Az Index és az Adblock

Ez a blog mindig is elkötelezettje volt (és lesz is) az olyan nyílt/közösségi kezdeményezéseknek, mint amit például a Mozilla/Firefox Alapítvány vagy akár a HUP is képvisel. Ha egyszer a netezők egy része úgy dönt, hogy egy oldalon számára túlságosan zavaróak, sőt, kifejezetten bántóak a hirdetések, akkor teljesen magától értetődő, hogy egyszerűen valamilyen adblocker-megoldáshoz fog fordulni. Jobb ez a világ, ahol nem hatalmaskodó mamutcégek/kormányok mondják meg, hogy mit tehetünk a weben és mit nem.

Én is használok adblockert, éppen azért, mert a weben rengeteg olyan oldal van, mely bár érdekes és hasznos tartalmat kínál, ám a hirdetések olyan ormótlanok és bántóan aggresszívek, hogy egyszerűen elviselhetetlenné teszik a tartalomfogyasztást.

Amikor az Index redizájnolásán gondolkodtunk, észleltük azokat a visszajelzéseket, melyek éppen azt sérelmezték, hogy a szájton túlságosan sok zavaró, esetenként kifejezetten szemet bántó hirdetés van.

A megújult Indexen sokkal kevesebb hirdetéssel találkozhat össze az olvasó. Hogy sikerült visszanyesni a korábbi bannerdzsungelt, nagyon komoly küzdelem eredménye. (Ma már csak ennyi hirdetés van first view-ban, címlapon. És ennyi egy átlag cikkoldal first view-jában. Ez töredéke a korábbinak.) Ne felejtsük el, hogy az Index a hirdetésekből él, így érthető, hogy a hirdetési felületek megnyirbálása egyáltalán nem volt egyszerű és egyértelmű lépés. Mégis megtettük. Talán mi vagyunk az egyetlenek a magyar piacon. Miért? Mert azt szerettük volna, hogy az olvasóknak jobb legyen.

És éppen ez volt az a pont, ahol értelmessé vált számomra, hogy az AdBlockerből kivegyem az Index oldalait. A redizájn óta teljesen elviselhető és tolerálható az oldalakon megjelenő hirdetésmennyiség. És még a kreatívok minőségében is érzékelhető némi javulás. Azért írom le ezeket, mert fontos fejlemények tartom, amit a redizájnolással sikerült véghez vinnünk.

Ezek után persze talán még kevésbé érthető, hogy miért küldött ki az Index fenyegető leveleket az adblock-listákat publikáló netezőknek. Én legalább annyira meglepődtem rajta, mint nyilván sokan mások.

Alapvetően az ember lojális a céghez, ahol dolgozik. Főleg ha egy olyan cégről van szó - mint amilyen az Index is -, mely komoly és érdemi erőfeszítéseket képes tenni. Gondolok itt a blogok felkarolására, vagy akár az említett hirdetés-reformra. De említhetnék még ezer példát. És olyan cégről beszélünk, ahol sok, a weben felnőtt, kifejezetten rugalmas és kreatív ember dolgozik együtt.

A kiküldött fenyegető levél finoman szólva is szerencsétlen, elhibázott lépés volt. Az Index azonban - mint azt ti is olvashatjátok -, belátta ezt, és korrigál. Itt talán véget is érhetne ez az ügy, miközben én is tudom, hogy a téma még sokáig ad majd alapot arra, hogy higgadtan és kevésbé higgadtan vitatkozzunk.

Sajnálatos, hogy a fent említett - hirdetési szempontból is - olvasóbarátabb új Indexszel most éppen egy ilyen szerencsétlen, béna ügy kapcsolódik össze. Miközben arról kellene vitatkozni, hogy a kevesebb hirdetési felülettel sikerült-e elérni az optimális kompromisszumot. Vagy van-e még mit javítani.

Kábé ezek jutnak most eszembe. Nyilván nektek még sokkal több minden.
Na akkor induljon végre a thread. Első.

Full disclosure: A Webisztán Index-közeli blog. A Webisztán szerzője az Index munkatársa.
Címkék: filozomatika
2007.08.23. 17:52. írta: hírbehozó
Tenyleg furcsa a nev nelkuli jegyzet. Azt is megmondom miert. Ertem en, hogy az egesz szerkesztoseg allaspontjarol van szo, de ez egy komoly ugy. Legalabbis ha hulyeseget csinaltok, akkor a bocsanatkerest illene komolyan venni. Azert, hogy titetek is komolyan vegyenek kozben. A humorizalas a dolog elbagatelizalasa (ebben a formaban). Tessek leirni akkor, hogy az egesz szerkesztoseg neveben.

De van itt megegy bibi: azert veletlenul meg soha egy ugyved sem dolgozott. A vallalati jogasz azert semmikepp nem az a kreativ ontevekeny munkakor, ahol csak ugy gondol egyet valaki, aztan kikuld egy fenyegeto levelet. Tehat itt egy (nehany) donteshozo hozott egy rossz dontest, aztan beprobalkozott az egyik legvisszataszitobb modszerrel. Nekik pl. kifejezetten illett volna nevvel vallalni a bocsanatkerest.

Azert azt se felejtsuk el, hogy az ilyen perrel valo fenyegetesek nagy resze arrol szol, hogy majd az egyszeri maganjuzer jol beszarik, mert meg sose jart birosagon, es mert nem is igazan futna neki ugyvedre. A vallalat meg ugyis pont eltart nehanyat.

Raadasul a magat vaganynak mutato index eleg ostoba is volt. Ez is mindegy. Par napja en is lattam, hogy megvaltozott az adserverek neve (sher.* -> rehs.*), mentek ezek is a listaba. Mert az a helyzet, hogy az index adblocker nelkul hosszu ideje olvashatatlan. Meg sehol nem volt mozilla, meg adblocker, amikor mar muszaj volt valahogy eltuntetni a villogo hirdeteseket (megfelelore meretezett bongeszoablakbol kigorgetve). Es lehet hulyulni az animgifekkel, de az a helyzet, hogy pont a flashsel terjedt el igazan a sok villogo szarsag.

A reklamszakemberek elegedetlenek voltak a click rate-tel, hat gondoltak, hogy azert nem nezi az a hulye juzer a hirdetest, mert nem latja. Nem azert, mert nem erdekli. Jott az eroszakossag, de a weben szerencsere nem mukodik (es sosem fog, barmit talal ki a tuloldal, innen mindig meg lehet majd butykolni). Erdemes lenne megnezni egy hivatalos adblock listat, hogy abban milyen hirdetes forrasok szerepelnek. Az a gyanum, hogy a nagyreszuk flashes animalodo szarsagokat nyom le a gepre, es csak kis reszuk szoveges hirdetes.

Ebben az egesz 'haboruban' persze az a szep, hogy az egyszer kiblokkolt szervereket mar akkor sem fogja senki visszaengedni, ha normalis reklamok jonnek rola. Mert hat ki latna mar azt?
BTW, értem én azt, amit András mond. Valóban illene a bocsánatkérésen túl valamivel megengesztelni azokat, akik kárára ezt a jogilag is nonszensz baromságot elkövették.

Pl. lehetne, hogy kapnak fejenként 500.000 reklámmegjelenést az Index főoldalán. :D:D
Most lattam, hogy mekkora okorseget irt a fenyegeto levelben az index (jogasza - persze). Hat ezt erdemes lett volna probaperre birosag ele vinni. Szoftvernek nevez egy szovegfile-t, ami egy masik szoftver bemenete. Aztan hivatkozik egy olyan torvenyre, ami abszolut nem alkalmazhato. Nyilvan azert, mert halvany fingja sincs a dolog szamitastechnikai hattererol. Pedig a webkettes sracok (hirbehozo@webisztan) elmagyarazhattak volna neki (ha megkerdezi oket), hogy az adblocker (amit nem a befenyitett juzer keszitett) nem valtoztatja meg az index szamitastechnikai rendszeren tarolt adatokat. Raadasul, ha ez buncselekmeny lenne, akkor a juzer kovetne el (sztem, de IANAL, meg ugysem az)

A web egy olyan erdekes dolog, hogy ti lenyomtok nehany adatfile-t, mi meg megnezzuk oket. _Valahogy_. Itt nem az van, hogy ti lekuldtok egy elore kinyomtatott ujsagot, mi meg (galad modon) atszabjuk. Vannak programok, amik megjelenitik a tartalmat. _Valahogy_. Az elterjedtem grafikus bongeszok _hasonloan_ (biztos van elteres az IE/FF/Opera kozott). Ha nincs telepitve nalam a flash plugin, akkor bizony nem latszanak a hirdetesek sem. Sot, a mobilomrol meg ugy szoktam nezegetni, hogy meg a kepletoltes is ki van kapcsolva.

