Keresőláz Magyarországon

Elképzelésem nincs, hogy hogyan jutnak el odáig értelmes fiatal programozók, hogy ők márpedig jobb keresőt fognak csinálni, mint a Google. Annyi szép és érdekes és sikerrel kecsegtető területe van a webes fejlesztéseknek, hogy az már szemet gyönyörködtető. Miért holdraszállás-projekttel kell kezdeni a járműépítést?

Magyarországon volt már egy keresőláz, de azt a nagy magyar online cégek hátsó irodáiban hívták életre, és meg is bukott, mint annak a rendje. Ez még akkor volt, amikor egyes nyakkendős döntéshozók nem látták elég pontosan, hogy a Google milyen mértékben dózerolja le ezt a piacot. Azóta sem látott az internet ennyire szép példát a hólabda effektusra.

Ne feledjük, a magyarországi internetezők körében sem valamelyik hírszájt, és mégcsak nem is az iWiW a legnépszerűbb szolgáltatás. Hanem a Google keresője. Ezt használja mindenki, aki a neten információt akar keresni. Többet kattintgatjuk a Google keresőjét és találati listáit, mint gondolnánk...

Ehhez képest az utóbbi időben három kezdeményezés is arra agresszálja magát, hogy megtörje a Google egyeduralmát idehaza. Az egyik a Johu, mely a Yahoo keresési adatbázisára kísérli meg értelmesen rápakolni a Morphologic - amúgy önmagában is nagyon értékes - nyelvelemző tudását. (Az ő korábbi projektjük volt a PolyMeta.) Azt gondolván, hogy ez az átlag magyar internetező szemében akkora forradalmi változásnak fog tűnni, hogy se perc alatt elfelejti a Guglit, és áttér hozzájuk napi ügyes-bajos dolgokat keresni.

A másik kezdeményezés Zerkingék Szörcs.hu-ja, mely - már egy kicsit több marketingérzékkel - elsősorban nem arra gyúr, hogy finomhangolásokkal picit a Google felé tudjon érni relevanciában, hanem arra, hogy a keresési api-val a tőle független szájtok kicsit ki tudják pimpelni a találati listákat, bele tudjanak szólni a találati listákba. (Épp ilyen projekt megy a Google-nél is, ha jól emlékszem, már több mint egy éve.)

És akkor még itt van a Bluu, amiről az Index ma vezető cikkben megírta, hogy mennyire nagyon jó. Úgyhogy biztos úgy is van. Ahogy kimegy élesbe, veszek is egy pezsgőt, és élőben fogom végignézi a Google összeomlását. (Ahogyan tettem ezt a Mahalo és a Wolfram Alpha élesedésekor is.) Hiszen ha egyszer jobb, akkor nyilván sikeresebb is kell, hogy legyen. Már ha jól definiáltuk persze, hogy mit is kell érteni egy kereső esetében "jobb" alatt...

És van nekünk Csuuzlynk, Minerünk, Blogsearchünk és Ok.hu-nk is... Mind nagyon szép, nagyon egyedi és hasznos. Közös még bennük, hogy kimutathatatlanul alacsony a keresőpiaci részesedésük.

Mi hajtja a korábbi és a mostani kerresőlázat Magyarországon? Nem nehéz kitalálni. Az online világ alkotmányának első pontja ugyanis azt a tapasztalatot mondja ki, hogy az internetező elsősorban információkeresésre használja az internetet.

És ha így van, akkor az a legértékesebb termék a weben, ami éppen ennek a keresésnek biztosít helyet. Ugyanakkor a komplett web rendszeres és virulens indexálása nem kis, és nem is éppen olcsó feladat.

Elképesztően nagy adatállományt kell folyamatosan naprakész listákba tömöríteni, algoritmuserdőkben kell rendet vágni, úgy, hogy a világ leghülyébb keresőkifejezésére is kapjunk valamit.

Ugyanis webes keresés alatt nem csak azt értjük, hogy egyes kifejezésekre képes egy kereső valamennyire releváns találatokat mutatni, hanem azt is, hogy tetszőleges kifejezésre képes legalább valamit mutatni.

Keresőt csak és kizárólag azért érdemes csinálni, hogy az ember eladja aztán valami nagy online tartalomgyárnak (hírszájtnak, blogszolgáltatásnak, telekommunikációs cégnek), hogy az így megkeresett néhány millió forintból immár olyan vállalkozásba kezdjen, melynek legalább elméletben lehetséges üzleti modellje.

