Amikor még decemberben írtam arról, hogy az NBC és néhány hasonlóan nagy médiavállalat le akarja nyomni a YouTube-ot egy rivális szolgáltatás beindításával, körülbelül ugyanaz jutott eszembe erről az erőfeszítésről, mint anno a News Corp. próbálkozásáról, a Myspace-be integrált videómegosztó szájtról: görcsös.
Ugyanilyen görcsös próbálkozás a Microsoft Soapboxa is. Miért? Előbb meg kell értenünk, hogy kétféle filozófia áll itt szemben egymással. Vannak az úttörők, ilyen például a YouTube, mely viszonylag korán kapcsolt, és a felhasználók kezébe adva a szabadságot, kifejezetten rájuk számítva épített sikeres szolgáltatást.
Sokféleképpen lehet kísérteni a YouTube sikerét. Jó időben leklónozni, és várni, hogy áttérjen a kritikus tömeg, hiszen a YouTube alapvetően a felhasználók miatt nagy és erős. Ha a legjobbak áttérnek egy másik szolgáltatásba, akkor ott lesz érdemes keresni a jó videókat, az érdekes tartalmat.
Ez a taktika ott bukott el, amikor a YouTube mémmé vált: a világ netre kapcsolt fele egyszerűen a YouTube-bal kezdte el azonosítani a gyorsan streamelhető, bármikor megnézhető videókat.
Másik taktika, ha a YouTube kezdetben nem túl felhasználóbarát felületeinél jobban oldja meg egy konkurens szolgáltatás a tartalomfogyasztást: szebb, jobb, használhatóbb interfészt, szolgáltatást gyárt. Ez nem következett be. Sőt, a Google-akvizíciót követően a YouTube rendszeresen fejleszt, mozgásban van, diktálja az ütemet a videómegosztóknak.
Ez még akkor is így van, ha a Metacafe előbb alkalmazta a videóba ágyazott videóhirdetési megoldást. A technológia a hirdetőkhöz és a netezőkhöz a YouTube-on keresztül fog eljutni. Ezzel a szolgáltatással fogják azonosítani. Ennyi.
Tehát a YouTube nem csak a közösségi videómegosztás szinonimája lett, de egyben önálló médiummá nőtte ki magát. Ami nincs fent a YouTube-on az gyanús, nem annyira érdekes, nincs is.
A YouTube robbanásszerű sikertörténe a nagy médiacégek szokás szerint nagyon lomhán és félszívvel reagáltak. A nagy amerikai médiavállalatoknál leesett, hogy valamit kezdeni kellene ezen a most kialakuó piacon. Az első ötlet persze az volt, hogy persorozatokkal kell ledönteni a YouTube-ot a trónról. Meg kell gyengíteni a jogilag mindenképpen szürkének tekinthető szolgáltatást. Követelni kell a jogos jussukat.
Mégha a jogos nem is mindig jogos...
Pereskedni persze lehet az idők végezetéig, attól még a fiatalok egyre többet fognak a gépük előtt ülni, s mikor kijöttek az első mérések arról, hogy a YouTube hány perccel hosszabbítja meg az online eltöltött időt, a tévétársaságok elkezdték végre valahára komolyan venni saját üzleti érdekeiket. A legyintés ökölbe szorított kézzé formálódott, majd az ököl begörcsölt: dolgozni kéne.
Így született meg a Google-akvizíciót követő hónapokban az ötlet, hogy a médiacégeknek, elsősorban a tévétársaságoknak úgynevezett elit tartalmat kéne nagy mennyiségben a netezők elé tenni. Nyilván abból indultak ki, hogy a YouTube felhasználói leginkább az oda feltöltött tévéműsorokból vett részleteket szeretik nézegetni, és nem a bugyuta felhasználói videókat.
Részben tévedtek, mert azzal, hogy a szerzői jogsértéses fenyegetések eredményeként a YouTube kisöpörte a tévétársaságok műsorait a szolgáltatásból, a látogatottság cseppet sem akart kevésbé növekedni. A YouTube megállapodásokat kötött - például a CBS-szel és egy sor más műsorral, csatornával -, s ezzel kifehérítette a szürke tartalom egy részét, valamint megakadályozta, hogy lesújtson rá a tévétársaságok egységes haragja.