De a legnagyobb buncselekmeny nyilvan szoveges bongeszovel nezni az oldalt ( lynx.browser.org/ ). Arrol van szo, hogy ti szeretnetek, ha mi nezegetnenk a reklamokat (pontosabban csak azt, ha letoltenenk oket...!), de a jelenlegi technologia ezt egyaltalan nem garantalja. Szerencsere. Az csak a TVben meg a radioban megy.
Azért ha nem lettek volna a blogok, akkor nem került volna ki a cikk a főoldalra, mert valóban elég lett volna egy-egy email az érintetteknek (persze ekkor érintettek sem lettek volna).

Mindenesetre szerintem korrekt az Index hozzáállása, és az is jó jel, hogy képesek korrigálni a hibázást.
Meras, a Google-nak könnyű, elég nagy ahhoz, hogy maga alakíthasson ki új üzleti modelleket. Az Index maximum szelíden próbálgathatja terelni a hazai hirdetőket, kevés sikerrel.

Átkattintás vs. letöltés: az is eredmény, hogy ma már nem tisztán letöltésalapúak a hirdetések itthon, hanem 'második paraméterként' nézik az átkattintást is. De a számlázás mindig letöltés alapú, ha jól tudom. Javítson ki valaki.
Ha mar igy belejotem - miert lenne SF az okos hirdetes? Nem a hirdetesnek kell okosnak lennie, hanem az adserver fejlesztojenek... :) Lehet, hogy nincs eleg hirdetes ahhoz, hogy nagyon legyen mibol valogatni, es testreszabni, de nektek (index branch) baromi sok informaciotok van a felhasznalokrol. Sugjak: ki melyik cikket olvassa el, milyen kommenteket (es melyik cikkhez) fuz. Plusz az indan keresztul meg egy nagy rakat adatot le tudtok halaszni a juzerrol (blog olvasasi szokasok, temak, stb.) Meg hat lehet a cikk temajahoz is illeszteni a hirdetest (ez a legegyszerubben kivitelezheto), ez ugye az olvasasi szokasok profilozasanal egyszerubb, de hasonlo (csak rosszabb minosegu) eredmenyre vezeto megoldas.

Na ja, a guglinak konnyu, mert van mibol valogatnia - ott a temerdek 'apro' hirdetes, ti meg ugye nehany tiz nagy ceg kampanyat nyomjatok. Mert az tobb penzt jelent(ett, eddig?).
@atleta.hu: százszor leírt dolgokat nem ismételnék meg.

Ami a bannerek aggresszivitását illeti, éppen fordítva van, mint ahogy tudod, általában a szemét, aggresszív és félrevezető reklámok azok, amikre a júzerek jobban kattintanak. Nem a hirdetők találják ki sajnos, hogy ilyenek legyenek, hanem egyszerűen erre reagálnak jobban a júzerek. Mint pl. a keymedia nevű borzalom. Erről egyébként ld. Nielsen tanulságos ehetijét: www.useit.com/alertbox/banner-blindness.html

Az, hogy az Index mennyire olvashatatlan, szintén lerágott csont, éppen egy hónapja lettek brutálisan visszavágva a reklámok.
atleta.hu
"Arrol van szo, hogy ti szeretnetek, ha mi nezegetnenk a reklamokat (pontosabban csak azt, ha letoltenenk oket...!), "

Szerintem ezt tökre feleslegesen címzed így, kétlem, hogy sztahanov és/vagy hh fejéből pattant volna ki ez a marhaság. Ők max. közölni tudják a saját meglátásaikat a döntéshozókkal, akik aztán vagy hallgatnak rájuk, vagy nem.
@Asszem: a blogok helyére helyettesítsd be bátran a visszacsatolás vagy a párbeszéd szavakat és bingó. Erre valók a blogok, igen.

Az okos hirdetés nem technikai, hanem üzleti kérdés. Ha a hirdető nem akar olyat, akkor hiába van technika.
A név nélküli jegyzet "furcsaságáról": amióta a világ világ, a név nélküli publicisztika mindig szerkesztőségi álláspontot jelentett, jelent. Nem a mi hibánk ha pl. atleta.hu ezt nem tudja. Ha kívánsága szerint beleírnánk, hogy "a szerkesztőség nevében", olvasóink többségét néznénk dedósnak. (Azt meg elég volt egyszer.)
Sajnálatos az egész eset, szerintem. Nem kellett volna megtörténnie, dehamár, akkor legalább a bocsánatkérés korrekt volt.
Tisztában vagyok azzal, hogy a redesign során visszavágtatok a bannerekből, dehát a megszokás... A régi Index-szel volt, hogy minden érintés nélkül 50%-ra ment a notebookom processzorhasználata, amit a gép éktelen sivítással jelzett (a ventillátor a 2,8 GHz-es asztali P4 processzoron) és most ugyan direkt kimértem, hogy nincs nagy difi adblock ON és OFF közt, de ez már marad...
Egyébként meg inkább kéne a T-Online-nak levelet írni, hogy az iWiw kapcsán mindenkivel kitosznak, mert ha valami bannertemető, akkor az az. Namármost ha az ember az iwiw miatt feltesz egy AdBlockot, akkor már mindent blokkolni fog.
Mondjuk arra is kíváncsi lennék, hogy ugyan már mennyien használnak FF-ot és abból mennyinek van AdBlockja. Igaza volt valakinek, aki azt írta, hogy most legalább sikerült egy igen széles réteg figyelmét felhívni arra, hogy ad(sic!) 1, van Firefox, ad 2, lehet blokkolni a hirdetéseket.
Ez a meakulpa tökjó. Korrekt. Tényleg.
Bibi ott van, hogy te is Gergő meg az indexmeakulpa is 300x kiemeli, hogy "szarvashiba". Mintha véletlenül állította volna össze egy szoftverautomata a szöveget, aztán valami vírus szétküldte a levelet az adott gép addressbookjában található címekre. Gondolom ez történt...

Kíváncsi lettem volna, hogy mi van akkor , ha nem háborodik fel a fél világ. "Véletlenül" pereltek?
hirdetői oldalról is ismerem indexet és azért nem látom azt a pillanatot amikor a webisztán szerkesztője a "a hirdetési felületek megnyirbálja" ilyen nincs. egyszerűen az új design mellett átalakultak a helyek és méretek. ráadásul indexben a szerkesztőség és sales külön egységet képeznek.

ha már a méreteknél tartunk. adblockot sokan azért használnak mert nagy a proci igénye a flash hirdetéseknek. namost az új indexes hirdetési méretek mérete növekedett. értem ezt pixelben. tehát a hirdetőknek több lehetőségük van mint eddig.

tehát ez inkább olyan webisztános megmondom, mert részese vagyok: "megnyirbálása egyáltalán nem volt egyszerű és egyértelmű lépés"

lesz még itt "bannerdzsungel".

persze van pozítivum a hirdetői szempontból: szöveges/PR hirdetések pl. a címlapon. dehát ezt meg éppen a hirdetők szorgalmazzák, nagyobb az átkattintás.

tehát index pénzből él és én nem azt látom, hogy a nemzetközi tendenciák felé haladnak. maga jogi levél csak azóta problémás mert bocsánatot kért az index, merthogy egyébként érthető.
@salamoon, már bocs, de ezt a szöveget egy bot állította elő? Mert nem értem a mondatokat se benne.
ohhh, ugyanezt kérdeztem én is eggyel feljebb, csak a ti fenyegetőző leveletekről :-)
sztahanov: Konnyen lehet, hogy a szazadik leiras akozben szuletett, hogy en pont kommenteltem. Bocs. Hogy en mit tudok rosszul, azt nem tudom, talan fogalmazni. Nem allitottam, hogy atkattintas szempontjabol nem hatekonyak a villogo szarok. Sot. Ha a sima szoveges vagy statikus kep jobb hatasfoku lenne, akkor nyilvan nem terjedt volna el a villodzo flash.