A másik, reménytelen eset, ha a valami isteni szerencse folytán extrém népszerű keresőnk mellé lefejlesztünk egy önálló hirdetési rendszert is, és még ezt is képesek vagyunk sikerre vinni. Még ha ez sikerülne is, a magyar kkv-szektorra hagyatkozni hirdetési bevételek tekintetében valószínűleg nagyobb ökörség, mint az egész befektetett pénzt megjátszani 0-ra, ruletten. (Kis ország, kis piac, kis bevétel a keresésekből, viszont nagy meló, drága üzemeltetés és egyéb költségek... Lásd még: eTarget.)

Szintén jó ok, ami miatt nagyon nehéz, mondhatni lehetetlen ma a keresőpiacon sikereket elérni, az éppen az a tény, hogy - amúgy a nagyvállalati logikának teljesen ellentmondva - az online keresőpiacon épp a nagy vízfej cégek képesek a legnagyobb innovációra.

A Google keresője az elmúlt években több fontos változáson is átment. És ha minden igaz, ősszel betolnak még egy koffeintablettát a gépbe, plusz jön a Wave, amivel majd aztán megint lehet versenyezni, akinek van kedve és kellő naivitása hozzá.

Egész iparágak (SEO, SEM) nőttek fel a Google keresője mellé. Hogy a Google keresőjének legfontosabb előnyét ne is említsem (az átlag netező számára tetszőleges számú információkeresésre stabilan alkalmas).

Aztán itt a Microsoft Bingje, valamint a Facebook keresőbirodalmi törekvései. Mindkét cég több százmilliós felhasználói bázissal, és elképesztő mennyiségű információs adatbázissal rendelkezik. És még az is megeshet, hogy ennek ellenére ők is belebuknak az egészbe.

A kis magyar keresőknek így egyetlen esélyük marad: jó marketinggel elhitetni magukról minél több emberrel, hogy (elméletben legalább) sokkal jobbak a Google keresőjénél. Majd ha ez a hit - így a válság közepén - valami csoda folytán elér a magyar online-ban dolgozó döntéshozók szobájáig, akkor egy okos tárgyalássorozattal szépen be lehet paszírozni a keresőt valamelyik nagy tartalmelőállító magyar webes cég alá, és együtt örülni a befektetővel azon, hogy

sikerült.

A többieknek pedig marad a kijózanodás.

(Utóhang. Tisztelem és becsülöm azt a tenniakarást és optimizmust, amit a keresős magyar fejlesztők mutatnak magukról. Ha sikerül sok próbálkozás és ötletelés után valami érdekeset, értékeset alkotniuk, nyilván már önmagában ezért is megérte. Lesz egy rakat, más területen is jól hasznosítható tudásuk, tapasztalatuk. Úgyhogy mindent bele, srácok. A Google hal meg utoljára ;)

Címkék: google keresők magyar startup bing szörcs.hu johu.hu bluu.hu
2009.08.12. 10:05. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

én a vertikális keresőket (miner, blogsearch) azért nem keverném össze a "nagy" általános keresőkkel.
Az más kérdés,hogy itthon a kis piac miatt (plusz a gugli melletti lap.hu birodalom miatt) a vertikális keresőknek is nehéz teret nyerni, de kevésbé mission impossible mint egy általános keresőnek.
Én egyébként azt gondolom, hogy lehet, hgoy túlságosan hiszünk/akarunk hinni abban, h a Gugli megingathatatlan, ezért szkeptikusan és röhögve állunk meg minden egyes új kereső előtt, legyintünk is, hogy á, elkésett, a gugli kész vége.
Nem a G lenne az első, amit megdönthetetlennek gondoltak az emberek, mégis megdőlt.
persze ettől még nem fogok én se a G-ről áttérni a szörcsre vagy a johu-ra (a szörcs fél képernyőt elfoglaló keresőmezője engem pl kifejezetten zavar, de lehet, h az idősebb/rosszabbul látó közönség üdvözli).
Lényeg a lényeg, fura, hogy épp most jött ki ennyi új kereső, de én mindig is optimista voltam, és nem biztos, hogy megérdemlik a leszólást, hogy "minek erőlködsz, úgysem sikerülhet".
Mert aki meg se próbálja, annak tényleg nem is fog :)
A Google (a Microsoft és a többi mamutcég) rendelkezik akkora anyagi- és humánerőforrással, hogy a Buu által mutatott újdonságokat beleszőjék egy keresőmotorba. Ha akarják. Tényleg boldog lennék, ha egy magyar kezdeményezés végre újra globális szinten felkapott lenne, de ez nem lesz az. Nem véletlen, hogy a Google a keresés sebességére több figyelmet fordít. Az átlag újzernek az a fontos, hogy gyorsan kapjon találatot, aztán majd ő eldönti, hogy az releváns-e vagy sem.
Ugyanakkor ha sikerül felkelteni egy nagy cég figyelmét, akkor anyagilag megtérül a befektetett munkaidő.
Egy biztos, a Google szolgáltatásai közül a keresőt lehet a legnehezebben megdöntetni. Elképzelhető az is, hogy lehetetlen.

