Oké, akkor mondjuk úgy: bajban a tech szektor

Valószínűleg a múltkori két postból nem jött át teljesen világosan, de tényleg baj van. Ne higgyünk azoknak, akik szerint ezúttal a tech piacot nem fogja annyira mélyen érinteni a pénzügyi válság. (Még akkor sem, ha ma például a Nasdaq a Dow Jones fölött teljesít.)

És azoknak se higgyünk, akik szerint a technológiai piacnak jót tesz a gazdasági lassulas vagy a recesszió. Ők nem veszik figyelembe, hogy a tech piacok is a pénztől függnek. Nem mástól. Kapitalizmus egyszeregy. Lehet, hogy fejlesztési oldalról "teher alatt nő a pálma", és a gazdasági krízis csak lendít az innováción, na de kinek lesz pénze ezt finanszírozni?

Megdöbbentő, ahogy az Apple-blogok továbbra sem hajlandóak tudomásul venni, hogy már nem az új, titkos laptop a fontos, hanem az, hogy mi történik valójában szeretett cégükkel.

És még nem is nekik a legrosszabb. Itt van nekünk a Yahoo, mely 2001 után emblematikus szereplője tudott maradni a webnek (a Google megjelenése ellenére). És most azt látjuk, hogy az egész cég jövőjét az határozza meg leginkább, hogy sikerül-e hirdetésmegosztási (!) megállapodást kötniük legfőbb riválisukkal (!!). És mi a mágikus gyógyszer? A Microsoft után most állítólag az AOL kapott vérszemet, és szeretné felvásárolni az 5 éves mélypontra süllyedt Yahoo-t.

Képzeljük csak magunkat a Yahoo-részvényesek helyébe. A Microsoft még februárban 31 dollárt adott volna részvényenként. Ezt akkor a Yahoo-menedzsment megalázóan alacsonynak tartotta. Most meg 12,79 dolláron állnak.

A szó, amit keresünk, az elkeserítő.

Ma minden elemző, az online piacot követő szakember arra figyel, hogy a következő negyedévekben az online biznisz veszíteni fog-e lendületéből.

Investors say they are tired of waiting for Yahoo to turn around the company and have less faith that it will be able to do that given grim economic forecasts for '09. Rumors that Yahoo has renewed talks to team up with AOL don't seem to have helped. (Fortune)

"We are reducing our financial projections for Yahoo to reflect a more cautious global economic outlook," Stifel Nicolaus analyst George Askew. (MarketWatch)

Hamarosan jönnek a negyedéves jelentések a Google-tól, a Microsofttól, az Apple-től és az Inteltől is. Az IBM némi optimizmusra adhat okot mostani negyedéves jelentésével (20%-os profit). De ha a többi nagy cég eredménye mind a várakozásokhoz képest gyengébb, vagy egyenesen egy lassuló online piac képét vetíti előre, akkor azért érdemes 2009-et némi ésszerűsítéssel, megszorításokkal kezdeni a (kisebb) technológiai cégeknél is. Copy?

Címkék: üzlet filozomatika válság
2008.10.09. 20:16. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kicsit szánalmasnak tartom, hogy a grafikont 3M-re állítva linkeled. Kapcsoljunk már át mondjuk 5 évre, aztán folytassuk a beszélgetést arról, hogy a gazdasági válság közepén a csőd szélére kerül az Apple vagy csak beárazza a piac a céget:
finance.yahoo.com/charts?s=AAPL#chart4:symbol=aapl;range=5y;compare=msft+^dji+^ixic;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=1;logscale=off;source=undefined
Akkor inkább így: finance.yahoo.com/charts?s=AAPL#chart4:symbol=aapl;range=5y;compare=msft+^dji+^ixic;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=1;logscale=off;source=undefined
@sz_ az altalad linkelt grafikonbol vilagosan kiderul h az apple visszaesett a 2007 (!) aprilisi szintre. ezzel azt akarod mondani h az elmult 1 ev (iphone-ostul) csak egy lufi volt?
Szerintem sok szempontból a vetélytársai előtt jár, de a pl. a Microsofthoz viszonyított 1600% egy szép nagy lufi. Nézd meg a Google-t is, valahol ott kéne lennie az Apple-nek is.

(Nem szakemberként mondom mindezt, ha valaki jobban látja-érti, írja le.)
Ezt a "Copy?" részt sajnos nem sikerült megértenem.
"Copy"-t a rádiózás végén kérdeznek, hoyg vetted-e, értetted-e az adást.

Amúgy vettük, főnök. De ez legalább nem érint minket olyan szinten mint mondjuk az, hogy drágább lesz a benzin. Vagy igen?
A tech a jövő minden szempontból. Megkerülhetetlen. Bármilyen visszaesés is lesz, nem lehet hosszú távon tartós, mert már minden iparág a tech-re alapszik, ezért azok fejlődéséhez a technikának, internetnek, számítógépeknek is fejlődnie kell.
sz_, az hogy egy folyamatosan egyre nyereségesebb cég részvényárfolyama visszaesik egy másfél évvel azelőttire, egy akkora lufi mint ide a Szilícium-völgy.