Az allitasom csupan annyi volt, hogy az agresszivitas ellenallast szul (ahogy ezt nyilvan ti is eszrevettetek a statokbol, kulonben nem ugrottatok volna ilyen kemenyen). Mert klasz az, hogy nagyobb valoszinuseggel fog atkattintani a juzer, de ettol meg zavarhatja az olvasasban, mivel elvonja a figyelmet. Sot. Ugye. Hat mi a feneert kattintana at? Csak hat ha olvasni akar az a juzer elsosorban (es hat ezert egyik website uzemelteto sem hibaztatja), akkor igenis ki fogja lodozni a villogo reklamokat.

Orulok neki, hogy visszavagtatok a reklamokat, en ugye ebbol nem sokat latok, mert evek ota kenytelen vagyok adblockolni (mondjuk a szep statikus repjegyfoglalas maradt, mint sokaknal gondolom).

Merras: ezt nem is ertem. A 'ti' alatt az indexet ertettem abban a felmondatban is (hh meg tobbes szam elso szemelyben irogatott roluk). Nincs azzal semmi baj, hogy ok azt szeretnek, ha mi lentoltenenk a reklamokat (mert ugye csak azt merik, tehat egy baratsagos adblockolo szepen lehuzna a tartalmat, de a kepernyo helyett a /dev/null-ba nyomna). A hirdeto meg azt, ha ott villogna a kepernyon. Nem latom, hogy mi volt itt a baj. Nem allitottam, hogy ok a felelosek azert a nevetseges fenyegetozesert. Azt viszont irtam egy kicsit odebb, hogy legalabb oket megkerdezhette volna a jogtudor (aki nyilvan jo jogasz, mielott meg valaki ezugyben leoltana). Vagy a fonoke. Teamwork.

donB: biztos igazad van, te ertesz az ujsagirashoz, en csak olvasom neha. Bar a jegyzet azert a vegere pont eleg viccelodos lett ahhoz, hogy nehez legyen komolyan venni. Talan ha marad a komolyabb hangvetel (mondjuk annyira, mint az elso negy bekezdesben), akkor en sem keresem, hogy ki irta.
kezd vízgereblyézés szerű lenni ez az egész.

a user1.0 nagytöbbség örül hogy van netje, meg tetszik neki a villogó szőkekapitány, rákattint, mindenki örül. a szolgáltatás elérte célját. van a másik fele (kisebb), aki meg letiltja, és kész(és ezellen fellépnek így- vagy úgy). szerintem ez a téma már nagyon túl van tárgyalva, rengeteg helyen megtörtént...

azt is mondhatnám, hogy 10 féle ember van, aki ismeri a kettes számrendszert, és aki nem. :)
"Ami a bannerek aggresszivitását illeti, éppen fordítva van, mint ahogy tudod, általában a szemét, aggresszív és félrevezető reklámok azok, amikre a júzerek jobban kattintanak."

usere válogatja. a targetálás éppen arról szól, h igény szerint reklámozunk. a probléma ott kezdődik h a lapokban a különféle tartalmak összekeverednek, azokban célzott hirdetések elhelyezése nem lehetséges. az index is ebbe az irányba halad. egy oldalon akarja megjeleníteni, mondjuk h "Határozottan visszaszólt Kubának a külügy" és h "Mikor dugják meg Dér Henit?"

nem akarom ezt hosszan ragozni. a lap strukturálatlansága okozza itt a problémát és nem az olvasók.
Aki egy kicsit is ismeri az Indexet, az tudja h a szilylaci írta a publit. amúgy tényleg csak annyi h ez egy kommüniké, ezért index van a szerzősorban és nem az ő neve.
Talán nem nagy titok, hogy az Index belső fórumain egytől egyig - hogy is fogalmazzak finoman - negatívan értékelték a levél kiküldését, beosztástól függetlenül. Én a fejlesztőknél vagyok, szóval csak megtippelem, hogy a következő lapértekezleten ki lesz merítve az ez évi baszdmegelési kvóta.

Atleta: látom, kezdesz megbarátkozni a "szerkesztőségi cikk" fogalmával. Általában a szerk. cikknél szerzőként az újság nevét, nevének rövidítését szokták feltüntetni, néha semmit, de a MaNcs pl. "a szerk." megjelölést használ. És azt tudtad-e, hogy az "(x)" aláírás nem Xavért rövidít, hanem a PR-cikk jele? (Megjegyzem: elég undorító, ha csak a végén jelzik, hogy tkp. reklámot olvastál, az még a jobbik eset, ha a betűtípus eltérő a normál cikkben használttól.)
"Szávay Ágnes a négy között"
"Index"
"2007. 08. 23., 19:47"

ez is a szerkesztőségi cikk?

szerintem ne lovagoljunk a szerkesztőségi cikk fogalmán. kutacs_, szerintem sokkal fontosabb az index eligénytelenedése (vagy szépítsem csak bulvárosodásra?). igen, a dérhenis dugásos főoldaltól a remekbeszabott "Sín-tér" című villamosbalesetes cikken át a pina szó feltétlenül szükségesnél talán gyakrabban való ismételéséig (nem, nem a Subbán). és akkor még nem beszéltem a helyesírási hibák tömkelegéről, illetve az értelmetlen (hiányos, rosszul egyeztetett) mondatokról. persze ez a bejegyzés nem rről szól, de ahogy valaki korábban említette, igazából máshol sem lehet erről értekezni. vagy menjek a korrektorblogra? :) vagy még alacsonyabb olvasottságú helyekre?

csak hogy releváns is legyek egy kicsit: a bocsánatkérés szerintem is korrekt volt, engem a viccelődünk-hátha-az-elveszi-a-dolog-élét sem bántott, az él attól még megmaradt.

végül pedig: nem féltem én az Indexet (sem); bár nem könnyű a dolguk, amikor zombik mellett/helyett tudatos felhasználókkal kell megetetniük a reklámokat, azért még nem hiszem, hogy jövő ilyenkorra meghal az oldal. uff.
mindamellett, hogy az indexes bocsi valóban korrekt, elég elkeserítően viselkednek egyesek (hh, sztahanov, don B stb).
Ennyire fostok az indextől? Vagy ez pusztán a láncoskutya-effektus?
ern0: Ez most igy jo? Sikerult fogast talalni a lektor ur segitsegevel, es akkor ezen lovaglunk, hogy marpedig ha Index a szerzo, akkor nem kell leirni, hogy az ossz-szerkesztosegi velemeny? Lasd meg kutacs_ valaszat feljebb. Es azt vajon tudtam-e, hogy a 'A' szimbolum az ugyanaz, mint a 'a' szimbolum? Es hogy a 'B', mint a 'b'? Remek. Lassan tenyleg berakhatjatok magatokat a homarba.