A YouTube-ellenes tábor két zászlóshajója 2007 elejére a Viacom és a MySpace lett. A Viacom elsősorban azért, mert az MTV-generáció eltűnt, felnőtt, átszokott a netre. A fiatalabb generációk meg eleve ott szocializálódnak. És az egyik fő ellenséget a YouTube-ban látták. Ha meg akarsz osztani egy ismerősöddel egy zenét, még mindig az a legegyszerűbb módja, ha a YouTube-on rákeresel a dalra, és a dal videoklipjének url-jét elküldöd ismerősödnek. Azt mégsem mondhatod neki, hogy ülj le az MTV elé, és várd ki, amíg lejátsszák.
A MySpace YouTube-ellenessége még érthetőbb és egyértelműbb. Emlékezetes a MySpace azon érve, hogy a YouTube abból él, hogy a MySpace felhasználói beágyazzák a youtube-os videókat MySpace-oldalaikba. Ergo a YouTube-ot a MySpace tette sikeressé. Nyilván átlátszó az érvelés: a MySpace színvonalát épphogy emeli, hogy a felhasználók például a YouTube-videókat is beágyazhatják. Azt meg senki nem gondolja, hogy ha holnaptól leszednék a netről a MySpace-t, akkor a YouTube elhalna. Sőt.
Miután az amerikai tévétársaságok úgy döntöttek, hoyg versenyre kelnek a YouTube-bal, azt látták jó stratégiának, ha hozott anyagból építenek szolgáltatást: kontrollált és ellenőrzött formában jelenhetnek meg videóanyagaik a weben, náluk marad a bevétel, és minden szép és jó lesz. Csakhogy ez a modell épp a "web mint közösség" filozófiát nem veszi elég komolyan.
Hiába a Comedy Central weboldaláról ágyazom be a a Daily Show-s videókat, semmilyen közöm nincs ettől még a Comedy Central weboldalához. Az továbbra is egy vállalati oldal a számomra, és nem egy hely a weben, ahol olyan pezsgést találok, mint a YouTube-on.
És erre nem csak nekem van szükségem, hanem - micsoda meglepetés - a műsoraikat a weben promotálni szándékozó tévéműsoroknak is. Amikor a Google kontra Viacom perben a Google beidéztette a Viacom tulajdonában lévő Comedy Central két sztárműsorának showmanjét, éppen azzal érvelt, hogy a két show-ban rendszeresen arra buzdítják a netezőket, hogy osszanak meg videókat a YouTube-on, töltsék fel, tegyék elérhetővé a műsorok által generált vírusüzeneteket. Azért kérik erre a netezőket, hogy műsoraik a YouTube soktízmilliós közönsége elé kerüljenek. Ingyenreklám. Megjelenés. Siker. Hírnév.
Az okos tévétársaságok és tévéműsorok üzleti megállapodásokat fognak kötni a YouTube-bal. Szerintem ez lesz a sorsa a Viacom egyes műsorainak is. Közösséget építeni médiamogulok bőrfoteleiben nem annyira szokott sikerülni.
Ezzel együtt kíváncsian várom - a torrent- és youtube-generáció nevében is - a Hulu érkezését.
Ugyanilyen görcsös próbálkozás a Microsoft Soapboxa is. Miért? Előbb meg kell értenünk, hogy kétféle filozófia áll itt szemben egymással. Vannak az úttörők, ilyen például a YouTube, mely viszonylag korán kapcsolt, és a felhasználók kezébe adva a szabadságot, kifejezetten rájuk számítva épített sikeres szolgáltatást.
Sokféleképpen lehet kísérteni a YouTube sikerét. Jó időben leklónozni, és várni, hogy áttérjen a kritikus tömeg, hiszen a YouTube alapvetően a felhasználók miatt nagy és erős. Ha a legjobbak áttérnek egy másik szolgáltatásba, akkor ott lesz érdemes keresni a jó videókat, az érdekes tartalmat.
Ez a taktika ott bukott el, amikor a YouTube mémmé vált: a világ netre kapcsolt fele egyszerűen a YouTube-bal kezdte el azonosítani a gyorsan streamelhető, bármikor megnézhető videókat.
Másik taktika, ha a YouTube kezdetben nem túl felhasználóbarát felületeinél jobban oldja meg egy konkurens szolgáltatás a tartalomfogyasztást: szebb, jobb, használhatóbb interfészt, szolgáltatást gyárt. Ez nem következett be. Sőt, a Google-akvizíciót követően a YouTube rendszeresen fejleszt, mozgásban van, diktálja az ütemet a videómegosztóknak.