(Ez retorika akart lenni; nem olyan nagy lufi, de lufi. És kidurrant.)
@agyvihar es a bankpiacrol nem ezt gondoltuk?
a tech piac a jövő: nem, a jelen. mert nagyjából elég lesz ami van: van laptopod, tv-d, mp3 lejátszód, mobilod, ezek egy része akár egy készülékben. Mi kell még? Minden új ötletre kihozni egy új terméket, aztán vagy megbukik, vagy nem? Gondoljátok, lesz még akkora dobás, mint az ipod, hogy megmentsen egy apple-t? a konzum elektronika az olyan mint az autógyártás, ami sokkal nagyobb szarban van, mint a bankszektor. Nem kell mindenkinek mindenből új: ezt recessziónak hivják. Tudjátok mi kell mindenkinek hamarosan? Munka. Csak nem lesz, mert nincs aki megvegye a sok szemetet, amit gyártunk.

Pár hónapja még mindennek az olaj volt az oka, aztán most meg az opec tart emergency meetinget a lefeleződő olajár miatt. Már az olaj sem kell basszátok meg, mert nincs kinek eladni: az amerikaiak inkább otthon maradnak, és eszükbe sem jut új cuccokat venni, örülnek, hogy van hol lakni, meg van mit enni... még.
es ez miert baj? vegre csoppet korrigalodik a tulertekelt tozsde/vallalatok. persze valojaban ennel meg sokkal kevesebbet, toredeket erik ezek a cegek
dave_ Örülnek, hogy van mit enni? Amerikában?
Ez nem így van, maradjunk annyiban.
Az az egy biztos, hogy senki nem tud semmit. Van nekunk egy bonyolult rendszerunk, amit kicsit megpiszkaltunk, megbillent, es kozben senki nem ismeri a rendszer felepiteset, (matematikai) modelljet. Innentol kezdve eleg nehez okosat mondani. Az valoszinunek tunik, hogy a kilenges eleg nagy, ezert valoszinubb, hogy erinti, mint nem erinti, barmirol is legyen szo.

A tech piacot is eleg valoszinuleg erinti a dolog, mert azert az is - mint minden - a fogyasztasbol el. Ha nincs penz, akkor nem a kenyerrol fog lemondani a juzer, hanem az ipodrol, hypephone-rol, uj okostelorol, online jatek elofizetesrol. A bedolo cegek meg az online hirdetesrol, webaruhazrol, ami huzza magaval az indulni keszulo vagy mar letezo ingyenes szolgaltatasokat, ami visszaveti ezek irant a megrendeleseket, ami betesz a fejleszto cegeknek is.

Talan a temetkezesi vallalkozoknak nem fog sokkal rosszabbul menni, foleg, ha beindul valami jo kis ongyi hullam is, mint az elso ;) nagy gazdasagi vilagvalsag alatt.
Na azért az Apple-t ne hasonlítsuk már a Yahoohoz. Enyhén szólva is nevetséges egy döglődő, világéletében reklámbevételekből tengődő, felfújt dotkom-lufit egy, a high-end hardverpiacot aggresszíven elfoglaló, egyben a világ legnagyobb zeneforgalmazója címet is viselő, az MP3-lejátszók piacát uraló, a mobiltelefon-iparágat a szemünk láttára forradalmasító, a piacnál sokszor gyorsabban növekvő, kirobbanóan nyereséges céghez...

Ha egy hardvercég fogja túlélni a válságot, az az Apple lesz. És ennek az egyik alapvető eszköze az innováció lesz. Ezért is fontos, hogy milyen laptopot jelentenek be jövő héten :)

Aki a világválságról akar olvasni, az ne az Apple-blogot nézegesse. Az ott offtopic. Igen, az Apple is érintve lesz. De egyelőre mindenki bízik benne, hogy az élet megy tovább, és a szárazkenyér és a víz mellé azért veszünk még néha egy-egy számítógépet is. És ha igen, akkor az Apple is életben marad.
Pók: az apple sikertermékeit igen nagy arányban konzumidióták vásárolják. Na pontosan az ilyen jellegű vásárlásokat veti vissza elsőként egy válság, nem biztos, hogy sok embernek lesz még az a legfontosabb, hogy a legújabb agyonhype-olt, de egyébként műszakilag tökhülye készülékkel villogjon a haverok előtt, szóval óvatosan a PR rizsával, meg micsoda-apple-innováció kiálltásával, várjunk még egy kicsit, fog még az a grafikon durvábban is görbülni, ha megcsappan pár konzumidióta termék bevétele.
Pók: az apple sikertermékeit igen nagy arányban konzumidióták vásárolják.