Na mindegy, ha az egesz bekezdest sikerult elolvasnotok (lektor urral egyetemben), akkor biztos nem siklott el a szemetek afelett a teny felett, hogy nekem konkretan az idetlenkedessel volt problemam. Komoly (de indexes) felutes, aztan a vegen elidetlenkejuk, meg sajnaltatjuk magunkat, hogy ez megelhetesi fenyegetozes volt. Internettos idok ota vagyok az olvasotok, es nem hiszem, hogy kene annyira ismernem a belugyeiteket, hogy tudjam, hogy 'szilylaci irta' (->hh). Meg konkret esetben ugye nem is kell (nem is szabad), hogy ez szamitson, hiszen szerkesztosegi velemeny. Igaz-e. Na mindegy, ennyit nem er az egesz. Kossetek rovidebb porazra a jogaszt, ha mar magasabb beosztasu felelos nincs a kozelben.

sztahanov: a Nielsen cikkben egy szo nincs arrol, hogy a villogo reklamok lennenek a sikeresek. Epp arrol van szo, hogy ha valami reklamnak nez ki, akkor _oda sem nez_ a user. Az atveros reklamok a sikeresek (amig pl. dialogus ablaknak latszanak, vagy beleolvadnak a szovegkornyezetbe). De ez meg aztan vegkepp tokmindegy.
kutacs_, nem figyeltél: az aláíratlan _publicisztika (gyk: véleménycikk, véleményrovat, ugyi) a szerkesztőségi vélemény, közlemény, állásfoglalás; magyarán a szerkesztőség _hivatalos álláspontja (akár poénkodik a szöveg, akár nem). Amit te hoztál, az hírcikk, és vagy azért nincs perszonalizált szerzője, mert nincs benne újságírói értelemben megnevezésre érdemes egyéni munka, vagy mert a szerző nem tartja munkásságában számon tartásra érdemesnek; viszont indexes forrásokból származik (különben ott lenne, hogy mti, portfólió stb.). (Néha elmerengek, hogy jönnek ki manapság emberek az általánosból.)

xongó, te nagyon, nagyon (na, hagyjuk)
atleta, miért ilyen nehéz? Az Index sajtótermék, és vannak évszázados sajtókonvenciók. Nem a mi hibánk, hogy kegyed műveletlen. Ez egy. A kettő meg, hogy nem a jogász volt a húnyó, hanem egy magasabb szintű vezető. A három, hogy teljesen érdektelen, ki írta a cikket, a szerkesztőség legfelsőbb szintű vezetője a felelős érte (a főszerk. távol lévén, az ügyeletes helyettese), vagyis a szöveg, akárki írta, az "övé". A négy: akárhogy olvasom a cikket, csak arra jutok, ha neked a vége el van idétlenkedve, pont úgy nem tudod, mit jelent az idétlenkedik szó, ahogy azt sem tudod, mi az a lektor.
cadmagician · www.keptelenseg.hu 2007.08.23. 20:59:10

"...a user1.0 nagytöbbség örül hogy van netje, meg tetszik neki a villogó szőkekapitány, rákattint, mindenki örül."

Ezen hangosan felkuncogtam. Erre ment ki a játék. Most már abba lehet hagyni.
büntess meg, de nem nagyon értem. mármint mit lehet abbahagyni?
don B ne menj bele nagyon, mert lerombolod azt a - számomra - tetszetős képet magadról. (Nekem is erőltetetten szellemeskedőnek tűnik a megnyilatkozás, ahogy mindigis szokott lenni indexéknél. Nem szeretem. "Hülyének néznek" érzés. Ennyi.)
Cadmagician, ezt az egészet, meg akár az internetet is becsukhatják mára, az egész haszna, számomra már megvolt, az általad keltett derültség révén. Köszönet érte.
Azért ez egy roppantul flegma, énsz-rtamaspanyolviasztis duma volt. Merre van ennek a gyereknek tetszetős képe? Van vmi cikk vagy rovat amit ír , vagy esetleg személyes az ismeretség ?
feketefityma, oké, csak nehéz szó nélkül hagyni bizonyos fajta butaságokat. Szerintem aki látott már céget, és képes némi logikus gondolkodásra, az Index reakciójából elég jól valószínűsítheti, hogy feltehetőleg egy középszintű vezető túllépte a hatáskörét, de ha nem, akkor is el kéne dönteni, hogy geci az index, vagy fasz a jogász, a kettő együtt nem stimmelhet. Továbbá attól, mert a cég elcseszett valamit (tény: nem kicsit, nagyon), még böki a csőrőm az inkább zéró, mint egy jártasságra szerelt nagyarc. Egyébként bocs a hangnemért.
don B, nekem mindenképpen megtisztelő egy élő legendával társalogni. :)
Az hogy kiakasztanak az ostobák, természetes. Logikus amit írsz de ne várd el a logikát az átlagolvasóktól. Sajnos.
további kellemes társalgást.
Jó jó, csak nekem jelent valamit a helyzet, nekem aki jegyzetek hátuljára kinyomtatta a Datadandyt. Mert jó. Hülye szentimentális barom vagyok.
úristen, ez jól esett (nem gondoltam volna, hogy van élő ember, aki emlékszik rá)
Én ugyan laikus vagyok, de szerintem is korrekt volt az indexes cikk. Az, meg hogy nem volt gyászhír-hangulata, talán érthető, és szerintem így volt jó. A többi részhez nem értek, tehát nem szólok bele/hozzá :)
Alapmű, jóslat, izzanak a mondatok benne ahogy próféciához illik.. Kor-karikatúra? Több annál, van mögötte valaki. S hogy hiteles személy, bizonyítja megszólíthatósága. :)
Remélem a szervered magához tér hamar. :)
És - köszönöm! ;)
ha a zsadon.hu-ra gondolsz, azt most nyomozzuk, hova lett (ill. a dns-e), de az valójában csak a zsadon.index.hu aliasa, az meg jól van :) (és én kösz)
tudomén, fasz vagyok, ettől még igaz: be.vagytok.tojva.ennyi
Ha meg kellett volna nevezni kívülállóként a design váltás legfőbb indítékát az új design láttán én egyértelműen a hirdetői befolyásra gondoltam volna (kicsi CTR - átkattintási arány ...),
őszintén mondom erre gondoltam miután megláttam az új designt.
Számomra nincs semmi gond az új designnal, de ez volt a legszembetűnőbb változás. (megpróbálkozik a hirdetések hatékonyabb beillesztésével)
És úgy látszik a hirdetők továbbra is elégedetlenek.
Vannak módok amivel ez kikerülhető lenne , de lehet hogy az Index nem nagyon hisz benne, hogy a SEO és a SEM egy külön téma a designon túl.

wh_old (törölt) 2007.08.24. 00:00:27

Én pl. azért blokkolom az Indexet, mert az 512 MB memóriás gép alatt akár 10 másodpercre is befagy a böngésző. Főleg, ha több lapot is megszeretnék azzal a géppel nézni...
Mondjuk a Web 1.0 júzereknek átlagban 128/256 MB memóriájuk van -> felnéznek Indexre: "lassú, befagy, stb, én ide nem jövök inkább."
Marketing, bár erről nem az Index tehet.
1. Valóban lehetséges, hogy kevesebb reklám van most mint korábban, bár korábban és most sem élek velük (úgysem kattintanék rájuk, mert a reklámok megbízhatattlanok), mert Opera böngészőt használok :)
2.Ha kevésbé idegesítő reklámokat akarnak, akkor ágyazzák be rendesen az oldal keretébe, fejlécébe, de ízlésesen+úgy, hogy ha az ember letiltja, akkor csúnya lesz a dizájn (pl sárgás kép, mellette sárga háttér, a kép alatt fehér háttér, így ha letiltjuk a képet akkor egy kis csúnya fehér lyuk lenne, ami helyett még a reklám is jobb, ha sima kép)
Tessék magam ellen beszéle és adtam nekük egy tippet, mert maguktól egy picit bénácskák :)
De ha nem mindig a sher-es és a rehs-es reklámokat tolnák, akkor is nehezítenék a letiltást.
Pl A legjobb hirdetési megoldás az az amikor az oldal forráskódjába szépen beleírja valaki a reklámokat, de semmi scriptezéssel, mert az lazán eltüntethető....Akár pár képet is belehet a szöveget tenni, azt meg csak nem tiltja le az ember eggyesével :)
Persze ennek az a hátránya, hogy szinte lehetettlen adminisztrálni és ha az x katt, vagy megjelenítés letellik, akkor kézzel kéne kiszedni?? De sztem ez is megoldható. Szóval van még mit fejlődniűk a reklámozó oldalaknak, mert eléggé könnyen letiltható reklámokkal jönnek. A lényeg, hogy ne legyen(legalábbis láthaatóan) rendszer a reklámokban...Pl a banner képeknek az ad mappában vannak....
(Azt már meg sem merem említeni, hogy ha a user nem tölti le a reklámokat, akkor ne hozza be az oldalt, mert legyilkolnának a többiek, de sztem nem is igazán megoldható :) )
Na tessék adtam egy csomó tippet....De most már vége a gyereknapnak :)
3. Tényleg korrekt a bocsánatkérés.
Ja, a félreértés elkerülése véget én is letiltom a flashes reklámokat, a képeseket és szövegeseket már nem mindig :)
donB: Ertem en, hogy a te szakmad az iras, de nem gondoltam, hogy az olvasas nezen megy. Ha azt irom, hogy elfogadom, legyen igazad, akkor az nem eleg? Rohejes. Csinal valaki a szervezetetekben egy okorseget, ennek van egy meg nem nevezett felelose, amit persze muveletlenseg nem ismerni. Jo. De miert kell ekkora - hogy mondjam szepen - elszantsaggal belekotni a zugolodo felhasznalokba? Orulok neki, hogy a muveletlenseg abszolut definiciojaba szerinted az ujsagiras es a hozza tartozo szokasok es szervezetek felepitese es hierarchikus rendszerenek ismerete is beletartozik. En leszarom, hogy muveletlennek tartasz-e, semmi jelentosege.