Fiatal programozóknak esélyük sincs Google rivális keresőt létrehozni a következő okokból:

- Nincs elég kezdőtőkéjük
- Nincs elég tapasztalatuk (akár milyen zseniálisak, a Google-nél több ezren, több tíz ezren dolgoznak)
- Lépéshátrányban vannak (ameddig ők dolgoznak, a Google is fog)

Egy dologban látok racionalitást, a Google egyéb szolgáltatásainak a megdöntésében. Amik szerintem reálisak:

- Reader
- Gmail (bár itt fel kell kötni a gatyát)
- Calendar
- Answers (mondjuk a Yahoo Answers jobb. jó lenne egy magyar tivális)
- Blogger (ez nem nagy durranás, k.b. mint a blog.hu)
- Orkut (rémálom szerintem, az egyik legrosszabb szolgáltatásuk)
- Docs (szerintem ez is megdönthető)

A Wave szerintem egy fórum, ami valós időben működik. Még csak nem is technikai innováció. Egy dolog miatt lesz népszerű, hogy Google, de lehet csak én vagyok ilyen elfogult.
Az egy főre jutó keresősite biztos nálunk lesz a legnagyobb, de a dolgokat akkor illik temetni, ha már meghaltak.
Két megjegyzés: az OK.hu az Google. Illetve: a hazai PPC költés - aminek a jelentős része a Google, azon belül is a kereső - 1 milliárd forint fölött jár éves szinten. Ha szerzel mondjuk 10%-ot a bevételekből, akkor az már "szemmel látható" összeg. És ez a szegmens a piac legjobban növekedő szegmense. Valóban az a normális, ha feltartott kézzel átengedjük ezt a bevételt a Googlenek?
@Konrad: az ok.hu inkabb ironia vegett kerult bele a felsorolasba. mikent a blogkeresok is.
konrad, az etargetnek miert nincs egy fasza, mindent vivo keresoje?
Hát én szurkolok ennek a magyar keresőnek, hogy váljon be, legyen népszerű, de el enm tudom képzelni, hogy valaki megtörje a google uralmát, még ha csak egy alacsony piaci részesedés formájában is.
szerintem algoritmus tekintetében simán lehet írni jobbat/mást, mint a G. a problémát én inkább abban látom, hogy az adott terméket be is kell futtatni, el kell érni, hogy az embereknek a keresésről ne a google szó jusson eszébe. ez pedig olyan szintű erőfeszítésnek tűnik - legalábbis számomra - hogy kb emiatt felesleges írni más keresőt...
egyébiránt ugyanez a baj a wolfram-mal is, hogy tanuláshoz, ilyesmihez keresel valamit, ami tény, akkor ezerszer jobb találatot ad, mint a google, ellenben ha tanulás közben gyorsan keresni akarsz valamit, akkor - vissza az elejére - a google fog eszedbe jutni, és nem a wolfram.
összességében egyet értek HH-val, kiegészítve azzal, hogy a Wolfram jó.
@_laze_: az ilyen hsz-okat nagyon bírom: "algoritmus tekintetében simán lehet írni jobbat/mást, mint a G" röhej vagy, apám
@hírbehozó: hát talán mert nem keresőt fejlesztenek, hanem hirdetési rendszert? :)
@Konrad: de a hirdetes az hol jelenik meg? meidafeluleten es kereok talalati listajaban, nem?
Magyarósi google-lal kapcsolatos tesztkijelentései fabatkát sem érnek, nekem a burkina faso-ra első helyen jön a WP.

A keresőválasztás nagy adagban bizalomkérdés. Nem akarunk kimaradni a jó dolgokból, márpedig amit a G nem lát, azt senki más nem látja. Másrészt globális algoritmust szeretnénk, mert akkor érezzük, hogy valami matematikailag precíz relevancia szerint tájékozódunk. Ilyen tekintetben a lokális keresőknek már a gondolata is elhibázott.
A cikkel lényegében egyetértek.

Viszont ez kiváncsivá tett:

"Annyi szép és érdekes és sikerrel kecsegtető területe van a webes fejlesztéseknek, hogy az már szemet gyönyörködtető."

