A Foursquare az év meglepetése

Azt hiszem, eldöntöttnek vehetjük a korábban felvetett dilemmát arról, hogy vajon melyik lesz a nyerő helyzetmegosztó szolgáltatás... Vagy mégsem? 

Nos, a két hónappal ezelőtti helyzethez képest annyit már kijelenthetünk, hogy a három szolgáltató (Brightkite, Gowalla, Foursquare) közül a Foursquare kerekedett felül. Egyszerűen olyan ütemben növekednek, hogy a másik két riválisnak már nem nagyon van esélye megszorongatni őket.

Hát igen, minden startup-tulajdonos álma ez a kék görbe. A Foursquare-nél tehát épp örülhetnének is, hiszen egyetlen hónap alatt megduplázódott a felhasználói bejelentkezések száma. 40 millió becsekkolás... Ráadásul ennek fele az előző hónapban jött össze. Ebből talán érezhető, hogy mekkora a növekedés üteme...

A képet némiképp árnyalhatja, hogy a Facebook éppen ezen a területen kezdett el mocorogni, és hamarosan ők is jelentkezni fognak valamiféle helyzetalapú szolgáltatással.

A Google viszont feltűnően csöndben van. Ami azért is érdekes, mert ők kezdték el ezt az egészet, a Google Latitude másfél évvel ezelőtti elindításával.

Ezekből a tényekből és híresztelésekből mindjárt több dologra is következtethetünk. Az egyik, hogy a Google akviráláson töri a fejét. És vagy a Foursquare-t vagy a Gowallát akarja megkaparintani, hogy elejét vegye a Facebook még erőteljesebb térnyerésének.

Ezt az eshetőséget kicsit gyengíti, hogy a Foursquare alapítója az a Dennis Crowley, aki korábban már eladott egy Twitter-szerű szolgáltatást (a Dodgeball-t) a Google-nak. A Google viszont egyszerűen kinyírta ezt a karámon belülre édesgetett jószágot. Ez pedig nyilvánvalóan fájdalmas emlék Crowley-nak.

Anno így nyilatkozott az egész Google-sztoriról: 

The whole experience was incredibly frustrating for us - especially as we couldn't convince them that dodgeball was worth engineering resources, leaving us to watch as other startups got to innovate in the mobile + social space.

Az akvizíciós szándék persze a Facebookról is feltételezhető ebben a körben. Bár azt is hozzá kell tenni, hogy a Facebook eddig nem nagyon volt aktív ilyen téren. Plusz, mint fentebb is jeleztem, a hírek szerint a Facebook inkább maga fejleszti le saját helyzetmegosztó szolgáltatását. Úgyhogy ők nem valószínű tettestársak.

A Foursquare másik két nagy szereplőnek, a Microsoftnak és a Twitternek is jól jönne. A Microsoft ugye egyre jobban összefonódik a Facebookkal, és kicsi az esélye annak, hogy a Facebook kárára kezdenének felvásárolni webes szolgáltatásokat.

Maradna tehát a Twitter.

A Twitter társalapítója, Ev Williams amúgy hasonló élettapasztalaton ment át, mint Crowley. Ev először a Blogger.com blogszolgáltatást adta el a Google-nak. Majd gyorsan ott is hagyta a Googleplexet és újabb startupokba kezdett. A Twitter megalapításakor már eszében nem volt könnyen adnia magát a Google-nak.

Elképzelhető az is, hogy Crowley ugyanezen az úton járva - az akvizíciós közeledések ellenére - újabb és újabb kockázati befektetésekből kívánja sikerre vinni a Foursquare-t, és megkerülhetetlen szereplővé szeretne válni, még mielőtt valamelyik cápa fölé úszna. S ebben az esetben - mint ahogy az a Twitterrel is történt - már ő diktálhatja a nagyokkal folyó tárgyalásokat.

Akárhogyan is lesz, az már látszik, hogy az év egyik legnagyobb sikersztorija a Foursquare. És ezt sem gondoltuk volna, mondjuk egy évvel ezelőtt. Márcsak azért sem, mert akkor még ezek a szolgáltatások nem is léteztek.

Címkék: google stat üzlet facebook twitter foursquare gowalla helyzetmegosztó brightkite
2010.05.10. 15:57. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Számomra a sztori érdekessége, hogy a brightkite már sokkal régebben jelen van ráadásul iPhone app, meg android, meg mindenféle mobilappokkal, mégse volt képes a pozícióját javítani.
Nagyon meglepett. Nem.

A növekedési ütem érthető, hiszen megalapozta ezt a fajta szolgáltatást a Twitter és a Facebook. Azonban sehol sincsen még az említett két másik szereplőhöz képest a felhasználói bázis, pedig "régen" megjelent már:
siteanalytics.compete.com/foursquare.com+twitter.com+facebook.com/
@hírbehozó: Igen, köszi. :)

A fsq növekedésén lendíthetne, ha kicsit kipofoznák a felületét, egy új hely felvitele során bedobná a lehetséges találatokat a rendszer, és jobb lenne a webes mobil felülete, no meg az aktivitások egy felületen áttekinthetőbbek lennének.
sancho: az add venue funkciónál hasznos lenne még, ha az általa meghatározott helyzetet manuálisan felül lehetne bírálni.
a mobilos felülete (az androidos) szerintem is csapnivaló
A Gowalla design-ja és felülete fényévekkel jobb és kidolgozottabb mint a többieké. Örülnék ha ők nyernék a versenyt. Nekem legalábbis eszem ágában sincs váltani.

Vegye meg a mega Google a FQ-t, aztán nyírja ki! :D
@EdBoyWW: Sajnos teljesen egyetértek. Általában otthon manuálisan kell javítani a helyet. Hiába van akár gps, akár wifi, bármi bekapcsolva azonosításhoz.
én nem kívánom a 4sq halálát, sokkal jobban szeretném a gowalla győzelmét, nekem iphone-on sokkal jobban működik mint a 4sq, viszont lassan "kénytelen" leszek azt használni a többiek miatt.

viszont amiben a 4sq sokkal jobb (az elején, a növekedési szakaszban, az új userek megszerzésénél) az a megnyerhető badge rendszer. emiatt sokan sportot űznek a csekinelésből és innentől kezdve hiába 10x jobb a másik rendszer, baszhatja.
Furcsállom ezt az egészet. Annak ellenére, hogy iszonyatos potenciált látok ebben a területben, szerintem ezek a szolgáltatások nem, vagy rosszul kidolgozottak, fontos területeken gyengék, nem átgondoltak. Egy új szereplő pár viszonylag apró javítással és egy normális marketinggel olyan simán leverné bármelyiket, hogy ihajj.

Don PUA (törölt) 2010.05.12. 01:00:17

ez a webapp még nem volt:

www.dipity.com/
Friss adalék a dologhoz: foursquare appok.
Itt lehet böngészni: foursquare.com/apps

Érdekes a kezdeti kínálat, már most is több izgalmas irány látszik.
Van amelyik a facebook integrációt segíti, van amelyik pedig maffia warst visz bele a foursquarbe.
Van amelyik pedig hőtérképen jeleníti meg amerre jártunk.

Jópofa dolgok, és gondolom, ez még csak a kezdet-