Ez még akkor is így van, ha a Metacafe előbb alkalmazta a videóba ágyazott videóhirdetési megoldást. A technológia a hirdetőkhöz és a netezőkhöz a YouTube-on keresztül fog eljutni. Ezzel a szolgáltatással fogják azonosítani. Ennyi.
Tehát a YouTube nem csak a közösségi videómegosztás szinonimája lett, de egyben önálló médiummá nőtte ki magát. Ami nincs fent a YouTube-on az gyanús, nem annyira érdekes, nincs is.
A YouTube robbanásszerű sikertörténe a nagy médiacégek szokás szerint nagyon lomhán és félszívvel reagáltak. A nagy amerikai médiavállalatoknál leesett, hogy valamit kezdeni kellene ezen a most kialakuó piacon. Az első ötlet persze az volt, hogy persorozatokkal kell ledönteni a YouTube-ot a trónról. Meg kell gyengíteni a jogilag mindenképpen szürkének tekinthető szolgáltatást. Követelni kell a jogos jussukat.
Mégha a jogos nem is mindig jogos...
Viacom hits me with copyright infringement for posting on YouTube a video that Viacom made by infringing on my own copyright!Sajnos ez az ötlet is későn érett tetté. Addigra a YouTube már a Google tulajdonába került, és a Google egyáltalán nem szokott kislányos lenni, amikor saját szolgáltatásait kell a bíróságon megvédenie.
Pereskedni persze lehet az idők végezetéig, attól még a fiatalok egyre többet fognak a gépük előtt ülni, s mikor kijöttek az első mérések arról, hogy a YouTube hány perccel hosszabbítja meg az online eltöltött időt, a tévétársaságok elkezdték végre valahára komolyan venni saját üzleti érdekeiket. A legyintés ökölbe szorított kézzé formálódott, majd az ököl begörcsölt: dolgozni kéne.
Így született meg a Google-akvizíciót követő hónapokban az ötlet, hogy a médiacégeknek, elsősorban a tévétársaságoknak úgynevezett elit tartalmat kéne nagy mennyiségben a netezők elé tenni. Nyilván abból indultak ki, hogy a YouTube felhasználói leginkább az oda feltöltött tévéműsorokból vett részleteket szeretik nézegetni, és nem a bugyuta felhasználói videókat.
Részben tévedtek, mert azzal, hogy a szerzői jogsértéses fenyegetések eredményeként a YouTube kisöpörte a tévétársaságok műsorait a szolgáltatásból, a látogatottság cseppet sem akart kevésbé növekedni. A YouTube megállapodásokat kötött - például a CBS-szel és egy sor más műsorral, csatornával -, s ezzel kifehérítette a szürke tartalom egy részét, valamint megakadályozta, hogy lesújtson rá a tévétársaságok egységes haragja.
A YouTube-ellenes tábor két zászlóshajója 2007 elejére a Viacom és a MySpace lett. A Viacom elsősorban azért, mert az MTV-generáció eltűnt, felnőtt, átszokott a netre. A fiatalabb generációk meg eleve ott szocializálódnak. És az egyik fő ellenséget a YouTube-ban látták. Ha meg akarsz osztani egy ismerősöddel egy zenét, még mindig az a legegyszerűbb módja, ha a YouTube-on rákeresel a dalra, és a dal videoklipjének url-jét elküldöd ismerősödnek. Azt mégsem mondhatod neki, hogy ülj le az MTV elé, és várd ki, amíg lejátsszák.
A MySpace YouTube-ellenessége még érthetőbb és egyértelműbb. Emlékezetes a MySpace azon érve, hogy a YouTube abból él, hogy a MySpace felhasználói beágyazzák a youtube-os videókat MySpace-oldalaikba. Ergo a YouTube-ot a MySpace tette sikeressé. Nyilván átlátszó az érvelés: a MySpace színvonalát épphogy emeli, hogy a felhasználók például a YouTube-videókat is beágyazhatják. Azt meg senki nem gondolja, hogy ha holnaptól leszednék a netről a MySpace-t, akkor a YouTube elhalna. Sőt.
Miután az amerikai tévétársaságok úgy döntöttek, hoyg versenyre kelnek a YouTube-bal, azt látták jó stratégiának, ha hozott anyagból építenek szolgáltatást: kontrollált és ellenőrzött formában jelenhetnek meg videóanyagaik a weben, náluk marad a bevétel, és minden szép és jó lesz. Csakhogy ez a modell épp a "web mint közösség" filozófiát nem veszi elég komolyan.
