A kormány belapátolna még néhány milliárd forintot a Microsoft ablakán. A szabad szoftver közösség pedig tiltakozó akciót szervez a várható MS-függőség ellen:
tiltakozásunkat akarjuk kifejezni a kormány felelőtlen, közpénzeket pazarló döntései és a Microsoft monopóliumát erősítő diszkriminatív piaci egyensúly és a vállalkozási és alkotmányos jogok megsértésére irányuló rendelkezések ellenA két tábor - az állami megrendelések megszerzésében profi MS és a szabad szoftver közösség - közötti ellentétek az utóbbi hónapokban tovább erősödtek. Persze ha valami igazán fontos a Microsoftnak Magyarországon, az éppen az ilyen nagy üzletek megszerzése.
Címkék: microsoft
45 komment
2007.12.15. 17:22. írta:
hírbehozó
Mr. Tzirmi 2007.12.15. 17:42:58
Komolyan beszélve egyébként valamilyen szinten jogos a tüntetés, és a személyes (érintett) véleményem az az, hogy amíg csak személyeknek akarunk adni windowst, azt elintézik ők maguknak, (főleg az egyetemisták), a cégekben meg nyugodtan tanulják csak meg az ingyenes programok használatát, hosszútávon jobban járnak, és most nem mindegy, hogy Outlook vagy Pine mondjuk? Najugye:D
trabant 601 · http://youtube.com/watch?v=Z3prOObnrmk 2007.12.15. 17:48:30
Egyébként már ms függőség van (mindig is az volt). Valamikor kocsmában ültünk, feljött témának az ms, mondtam, hogy van más is (linux) erre azt mondták, hogy úgy tudják az szar. (ja és életükben nem láttak linuxot!)
fraki 2007.12.15. 17:57:24
CssaBee · http://cssabee.blogspot.com 2007.12.15. 17:58:31
trabant 601 · http://youtube.com/watch?v=Z3prOObnrmk 2007.12.15. 18:00:55
riethjan 2007.12.15. 18:13:24
Mindenesetre én nem nevezném két tábornak a MS-ot és a Linuxot. Az első egy multicég, a második egy szabad közösség. Ég és föld!
maerci · http://vaaa3.blogspot.com 2007.12.15. 18:49:54
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.12.15. 19:35:47
marci120: ennek nem kene linux vs win flame-me valnia. Jol kepzett felhasznalo mindkettovel elboldogul felhasznaloi (vagyis titkarnoi) szinten. A tobbit meg ugyis kulon tanulni kell. Az allam meg igy ne tamogasson mar egy ekkora ceget. Hogy a cegeknel miben tablazatkezelnek meg szovegszrkesztenek, az reszben momentum kerdes is (mihez ert a munkaero, mihez ert varhatoan az uj munkaero).
Raadasul ugy meg csak normalisan targyalni sem lehet, hogy a konkurenciat elbol kizarjak a versenybol. Hat ha a sarki zoldsegessel akarok alkudni, akkor nem kezdek az uzlet elott uvoltozni, hogy marpedig en mastol nem vasarolok. Eppen ellenkezoleg... meg akkor is, ha mar elore dontottem. Foleg, ha tudom, hogy paran mar otthagytak az urget.
De kar it normalis, szakmailag megalapozott dontesre varni. Hat sokkal nagyobb penzeket huznak ki sokkal kisebb cegecskek az allam zsebebol kulonfele trukokkel (lasd kartelezo autopalya epitok).
gravy_t 2007.12.15. 21:09:55
RaveAcE 2007.12.15. 22:30:09
Nem lehetne az MS-nek és Hillernek befizetni az adó 1%-át?
gravy_t 2007.12.15. 23:47:47
egyúttal köszönjük meg raverace konstruktív jellegű kommentjét is.
(egyszerűen csak unom már ezt a ms-fikázás-témát, annyiszor elmondta már mindenki a véleményét)
gravy_t 2007.12.16. 00:01:23
1. szóval akkor az állami beszerzésben érintett gépekre a linuksz feltelepítése és a gépekhez kapcsolódó összes periféria működésre bírása, valamint a többi szükséges program beszerzése az mind ingyen lenne, igaz? nem kellene semmit fizetni, ugye?