Az evszazados hagyomanyokkal szep dolog dobalozni, csak tudod eleg keves dologban latom en ezt nalatok manifesztalodni (bar ennek a szonak sem pontosan ismerem a jelenteset, de ugy erzesre jo lesz ide). Javits ki, de nincsenek-e olyan hagyomanyok is, hogy helyesen irogatnak abba a sajtotermekbe? Nem kel ehhez korrektor (valoban, nem lektor), az eluteseket egy occso helyesirasellenorzo is kijavitgatja. Az ertelmetlen felmondatokon meg sokat segitene az igenyesseg. Aztan nem szokas-e az adott idegennyelvet ertovel fordittatni a cikkeket? Meg nem regi, de szokas-e a forrasokat megjelolni (nem mindig sikerul)? Meg nem szokas-e az adott szakterulet cikkeit legalabb atolvastatni egy hozzaertovel (lasd a tech rovat merhetetlen szinvonalat)? Na csak azert kerdezem, mert en valahogy keveset erzekelek ezeknek a konvencioknak a betartasabol, ezert aztan konnyen lehet, hogy egy viccelodos viarszori cikk vegen felmerul bennem, hogy ki is irhatta. Persze nincs igazam, mert neked van igazad. De tenyleg, komolyan.

Ketto: na azt se latom, hogy hol irtam, hogy a jogasz lett volna a hunyo. Sot. Mindegy.

Negy.... hat ezt meg vegleg nem kene mar. Hadd dontsem el en, hogy szamomra idetlen-e ez a viccelodos bagatelizalos lezarasa a magyarazkodasnak. Persze lehet, hogy az idetlen szo jelenteset sem ismerem, es ez egy egzaktul merheto abszolut kategoria. Ebben az esetben feltetlenul igazad van.

Minel jobban nyomjatok, annal nevetsegesebb ez az egesz. Harmadszor elolvasva a magyarazkodast pl. mar az is feltunik, hogy sehol nincs szo arrol sem, hogy az egesz fenyegetes total abszurd es dilettans volt. Sot... meg ti (a felelos donteshozo termesztesen) vagytok a jo fejek, hogy nem pereltek. Pedig vicces lenne.

Igazabol a blogbeli reakcioitok elegge siralmasak. Total atmentetek tamadoba, hulye szavak jelentesen vitatkoztok, hogy legalabb valamiben igazatok legyen. Nem lehet siman annyit mondani, hogy elkurtuk, aztan nem mosdatni a szerecsent? Meg az is belefer, hogy sajtougyi felvilagositast tartsatok - ha mar ennyire fontos - de ez a leugato stilus, meg a kapaszkodas a minimal igazatokba nagyon nem jon be. Nekem.
Visszautalnék arra a megjegyzésre, h "azért ha nem lettek volna a blogok". Igen jól látjátok. Ti és mi nyomtuk ezt végig. És ezen túl leszarom h ki min sír. Ez már egy másik web. (Erről szól ez a blog, btw.)
A jó reklámok jók. Én pl nagyon sokat vásárolok weben. És a reklámok azért legalább annyira támpontok mint a blogok vagy a consumer review-k. Én pl laptopot és fényképezőgépet hirdetésen keresztül vásároltam. Csak tudni kell hova kattintani. Ennyi.
(Kiváló seo szakemberek vannak a baráti köreinkben. Szerencsére.) Amúgy tényleg a hirdetések normalizálása volt az egyik fő cél a redesignnal. Aki nem hiszi, nézze meg az elmentett screenshotjait a régiről. Ennyit tudtunk tenni most. Ez is több, mint amiről álmodhattunk fél éve. Be optimistic.
a hirdető akkor elégedett, ha az üzenete eljut a célközönséghez. ehhez az kell h a hirdetések belesimuljanak a lapszerkezetbe, releváns tartalommá váljanak, vagy legalább annak tűnjenek.

mondjuk az "Oxigén wellness központ" hirdetés szomszédságában ezek a tartalmak vannak:

"Kutyadivat New Yorkban"
"Időjárás"
"Neten a Szökés 3. évada"
"Kalapáccsal verik szét a Margit hidat"
"Gyurcsány éttermet nyitott Prágában",
utóbbi nyilván valami vicc.

a hírek és hirdetések nincsenek összhangban.

ez okozza a reklámok blokkolását. a lap strukturálatlansága. hiszen ha a hirdetés releváns tartalommal együtt jelenik meg, akkor az olvasó a hírre és a hirdetésre egyszerre kiváncsi. de ha a hirdetés csak véletlenül odakerült, akkor azt irreleváns tartalomnak fogja minősíti, és csak véletlen fogja elolvasni. szerintem.
Bocs, én most egy kicsit másba mennék bele. Ez mit jelent?
"hogy a hirdetési felületek megnyirbálása egyáltalán nem volt egyszerű és egyértelmű lépés. Mégis megtettük. Talán mi vagyunk az egyetlenek a magyar piacon. "
Az hogy most már a nyitón három+1 hirdetés van, az a megtisztítás?Nyílván a 20 helyett négy az megtisztítás, de azért még nem tartotok a yahoo-nál vagy az msn-nél, de még csak a startlapnál sem.
kutacs_: Hidd el h mi is fogjuk ezeket a problémákat. Csakhogy ez a problémakör - tartalom vs hirdetés - sokkal összetettebb kérdés. Vívunk vele, próbálunk előrelépni.
Majd ha a magyar online piac 2 milliósból felnő a 240 milliósra, akkor fogunk ott tartani, hidd el.
Ja, azt még mindenképpen ide akartam írni h a Népszabadság egy kárörvendő szennylap, amit sosem vennék a kezembe (nem is szoktam). Köszönöm a lehetőséget.
nem olyan összetett ez. durván négy dologra kell odafigyelni: tartalom, szerkezet, működés és a forma.

sokan kritizálják a tartalmat (elbulvárosodás) és a formát (rossz a dizájn), a lapszerkezetre valakinek oda kellene odafigyelni, meg arra rovatok mögött legyenek valódi szerkesztőségek.

kívülről úgy tűnik, h tech rovat mögött nincsen szerkesztőség, de szerkesztőség sincsen.