hrm? forras, vagy valami effele esetleg? vagy megis honnan jon ez a melyreszanto gazdasagi elemzes?
(a fenti kheller-nek ment, a felreertesek elkerulese vegett)
Szerintem még egy lépéssel korábban vagyunk. A jelenlegi gazdasági helyzetben a fogyasztói-beszerzői oldalon a gondolkodásmód sokkal racionálisabbá válik, az ár-érték aránynál az ár, mint szempont, még hangsúlyosabban jelentkezik, a használati szempontok felülemelkednek a "prémium életérzés" felett. Már ha egyáltalán történik beszerzés, mert sok esetben szerintem az emberek inkább kivárnak, megtartják a korábbi gépet, hiszen az esetek 90%-ban még jól működik (talán ez még nagyobb veszély, a felhasználók a kivárás miatt tömegével jöhetnek rá arra, hogy nincs igazán szükségük az új gépre, a nagyobb teljesítményre, csillogóbb készülékházra ahhoz, hogy filmet nézzenek, netezzenek és családi fotóalbumot rendezzék, stb.)

Az Apple számára így a jelenlegi helyzet inkább a bizonyítás lehetőségét hordozza magában: most ugyanis kiderül, hogy az ár és a marketing bullshit mellett/ellenére képviselnek-e olyan funkcionális (plusz) értéket a termékei, amely miatt a jelenleg racionálisabban gondolkodó felhasználó mondjuk a MacBook Air mellett dönt.

A személyes véleményem egyébként az, hogy most fog visszaütni az Apple prémium-pozícionálása és az, hogy a funkcionalitást túlzottan felülírta a marketing. A prémium=drága asszociáció miatt sokakban rossz érzést kelt majd az Apple gép vásárlásának gondolata, hiszen most nem lehet megengedni drága gépek vásárlását. A marketing vs. funkciók terén a MacBook Air lehet az állatorvosi ló, szerintem az eladásai meredeken zuhannak majd lefele.

Persze lehet ellentétes irányba is érvelni, és hát meg kell még várni a termék-portfolio változásait, de a jelenlegi megérzéseim engem ebbe az irányba visznek.
Gaius, ipodot, iphone-t az az embertípus vesz, akinek mindig mindenből a legújabb és a legjobb kell. Aki a hype-okat leszarja, az szépen elvan az ősrégi Nokiájával. Ha neked ennek a bizonyítására grafikon kell, akkor sajnállak.
Az Apple egy 100% consumer cég.

A következő pár évben a consumernek mindene lesz, csak csillogó szarokra költhető szabad pénze nem.

Van még kérdés?
Kérdés, hogy az apple prémium pozicionált termékeinek vásárlőkörét mennyire fogja megviselni a válság. számomra az is elképzelhető, hogy a gazdagabb emberek sokkal jobban ki tudják húzni a szűkös időket, mint az igazán árérzékeny alsó-középosztály.

Én nem mernék jóslásokba bocsátkozni, hogy mi lesz fél év múlva.
nagyga: azt az embertípust melyik kategóriába sorolod, aki annó megvette az első ipodot és azóta sem vett újat, mert meg van vele elégedve, és aki hasonlóan nem vett új 3g-s iphone-t, mert meg van elégedve az előzővel?
-sorry, az előző kérdés tigomernek szólt, nem nagygának, bocs
Konzumidióták, meg ilyesmi? Marhaság. Emberek, az iPhone csak itthon geek cucc. "Kint" mindenki megengedheti magának. Konzumidióta az, akinek e mellé Ferrarira is telik. Abból mégsincsenek 10 millióan, iPhone-osból meg már van. Szerintem.
hmm.. hat valoszinuleg azert nem foglalkoznak a valsaggal komolyabban az apple blogok, mert habar aggodok a penzpiac problemai miatt, tenni sokmindent nem tudok, hiszen a nem letezo befektetett millioimat nem tudom mozgatni. :)

Annyibol erdekel a dolog, hogy az uj laptopot a magas dollar ar miatt valoszinuleg dragabban tudom megvenni, mint ahogyan terveztem.

Mondjuk jellemzo, hogy a fanboyok kiallnak az apple nem lufi ellen. Igazabol barcsak ennyi problema lenne... :(
> azt az embertípust melyik kategóriába sorolod, aki annó megvette az első ipodot és azóta sem vett újat, mert meg van vele elégedve...