2. driverek - csak hogy külön is szerepeljen
3. a gépet használók átképzése
4. melyik disztribúciót? miért pont azt és nem egy másikat? bizonyos linux-disztibúciók ugyanúgy nem kompatibilisek egymással, mint az ms-cuccokkal.
5. általánosságban elmondható (persze nem minden esetben igaz blabla stb), hogy ugyanazt a feladatot egy vindózos programban gyorsabban / egyszerűbben végre lehet hajtani.
+1. blabla: persze sokan tényleg csak alapdolgokra használják a gépet, meg van még sok gyenge gép is használatban, oda ugyanolyan jó a linuksz is.
na ne kíméljetek
gravy_t 2007.12.16. 00:02:13
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.12.16. 01:57:53
Nem az MS szoftvereit fikaztak, ha jobban megnezed, es nem is elsosorban az MS-t, hanem a 'szakpolitikusainkat'. Te meg olyan delibabokkal harcolsz itt, amiket csak te latsz (szerencsere ;) ). De mingya' lesz ebbol flame.
trabant 601 · http://youtube.com/watch?v=Z3prOObnrmk 2007.12.16. 09:11:00
gépágyú 2007.12.16. 09:21:33
Az apeh talán 1 éve dolgozik az Abev átírásán, talán jövőre már lesz java-s verzió :-(
A dosos, clipperes programokról most nem is beszélnék.
gravy_t 2007.12.16. 10:09:32
aha. én is örülnék, ha sikerülne olyan szerződést kötni, hogy mindenféléket átvállaljon a beszállító, de szerintem nem feltétlenül kell ahhoz átállni más rendszerre. lehetne simán olyan is, hogy pl. a ms ad jó nagy kedvezményeket, ha már ekkora nagy mennyiséget vásárolnak nála.
átképzésre azért szerintem mindenképpen szükség lenne.
de hogy akkor a korrupcióról is beszéljünk, ne csak flame legyen, amit atleta.hu meglátása szerint én kezdtem el (biztos nem olvasott bele a korábbi hozzászólásokba). mondjuk szerintem én sem fikáztam a linukszot. bár ha szerintetek a hiányosságok felsorolása annak számít, akkor de. akkor hogy helyreálljon a lelki béke: fúj ms drága fúúúj, nemzetközi vállalat fujjfujjfujj.
tehát akkor ti meg vagytok győződve róla, hogy nem lenne korrupció, ha linukszos beszerzés lenne. tehát pl. a driverkifejlesztés, szoftverek konvertálása, a továbbképzések, vagy éppen a disztribúcióválasztás miatt nem lenne úgynevezett lobbizás? nem is beszélve a supportról?!
tigris 2007.12.16. 11:14:55
5. általánosságban elmondható (persze nem minden esetben igaz blabla stb), hogy ugyanazt a feladatot egy vindózos programban gyorsabban / egyszerűbben végre lehet hajtani.
párat mondhatnál amit az Osx lassabban és bonyolultabban old meg. Ja a sok hülye vindozos kérdésre a feleletet, azt nem tudja, ja meg ez nem kérdez csak csinálja:)
gravy_t 2007.12.16. 11:24:29
osxet nem ismerem, nem is arról beszéltem.
tigris 2007.12.16. 11:29:20
akkor bocs én csak az általánosságban elmondható miatt gondoltam
gravy_t 2007.12.16. 11:38:14
tigris 2007.12.16. 11:44:22
tigris 2007.12.16. 11:48:05
gravy_t 2007.12.16. 11:54:15
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.12.16. 14:53:44
> lehetne simán olyan is, hogy pl. a ms ad jó
> nagy kedvezményeket, ha már ekkora nagy
> mennyiséget vásárolnak nála.