Azért nekem ez sem teljesen triviális. Nem mintha nem látnék egy-két lehetőséget, de azért azok is rizikósak. Szívesen olvasnék arról, hogy mire gondolt a szerző, hátha jobb ötletek mint amin most én gondolkodom.:)
@hírbehozó: igen, ott. De ha számonkéred az ETARGET-től a keresőt, akkor miért nem kéred számon, hogy nem csinál mondjuk portált?
@nadamhu: "Szívesen olvasnék arról, hogy mire gondolt a szerző, hátha jobb ötletek mint amin most én gondolkodom.:)"

Ingyen? ;-)

BTW keresőt készíteni... valóban merész.
Szűcs József vagyok a Bluu fejlesztője.
Köszönjük szépen a bíztatást! Viszont egyenlőre nem a google ellen akarunk harcba szállni. Teljesen más célunk van, ezt a végleges szolgáltatáskínálattal rendelkező rendszer is fogja mutatni. Sok olyan szolgáltatás lesz a keresőben ami egyrészt önmagában is megállja a helyét, másrészt soha, sehol máshol nem volt látható.
Az egyik szolgáltatással például egy elektronikához síkhülye ember is tud magának egyedül plazmaTV-t választani.
Olyan a mi rendszerünk és a Google kapcsolata mint az alma és a körte. Mindkettő gyümölcs, mindkettőt meg lehet enni, mindkettő egészséges, de valahogy mégis más.

A blog íróját pedig hamarosan megajándékozzuk egy BETA tesztelői hozzáféréssel, hogy ezeket a saját bőrén is megtapasztalja.
Addig itt egy videó, amely a rendszer néhány szolgáltatását mutatja működés közben:
www.bluu.hu/video/bluuvideo.mov
Nekem egy kérdésem van. Miért akarja mindenki kinyírni a googlet? Én szeretem minden kis hülyeségével együtt (amennyi van neki) és tisztelem őket azért mert el tudtak érni ennyit. Ha itthon felváltja valami a googlet akkor se számítsunk szerintem olyan színvonalra, egyszerűségre mint náluk. Szerintem pont az egyszerűség az ami minden felhasználót magával ragadott és ilyen egyszerűségét nagyon nehéz elérni, kérem szépen. Nem azt mondom hogy a hazai keresők nem színvonaláral hanem csak azt hogy a google elég magasra tette a lécet. Ha meg valaki utálja a googlet akkor használjon binget, blog.hut vagy amit jónak lát. Ne értsetek félre ez szép és jó de én nem érezném magam jól google nélkül. Az kell, az AZ internet. Ettől függetlenül nagyon tisztelem a magyar programozókat a kitartásaikért meg az eredményeikért és így volt bennük annyi lelkesedés hogy a google ellen harcoljanak.
a blogsszörcs nem is olan hülyeség
Szerintem egy kis választék mindenkinek jót tesz. A legyőzhetetlenség mítosz, az viszont elég szerencsétlenül jött ki, hogy mindenki egyszerre készült el, mert így az erre fogékonyaknak is megoszlik a figyelme.
@j-cool: egész meggyőző a videó alapján a rendszer. Grat! Kérdés persze, hogy a látottakra mennyire van direktben felkészítve a rendszer és mennyiben múlik az algoritmusokon (azaz mondjuk megmondaná-e a holnapi Kecskemét-Szeged vonat menetrendet is, vagy épp tudna-e ajánlani Debrecenben taxit stb?)
@dojle: Köszönjük szépen!
Persze meg tudja mondani a Kecskemét-Szeged vonat menetrendet is, ezesetben bárhogyan fogalmazhatsz. Pl. jövőhét pénteken, 4 nap múlva, holnapután...stb.
A Debreceni taxiban nem vagyok biztos, de ez sem az algoritmus hibája (az algoritmus meg tudja csinálni), hanem az azt kiszolgáló adatbázisé. Egyenlőre kevés ilyen jellegű adatunk van, de dolgozunk a bővítésén.
Mi is csináltunk keresőt, de az kimondottan kutyás témákra alapul. Bár már nem a miénk így további sorsáról nem tudunk. www.szimat.net A motor nem saját mielőtt még...
Ha a bluu élesedik, és a videóban látottak igazak akkor én hajlandó vagyok első nekifutásra párhuzamosan majd ha teljesen meggyőzött akkor végérvényesen használni a gúgli helyett. Pedig nagy gúgli fun vagyok. :)
mi van, ha a menetrendek.hu variál valamit, vagy teljesen kidobja a régi rendszert? lehet újraszögelni a bluu-t? komolyan kérdezem, mert postolni önmagában még nem nagy kunszt.
@fotofabrik: Nem kell újraszögelni. Postolni valóban nem nagy kunszt, az viszont már igen, hogy megérteni a felhasználót, hogy mit akar és annak megfelelően postolni. Tehát megérteni azt, hogy honnan, hová, mikor, mivel akar menni és annak megfelelően cselekedni.
Elég esélytelennek tűnik, hogy ebből bármi híres és nagy és nemzetközi dolog legen. Persze, ha összejön az csak jó. De azért ne viselkedjünk úgy, mint Vanek úr, vagy legalábbis ne gondoljuk már ennyire egyszerűnek a világot...
Egyetértek az előttem szólóval és a cikkíróval. A post valóban kimerítő, és elgondolkodtató. A keresős gondolat megint érdekes, bár nekem nincs nagy bajom a google-val. De ahogy megcsodáltam ezt a videót, nekem kényelmetlenül újszerű, ugyanakkor kellemetlenül hasonló volt a google külsejéhez. Ráadásul akárhogy nézegetem, lassú. Azt pedig nem szenvedhetem.
A keresőbiznisz azért kegyetlen biznisz, mert az egésznek szinte a természetéből adódik, hogy 'egy mindent visz'.
A user nem akar azon gondolkodni, hogy most A témára keresek, akkor X keresőt használom, most B témára keresek akkor Y keresőt használok.
Egy keresőbe kell tehát beledolgozni mindent.
És ma már ez babra munka: ma már nem elég egy király általános algoritmus, bele kell menni pár téma részleteibe, hogy mindent jól lefedő megoldás szülessen.
Tehát nem az baj, hogy keresőt írni, ami akárcsak felveszi a verseny a Google-el nehéz. Nehéz, mert a google-nél okos emberek dolgoznak, de nem ez a fő probléma. A fő probléma az, hogy keresőt írni kegyetlen sok munka. Ilyesmiben egy kis cég nem versenyezhet egy sokkal nagyobbal. Ok, persze lehet számítani tőkebefeketésre, vagy lehet a kilépési stratégia az is, hogy felvásárolják a céget. Az utóbbiban van még a legtöbb fantázia.