Hiába a Comedy Central weboldaláról ágyazom be a a Daily Show-s videókat, semmilyen közöm nincs ettől még a Comedy Central weboldalához. Az továbbra is egy vállalati oldal a számomra, és nem egy hely a weben, ahol olyan pezsgést találok, mint a YouTube-on.
És erre nem csak nekem van szükségem, hanem - micsoda meglepetés - a műsoraikat a weben promotálni szándékozó tévéműsoroknak is. Amikor a Google kontra Viacom perben a Google beidéztette a Viacom tulajdonában lévő Comedy Central két sztárműsorának showmanjét, éppen azzal érvelt, hogy a két show-ban rendszeresen arra buzdítják a netezőket, hogy osszanak meg videókat a YouTube-on, töltsék fel, tegyék elérhetővé a műsorok által generált vírusüzeneteket. Azért kérik erre a netezőket, hogy műsoraik a YouTube soktízmilliós közönsége elé kerüljenek. Ingyenreklám. Megjelenés. Siker. Hírnév.
Az okos tévétársaságok és tévéműsorok üzleti megállapodásokat fognak kötni a YouTube-bal. Szerintem ez lesz a sorsa a Viacom egyes műsorainak is. Közösséget építeni médiamogulok bőrfoteleiben nem annyira szokott sikerülni.
Ezzel együtt kíváncsian várom - a torrent- és youtube-generáció nevében is - a Hulu érkezését.
Címkék: média youtube videómegosztók filozomatika
13 komment
2007.08.30. 18:37. írta:
hírbehozó
Lodovik Trema · http://lodovik.blog.hu 2007.08.30. 20:04:13
Nagyon hasznos bejegyzés volt számomra. Átlátható és erös. Emlékeztet a szemantikus webröl irt bejegyzésre. Még jöhetnek ilyenek. =)
Anr 2007.08.30. 20:32:26
a youtube picter jellegu, mindenki odaviszi midenfele dolgot, es ott "uzletel"
a hulu, meg most a comedycentral inkabb szakbolt jelleguek
megferhetnek egymas mellett, de akirol a piacteren nem beszel a tomeg, az pillanatok alatt jelentektelenne valik.
human · http://yummie.hu 2007.08.30. 20:43:12
sztem 1 módon lehet a youtubeot lenyomni, jobb minőségű videóval (nem HD, de modnjuk 640*480 a youtube 320*240-e helyett. A Flash + h264 segítségével kéne most beelőzni.
bbenoe 2007.08.30. 22:06:54
haley 2007.08.30. 23:17:20
human · http://yummie.hu 2007.08.31. 00:03:38
Gyulus 2007.08.31. 00:44:36
Drout 2007.08.31. 08:27:07
Drout 2007.08.31. 08:28:22
tudom apró szelete a webnek, de a WoW kisfilmeket mar nagyobb részt így rakják fel a netre
2007.08.31. 09:33:03
és akkor keverjük bele a divxet, meg a qt mov-ot. ha jól tudom ezekhez képest a flv lehetőségei igencsak sehol vannak. ha pl megnézünk egy movie trailert pl itt
www.apple.com/trailers/warner_independent_pictures/inthevalleyofelah/hd/
akkor láthatjuk a minőséget, vagy a már fent említett divx-szel is. a divx pl tud több hangsávot, a mov nemtom. tehát itt jön be a user igény a képbe. míg a "bugyuta" videókhoz bőven elég az flv, addig a tvműsorokat ugyanakkora méretben mint az flv, sokkal jobb minőségben lehetne kitolni. nehéz dolog, a flash el van terjedve jól, szvsz divx is van mindenkinek, tán qt is elég sok embernek. szal szeritem csak el kéne kezdeni "nagyüzembe" szórni a jobb minőségű videókat. pl az egyik kereskedelmi adó videoin a hang úgy el van gyúszva, hogy csak na....
t3Ch · http://hunt3ch.wordpress.com/ 2007.08.31. 10:19:50
Az FLV-hez annyi, hogy olvastam valahol, hogy a googli háza táján asszem kitaéltak egy jobb minőségű stramelési technikát kis méretben. Teszt fázisban van asszem, de valószínűleg leváltják majd a jelenlegit.
Az apple movie trailerjei tényleg szebbek, de lassabban töltődnek sima PC-n szerintem. Trailerekhez énis inkább az apple oldalt használom
mukinyúl 2007.08.31. 10:59:33
Egyébként az Apple is ezt használja.
Pálesz 2007.09.01. 17:43:15