De miert adna kedvezmenyt? Tudod mi motivalja az eladot az ilyen kedvezmenyek nyujtasara? A verseny. Ha elore eldonti az allam, hogy az MStol vasarol, akkor az MS olyan arat mond, amilyet akar. (Persze 100x-osat nem modnhat, mert akkor talan megis meggondolja magat az allam, de biztosan tobbet, mintha van verseny.) Ha nem ezt csinaljak, akkor hetmerfoldes idiotak. De ugye mindannyian tudjuk, hogy ez nem igy van.
Alkudtal te mar eletedben? Igen, megveszem, de add olcsobban. Probald majd ki egyszer :).
Maro · http://bytepawn.com 2007.12.16. 19:34:36
Ezek nem tul bonyolult projektek, siman kiadhatnanak ilyeneket a miniszteriumok tucatszamra. Az ELTE-n pl. webes nyilvantartasi rendszer van, ETR-nek hivjak, nem tul jo, pl. nem birja a terhelest, de az irany jo.
[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2007.12.16. 21:27:44
gravy_t 2007.12.17. 00:48:52
gravy_t 2007.12.17. 00:49:34
linukszot használni ősi román szokás
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.12.17. 01:27:07
Persze ehhez siman eleg lett volna egy webes formot kitolteni, es az OKra visszakapni egy lementheto PDF-et, amit el lehet cipelni a legkozelebbi netcafeba vagy fenymasoloba. Ha nagyon nekirugaszkodunk, akkor persze eleg lett volna egy sorszamot visszaadni, illetve egy a sorszamot tartalmazo formanyomtatvanyt, amit csak alairsz, vagy esetleg nyomtatvanyboltban/apeh hivatalban kezzel kitoltesz egy formanyomtatvanyt, amire csak az azonositoszamod meg az alairas kerul.
Ja, az emlitett nyomtatvany boltban sem kapni, ami nem lenne baj - mert kevesebb szemetet gyartanank - ha a netes megoldas mukodne.
Majdmegmondomatutit · http://tombola.blog.hu 2007.12.17. 16:38:15
a tiltakozó oldal eléggé vicces, főleg a terméktámogatás illető rész. (nincs, nem is volt, nem is lesz).
A tiltakozás tök jó, de nincsen semmi kerete... Igen, maximálisan egyetértek gravy_t-vel, sőt. Átállni egy nyílt rendszerre (akár hiszitek, akár nem), SOKKAL drágább, mint a jelenlegi MS-t megtartani.
Persze lehet azt mondani, hogy aki be tud lépni a win-be, az be tud lépni a lin-be is, de ez így nem igaz. Mi önkormányzati szoftvereket adunk el, és az ott dolgozó embernek már az nehézség, ha két különböző windowst lát egymás mellett.
Nyilt forráskódú cuccokat akartok az oktatásban, vagy az önkormányzatoknál? Először is képezni kell az embereket, másodszor ki kell ölni az idegenkedést belőlük, harmadrészt egyfrontos full supportot kell adni hozzá.
Emberek, ne a saját fejetekkel gondolkozzatok! Te értessz hozzá, én értek hozzá, mi mindannyian értünk hozzá. Ennek ellenére én nem használom, mert az ég egyadta világon senki sem használja az üzleti (már amit én ismerek) világban. Egyetlen elemét sem. Mert akár tetszik - akár nem: nem kompatibilis semmi, semmivel. Se a doksik se semmi. Az meg most ne haragudjatokmá', de kit érdekel, hogy otthon mi mi a sz@rt használunk? Senkit. Még az MS-t sem.
De egy igazán funny sztori, ahhoz a hozzászóláshoz, hogy le vagyunk maradva nyiltforráskódú szoftverek terén. München 2-3 évvel ez előtt lecserélt minden alkalmazást és oprencert linuxra. Volt nagy csinnadratta, meg sajtó, meg minden, és megjelent a hír: vége az MS uralmának! De én akkor röhögtem a legnagyobbat, amikor tavaly ősszel az ottani önkormányzaton dolgozó rokonom mondta, hogy most álltak vissza MS-re, mert semmi sem működött... Ennyi.
