmesebbnek tunik.)
Akinek nagyon fáj a banner javasolom a Firefoxot és az Adblock Plus plug-int (a hozzá tartozó AdBlock Plus Filterset Updaterrel). Én se indexen, se wiwen nem látok banner hirdetést. Max szöveges aprót és ha akarom azt is kivégezhetem egy klikkel permanente... Nesztek nektek marketing... (már ezért sem fizetünk online reklámért)
én annak a híve vagyok, hogy a webszerver access.log-jának megfelelő analizálása adja itt a megoldást. elkülöníthető az ajax kérés, megfelelő hibaszázalékkal szerintem jó eredményt ad. az, hogy ki mit hisz el belőle, az már más kérdés...
cadmagician: pontosan, a hitelesség sajnos ebben az esetben megkérdőjelezhető és igy ezen információk csupán a tulajdonos számára jelentenek aranybányát, a külvilág számára semmit.
Nekem az iWiW üzenőfalról érkezett látogatók (amely kedves ismerősök minimum 90%-ának minden bizonnyal teljesen idegen a blog tematikája) töltötték kiemelkedően a leghosszabb látogatási időt a blogon az utóbbi napokban amikor beszúrtam két alkalommal hogy GoldenBlokk verseny szavazás X-eljenek rám.
Ez egyértelműen atléta által említett "nyitva tartás" esete lehet szerintem.
(gondolom a HVG szavazó oldalát is jól megnyitották és nyitva hagyták szavazás helyett..)
Nem elegendő szempont az oldalon eltöltött idő vizsgálata magában talán még abban az esetben sem amit említettem, hogy a Google szerintem különválasztja az oldalak értékelésénél az egyéb szempontokat is mint oldal tartalmi struktúrája és jellemzői.
Külön kell értékelni az alapján is talán, hogy honnan érkeztek a látogatók és egyéb szempontok..

cadmagician: őt szoktad használni? www.analog.cx/
laci: azért írtam, hogy ki mit hisz el.
A webauditot miért hiszik el? Hitelesített.
(Az akkori mérési eljárás jónak tünt...)
El is kérik az árát. Akkor szerver oldalra is hitelesíthetnek....

longhandcoder: AWStats. ezt használgatom.
az a baj a logelemzessel, hogy nagyon sok a botok altali oldallekeres. sok apache logot olvasok direktbe, es rengeteg olyan sort latok, ami egy-egy ip-tol jon, es csak az oldalt huzza le, a mellekelt kepek, css-ek nelkul. tippelem spamharvester, de a lenyeg, hogy ezt az awstats talalatnak erzekeli, es raszamol. igy teljesen hasznalhatatlanna valik.

(raadasul ezen kivul meg ott a nat problema, amit nem tud kiszurni)