Érdemes-e váltani Pownce-ra?

Most nincs kedvem megkeresni, de valamikor már volt itt arról szó, hogy miért nem érdemes Twitterről váltani Jaikura, még akkor sem, ha utóbbi fícsörszettje sokkal imponálóbb. (Ja, de megvan. Ez volt az a post.)

A Twitter legújabb kihívója a Pownce. És persze logikus lenne ugyanazokat az érveket leírni most, mint anno a Jaiku esetében, de a helyzet szerintem mégis picit más. Mégha alapvetően nem is.



Szóval anno azzal érveltünk a Twitter mellett, hogy mivel ott elég gyorsan kialakult egy közösség, így - mégha sokkal jobb is - a konkurens szolgáltatás, nagyon kevesen fognak átvándorolni. Igazunk is lett. A Jaiku a nagy Leo Laporte-hiszti után semtudott jelentősen növelni felhasználótáborán. És bár a Twitter is megtorpanni látszik, mégis egy jóval magasabb látogatottsági szinten van, mint a konkurens.

A másik érvünk - ami éppúgy áll a Pownce-ra is, mint a Jaikura -, hogy a Twitter a korai API-nyitással nagyon sok bolygószolgáltatást engedett maga köré. A Twitterre épülő mashupok pedig nem csak a szolgáltatást gazdagítják, de egyben viszik is az igét a net távolabbi szegleteibe.

Ami miatt azonban mégis van félnivalója most a Twitternek, az szerintem a következő.

Mindenekelőtt még egy korábbi érvemet hoznám fel ismét: a júzer nem racionális. a Pownce esetében ez úgy kap ismét értelmet, hogy amiben ez a szolgáltatás szembetűnően sokkal jobb, mint a Twitter, az a dizájn.

Persze már a Twitter esetében sem lehetett okunk panaszra, de a Pownce kifejezetten megkapó, barátságos, szép ruhákat kínál felhasználóinak. És bár ettől még nem kéne népszerűnek lennie, de higgyétek el, ez alapvetően fontos. Hogy ne mondjuk: az egyik legfontosabb.
Designers are the sherpas of culture, the guides to community, the empathizers of the odd and foreign. (CEOs Must Be Designers, Not Just Hire Them, Bruce Nussbaum)
A Pownce-nak számos hátrányt le kellett dolgoznia. Egyrészt valahogy át kellett ütnie az ingerküszöböt. Erre jelentett megoldást, hogy a szájt alapítói közt van Kevin Rose, vagyis Mr. Digg, akire mindenki odafigyel a techvilágban. Vagyis kiváló reklámhordozó. A hype borítékolható volt.

A másik, amit mindenképpen meg kellett oldania a Pownce-nak, az az, hogy legalább valami érzékelhető, kommunikálható pluszt nyújtson a Twitterhez képest. Igyekeztek nem a szofisztikált fícsörökre helyezni a hangsúlyt. Azt találták ki: legyen fájlmegosztás és mondjuk naptáralkalmazás is a szájtban.

Sőt, a fájlmegosztás akár privát is lehet. És ha mp3-at osztunk meg barátainkkal, azt egyből meg is tudjál hallgatni az alkalmazásban. És ha nem vesszük fel ismerőseink közé valamelyik zenekiadót, akkor mindez egymás közt marad.

Igyekeztek a rendelkezésre-állási problémáktól megmenekülni. Ezért meghívásos a Pownce, és aki nagyobb fájlokat akar küldeni, annak egy évre 20 dollárt kell befizetnie. Nem mintha ez lenne az üzleti modelljük, csakhát nyilván jobban tervezhető a forgalom, ha benne van egy ilyen korlát.

A másik, amit nyerünk az előfizetéssel, hogy így nem jelennek meg a hirdetések. Igen, ezzel a csellel nem mást kommunikálnak, minthogy itt bizony lesznek vannak hirdetések, tessék felkészülni. Utólag egy szolgáltatásnak nagyon nehéz megértetni a júzereivel, hogy most miért fog megjelenni hirdetés az oldalon. De ha eleve így startol, akkor nincs mit számon kérni. Eleve beleteszik a pakliba.

Nehéz megjósolni, hogy a Twitter és a Pownce párharcának mi lesz a vége. Az mindenesetre biztos, hogy a mikorblogolásban még mindig van lehetőség. Lesznek újabb versenyzők. Még nincs lejátszva semmi.

És hogy a címben feltett kérdésre is válaszoljunk: egyelőre kipróbálni érdemes, váltani még korai lenne. Türelem. Majd mondjuk ősszel úgyis elválik, hogy mennyire vagyunk, twitterezők, lusták.

