Jó egy éve már egyszer pletykálták, hogy hamarosan elérhető lesz a YouTube magyar nyelvi verziója is. A frissítés végül mostanában történt meg. Újabban tehát magyarul is elérhető a magyarok egyik legkedveltebb webszájtja. Igaz, a nyitólapján még nem magyarok által nézett és feltöltött tartalmakat ajánlgat a YouTube (vagyis a teljes lokalizáció még nem történt meg), de a nyelvesítés már készen van.
Már magyarul is tud a YouTube
Hogy mennyire kedvelt a magyarok körében a YouTube? Pár hónapja írtam arról, hogy hamarosan beéri az iWiW-et. Az akkori legfrissebb (decemberi) statisztikák alapján már csak pár százalékpont volt a magyar közösségépítő szájt előnye az amerikai videómegosztó szájthoz képest. A most elérhető gemiusos adatok szerint azonban februárra megtörtént a helycsere: az elmúlt hónapokban már több magyar netezőt ért el a YouTube, mint az iWiW. (Frissebb adatokhoz sajnos én nem jutok hozzá...)
Az Index az év első felében folytatta gyengélkedését (a februári statisztika 10 százalék fölötti esést mutat a reachben), és - mint múltkor előrejeleztem - itt is bekövetkezett a helycsere: a Facebook nemhogy az Indexet, de az Origót is veri elérésben. És valószínűleg mostanra a Blog.hu-t is lenyomta, sőt, a Startlapot is megközelítette.
A magyarok nem tudtak újítani egy olyan szituációban, amikor csak előremenekülni szabadott volna. Egyszerűen kibekkelték azt az időszakot, amikor drasztikus változtatásokkal, erős fejlesztési tervekkel kellett volna ütemesen menetelni előre.
Ha ránézünk az ábrára, kiválóan látszik, hogy a Facebook mostanában dózerolja le a magyar piacot. Az egyetlen olyan szájt, mely futótűzként terjed a magyarok között, és hamarosan felér a top 3-ba.
És a magyarított Twitterre vajon fel van készülve a hazai piac? (Koncept kép via szilard)
Ha a tendenciákat vesszük figyelembe, nyárra már két amerikai szájt lesz a magyar piac ura: a Google (kereső + YouTube) és a Facebook. Várhatóan a YouTube népszerűsödését néhány százalékponttal az is dobni fogja, hogy immár magyar nyelven is elérhető a felhasználói felület. És ezzel párhuzamosan a magyar hirdetőknek is érdemesebb lesz a YouTube-on elkölteni pénzük egy részét.
Szintén érdekes fejlemény lehet, hogy a Facebook a magyar piacon a Live.com-ot és a Microsoft szájtját is beérte. Ha ide vesszük a friss hírt, miszerint az új Messengerben mélyen integrálva jelen lesz a Facebook és a YouTube is, azt hiszem világos, hogy hogyan rajzolódnak tovább ezek a grafikonok a következő fél évben.
Mindez persze nem csak presztízsverseny a magyar webszájtok számára, hanem súlyos pénzügyi kérdés is. Ha a reklámköltések elkezdenek nagy mértékben átvándorolni a Facebook és a Google felé, drasztikus változások következhetnek be a magyar online piacon.
A recesszió után tehát újabb válsággal kell szembenéznie a magyar webes szolgáltatások, ügynökségek tulajdonosainak.
Egy korszak véget ér. 2005-2010...
Mundr 2010.04.29. 11:54:16
deejayy · http://deejayy.hu/ 2010.04.29. 12:30:43
Aki nem lép egyszerre...
upperclass 2010.04.29. 12:33:27
gyabonyi 2010.04.29. 12:35:24
zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.04.29. 12:49:04
2010.04.29. 12:57:57
agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2010.04.29. 13:11:08
Lazán kapcsolódva a témához: érdekes, hogy az Indexet ez a dolog látszólag teljesen hidegen hagyja. Az Origón legalábbis minden cikknél van Share gomb különböző szolgáltatókkal, az Indexen meg nincs.
Miért nem tesznek ki legalább egy Facebook-os LikeIt button-t a cikkekbe és a blog.hu-s blogokba, amit csak meg kell nyomnia a usernek? Logikusnak tűnne meglovagolni a hullámot, és elég sokan nyomkodnák is valószínűleg.
zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.04.29. 13:13:57
Dave_bloghu 2010.04.29. 13:15:15
Caracalla 2010.04.29. 13:53:52
Nyilván az ebben dolgozóknak ez szomorú, de hát a lócsiszárok jövője felett érzett aggódás miatt sem hagytunk fel az autózással. Majd találnak más munkát, vagy lastminit alapon belehúznak nagyon.