Ilyen ember egyrészt nem sok van, mert az első iPodok ezer évesek, rég meghalt már bennük a hdd, a flash vagy az akku, amit ugye cserélni sem lehet. Másrészt ezek az emberek megintcsak nem fogják kihúzni az Apple-t a pácból, mert nem lát belőlük pénzt a Cég. Mondjuk tett is róla, hogy ne legyen sok ilyen, az almás hw elég ratyi manapság :)
konzumidióták....

nem vagyok nagy konzumáló, de akik úgy gondolják, h az apple idiótáknak való, védelmembe venném: az apple valószínû a világképetekbe az iPod és az iPhone kapcsán úszott csak be.

1993-ban vetem az elsô macintosh classic gépemetet, mivel a szakmámhoz az ôk tûntek a legalkalmasabbnak. hibátlanul mûködött. aztán LC, quadra, g3, g4, g5.
mindegyik gép problémamentesen, lefagyások és rendszerhiba nélkül KISZOLGÁLT. azt teljesítette, amiért vettem ôket: idôveszteség és gond nélkül tudtam mindig dolgozni.
ha konzumálásnak minôsül az, hogy inkább pár százezerrel többet fizet az ember a jó technológiáért és 15 éven át hûséges egy céghez (leszarom, h hol állnak a tôzsdén), akkor konzumidióta vagyok.
én mindig elégedett voltam velük, nem rohangálok szervízbe soha, és nemrég a megôrzött LCII-t belapcsoltam. lassan, de hibátlanul mûködött...

(off: ez a post nem arrol szol h az apple klassz termekeket gyart-e vagy sem. a post temajahoz es a threadhez kapcsolodo kommentek maradnak csak bent. koszonet a megertesert.)
Ez két dolog azért összefügg valahol. Ha az Apple értékes dolgokat gyárt, akkor a vásárló a recesszió időszakában is rájuk szavaz a pénztárcájával, ha éppen számítógépre, laptopra, pmp-re vagy telefonra van szüksége. Ha csak a jól csomagolják a szart, akkor ez most kibukik.
Azért azt se felejtsük el, hogy tegnaptól megint lehet shortolni az amerikai piacon...
Az apple cuccok, amiktol jol megy a ceg (ipodok, a jovoben az iphone) elsosorban arra epitenek, hogy esztetikusabbak, szerethetobbek es konnyebben hasznalhatok, mint a konkurencia termekei. Ez egy fontos dolog, sok felhsznalot ezzel lehet megnyerni. Nem veletlen, hogy olyan sokan tartjak tudatlansagukban technikai csodanak az iphone-t: mert elotte ra sem neztek volna egy okostelora. Illetve raneztek, de nem lattak meg benne azt, hogy ez jo nekik. Most meg a kevesebbet tudo korlatozottab iphone-rol azt hiszik, hogy ez maga a csoda, mert a korabban meg sem nezett okosteloknal nem vettek eszre ezeket a szolgaltatasokat.

Ez jo dolog, mert boviti a (tobbe-kevesbe) okos telefonok piacat es a keresletet irantuk. A rajongokkal meg nem erdemes vitatkozni. Viszont az apple kemenyen be is arazza ezt a rajongast a termekekbe, es kerdes am, hogy ha jon egy rendesebb recesszio, akkor vajon marad-e elegendo kereslet a cuccaik irant. Technologiailag ugyanis _nem_ vezetnek semmit semerre, vagyis azok a vasarlok, akik a fejlett cuccokat keresik, nem naluk kapirgalnak majd, mert szigoruan a kepessegeket nezve (es a UI-t, esztetikumot levonva) az apple termekek dragak. Az a reteg viszont akinek nincs/nem volt igenye a fejlettebb technologiai eszkozokre (pl. okostelefon) ezert csak az apple tudta nekik eladni szepen becsomagolva, az recesszioban, kevesebb bevetelbol nem annyira fog ilyesmit vasarolgatni. Neki nem szukseg, hanem sokkal inkabb luxus.
Egy céget a tervezhető "megrendelések" tartanak életben, pl. ha a Dell vagy HP-tól rendel egy multi pl. 1-2-5000 notebookot (és ezt a Dell/HP már előző pénzügyi év végén tudja)
Az Apple cuccai főleg az utcán kelnek el, most mindegy hogy fanboy vagy nem, aki megveszi, a lényeg az, hogy nem tervezhető, hogy a következő cucc, amit kitalálnak - és kimegy az utcára - az tömegesen elkel-e. Valószínűleg igen, de az értékesítési vezető nem biztos, hogy garatnálni fog számokat, és ez a bizonytalanság minden új termékben ott van.
"Megdöbbentő, ahogy az Apple-blogok továbbra sem hajlandóak tudomásul venni, hogy már nem az új, titkos laptop a fontos, hanem az, hogy mi történik valójában szeretett cégükkel."

Dehogynem veszik tudomásul, csak épp nem kezdenek sikítva kirohanni a világból. Ha a piac a válság miatt érdektelenül nézne az új termékekre, az lenne csak a válság elmélyülése. Kerülni kell a pánikkeltést, mert pont az az ellenség.