Akik váltani fognak, azok a következőkért:
  • szép dizájn
  • csoportosítható ismerősök
  • fájlküldés (pl. mp3, doksik)
  • privát funkció (csak bizonyos emberekkel megosztani fájlokat, üzeneteket)

Címkék: twitter pownce
2007.07.04. 20:24. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

van aki már a Twitter (Second Life, MySpace) halálát jósolja:
www.pcmag.com/article2/0,1895,2145408,00.asp
igen, kb. hasonló volt a reakcióm :-)
Pownce-ra valahonnan lehet már szerezni meghívót? Kiváncsi vagyok milyen.
zso, adsz mail címet küldök. Kaptam HH-tól, szivesen továbbajándékozok belőle. :-)
Ahogy az alexa és a rövid híred is mutatja:
Nagyjából tökéletesen mindegy, hogy egy szolgáltatás milyen. Szuperjó, kicsit jó, unalmas, vagy rossz. Ha mögötte áll a média
akkor pillanatok alatt felhasználók százezreihez vagy millióihoz ér el. Onnét pedig nem nagy kunszt bizniszt és sikert kovácsolni belőle. Sajnos ide is elért már, hogy a média és az ott dolgozó barátok az isten.

Máskülönben hogy is lehetne, hogy egy meghívásos twitterklón 1-2 nap alatt alexa 800 legyen? Sehogy. Közben meg sokszor jó oldalak vegetálnak sajtó híján.
Hah. A világ ennél azért bonyolultabb. Hiába ír valamiről a média, ha az embereknek egyszerűen nem tetszik egy szolgáltatás. De ide azokkal a jó oldalakkal. Hol vannak?
Különbözőek vagyunk, én teljesen másképp látom mindezt.

Itt pl. utaltam volna arra, hogy mivan ha a Pownce-t amerikai "senki" 20 éves gyerekek gyártják a garázsban ? (tökéletesen ugyanilyenre). És mi van ha mondjuk ugyanezen 20 éves gyerekek magyarok? Mondjuk Pécsiek. Mindannyian tudjuk a választ.

Sajnos a világ úgy működik, hogy a média megszólít milliókat. Azok meg azt csinálják amit a média mond nekik. Rövid távon (fél év -1 év) az ilyen oldalak mindenképp nyereségesek (mint mondtam, függetlenül a szolgáltatás jóságától). Ha a tulajdonos ki tudja használni, akkor pedig hosszú távon is (továbbértékesítés, újabb hypeval újabb userek stb.)

Szóval képzeld el, hogy a Pownce-t 20 éves pécsi srácok csinálják páran otthon ugyanilyenre. A kutya sem írna róla sajnos.
Én például írnék róla. Csakhogy a pécsi srácok nem csinálnak semmi ilyesmit. Ez a nagy helyzet. Önbizalom és tenniakarás, meg optimizmus nélkül persze kár belefogni ilyen fejlesztésekbe.
kobak: zsolteeka@gmail.com
Nagyon szépen köszönöm!
kobak: igényelhetek én is?

merras@sfportal.hu

:)

joskafiser: a 20 éves pécsi srácokat szerintem sem akadályozza meg senki abban, hogy hasonló szolgáltatást fejlesszenek. Legalábbis próbálkozzanak vele. Mondjuk multilanguage formában, koncentrálva az európai nyelvekre az angolon túl. Az amcsi fejlesztésekkel pl. az a gond, hogy arrafelé tök természetesnek veszik, hogy mindenki ért angolul, holott ez rohadtul nincs így. Ez pl. egy előnyt jelenthet az európai fejlesztőknek.

A magyar fiatalnak nincs olyan hattere, mint az amerikainak, ezert kevesbe kockaztat, inkabb elmegy dolgozni, hogy el tudjon koltozni otthonrol, kesobb tudjon lakast venni, stb. Raadasul gyanitom, hogy a Silicon Valleyben tenykedo sracok jo resze top egyetemekre jart, pl. Berkeley v. Stanford --- ezek nem olcso helyek, ugyhogy ezekenek a sracoknak meg az atlagnal is jobb hatteruk van. Szoval szerintem az alacsonyabb jolet miatt nalunk kisebb a vallalkozasi kedv. (A masik iranyba is lehetne ervelni, hogy ha nincs semmim, akkor nincs mit veszitenem, de nem igy mukodunk.) En a sajat kornyezetemben ezt latom: az vallalkozik, akinek nem kell lakas/autora penz.
Miért mindig a kifogásokat kell keresni? Legyen már vége a panaszkultúrának. Jó dolgokat lehet cisnálni szabadidőben is. Unalmas munkahelyen is, egyetem közben is. Akaraterő és optimizmus, srácok.
Paul Grahamnek sokkal nagyobb tapasztalata van ebben, mint nekem (YCombinator miatt), ugyhogy idezek:
"Statistically, if you want to avoid failure, it would seem like the most important thing is to quit your day job. Most founders of failed startups don't quit their day jobs, and most founders of successful ones do. If startup failure were a disease, the CDC would be issuing bulletins warning people to avoid day jobs."
ha ertenek hozza, mar most fejlesztenek olyasmit, amivel ossze lehet pakolni a twittert a pownce-al, meg mindent mindennel. one gate for all your accounts!
Maro, ezzel is vitatkoznék. Per pillanat egy csomó magyar egyetemen/koleszban az működik, hogy az esti bebaszásokra van energiánk, és azt meg bírjuk szervezni.