a "Tech" menüben például hír h "Ehízást okozhat egy náthavírus". ezt a hírt az életmód rovatba kellett volna tenni, és mellérakni a "finess központ" hirdetést. ez ilyen egyszerű.
... szerkesztő sincsen ...
Sajnalom, en nem birom a flasht. Ki van kapcsolva. De a helyukon megjeleno "renderelt" kepeket nem blokkolom. Szerintem ez korrekt reszemrol, bar megfigyeltem, hogy nincs minden flashes reklamnak "rendergif" verzioja, igy ott csak egy feher ur marad.
A bocsánatkérő cikkből mindössze annyi derül ki, hogy bocs, ez nem jött be. A 200 soros lamentálás arról, hogy az Index is pénzből él, és különben is, reformok meg szívjóság, az no comment. Vannak helyzetek, amikor nem kell magyarázkodni, mert csak még kínosabb lesz tőle a dolog. Ez nem "szerencsétlen, béna ügy". Az a szerencsétlen, béna ügy, ha valaki szellent egyet a vasárnapi ebédnél. Remek dolog a Lamperth Mónika sziluettjével díszített gumibottal viccelődni, de most kiderült, hogy ti vagytok Lamperth Mónika is, meg a gumibot is. Pont. Back to work.
Nem olvastam végig az összes hozzászólást ezért bocs ha ismétlem valakinek a véleményét, de szerintem ez baromi nagy öngól volt az Index-től. Arra gondolok első sorban, hogy szerintem átlag usernek fel sem tünt ez a reklám dolog, a redesign-on aki akarta kidühöngte magát, gondolom sokan ugyanúgy olvassák tovább az oldalt mint korábban. Nem a reklámokat számolgatják és statisztikákat gyártanak belölle, hanem elolvassák a cikkeket és kész. Engem sem zavar se a mostani, se a korábbi reklámmennyiség, tudomásul veszem, hogy ez van. De ezzel a kirohanással mindössze egyet értek el. Azt, hogy felhívták rá a figyelmet. Nekem halvány lila gőzöm se volt ezekről a reklámszűrő alkalmazásokról - bár engem továbbra sem érdekel a dolog, én nem fogok velük vesződni -, láttam már fórumokon olyan bejegyzést, hogy köszi Index, hogy mondod van ilyen, már fel is tettem, baromi jól működik. Hát ha ezt veszem, akkor nagyon megérte ezen lovagolnotok. Amúgy meg szerintem senkinek semmi köze ahhoz, hogy otthon ki mit csinál a gépével, tartalmat nem változtat meg ezáltal, tehát szabad a vásár. Az RTL Klub sem küld nekem levelet, hogy lehetőleg a műsorok közt ne kapcsoljak el a reklámokról, mert neki az rossz...
Kíváncsi vagyok, hogy HH mikor szívja fel annyira magát, hogy ezt a postot is zárja :-)
Nem tom, ha valakinek valami értelmes felvetése van esetleg, tegyen már elé két csillagot, hogy ne kelljen az összes idióta szarságot végigolvasnom, kösz.
Ahhoz előbb fel kéne ébrednie, lol.
Jaigen, a hirdetések megnyirbálásáról annyit, hogy vettem a fáradtságot és megnéztem - egy találomra rákattintott oldalon- mekkora hirdetés és cikk aránya.

340.000 pixel a cikk, 550.000 pixel a reklám.

href.hu/x/3d21

az eredeti cikk:
index.hu/politika/bulvar/maffia5237/

A régi rendszerről fog sincs. Ez itt nem összehasonlítás, csupán a mostani helyzetben egy oldalról szóló tényközlés.
Kutacs: a cikkek lead-jei mellé releváns hirdetések elhelyezése bár látványos lenne, de túl sok gályázás lenne vele, és a hirdetők részéről nem elvárás egyelőre.
joskafiser: kérlek, pontosítsd a módszered.

Oszd fel mondjuk 32x32 (vagy masmekkora) pixeles nagypixelekre az oldalat, minden nagypixelhez rendelj egy ertekessegi szorzot (pl. oldal teteje kozepen: 25 pont, jobb oldal "keprol kilogo" 5 pont, ugyanez alul: 1 pont), es annyi pontot adj a cikknek meg a reklamnak, ahany pontnyi 32x32-es nagypixelt lefed.

Ugye, így már kicsit jobb a tartalom hangsúlya?
Érdemes lenne végiggondolni azért néhány dolgot:
1. A vállalat némely részlege/embere egyszerűen nem ismeri azt közeget, amelyben a cég dolgozik. Ha ismerné, akkor bele sem kezdetek volna ebbe a dologba.
2. A konkrét témától függetlenül, ha egy ügy kapcsán az Index neve merül fel akkor egyre többen szövik bele a hozzászólásukba, hogy "én már nem olvasom az Indexet". Nem azt mondom, hogy igazuk van, azt sem, hogy nem. Pusztán a tényt szeretném rögzíteni.
Nekem ebből a kettőből úgy tűnik, hogy vezetési problémák vannak.
"a cikkek lead-jei mellé releváns hirdetések elhelyezése bár látványos lenne, de túl sok gályázás lenne vele, és a hirdetők részéről nem elvárás egyelőre."

Nem ismerem az index admin felületet, de nem lenne nagy munka beiktatni egy opciót a felületen, hogy a szerző kulcsszavakat ad a cikkhez az automatizált rendszer meg ez alapjan biggyeszti oda az egyes hirdetéseket.
most ébredtem. ki rosszalkodik? (na előveszem a moderáló szemüvegemet.)
longhandcoder: egyelőre nincs erre lehetőség. remélem eccermajd lesz.
Dr. Minorka, az egy egyszerű szófordulat, hogy nem olvassák az Indexet, mit olvasnak akkor, origót? LOL.

Az talán érthető, hogy kifele nem fogjuk egyik vagy másik munkatársunkat konkrétan kipellengérezni azért, mert hülyeséget csinált, ez belügy. Kifele az Indexnek mint cégnek kell vállalnia a felelősséget, nem emberekre mutogatnia.
Ern0, persze, lehet pontozni, súlyozni, szinezni. Ettől a cikk (számomra értékes tartalom) és a hirdetés (amiből éltek ti) aránya nem változik.

Én csupán annyit csináltam, hogy megszámoltam hány pixel a hirdetés és hány pixel a cikk egy darab adott oldalon. Ott a screenshot. Ennyi.

Ezen az oldalon 330k vs 550k az eredmény a hirdetés javára.
Azért fals az összehasonlítás, mert éppen usability szempontok miatt nem lehet nagyon széles felületen megjeleníteni a cikkeket. hiszen az legalább olyan fárasztó lenne a szemnek, mint egy veretes népszabi cikket olvasni. és azt semmiképp sem akartuk volna. a másik meg: a cikk hosszúsága nyilván nem a hirdetések számához igazodik. avagy: ha több a hirdetésünk, attól még nem írunk hosszabb cikkeket, és ha kevesebb, akkor nem írunk rövidebben.
longhandcoder: cikkeknél talán meg is lehetne egyszerűen csinálni, mert a cikknek vannak kulcsszavai, aztán kész, minden reklám ezekhez a kulcsszavakhoz igazodhatik,

viszont a címlap valamivel bonyolultabb: több cikk, területek felosztása (melyik pozíción lévő cikk mely bannerhelyre hasson ki) stb.

és akkor ez még csak a technikai része, ott van a sales, akinek ezt el kell adnia, plusz a hirdető, akinek meg kell vásárolnia, ha érted, mire gondolok
Sztahanov!
"Dr. Minorka, az egy egyszerű szófordulat, hogy nem olvassák az Indexet, mit olvasnak akkor, origót? LOL."
Ezt a mondatodat tanítani lehetne.
hm :-) nem értetek drágáim. NEM összehasonlítás. Ez egy adott oldalra vonatkozó számadat. Konkrétum, tény.
Ezen nincs mit magyarázni és nincs mibe belekötni rajta (sem nekem mint olvasónak, sem neked mint szerkesztőnek).

Usability, súlyozás egyebek az már más téma.
nem vagyok szerkesztő. és nem belekötöttem, csak kiegészítettem a tényeket egyéb tényekkel.
joskafisher: a mérésed annyira pontatlan, mintha két hadsereg létszámának összehasonlításánál az emberek számát vetnéd össze, és figyelmen kívül hagynád a fegyvernemeket

és akkor a bannervaksággal még nem is számoltunk (ti. hogy a bannert felismered már a tudatos layer alatt kettővel, és minden gondolkodás nélkül átugrod)

egyébként meg harcoljunk a bannerek ellen hosszú és sok kommentek írásával, lám, itt már pl. egy sincs
Idézet egy indexes cikkből:
"Az animált hirdetéseket természetesen blokkoltam, de azokat amúgy is tiltani kell, mert néhány reklámokkal telepakolt portál simán leköti egy gyengébb Core Duo processzor teljesítményének a felét."
index.hu/tech/mobil/widpa0809/
A kollégát nem akarjátok kirúgni, megnyúzni, felnégyelni, savfürdőbe lökni, beperelni? :)
>> Usability, súlyozás egyebek az már más téma.