Az, hogy micsoda hardver infrastruktúra kell egy google verő üzemeltetéséhez már mellékes. A kezdeti sikerek után akár érkezhet folyamatosan annyi tőkebefektetés, hogy ez a dolog ne legyen probléma. Meg amúgyis az Amazon EC2-k korában ez már viszonylag kezelhető probléma.

De az, hogy egy ilyen rendszer skálázható legyen megint csak nem triviális. Egy dolog megírni valamit, másik dolog google méretekben skálázhatóra megírni valamit. Egy teljesen másik dolog. A google kezdetben egy viszonylag egyszerű algoritmust írt meg extrémen gyorsra és skálázhatóra, utána bővültek a feature-ok. Aki ma indul, sok feature kell és ezzel együtt kellene a sebesség és a skálázhatóság.

A rendszer ahogy a menetrendes példán látom content aggregátorként működne. Ez megintcsak nem nehéz, hanem nagyon melós dolog. Nekem volt egy olyan startup ötletem, hogy csinálni egy weboldalt, ahol beírod, hogy honnan hova akarsz menni mikor, és ő a világ összes menetren adatbázisa alapján megtervezi az utat neked. Ez kezelhetőbb mint a google-el felvenni a versenyt, de még ez is iszonyú mennyiségű conetent aggregatori munka. Azért majd egyszer megcsinálom.:)

Én már kezdtem túl sok munkát igénylő projektbe (nem ennyire de eléggé) és soha többet.
Persze a kis projekteknek meg az a veszélye, hogy érdektelenek, nem fontos dolgot oldanak meg. (ilyen mérsékelt sikerű projektem is volt)

Most olyan projekten dolgozom, ami nagyon fontos nagyon sok embert érintő problémát old meg, nagyon nagyot szólhat nemzetközi szinten, ha sikeres lesz nincs egyetlen konkurrens sem, viszonylag kevés melóval megcsinálható, és mocskosul kockázatos, mert valószínűleg nehéz elterjeszteni, és csak akkor működik igazán jól ha el van terjedve.

Szóval nehéz dolog sikeres startupot csinálni...:)

Azért sok szerencsét minden próbálkozónak.
és mi az üzlet egy keresőben? miért éri meg üzemeltetni egy ilyen hatalmas infrastruktúrát? már adsocial-style-ban sem lehet újat adni... nemhogy egyéb banner temetőben

egyébként a mindroom tényleg nagyon igéretes, ott cool a tech mögötte, nem emlitetted