Össze tudjuk hozni a bebaszás alternatívájaként a szokásos counter strike meccset is, vagy le tudunk menni valami dungeonbe gyakni a WoWban. És természetesen tudjuk mindannyian finanszírozni a WoW előfizetést, meg a legfaszább 3D gyorsítókártyával ellátott számítógépet.

Ezekre vazze van energia és pénz mindenütt, minden egyetemen és kollégiumban. Aztán jönnek a sírások, hogy nincs olyan környezete a magyar huszonéveseknek, hogy meg tudják váltani a világot. Tök felesleges ide Stanford-jellegű infrastruktúra, ha a sávszélességet nem a Google jövőbeli kihívója fogja elzabálni, hanem a WoW.
Az egyetemi elet mashol is ilyen... UC Santa Barbaraban peldaul pentek+szombat este olyan karneval van, hogy ahhoz kepest ZP/Rio semmi. Nem ez a kulonbseg --- bar konkret emberek eseteben mulhat ezek a dolog =)
Egyebkent hh-ra reagalva, nincs ebben semmi pesszimizmus.
Azt hiszem nem igazán ment át a mondandóm lényege. Ami az lett volna (akár globálisan, akár lokálisan -earth vs. Mo.-):
Ha neked van médiaszeled akkor mindegy mit csinálsz, felkapnak, nyomják beléd a pénzt (esetleg átvitt értelemben is). Ha nincs médiaszeled vagy van "de nem amerikai vagy, hanem egzotikus országbeli" akkor már nagyságrenddel érdektelenebb a történet.

Mondom, mi lett volna a pownceból ha néhány nem amcsi kisember csinlálja? Semmi. Esetleg lenézés, hogy mégegy klón. Aztán vegetál alexa 30-40k körül.

Én ugyanezt láttam a videómegosztók kapcsán. Sőt tovább megyek, ugyanezt látom social network tájékán (gyakorlatilag minden témakör tájékán) itthon. Iwiw a császár csak azért mert sokan vannak rajt. Többi említve sincs soha. Pl. HH is minden rezdülésükről ír, pedig egy vérgagyi rendszer (technikailag és feature tekintetében) ha a többihez hasonlítjuk.

Szóval a kulcsszó a média. Barátok, kapcsolatok. Nem a szabadidőben elkészített jó dolgok és az optimizmus. És valóban, ebben semmi pesszimizmus nincs. Ezek tények.
megint csak azt tudom mondani, errefelé hülyeség mindent kizárólag a piacra bízni. nyilván kellene 1 non-profit portál (1 és nem 100), amit az állam üzemeltet és azt mondja: mindenki kap valamekkora média felület, aztán tessék vele élni. nyilván sokan látogatnák egy ilyen portált, nyilván lehetne hirdetéseket elhelyezni, abból lehetne mondjuk számítástechnikai tanulmányi versenyek győzteseit támogatni.

nyilván az sem lenne jó, ha a média megjelenés állami monopólium lenne, de az sem jó ha piaci monopólium. mindkét esetben nagyon erősek a torzító hatások.
joskafiser: elegge egyetertek. Ha ertelek, akkor azt is ertem, hogy a tobbiek miert nem ertenek :). Tenyleg az van, hogy az eleg sokat 'sztarolt', emlegetett szolgaltatasokra jobban mennek az emberek. Ettol meg lehet mediahatter nelkul is, csak nehezebb. A problema nyilvan ott van, hogy egy jo szolgaltatast is marketingelni kell valahogy, kulonben a potencialis user nem fog rola tudni. A marketing egy formaja az, hogy irnak rola itt-ott a 'hivatalos mediaban', egy masik formaja az, hogy egyszeruen eleg jo, es a felhasznalok egymast huzzak be (ez tortent a wiw-vel ), vagy atmeneti esetkent a bloggerek is irogatnak rola, ezzel meggyorsitva a folyamatot.