üdv,
Csaba
Majdmegmondomatutit · http://tombola.blog.hu 2007.12.17. 16:45:00
ui2: még ahhoz, hogy váltás legyen. Először is ez egy baromi hosszútávú stratégia: 20-30 év. Általános iskolákkal kell kezdeni, az ottani oktatásban, aminek nem szabad kimerülnie 1 db pingvinpólós számtechtanárban. Elérhető anyagok (oktatási és support) MAGYARUL, képzésben a megfelelő helyen, közös kereskedelmi és marketing fellépés (utállak mert Ubuntut használsz nem muxik), és alkalmazások - alkalmazások - alkalmazások.
ui3: ha valaki ellen tiltakozni akartok, akkor az legyen a Magyar kormány (nem a GyF, nem a Med, nem az OV, ez most itt nem aktuálpolitika).
ui4: Még 1 kérdés. Szerintetek mi fog történni, ha nem irják alá a szerződést? Február 1-el, az összes tanár túlórában bemegy uninstallni, meg pingvint installni, és minden megy tovább? na persze :-))))
ui5: bocs a sok ui-ért :-)
üdv,
csaba
riethjan 2007.12.18. 13:45:02
Sok igazság van abban amit leírtál. De szerintem megfelelő előkészítéssel és főleg egy átgondolt informatikai stratégiával a problémák többsége áthidalható lenne. Persze a váltást nem két hónappal ezelőtt kell elkezdeni. Azt sem ártana felmérni, hogy hol vannak meg a feltételei a szabad szoftverek használatának.Én egy tucat olyan középiskolát, egyetemet ismerek, ahol eddig is Linuxot használtak, és minden feltétel adott lenne a teljes migrációhoz. Ide szerintem teljesen felesleges licenceket vásárolni.
A másik gond, hogy addig míg a tantervekben is egyeduralkodóak a MS termékek, addig itt sem lesz lényegi változás, ha tetszik ha nem, hiába linuxos a teljes hálózat, a munkaállomásokra csak meg kell venni a windowst...
De már az is előrelépés lenne, ha egy másik partíción ott lenne egy jól beállított linux disztribúció is.
Ami az "egyszerű" felhasználót illeti: ebben is van igazság.De az én tapasztalataim szerint (már a második linuxos internet kávézót csinálom) a legtöbben észre sem veszik, hogy nem XP van a gépen.
Így lenne ezzel a hivatalnok is...
Igazad van: a hirtelen váltás elég nagy zavart okozna. De ez nem mentesít senkit a kis lépések megtételétől.
Roltii 2007.12.18. 17:29:35
Kell Winfos is meg alternatívák is (linfos, macfos). Most szinte kizárólag MS oktatás folyik és ez gáz, ezen kell változtatni. Másik blogba meg le van írva jól, hogy nem is biztos hogy annyira olcsó az MS ajánlata ekkora tételnél, meg elég sok fölös dolog van benne (visual studio vs visual studio express).
gravy_t: amiket pontokba szedtél, az windowsra is igaz, kell rendszergazda, kell képzés, kellenek driverek, ott is kell minden. Perifériáknál meg úgyis fölöslegesen jó cuccok szoktak lenni az iskolákban, legalábbis márkásak, amikhez elég jó a linux támogatás. Az, hogy a disztrók meg nem kompatibilisek, elég érdekes kérdés...make parancs?:D ne csak csomagtelepítőkbe gondolkodjunk, hiszen windowsnál is előfordul (céges környezet), hogy az installert kicsit át kell buherálni.
A váltás problémáról annyit, hogy nem az zavarja össze őket, hogy milyen rendszer van, elég ha más a háttér. Simán eléjük lehet tolni linuxot, hiszen ne higgyük már, hogy win 3.1 óta kaptak komolyabb képzést pedig már xp-t használnak (általánosan mindenkire gondolok.
ui: egyébként az a durva, hogy fel se merül, hogy esetleg nézzünk meg másik "zöldségest"
uui: linux disztró választás is elég vitás lenne, ezt nem tagadom.
gravy_t 2007.12.18. 21:01:40
nem kell ellenpéldákat hozni, elhiszem, hogy vannak, de általánosítva azért igazak.