>> Ez egy adott oldalra vonatkozó számadat. Konkrétum, tény.

Oke ern0, neked van igazad, belátom.
ern0: ".. és akkor a bannervaksággal még nem is számoltunk .."

muhaha és a tudatalatti fantasztikus hatalmával sem... lol
most ezzel azt mondod h az index közelében nincs szükség célzott hirdetésekre. remek kis összeesküvés elméletet lehetne ebből kreálni, de maradok a technikai részeknél.

taggelni kellene és akkor nincsen gálya. ha az index közeli cégek részéről nincs erre igény, akkor meg nyilván nem kell.
Na, sikerült exkluzív adatokat szereznem, csak nektek, csak most:

A régi index címlapon az animált hirdetések aránya 22% volt, ha a szövegeseket is idevesszük: 27%.

Az új, redizájnolt index címlapon az animáltak aránya: 12%. Az összes hirdetés: 17%.
Elnézést, hogy nem olvastam végig az összes szájtépést, de már az első harmadban annyi baromságot olvastam, amitől kihullik a hajam.
Csak 1 reflexio":
"Az AdBlock annyit csinál, hogy amikor egy olyan képet/Flasht akar letölteni a böngészi az oldal forrása alapján, ami az AdBlock szerint hirdetés, akkor egyszerűen azt a kérést nem engedi ki a gépről. Tehát az Adserver nem fog tudni róla."

De ha véletlen összepárosítjuk, hogy egy index lapletöltéshez megtörtént-e az advert letöltése is, máris kibújik a szög a zsákból. A sher.index.hu esetében máris tud róla az adserver. Egyéb (külső) szerver esetében nem is merek ilyen feltételezni...
kutacs_ azért annyit tegyünk hozzá, hogy hiába van igénye egy adott cégnek targetált hirdetések bevezetéséhez, ha a mai magyar hirdetési piac a rémigénytelen, rémborzalom kategóriába esik. És mivel megfelel nekik (mármint a hirdetőknek - akiknek egy része rémhülye is) a mostani felállás, ezért nem változtatnak. Az ügynökségek szépen lefejik a jó adag zseton kvázi a semmiért, nekik sem érdekük igazán a változtatás.
Tehát ebben elsőként a hirdető, aztán meg az ügynökség a ludas. A portál kb. "szenvedő" alany.
joskafisher: egyébként respekt azért, hogy nemcsak pofázol, hanem próbálsz úgymond tudományos alapon elemezni (még ha nem is sikerül kielégítően)
Azert ez igy egy kicsit egyszeru, hogy a hirdetonek nincs ra igenye. Persze, hogy nincs, nem erti, nem latta mukodni, stb. Eleg gyakori ez a sw iparban, foleg az ujdonsagnak szamito alkalmazasoknal. Amig nincs meg a termek, addig nincs igeny se. (De talan meg nem is sw specifikus.) Olcso dolog ezzel dobalozni, de ha mar a web2isztanon vagyunk - hany juzer mondta volna, hogy kell neki twitter, vagy akar wiw? Vagy kamera a mobiltelefonba. Vagy sms (amit ugye nem is arra talaltak ki...)

Mukodik ez ugy is, hogy elobb megcsinaljuk, aztan ha latja az eredmenyt a juzer, akkor majd szeretni fogja. Annak ellenere, hogy elozetesen azt mondta, hogy nem fizetne tobbet a targetalt hirdetesek darabjaert akkor sem, ha osszessegeben olcsobbert kijonne neki a kampany. Tudom, hogy ilyen ervekre egy manager sem ad 10MFt-ot.

Aztan ott van a verseny is, ami magatol meghozhatja az attorest - hiszen eleg, ha csak egy manager megis elhiszi a dolgot, es mer kockaztatni. Barmelyik konkurrens cegnel. Akkor mar, ha plusz bevetele nem is, de versenyelonye szarmazik belole annak, aki implementalta (mert azert a kulfoldi peldak azt mutatjak, hogy fog ez tetszeni a hirdetonek), es akkor a tobbiek is kenytelenek lesznek.

Es arrol se feledkezzunk el, hogy nem feltetlenul csak a hirdeto a felhasznaloja egy ilyen celzott hirdetesi rendszernek, hanem az olvaso (a szolgaltatas felhasznaloja) is az. Es lehet, hogy kevesbe fogja blokkolni a celzott reklamokat, az meg mindenkinek jo.
Oké. Akkor most mi a probléma? Lezajlott ez az egynapos kis álbotrány. Kiderült(?), hogy elég sokan adblockolnak, és persze ezek után még többen fognak, miután ilyen szépen a szájukba rágtuk/rágtátok, hogy van ilyen. Persze ez valószínűleg még mindig kis százalék, annak ellenére, hogy az Indexet régóta olvasók tuti hogy hallottak már erről a komoly technológiáról.
Azt már nem tudom, hogy mérni ezt mennyire lehet, de _valamilyen_ statisztika nyilván van/lesz erre. És ha a blokkolók elérik a kritikus tömeget, akkor át kell állni szöveges, célzott, stb. hirdetésekre, talán fölfogja majd ezt a hirdető is. Az nem opció, hogy nem hirdet, meg elmegy, mert az Index olvasótábora eléggé értékes, no para.

Szóval, mi a probléma?
És ehhez a mai hírhez mit szóltok?

Firefox ad-blocker extension causes angst

Web site owner equates blocking ads with stealing, redirects all
Firefox users to protest site that lists grievances against Adblock
Plus plug-in
www.infoworld.com/article/07/08/23/Firefox-ad-blocker-extension-causes-angst_1.html
jf,
biztos hallottál már olyanról cégek fiktív módon növelik az árbevételüket, és az irreálisan magas hirdetési árakat költségként elszámolják, így mossák tisztára a koszos pénzeket.

félreértés ne essék nem az indexről állítom ezt, hanam azt mondom, h az indexen is olvashattál ehhez hasonló feltételezéseket, mondjuk tóta w tollából, ezek lopnak címszó alatt.
hh: ez egy nagy hülyeség, amit a srác csinál. Megint csak rossz végéről fogja meg a dolgot - inkább kitiltja a látogatóinak egy jelentős részét, ahelyett, hogy normális reklámokat pakolna a lapjára.
ern0, azért bevallom bírom, hogy nem hazudtolod meg indexes mivoltodat. "respekt, de azért vedd észre h csak egy szanalmas p0cs vagy hozzánk képest" :-DD

Ha nem fogod fel, hogy te másról beszélsz mint én, hát ne fogd fel. Kit érdekel.
sztahanov: az adblocknak kétféle szűrője van, egy url-alapú, ami már a requestet sem engedi ki, meg egy css-alapú, ami letölti a tartalmat, csak display:none-ra állítja. Könnyítse meg az Index a második használatát (mondjuk tegye egy "ad" osztályba az összes reklámot), és akkor majd azt fogják a filterlist-írók használni, csak könnyebb egy darab index.hu#*(ad) filtert beletenni, mint állandóan változó url-eket. (Más kérdés, hogy mennyire etikus ez a hirdetőkkel szemben.)

don B, miért ne lehetne egyszerre az index is geci, meg a jogász is fasz? Két külön dolog, hogy egy vezető olyan módszerekkel próbált meg kezelni egy problémát, amiket magára valamit is adó internetes orgánum nagy ívben kerül, meg hogy mekkora baromságokat írt a jogász a levélbe. Utóbbiról pl. itt:
caracallablog.blog.hu/2007/08/22/index_hu_cry_adblock_and_let_slip_the_do
de nem kell hozzáértőnek lenni ahhoz, hogy az arcához kapjon az ember, ha látja, hogy az index b. képviselője szerint egy url-eket tartalmazó szövegfájl az index számítástechnikai rendszerébe való jogosulatlan behatolást valósított meg.
És ha már itt tartunk, én leginkább ennek beismerését hiányolom az index kommünikéjéből, mármint hogy nem azért nem fog perelni az index, mert annyira jófej, hanem mert eleve az állítás, hogy emiatt perelni lehetne, blöff vagy ostobaság vagy a kettő keveréke volt.
erre a kattintás alapú értékesítés a megoldás. a hirdetőt akkor sem éri kár, ha blokkolják a hirdetést.
hh: az is hulye. Egyes emberek ugy gondoljak, hogy ha a juzer barmi olyat csinal, amitol nekik csokken (vagy nem no) a beveteluk, akkor a juzer lopik. Pedig itt meg a torvenyek sem allnak mellette (mint mondjuk mp3 ugyben), nem hogy a kozfelfogas.