Az hogy mi jo, meg mi nem jo, az eleg szubjektiv. Mire pazarolnad szivesen az idod ma? Ha trendy, akkor lehet akar egy twitter baromsag is, tetszeni fog. Mint a counter strike. Az erdekes persze az, hogy nem meglepo modon az ertekiteletet nagyban befolyasolja a tobbi felhasznalo ertekitelete, es a media visszhang. Amig nem irtak sokat a wiwrol, addig a szuleink generacioja le sem szarta, pedig szerintem mindegyik hallott rola a kisfiatol :). Tehat a media tamogatottsag szerintem itt jatszik be. Igenis torzitja egy kicsit a 'jo-nem jo' ertekiteletet.

Es hogy meg egyet csavarjak a dolgon - azt hogy 'jo-e' egy szolgaltatas eleg gyakran nem lehet elso ranezesre eldonteni. Foleg, ha a trivialis eseteket mar lelovoldoztuk (wiw, twitter). Ahhoz, hogy kiprobalja (vagy akar csak vegiggondolja, merlegelje) az adott szolgaltatast az ember idore es energiara van szukseg, azt meg nem szivesen aldozza ra senki, ha nem muszaj. Es ugye itt jon be nagyon erosen a media meg a hype-olas, mert valami alapjan megis csak el kell donteni, hogy melyik szolgaltatas megertesere/kiprobalasara aldozunk idot. (A webisztan olvasoi nyilvan tobb idot aldoznak, kisebb hype is eleg, de ide nyilvan nem az atlag webes felhasznalo jar.) Lehet nagyon jo az az uj otlet, ha egy kicsit bonyolultabb, es nem lehet ket szoban elmondani a havernak vagy egyszeruen csak nem latszik elso ranezesre, hogy az aztan nagyon-nagyon jo lesz a havernak, akkor nem fog vele foglalkozni.

(Az sem veletlen, hogy a gmail-t miert a google csinalta meg, es miert nem egy kisebb ceg. Masok is csinalhattak volna hasonloan jol kezelheto UI-t az evek alatt, csak hat egy ilyen jol lefedett piacon eleg nehez egy ilyen nem tul nagy hir erteku szolgaltatassal pukkantani. Mert ugye a gmail-ben elsosorban nem azt szeretitek, hogy 3G a tarterulet, hanem azt, hogy jo a UI.)
Sok magyarázat van arra, miért nem pezsegnek nálunk a startupok, főleg nemzetközi vonalon.

Az egyik legfontosabb (szerintem) ezek közül a kockázati tőke nagyon alacsony mértéke és a profi webes menedzsment hiánya (lehet hogy lenne, csak nincs alkalom).

És persze a startupok kritikus tömege. A kockázati tőke több száz lehetőség közül szereti kiválogatni a saját néhány tucatját, amiből jó esteben egy befut.
Szóval attól tartok nem néhány, nagyon sok jó ötlet kellene itthon.

Azok, akik szerint a neten is csak gigászok rúghatnak labdába, gondolják át,
az elmúlt 10 évet. Persze, hogy kicsiként nehezebb, de még mindíg itt van a legnagyobb sansz nulláról komoly céget csinálni.
Hirbehozó:

bocs hogy itt, de a blogodon nem találtam egy e-mailt amire írni lehetne

A múltkor ezt írtad az aboutok kapcsán: "Ha tudnád, h még mennyi fontos és érdekes dologról nem írok... Például azért mert nincs elég időm, meg néha kedvem se."

Most meg ezt: "Én például írnék róla. Csakhogy a pécsi srácok nem csinálnak semmi ilyesmit. Ez a nagy helyzet. Önbizalom és tenniakarás, meg optimizmus nélkül persze kár belefogni ilyen fejlesztésekbe."

Most melyik az igaz? Szívesen küldök neked is egy sajtóanyagot a FIZETESEM.COM oldalról, már a 10.100-on is túlmentünk időközben és már 49 ország van bent (a legújabb Líbia). Hátha egyszer úgy kelsz föl hogy van kedved írni róla (:

ha mondasz egy e-mailt, átküldeném ha gondolod

Ja, ne essünk át a ló túloldalára, ha kérhetném. "Sajtópanyagokat" lehet küldeni, de számon kérni, h mit és mit nem írunk meg nem nagyon érdemes. Ez egy blog, nem az MTI. Amúgy bárki írhat bármiről a saját blogjában.
nem számonkértem, legalábbis nem állt szándékomban