Szarka Varro 2007.12.18. 22:54:05
Ha valamilyen eszköznek megírják a driverét - vayg a gyártó vagy a közösség - akkor általában megy is a kernelbe (ha nyílt).
A disztribútorok mint te is jól tudod a különféle összetevők összecsiszolását végzik el.
gravy_t 2007.12.18. 23:37:01
riethjan 2007.12.19. 10:57:13
Pedig alapjában véve a legtöbb eszközt ma már (mindenféle külön driver nélkül!) rendben felismeri a linux is. amit meg nem, azok többsége is beállítható, akár win driverből is. Erre való az ndiswrapper. Az Ubuntuban pld ez a lehetőség a (wirelles kártyákra kihegyezve) még a grafikus felületen is egyszerűen elvégvezhető.
Nekem inkább az a gondom, hogy ez a disztrub is egyre inkább kezd windozosodni.
De az eredeti téma szempontjából ezek mellékvágánynak, vagy szárnyvonalaknak számítanak..
Az legnagyobb kérdés az, hogy hogyan lehet megakadályozni a szoftver monopóliumok kialakulását. És ez nemcsak win-lin probléma, hiszen számos olyan cég van jelen a magyar közigazgatásban (beleértve az önkormányzatokat is) akik annak köszönhetik monopolizált helyzetüket, hogy évekkel ezelőtt a döntéshozók elfelejtették rögzíteni a szerződésekben a forráskód átadását. Mivel egy lehetséges váltás ezzel veszélyeztetné egy önkormányzat adórendszerét: marad minden a régiben, és a közbeszerzési eljárás puszta formalitássá válik. Itt nemhogy linuxra, hanem windowsról windowsra sem lehet átállni.
Az is előitélet, hogy a szabad szoftver csak linuxos lehet, holott ma már nagyon sok olyan alkalmazás futtatható win alatt is, amivel kiválthatóak lennének a méregdrága irodai alkalmazások.
"Maro" beirására: én is a web alapú alkalmazások térnyerésében látom az egyik lehetséges megoldást. Amit ezügyben a Google elkezdett, az már ezt az irányt jelzi. De pár napja az OpenOffice alkalmazások is használhatóak már webfelületen. (Egyenlőre kísérleti jelleggel).
Éppen ezért a licencekre kiadott több milliárd forint esztelen pazarlás.
Libretto · http://szviccs.blog.hu 2007.12.19. 11:11:11
2. Nem, nem pazarlás a működés zökkenőmentes fenntartása okán.
3. Mi itt mindig vagányan ndiswrapperezünk, meg driverezünk. Szerintetek a legtöbb Pistának meg Icukának a hivatalban van fingja arról, mi az az ndiswrapper? Mert, hogy kapna egy-két hibaüzit, bármit az tuti az elején, annyira szanaszét hardverek lehetnek mindenhol.
4. Aki ékezet nélkül ír, az Linuxot használ azt vettem észre. Gusztustalan szokás. Vagy lustaság, egyre megy, udvariatlan.
Libretto · http://szviccs.blog.hu 2007.12.19. 11:13:09
riethjan 2007.12.19. 12:09:34
1. Igen pazarlás
2. A működőképesség "fenntartása okán" is pazarlás, mert ez olcsóbban is biztosítható.
3.Pista meg Icuka akkor is rendszergazda után kiállt, ha véletlenül kirúgta a hálózati kábelt.
Be kell rendesen állítani a vasat. Ezen a téren tök mindegy, hogy winről vagy linuxról van szó.
Icuka és Pista észre sem veszi, hogy mi fut a gépen.
4. Én ékezetetekkel irok. Linux alatt Firefoxon.