Egyszeruen az a helyzet, hogy volt egy megoldas, ami eddig jol mukodott, most szep lassan erezhetove valik a kornyezet megvaltozasa, es ehhez alkalmazkodni kell. Lopok en ha nem nezem meg a hirdeteseket az ujsagban? Es ha direkt kivagdosom oket? (Az most mindegy, hogy nemelyik ujsagert fizetni kell, mert nyilvan azok is beleszamoljak a hirdetest a beveteleikbe - nekem azert olcsobb.) Es ha kivagatom oket valakivel?

Ez egy esetleges megoldas, mint az utcara kitett oriasplakat. Csak annal senki nem tudja merni, hogy hanyan nezik meg, itt meg egesz egyszeru eszrevenni. (Hanyszor hivtak le az adott oldalakat vs hanyszor jottek le a hirdetesek.)

Raadasul az az ostoba fajanko azt sem tudja, hogy termeszetesen nem lehet kitiltani a FF felhasznalokat, hiszen semmibol nem all atirni a user agent stringet. Raadasul ilyen extension is van. Tessek megerteni vegre - amig nem kontrolalja a tartalom szolgaltato a megjelenito eszkozt (tehat amig nincs TCPA) addig azt csinalunk az adatokkal, amit akarunk. Onnantol kezdve, hogy elhagyta a szervereket, a tartalom szolgaltatojanak nincs hatalma felettuk. Barmit talal ki a szolgaltato oldal, azt innen meg lehet trukkozni. Es minel inkabb kemenykedik, annal jobban meg lesz trukkozve es at lesz verve.

Mert ha nagyon akarjak, akkor eszre lehet am venni, hogy nem jon le az a nyamvadt hirdetes, csak kicsit tobb a melo vele, mint jelenleg. Elmondom hogy... Az elso megoldas az, hogy a szerver a felhasznalo session-jebe berakja, hogy az adott juzer hany hirdetest toltott le. Mondjuk beszeljunk az indexrol. Lehuzza az elso oldalt aznap (mondjuk a fooldalt). Azon van 3 hirdetes. Nezne a masodikat, de az adblocker miatt nem jott le a 3 hirdetes (csak mondjuk 1, vagy 0). A szerver erre jol belenget, es kozli, hogy tessen kikapcsolni az adblockert. Ez ugye plusz munka es plusz terheles a szerverekre, de egy ido utan ugy nezhet ki, hogy megeri meglepni.

Mit lep erre a juzer (kozosseg)? Atirjuk az adblockert ugy, hogy huzza le a hirdeteseket a hatterben, de ne jelenitse meg oket. Ezt mar viszonylag nehez ellenorizni, de mondjuk a flashes hirdetesek visszaszolhatnak, hogy helo, elindultam (ez is belekerul a juzer sessionjebe.)

Mi erre a valasz? Szepen elinditjuk a flashes reklamokat, csak epp nem jelennek majd meg a kepernyon (es errol fogalmuk sem lesz). Az utolso valaszlepes erre az lehet, hogy elvarjuk, hogy a felhasznalo kattintson bele egy megadott helyre a flash reklamba (akarhova nem jo, mert azt megint csak megoldjuk szoftverbol). Es akkor mar agyon is csaptuk a hasznalhatosagot.

A masodik es tovabbi lepesek megtetele raadasul sokkal gyorsabb lesz, mint az elso, hogy egyaltalan elkezdtunk adblockolni, tehat nincs 7-8 ev turelmi ido. Hiszen csak 1-2 programozonak kell valamennyit (nem tul sokat) valtoztatni 1-2 szoftveren, amik mar _telepitve vannak_, elterjedtek. A frissites meg jon automatikusan.

Vagy tenyleg megint elkezdenek dolgozni es gondolkodni a bizniszmenek, hogy akkor hogy is lehetne bevetelt csinalni. De en azert arra szamitok, hogy marad a fejjel a falnak kemenykedes, nyomas a torvenyhozasra, TCPA tologatasa elore, stb. :( (Abban viszont nem hiszek, hogy hosszutavon ez sikeres lesz :) )
először voltam genya, és utána indexes

most, hogy mindent kitárgyaltunk, megkérdem, mit szólnátok, ha a felhasználók kommentblokkert raknának fel?
Jaj, elképzelem amint a fenn villogó szép Ongo keményen számon kéri a kattintásszámot az indextől:
Impresszum
Erdős Ákos / C-Travel.hu
Ziegler Gábor / Index.hu
Lehoczki Zoltán / Wdr.hu

A C-travelen pedig:
Partnerek:
Confotel - tulajdonos
Index.hu - tulajdonos

A Bookline-t ne is említsem.

Teljesen felesleges itt okoskodni a hirdetők jobb kiszolgálásáról, amikor cégcsoporton belüli pénzmozgásokról van szó. Az viszont inkább lehetséges, hogy mint egy cégcsoport, az index.hu ügyvédje közeli kapcsolatban van a reklámban érdekelt és szörnyen haragos Bookline és C-travel ügyvédjével, tehát a hirdető hibájáért a hirdetés közlője kér elnézést? Bonyolult dolgok ezek...
Az öngól a hirdető szemével:

Ismerek pár olyan cégvezetőt, akik az indexen is hirdetnek. Ők általában egyáltalán nem értenek az internethez, nem is kell, mert nem ez a dolguk, csupán a cégük forgalmát akarják növelni. Eddig fogalmuk sem volt arról, hogy a hirdetéseiket blokkolni lehet, de miután az index jogásza kiküldte ezt a levelet és ez jó nagy publicitást kapott, hirtelen rádöbbennek arra, hogy lehet, hogy a semmiért fizetnek. Mert honnan tudnák, hogy a látogatók hány százaléka használ adblockert? 10%? 80%? Ki tudja?

Azt nehezen értik meg, hogy ha nem jelenik meg a hirdetésük, akkor az adview sem emelkedik (ha egyáltalán így van), sokkal inkább azt gondolják, hogy az oldal letöltődött, tehát azt ki kell fizetni, de a hirdetésük mégsem volt látható, tehát a semmiért fizettek.

Mondhatnánk azt is, hogy ez nem is sokat számít, mert ha egy cég elkölt X forinot az indexen hirdetésre és X+1-et kap vissza, akkor mindegy is, hogy hányan látták a hirdetésüket. Csakhogy ez nem igaz. Egy, az indexen hirdető cég nem csak az indexen hirdet, hanem nagyon sok más helyen is, a vásárlói feedback pedig általában annyi, hogy "az interneten olvastam". Tehát nem tudja beazonosítani, hogy melyik hirdetése talált célba, a hivatalos adview statisztikákat pedig eleve fenntartással fogadják. Most leginkább annyi jutott csak el hozzájuk, hogy az indexen megjelenő reklámokat blokkolni lehet.

Hát ezért (is) volt ez egy öngyilkos akció.
Kedves Cseber Lajos,

Köszönjük értékes hozzászólását.
Én is megköszönöm az így a vége felé már kifejezetten sci-fi kabaréba hajló kommenteket.
(Az értékes hozzászólásokat pedig megfogadtuk, megfontoltuk. Köszi.) A továbbiakban emailben...