A magyar média állapota meg egyébként is egy külön tészta, függetlenül attól hogy webes vagy sem.
Merker Iván 2010.04.29. 14:21:15
tomi888 2010.04.29. 14:38:38
blog.sancho.hu · http://blog.sancho.hu 2010.04.29. 15:09:57
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2010.04.29. 15:34:27
Ugyanis az original kontent az indexnél, origónál stb van
Ha nincs mit lájkolni, nincs mit lájkoni
Mr.Insider · http://insider.ruul.hu 2010.04.29. 15:44:48
Már egy éve mondtam ugyanezt, és csak az unikális tartalom maradhat meg. Ennyiből szerintem az Origo/Index + lokális tartalomgyártók maradhatnak a csúcson, ha jó túlélési stratégiát választanak
A Blog.hu igazi termékindikátora az Index jövőbeli létének, az más kérdés, hogy egyelőre üzletileg nem stimulálja
Az Origo esetében vélhetően lesznek ilyen motorok (gondolom), a Sanoma esetében pedig eleve az üzleti indikátorok futnak, ott nem látni veszélyt. Kérdés ebben a körben miként jelenik meg a Ringier, esetleg új befutóként? És persze még kik jelentkeznek a kiélezettebb versenyben?
zm 2010.04.29. 15:49:03
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2010.04.29. 16:10:15
ez valahol a sajtó/blog vita újrajátszása
és előbb-utóbb mindenki ráun az újabb vicceshülye faszbúkos csoportra, ájpedelő kiscicára, vicces kúrósképre stb
az információ áramlik
a (valódi) kontent meg...?
A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2010.04.29. 16:12:42
Merker Iván 2010.04.29. 18:39:11
Merker Iván 2010.04.29. 18:44:37
tomi888 2010.04.29. 19:09:19
A Yamm.hu a Twitterre épül, az indavideonak semmi köze a YouTubehoz.
Merker Iván 2010.04.30. 06:40:14
grgrgr 2010.04.30. 11:34:39
Az analógia nem áll olyan messze az online tartalomelőállítástól, mint elsőre látszik. Ha a hirdetési pénzek elmennek a Googlenak, a Youtubenak, stb., és nem jut belőle elegendő a magyar nyelvű tartalom előállítójának, akkor nem lesz magyar nyelvű tartalom. Mint ahogy nincs kisbolt se a falucskákban.
Minden bizonnyal igen jól tájékozottak leszünk a jövőben a wallstreeti helyzetről, pláne ha bírjuk az angol nyelvet, és fogalmunk sem lesz, hogy milyen az élet Zalakuckurucon, ahol nincsen kisbolt, mert a juzerek elszaladtak az olcsóbb kisvárosi Pennybe lisztért.
Merker Iván 2010.04.30. 13:58:00
renz 2010.05.01. 12:19:22
Amikor létrejött a rádiózás, akkor a könyveket és az újságokat temették. Amikor jött a tv, a rádiót temették. Aztán végül jött a net és épp most is ássák a tv sírját. Ehhez képest vannak könyvek, újságok, rádióadók és a tévézés sem látszik épp kimúlni.
Lokális tartalom mindig lesz, legfeljebb más formában.
Személy szerint az index típusú oldalaktól meg amúgy is borsódzik a hátam, ott a minőségnél már régen fontosabb a mennyiség.
Mundr 2010.05.02. 09:29:30
al webber 2010.05.06. 21:01:47
Szerintem is csak a lokális tartalomnak van esélye, mert valóban, nincs az a cnn, bbc, amelyik a nyelvi korlátok miatt lenyomná a "helyi" tévéket. Ami nem lokalizált, mint pl. egy fotómegosztó, egy közösségi site, egy videómegosztó, stb. az rögtön nemzetközi versenytársakba ütközik, és ha azok még "magyarítják" is a user interfacet, még nehezebb lesz a dolguk.
És lássuk be, rengeteg ilyen webes szolgáltatás, vállalkozás van, amelyek embereket foglalkoztatnak, itt adóznak, stb. Meddig lenne vatera, ha lenne ebay.hu? A sor szabadon folytatható...
nyünyüce 2010.05.14. 19:36:41