Roltii 2007.12.19. 19:59:26
"hogy a vindózra nem kell képezni, mert az az "alapértelmezett" rendszer, azt ismerik az it-sek. "
és linuxot nem? már most sok suliban linuxos szerver, sőt nagyon sok iskola külső rendszergazdákat foglalkoztat mert a tanár honnan értene akár a windows alapú szerverekhez... Úgyhogy szerintem ez nem igazán jó érv. Másik blogon már volt, hogy a júzer számára talán nem is lenne nagy különbség (internet,szövegszerkesztés, táblázatkezelés)
gravy_t 2007.12.19. 22:12:46
"júzer számára talán nem is lenne nagy különbség" - ki ezt mond, ki azt. szerintem lenne. eleve máshogy néz ki, már az gond lehet. akinek az megoldhatatlan gondot jelent, hogy a vörd kiír egy hibaüzit, hááát...
igazából én azt látom, hogy eleve azok a linukszok a legjobban eladhatók (júzereknek), amelyek a leginkább felhasználóbarátak, azaz végső soron a legjobban hasonlítanak a vindózra - pl. ubuntu. én meg úgy vagyok vele, hogy akkor már inkább az "eredetit" kérem, nem azt, amelyik olyan, mintha, de nem teljesen.
cégeknél persze ez nem ilyen egyszerű, mert a ms-cuccok drágák (bár - csinált már bárki költségbecslést egy linukszizálásról?). így hát azzal én is egyetértek - mint már írtam -, hogy nem így kellene / kellett volna intézni ezt a közbeszerzést. ekkora összegű vásárlásnál szerintem már kőkeményen hatalmas engedményeket és plusz szolgáltatásokat lehetne / -ett volna kicsikarni az eladótól.
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.12.20. 05:00:51
> most elkezdhetjük, hogy ki ismer több it-st és
> azok közül melyik linukszista és melyik nem, de
> sztem fölösleges.
Jaja, minek vitatkozzon az ember, ha ugyis neki van igaza... Amugy ez egy hulye erv (mar ne is haragudj). Onnantol kezdve van ertelme, hogy szamszerusitik, hogy hany embert kell atkepezni, es mennyire (es melyik iranyba, mert az MS kepzesen is lehet sporolni adott esetben), es ez is egy szam lesz a tablazatban. Ha elkesziti valaki ezt a felmerest, utana lehet lobogtatni, hogy ezert nem erne meg. Nem elore osztani, hogy ugyse' mer'... Mert pont a szamoknak nevezett apro ravasz reszleteken mulik, hogy vegulis melyik megoldas a nyero. Itt meg (illetve ami nagyobb baj, feltehetoleg a miniszteriumban is) megy az elbol okosnak leves, helybol megmondas. Ugyse. Hajra, hajra, jo lesz ez igy! De kerlek akkor ne csak az adonk elkolteseben legyel ennyire pragmatikus, hanem legyszi a mindennapi bevasarlasaidat is igy intezd a piacon. Mondogasd hangosan a talalomra kivalasztott kereskedonek, hogy te mindenaron ott akarsz vasarolni. Lehetoleg annak, aki a bejarathoz a legkozelebb all. (A kozert nem er, mert ott a tobbi vasarlo egesz jol elsimitja az egyes emberek irracionalis viselkedeset.)
gravy_t 2007.12.20. 13:03:56
"onnantol kezdve van ertelme, hogy szamszerusitik, hogy hany embert kell atkepezni, es mennyire (es melyik iranyba, mert az ms kepzesen is lehet sporolni adott esetben), es ez is egy szam lesz a tablazatban"
gravy_t 2007.12.19. 22:12:46
"cégeknél persze ez nem ilyen egyszerű, mert a ms-cuccok drágák (bár - csinált már bárki költségbecslést egy linukszizálásról?). így hát azzal én is egyetértek - mint már írtam -, hogy nem így kellene / kellett volna intézni ezt a közbeszerzést. ekkora összegű vásárlásnál szerintem már kőkeményen hatalmas engedményeket és plusz szolgáltatásokat lehetne / -ett volna kicsikarni az eladótól."
azért írtam 1épként, hogy fölösleges vitatkozni - nem azon, hogy mennyibe kerül, hanem - azon, hogy hány it-s ismeri a linukszos rendszereket, mert ezt mi úgysem tudjuk. én pl. sok olyan it-st ismerek, aki leszarja, és csak keveset, aki használja is, de te meg pl. lehet, hogy pont fordítva vagy. ezen fölösleges vitázni, mert nem tudjuk, melyikünknek van igaza.